تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

شرایط و نحوه استفاده از معافیت‌های مالیاتی سال 1401

برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی باید شرایط و ویژگی‌های خاصی را داشته باشید. سقف معافیت مالیاتی مشاغل سال 1401 چقدر است؟. برای حسابداران و حسابرسان شرکت‌ها و سازمان‌ها، مهم است که با شرایط دریافت معافیت مالیات سال 1401 آشنا باشند. در این مطلب، تمامی کسب و کارهایی که می‌توانند از انواع معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند، بیان شده است.

 

معافیت‌های مالیاتی سال 1401

با اعلام تغییرات و اصلاحات مالیات سال 1401، لیست و مبلغ معافیت مالیاتی مشاغل سال 1401 هم منتشر شد. با وجود آن‌که پرداخت مالیات برای تمامی افراد الزامی است، بعضی از فعالیت‌ها نیازی به پرداخت مالیات ندارند. برنامه‌های حمایتی دولت، باعث تغییر در میزان معافیت مالیاتی مشاغل سال 1401 شده است. قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی جریمه‌های زیادی را برای عدم پرداخت مالیات و نقص در پرونده در نظر گرفته است. در دوره آموزش حسابداری پکت، به مفصل در مورد انواع مالیات‌ها و نحوه محاسبه آن‌ها بحث می‌کنیم. کسانی که این دوره را گذرانده باشند، با جریمه‌های مالیاتی هم آشنایی دارند. 

اما در مقابل، بخشودگی‌های مالیاتی و معافیت‌های تشویقی هم وجود دارد. این طور نیست که تنها نوع شغل و فعالیت کاری باعث معافیت شود. با پرداخت به موقع و زودتر از موعد مالیات می‌توانید مشمول معافیت شوید. این معافیت‌ها به‌عنوان بسته تشویقی در نظر گرفته می‌شود. در مقابل اگر ابهام در پرونده یا فرار مالیاتی داشته باشید، احتمال محرومیت از معافیت های مالیاتی 1401 وجود خواهد داشت.

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۰

سقف معافیت مالیاتی 1401

سقف معافیت مالیاتی 1401 چقدر است؟

معافیت‌های تشویقی سقف یکسانی ندارند. یعنی ممکن است برنامه‌های سازمان امور مالیاتی به شکلی باشد که با پرداخت مالیات معوق چند سال، از پرداخت یک یا 2 سال مالیات معاف شوید. میزان و نرخ معافیت وابسته به زمان است. برای اطلاع از معافیت های مالیاتی 1401 باید اخبار روزانه را بررسی کرد. اما برای معافیت های مالیاتی حقوق و دستمزد، سقف معین و مشخصی وجود دارد. مالیات بر درآمد از جمله مالیات‌های مستقیم است که از تمامی کارمندان دولتی و آزاد دریافت می‌شود. اما اگر از میزان و سقف مشخص شده، درآمد کمتری داشته باشید، از پرداخت مالیات معاف می شوید. سقف معافیت مالیاتی 1401، 67.2 میلیون ریال یا 67.2 میلیون تومان در سال عنوان شده است. یعنی اگر درآمد ماهانه شما کمتر از 5 میلیون و 600 هزار تومان باشد، نباید مالیات پرداخت کنید.

این موضوع در محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران خود را بیشتر نشان می‌دهد. معافیت های مالیاتی حقوق یقیناً شامل کسانی می‌شود که حداقل حقوق وزارت کار و تامین اجتماعی (حدود 5.6 میلیون تومان در ماه) را دریافت می‌کنند. در شرکت‌های تولیدی هم، حسابدار باید بداند که قانون مالیات بر ارزش افزوده چیست و چطور باید آن را محاسبه کند. حسابدار مالیاتی شرکت یا سازمان، برای محاسبه مالیات باید این نکات را در نظر داشته باشد. اما آیا تنها حقوق‌بگیران مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند؟ چه فعالیت‌های دیگری می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند؟ برای معاف شدن از پرداخت مالیات چه باید کرد؟

 

چه کسانی مشمول معافیت مالیات هستند؟

قانون مالیات‌های مستقیم، اعطای معافیت‌های مالیاتی را با ۱۴ ماده قانون مشخص می‌کند. ماده ۱۳۲ قانون مالیات، سقف معافیت مالیاتی سال 1401 اشخاص حقیقی و معافیت‌های مالیاتی اشخاص حقوقی را مشخص کرده است.

بیشتر بخوانید: چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

معافیت های مالیاتی 1401 برای مناطق کمتر توسعه یافته

درآمدهای خدماتی بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری هم مشمول این قانون می‌شود. این اشخاص در مناطق توسعه یافته از زمان بهره برداری تا ۵ سال معاف از مالیات هستند. در مناطق کمتر توسعه یافته، معافیت مالیاتی تا ۱۰ سال محاسبه می‌شود. معافیت های مالیاتی 1401 برای کارگاه‌های تولیدی و خدماتی هم وجود دارد.

برای بنگاه‌های تولیدی و خدماتی با بیش از ۵۰ پرسنل، با وجود شرایط خاصی امکان معافیت فراهم شده است. اگر تعداد نیروی کار شما نسبت به سال گذشته حداقل ۵۰% افزایش داشته باشد، مشمول معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی سال 1401 خواهید شد. در نظر داشته باشید که تمامی این افراد باید حداقل حقوق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دریافت کنند. فهرست بیمه تأمین اجتماعی کارکنان هم برای تایید معافیت باید تهیه شود. در صورت کاهش تعداد نیروها، معافیت اشخاص حقیقی سال 1401 از شما برداشته می‌شود.

این قانون، افراد بازنشسته، بازخرید و مستعفی را به عنوان کاهش تعداد نیروها در نظر نمی‌گیرد. واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه از 2 سال پرداخت مالیات معاف هستند. معافیت مالیاتی مشاغل سال 1401 برای واحدهای واقع در شهرک‌های صنعتی مناطق کمتر توسعه یافته، برای 3 سال است. نرخ صفر مالیاتی مشمول واحدهای تولیدی و معدنی که شرایط زیر را داشته باشند، نمی‌شود:

البته در این بین واحدهای تولیدی فناوری اطلاعات می‌توانند از امتیازهای مالیاتی استفاده کنند. لیست و فهرست شهرهای کمتر توسعه یافته، در هر ۵ سال تغییر می‌کند. در تعریف شهرهای کمتر توسعه یافته، شاخص‌های بیکاری و سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شود. خواندن مطلب "آخرین تغییرات قوانین و مقررات مالیاتی در سال 1401" به شما کمک می‌کند تا آخرین تغییرات و اصلاحات قانون مالیات را بشناسید و با انواع مالیات در ایران آشنا شوید.

با اینکه در ماده قانون 81 مصوب سال 1366، فعالیت‌های کشاورزی معاف از مالیات هستند اما از آبان 1399 بحث دریافت مالیات بر درآمد کشاورزی مازاد 100 میلیون تومان عنوان شده است

با اینکه در ماده قانون 81 مصوب سال 1366، فعالیت‌های کشاورزی معاف از مالیات هستند اما از آبان 1399 بحث دریافت مالیات بر درآمد کشاورزی مازاد 100 میلیون تومان عنوان شده است

معافیت های مالیاتی 1401 تعاونی‌های روستایی، عشایری و کشاورزی

تمامی درآمدهای تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه‌های آن‌ها، معاف از مالیات است. سیاست دولت حمایت از بخش کشاورزی و روستایی است. بنابراین می‌توانید با سرمایه گذاری در این بخش، از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنید. بخش کشاورزی، روستایی و عشایری، بدون در نظر گرفتن موقعیت و جایگاه استقرار واحدها، از پرداخت مالیات معاف است.

معافیت اشخاص حقیقی سال 1401 مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی

درآمد مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی و اماکن نگهداری از معلولین ذهنی به طور کامل از پرداخت مالیات معاف است. حتی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد که مجوز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را داشته باشند، می‌توانند از مالیات معاف شوند. دانشگاه‌ها، مراکز آموزش غیرانتفاعی و مهد کودک‌های مناطق کمتر توسعه یافته هم از مالیات معاف هستند. حمایت دولت و به خصوص وزارتخانه بهداشت و سلامت کشور از مراکز نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی، آن‌ها را در لیست معافیت‌های مالیاتی قرار داده است.

سقف معافیت مالیاتی سال 1401 اشخاص حقیقی بیمه عمر و هزینه‌های درمانی خانواده

وجوه پرداختی بابت بیمه عمر از طرف مراکز و موسسات بیمه به افراد و خانواده‌ها معاف از مالیات است. در این بین نوع قرارداد، نرخ بیمه و شرکت بیمه‌گر اهمیتی ندارد و این قانون شامل تمامی بیمه‌های عمر می‌شود. از طرف دیگر، هزینه‌های درمانی باید معاف از مالیات باشند. این هزینه می‌تواند برای شخص مودی یا افراد تحت تکفل او (همسر، اولاد، پدر، مادر، برادر و خواهر) باشد. اشتباه در نحوه محاسبه مالیات و اعمال آن در اسناد حسابداری شرکت، نه تنها ضررهای مالی در پی دارد، بلکه پای حسابرسان دولتی و جریمه‌های مالیاتی را هم به شرکت باز می‌کند.

بیشتر بخوانید: حسابرسی مالیاتی چیست؟

معافیت مالیات 1401 برای واحدهای صنعتی

کارخانه‌های تولیدی که محل استقرار آن‌ها در محدوده آبریز تهران باشد، می‌توانند با انتقال کارخانه به خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتر تهران، از مالیات معاف شوند. این موضوع شامل واحدهایی می‌شود که بیشتر از ۵۰ نیروی کار داشته باشند. معافیت این واحدهای صنعتی، از نوع معافیت بر درآمد است. مدت زمان معافیت هم می‌تواند بین ۱ تا ۱۰ سال متغیر باشد. از نظر قانون محدوده آبریز تهران شامل رودخانه حبله رود گرمسار، رودخانه زیاران، رودخانه‌های دماوند، جاجرود، دارآباد، دربند، اوین، فرحزاد، کن، کرج و کردان می‌شود.

معافیت مالیاتی 1401 اماکن زیارتی و مذهبی

اماکن زیارتی و مذهبی، بقاع متبرکه، وجوه دریافتی سازمان هلال احمر، نهادهای انقلاب اسلامی، مدارس علوم اسلامی و سازمان امور موقوفات از پرداخت مالیات معاف هستند. البته معاف بودن این واحد‌ها از پرداخت مالیات مشروط به این است که درآمد آن‌ها در مسیرهای مشخص شده خرج شود. برای مثال وجوه دریافتی به عنوان بریه ولی فقیه، خمس و زکات از پرداخت مالیات معاف است. مشروط به اینکه این وجوه در اموری مانند کارهای زیر خرج شود:

مالیات بستن بر خانه‌های خالی از سال 1400 به جد در حال پیگیری است

مالیات بستن بر خانه‌های خالی از سال 1401 به جد در حال پیگیری است

معافیت های مالیاتی 1401 اجاره املاک

معافیت های مالیاتی اجاره املاک از سال 1401 شامل تغییرات زیادی شده است. دریافت مالیات از مالکین واحدهای خالی، در حال اجرا ست. بنابراین بسیاری از مالکان با دادن اجاره یا انتقال سند به اعضای نزدیک و درجه یک خانواده، از مالیات خانه خالی فرار می‌کنند. با این حال اگر درآمد شما از اجاره املاک بیش از 50 میلیون تومان در سال باشد، مشمول پرداخت مالیات خواهید شد. در قانون تعداد املاک اجاره مدنظر قرار نگرفته است بلکه تنها مجموع وجوه دریافتی مهم است. یعنی ممکن است با اجاره یک واحد مسکونی یا تجاری سقف 50 میلیون تومان را رد کنید یا اینکه با اجاره چندین ملک بیش از 50 میلیون تومان در سال درآمد داشته باشید. اگر بتوانید ثابت کنید که تنها راه درآمدی و منبع گذران زندگی شما از اجاره املاک است، مشمول پرداخت مالیات تا سقف 67.2 میلیون تومان در سال نخواهید شد.

درآمد سالیانه مشمول مالیات درصد مالیات
زیر 50 میلیون تومان مشمول معافیت اشخاص حقیقی 1401
تا 50 میلیون تومان 15%
50 تا 100 میلیون تومان 20%
بیشتر از 100 میلیون تومان 25%

بیشتر بخوانید: حسابداری مالیاتی چیست؟

 

آخرین تغییرات معافیت‌های مالیاتی را از کجا دنبال کنیم؟

در دوره حسابداری مالیاتی آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، تمامی قوانین مالیاتی به همراه اصلاحات و تغییرات آن آموزش داده می‌شود. حسابداری مالیاتی نیاز به دقت و بررسی منظم دارد. حتی با کوچکترین اشتباه و نقص در پرونده مالیاتی، مشمول جریمه خواهید شد. در این دوره متوجه می‌شوید که حسابداری مالیاتی چیست و چگونه باید آن را در کسب و کارهای مختلف اجرا کرد. بازرسان و حسابرسان مالیاتی، بررسی پرونده مالیات تمام مودیان مشکوک را بر عهده می‌گیرند. بنابراین هر مودی باید بدون هیچ کم و کاستی، درآمدها و هزینه‌های خود را در اظهارنامه مالیاتی پرونده ذکر کند. گذراندن این دوره از آموزشگاه حسابداری پکت، حسابداران و مدیران مالی را با نحوه پر کردن اظهارنامه و ثبت آن در سامانه مودیان آشنا می‌کند. فرقی نمی‌کند که شما به دنبال معافیت های مالیاتی ارزش افزوده هستید یا اجاره املاک، واحد تولیدی و صادرات. چیزی که اهمیت دارد محاسبه نرخ مالیاتی طبق قانون سازمان و پرداخت به موقع آن است.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
غلام رضا ح جعفری
باسلام منفکر میکنم درحسابرسی من در سال1400 اشتباهی پیش امده ل
0 0
1402/06/28, 03:30
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.