تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

این روزها فروش اینترنتی رواج بسیاری پیدا کرده است. به همین خاطر بسیاری از فروشگاه‌ها، سایت فروش اینترنتی ایجاد می‌کنند. برای فروش اینترنتی به درگاه پرداخت اینترنتی نیاز خواهید داشت؛ اما باید بدانید که با این کار مشمول مالیات می‌شوید. به همین خاطر باید درباره مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی نیز اطلاعات پیدا کنید تا جریمه نشوید. در این مقاله قصد داریم تا درباره جزئیات مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی و همچنین روش ثبت‌نام در سامانه مالیاتی کشور صحبت کنیم. پس اگر فروش اینترنتی دارید و می‌خواهید درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید، در این مقاله همراه آموزشگاه حسابداری پکت شوید.

درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌ها به‌صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند. حتماً شما هم بارها و بارها از فروشگاه‌های اینترنتی با کارت بانکی خود خرید انجام داده‌اید. زمانی که قصد پرداخت مبلغ را داشته باشید، وارد یک سایت می‌شوید که اطلاعات حساب شما را دریافت می‌کند. سپس بعد تأیید بانک، مبلغ از حساب شما کسر می‌شود. این مبلغ مستقیم به حساب متصل به این صفحه یا همان درگاه پرداخت خواهد شد. زمانی که بخواهید یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، نیاز به یک درگاه پرداخت اینترنتی خواهید داشت. این یعنی جایی که مشتری بعد خرید خود، اطلاعات حساب را وارد کند و پول از حساب مشتری کسر و به حساب شما واریز شود. بدون درگاه پرداخت امن بانکی، کمتر کسی تمایلی به خرید از سایت شما نشان می‌دهد.

به همین خاطر تمامی فروشگاه‌های اینترنتی به درگاه پرداخت اینترنتی نیاز خواهند داشت. برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی درگاه‌ها به‌صورت مستقیم از بانک دریافت می‌شوند و برخی درگاه‌ها به‌صورت شخص ثالث عمل می‌کنند. یعنی یک شرکت شخص ثالث درگاه خود را در اختیار شما قرار می‌دهد و پول را به حساب شما واریز می‌کند. در هر صورت باید برای داشتن درگاه پرداخت اینترنتی، مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی را پرداخت کنید. این کار نوعی کسب درآمد است و باید مالیات آن پرداخت شود.

البته در نظر داشته باشید که محاسبه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی اشخاص حقوقی بر اساس ماده 105 قانون انجام می‌شود. به این ترتیب نرخ 25 درصد مالیات برای این دسته افراد لحاظ می‌شود. پس باید ببینید که کدام یک از روش‌های مالیاتی برای شما مناسب است. اینکه به‌صورت حقیقی فعالیت کنید یا شرکت حقوقی داشته باشید.

در همین رابطه بخوانید: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی به این شکل نیست که یک مالیات ثابت باشد. در حقیقت هر کدام از درگاه‌های اینترنتی، به یک کسب‌و‌کار اختصاص دارند. به همین خاطر باید دید که این درگاه بانکی برای چه کسب‌و‌کاری به کار می‌رود. سپس مالیات آن بر همان اساس مشخص می‌شود. در سیستم مالیاتی، مالیات مشاغل مختلف، به اشکال متفاوتی محاسبه می‌شود. بر اساس نوع مشاغل، مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی نیز با هم متفاوت خواهد بود.

زمانی که یک نفر خرید خود را از طریق درگاه بانکی شما انجام دهد، به‌عنوان ورودی، درآمد و فروش لحاظ می‌شود. برای آنکه درگاه پرداخت اینترنتی اختصاصی داشته باشید، باید ابتدا پرونده مالیاتی تشکیل دهید. زمانی که پرونده مالیاتی تشکیل داده شود، باید مدارک مختلفی از قبیل دفاتر مالیاتی را تکمیل نمایید. به این ترتیب نشان می‌دهید که چه بخشی از این مبلغ ورودی خرج بوده و چه مبلغی سود به حساب می‌آید. سپس بر همان اساس، مالیات برای شما لحاظ خواهد شد. یعنی اینطور نیست که یک فرمول ثابت برای مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی تمامی درگاه‌ها وجود داشته باشد. محاسبه مالیات هر یک از مشاغل بر اساس روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

برای مثال سود طلا بسیار محدود است و در عین حال رقم‌های بسیار گرانی برای آن پرداخت می‌شود. پس نمی‌توان یک درصد ثابت را برای درگاه پرداختی اینترنتی همه مشاغل در نظر گرفت. باید مقدار مالیات توسط متخصصان و کارشناسان مالیاتی بررسی شود.

در همین رابطه بخوانید: حسابرسی مالیاتی چیست؟

مشمولان پرداخت مالیات درگاه های اینترنتی

مشمولان پرداخت مالیات درگاه های اینترنتی

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات درگاه های اینترنتی هستند؟

تمامی کسانی که دارای درگاه های اینترنتی هستند، مشمول مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی می‌شوند. در حقیقت زمانی که شما درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید، یعنی اینکه مشغول کسب درآمد هستید. تمامی کسانی که کسب درآمد انجام می‌دهند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. البته باید در نظر داشته باشید که سقف معافیت مالیاتی سالانه نیز وجود دارد. در حقیقت تمامی کسانی که دارای درگاه های اینترنتی هستند، باید اقدام به ایجاد پرونده مالیاتی کنند. پرونده مالیاتی نشان می‌دهد که سود سالانه هر فرد چقدر بوده است. تا سقف کمتر از 672 میلیون ریال، شامل معافیت مالیاتی می‌شوند.

در صورتی که این مقدار از 672 میلیون ریال تا 1 میلیارد و 800 میلیون ریال باشد، شامل 10 درصد مالیات می‌شود. اگر از 1میلیارد و 800 میلیون ریال تا 3 میلیارد ریال باشد، مازاد مبلغ شامل 20 درصد خواهد بود. همچنین از 4 میلیارد و 200 میلیون تومان به بالا، شامل 30 درصد مبلغ مالیات می‌شود. به این ترتیب اگر مبلغ درآمد شما بر اساس نظر کارشناس بیشتر از 672 میلیون ریال در سال باشد، مشمول پرداخت مالیات خواهید شد.

آموزش کار با سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

برای ثبت درگاه های پرداخت اینترنتی، ابتدا باید به سامانه سازمان مالیاتی به آدرس tax.gov.ir بروید. سپس باید به بخش ثبت نام الکترونیک بروید. اگر قبلاً ثبت نام نکرده‌اید، باید ثبت نام خود را انجام دهید. برای ثبت نام ابتدا باید روی پیش ثبت نام جدید بزنید. سپس مشخص کنید شخص حقیقی هستید یا به‌صورت حقوقی فعالیت می‌کنید. با انتخاب هر یک، اطلاعات خاصی از شما درخواست می‌شود. در مرحله بعدی باید شرکا، اطلاعات اقامتی و شماره تلفن مودی وارد شود. در صورتی که به‌عنوان شرکت حقوقی فعالیت می‌کنید، تمامی اطلاعات شرکت و هیئت مدیره آن را نیز باید وارد نمایید. در اولین مرحله باید شماره موبایل شما تأیید شود. پس از آن اطلاعات هویتی خود را وارد می‌کنید. اطلاعات اقامتی خود را نیز وارد می‌نمایید. سپس باید وضعیت ارزش افزوده را مشخص کنید. در مرحله بعدی، اطلاعات خود را به‌صورت نهایی تأیید می‌کنید. سپس به شما یک کد رهگیری داده می‌شود. با کمک این کد رهگیری می‌توانید از روند ثبت پرونده مالیاتی خود اطلاعات پیدا کنید.

در همین رابطه بخوانید: حسابداری مالیاتی چیست؟

سپس وقتی که روی گزینه ورود بزنید، وارد سامانه مالیاتی خواهید شد. در این بخش می‌توانید بعد تأیید حساب، اطلاعات کسب‌و‌کار خود را به‌صورت دقیق وارد نمایید. همچنین با در دست داشتن کد رهگیری پرونده مالیاتی، می‌توانید اقدام به دریافت درگاه اینترنتی از بانک‌ها و سایر ارگان‌ها کنید. در نهایت باید برای محاسبات مالیاتی، پرونده‌های مالی و سایر اطلاعات را به‌صورت اظهارنامه ارائه دهید. در حقیقت می‌توان گفت که مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی مشابه مالیات دستگاه پوز محاسبه می‌شود. به همین خاطر همانند مالکان دستگاه پوز، شاغلان و تجار باید تمامی اطلاعات مالی خود را به ادارات مالی ارائه دهند تا میزان قانونی مالیات آن‌ها محاسبه شود. تمامی این مراحل از سایت امور مالیاتی کشور آغاز می‌شود.

سامانه پرداخت آنلاین مالیات درگاه های اینترنتی چیست؟

سامانه پرداخت آنلاین مالیات درگاه های اینترنتی چیست؟

سخن آخر

در نهایت، متوجه شدیم که درگاه پرداخت اینترنتی از نظر مالیاتی کاملاً مشابه دستگاه کارت خوان یا همان پوز است. پس مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی نیز مشابه مالیات پوز لحاظ می‌شود. نحوه محاسبه این مالیات هم در دوره حسابداری مالیاتی پکت، بحث خواهد شد. با کمک اطلاعاتی همانند مبالغ واریزی، صورتحساب اول دوره، صورت حساب پایان دوره، برداشت از حساب و سایر اطلاعاتی که فرد یا شرکت ارائه می‌دهد، میزان مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی مشخص می‌شود. فردی که درگاه پرداخت اینترنتی است، در حقیقت کسب درآمد می‌کند و باید همانند سایر مشاغل مالیات پرداخت کند. البته این موضوع به میزان معافیت مالیاتی که در هر سال اعلام می‌شود نیز بستگی دارد.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.