تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

اصول و تکنیک‌ها‌ی موفقیت در کسب و کار

موفقیت در کسب و کار (چه کسب و کار شخصی و چه به عنوان کارمند)، را می‌توان از جنبه‌های متفاوت بررسی کرد. راه ها‌ی موفقیت در کسب و کار آنقدر زیاد است که خود آن می‌تواند به عنوان دوره و پکیج، تدریس شود. چیزی که مدیران باید بدانند، تنها دانش اولیه موفقیت و اصول موفقیت در کار نیست. شما باید روش و راه استفاده از این راهکارها را هم بلد باشید. تا پایان این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت را بخوانید تا تمام رازهای موفقیت کسب و کار را ببینید. 

 

موفقیت در کسب و کار چیست؟

پس از پاسخ‌گویی به این سوال، راز چگونگی موفقیت در کسب و کار را با شما در میان می‌گذاریم. معنا‌ی لغو‌ی کلمه‌ی موفقیت، یعنی تحقق هدف، مقصود و هر چه که آن را می‌خواهید. هرکسی موفقیت را در چیز‌ی معنا می‌کند. از همین جهت ممکن است ببینید که دوست شما شخصی را موفق تلقی می‌کند، در حالیکه شما این‌طور فکر نمی‌کنید و یا حتی بر‌عکس. کسب موفقیت در کسب و کار و هر چیز دیگر‌ی به خود شما بستگی دارد.

راه اندازی کسب و کار مهم و بسیار عالی است؛ اما چیز‌ی که مهم‌تر از آن است، رسیدن به جایگاهی است که خود‌تان را موفق بدانید و یا توسط بقیه برای این موفقیت تشویق شوید. تلاش برای موفقیت یک قدم سخت است؛ چرا‌که به تداوم و همچنین امید نیاز دارد. وگرنه کسی راه صد ساله را یک شبه نمی‌تواند برود. پس از همین حالا امید و باور خود را زنده کنید و شعله‌ی آن را همیشه روشن نگه دارید. این همان چیز‌ی است که موفق‌ترین انسان‌ها‌ی دنیا مثل استیو جابز و ایلان ماسک بر آن تاکید می‌کنند. بااین‌حال با دقت و تمرکز به این فکر کنید که از شغل خود چه می‌خواهید؟ فکر‌کردن به این موضوع هم احساس امید را زنده می‌کند و هم جرئت را.

برای موفقیت بیشتر در کسب و کار باید به فکر پیاده سازی فرهنگ سازمانی در شرکت و رشد و توسعه فردی در میان کارکنان شرکت باشید. 

موفقیت در کسب و کار توسط همه کارکنان به دست می‌آید اما نقش مدیر سازمان هم غیرقابل انکار است

موفقیت در کسب و کار توسط همه کارکنان به دست می‌آید اما نقش مدیر سازمان هم غیرقابل انکار است

راه ها‌ی موفقیت در کسب و کار

راه‌ها‌یی که در ادامه به‌عنوان اصول موفقیت در کسب و کار معرفی می‌شوند، همگی نقش مهمی در دستیابی به موفقیت شغلی ایفا می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، باور و امید را هرگز فراموش نکنید؛ چرا‌که بر‌خلاف انتظار، بسیار مهم است. اگر تابه‌حال دقت کرده باشید، زمان‌ها‌یی که حال بد‌ی دارید و احساس نا‌امید‌ی می‌کنید، انگیزه‌ی خود را برای انجام همه چیز از دست می‌دهید. پس راجع به احساسات و افکار خود هوشیار باشید؛ چرا‌که بسیار قدرتمند هستند. 

و اما بهتر است سوال اصلی را فراموش نکنیم؛ برای موفقیت در کسب و کار چه باید کرد؟ 

نکته‌ای که در آغاز در رابطه با کسب و کار گفتیم را به یاد می‌آورید؟ انتخاب حرفه‌ی آینده. همان‌طور که اشاره کردیم، ایده کسب و کار مطابق بازار کار‌ی، برای گذشته خوب بود و نه الان. شما هر شغلی که داشته باشید، همیشه جا‌ی پیشرفت و موفقیت در کسب و کار هست. بعلاوه اینکه توجه خود را بر حرف و دیدگاه مردم نسبت به یک حرفه قرار ندهید. اگر به سمت شغلی بروید، در حالیکه قلب و ذهن شما پیش کسب و کار دیگر‌ی است، این کمبود و احساس قدرتمند در نهایت در جایی از زندگی خود را نشان می‌دهد. بنابراین خود را یک عمر آزار ندهید. پی چیز‌ی بروید که انجام آن شما را خوشحال می‌کند. هر حرفه‌ای که داشته باشید، موفقیت در آن ممکن است؛ چرا‌که همه چیز به شما بستگی دارد. علاقه و توجه به کسب‌وکار به‌قدری می‌تواند انگیزه ایجاد کند که شما سختی‌ها‌ی کار را به جان بخرید و برای آن تلاش کنید. چنین عشق الهام‌بخشی قادر است شما را به موفقیت در کسب و کار برساند. 

بیشتر بخوانید: دوره MBA چه کمکی به مدیریت استارتاپ‌ها می‌کند؟

در رابطه با چشم‌انداز کار‌ی چه ایده‌ای دارید؟ آیا متوجه قضیه شده‌اید؟ اجازه دهید ساده‌تر توضیح دهیم. به اعماق ذهن خود سفر کنید. از شغلی که در حال حاضر به آن مشغول هستید و یا حتی در آینده، چه انتظار‌ی دارید؟ دوست دارید به چه جایگاهی برسید؟ زمانی که در خلوت خود به آن می‌اندیشید، چه می‌بینید؟ تصوراتی که از خود و آینده‌ی حرفه‌ای خود دارید، بسیار اهمیت دارند. شما می‌توانید انتظارات خود را بنویسید. مثلا اینکه انتظار دارید که طی دو سال آینده و یا حتی کمتر یا بیش‌تر به کجا برسید؟ انجام چنین کار‌ی باعث می‌شود که همیشه به دنبال پیشرفت باشید و هر فرصتی را غنیمت شمارید. بعلاوه ساختن تصویر اهداف در ذهن، می‌تواند حس خوبی را در وجود شما برانگیزد که شما را به کار و تلاش علاقمند‌تر کند. پس موفقیت در کسب و کار را مجسم کنید.

سومین استراتژی موفقیت در کسب و کار، این است که همیشه یک دانش‌آموز و یا بهتر بگوییم، یک دانشجو باشید. متاسفانه یکی از موارد‌ی که حتی بهترین و موفق‌ترین افراد را زمین می‌زند، حس غرور و همه‌چیزدانی آن‌ها است. هیچ‌کس هرگز نمی‌تواند به نهایی‌ترین مرحله‌ی کسب دانش برسد. هر روز و هر لحظه هزاران چیز تازه برای یادگیری وجود دارند، بخصوص حالا که دنیا لحظه به لحظه در حال پیشرفت است و تکنیک‌ها و خواسته‌ها‌ی تازه‌ای به وجود می‌آیند. بنابراین اگر بر دانش قدیمی خود تکیه کنید، موفقیت کم‌کم از مشت شما خارج می‌شود. پس همیشه و در هر فرصتی به دنبال یادگیری باشید و خود را به‌روز کنید تا به موفقیت در کسب و کار دست یابید. گذارندن دوره ارشد مدیریت کسب و کار (دوره MBA) و دکتری مدیریت کسب و کار (دوره DBA) می‌تواند به شما برای موفقیت کمک کند. 

می‌توانید از بیزینس کوچ و بیزینس کوچینگ هم برای مدیریت بهتر کسب و کار خود کمک بگیرید و موفق شوید. 

اگر بخواهید که هر مسئله‌ای را به گردن بقیه بیندازید، فرصت رشد را از خود می‌گیرید. بعلاوه زمانی که شما به دنبال چیز‌ی می‌روید و قصد دارید که بخشی از آن باشید، باید متعهد باشید. تعهد و مسئولیت‌پذیری تنها هنگام کسب افتخارات نیست. بلکه در زمان دشواری و یا حتی اشتباهات نیز باید مسئولیت‌پذیر بود. چنین چیز‌ی در نهایت به ایجاد احساس اعتماد هم منجر می‌شود. در ضمن همان‌طور که گفته شد، پذیرش اشتباه، در جدید‌ی به رو‌ی شما باز می‌کند که از طریق آن می‌توانید به رشد برسید. پس این فرصت را از خود نگیرید. به یاد داشته باشید که انجام اشتباهات بخشی از زندگی و بخشی از ما هستند. بدون آن‌ها نمی‌توان به موفقیت در کسب و کار و زندگی دست یافت. این جمله‌ی انیشتین را به‌خاطر بیاورید: "تنها انسانی اشتباه نمی‌کند که کار‌ی انجام ندهد". پس به‌جای ترس از اشتباهات و یا مشکلات، آن‌ها را با مسئولیت‌پذیری بپذیرید تا راه چاره را بیابید.

اشخاصی که از فضا‌یی غیر از فضا‌ی کار‌ی شما به آن نگاه می‌کنند و یا از مزایا‌ی آن بهره می‌برند، بینش بهتر‌ی دارند. منظور ما نگاه مخاطبین و مشتریان شما است. بنابراین به‌جای رد‌کردن نظرات آنان به‌صورت چشم‌بسته، ازاین‌پس به پیشنهادات و انتقادات آن‌ها احترام بگذارید. سعی کنید با تجزیه و تحلیل کار را پیش ببرید. تحلیل نظرات مشتریان، به شما ایده‌ها‌ی فوق‌العاده‌ای می‌دهد، طوری که شما را به موفقیت در کسب و کار می‌رساند.

فضا‌ی مجاز‌ی و آنلاین، امروزه از بهترین بستر‌ها‌ی شغلی به شمار می‌آید. شب و روز ما هم‌اکنون با اینترنت گره خورده است. پس از فضا‌ها‌یی مثل وب‌سایت، اینستاگرام و... استفاده کنید. حوزه‌ی کار‌ی خود را از این طریق گسترش دهید؛ مطمئنا درآمد شما بیش‌تر خواهد شد. در رابطه با این استراتژی موفقیت در کسب و کار، بهتر است حتی از یک متخصص دیجیتال مارکتینگ نیز کمک بگیرید. 

در آموزشگاه حسابداری پکت می‌توانید تمام دوره‌ها و آموزش‌های حسابداری و مدیریت را به شکل آنلاین و مجازی هم داشته باشید. آموزش حسابداری غیرحضوری و دوره‌های آنلاین مدیریت کسب و کار پکت، تا به اینجا به هزاران نفر برای خبره‌تر شدن در کار و پیشرفت سریع، کمک کرده است. 

شما به‌عنوان عرضه‌کننده محصول و یا خدمات، موظف هستید که کار خود را به بهترین شکل انجام دهید؛ بطوریکه رضایت مشتری هم همراه آن به دست آید. بااین‌حال خلاقیت و ابتکار را نیز فراموش نکنید. شما باید محصولات و خدمات خود را به‌روز کنید. این انتظار را در مخاطبین خود به وجود آورید که همیشه برای کار شما کنجکاو و ذوق‌زده باشند. این، یکی دیگر از تکنیک‌ها‌ی موفقیت در کسب و کار است که گاهی دست کم گرفته می‌شود. در نتیجه مشتریان کاهش می‌یابند.

همه بلااستثنا، تهیه‌ی چیز‌ی را که بیش‌تر از همه به آن نیاز دارند را در اولویت قرار می‌دهند. طبق همین اصل اگر نیاز کاربر توسط کسب و کار شما رفع نشود، او به سراغ جا‌یی می‌رود که نیاز تامین شود. بنابراین شما نا‌خواسته رو‌ی کار خود تاثیر می‌گذارید و از موفقیت در کسب و کار فاصله می‌گیرید. پس همیشه مشتری را در اولویت کار خود قرار دهید و سعی کنید با برقراری ارتباط درست از خواسته‌ها‌ی او آگاه شوید. در قدم بعد‌ی با انجام بهترین اقدام، آن‌ها را بر‌طرف کنید. برای رعایت این اصول، باید بوم کسب و کار داشته باشید و با بیزنس مدل، جلو بروید. 

با طرح ریزی بوم کسب و کار می‌توانید از نقش‌ها، نیازها، فرصت‌ها و چالش‌ها آگاه شوید

با طرح ریزی بوم کسب و کار می‌توانید از نقش‌ها، نیازها، فرصت‌ها و چالش‌ها آگاه شوید

اجرایی کردن فلسفه‌ها و اصول موفقیت در کسب و کار می‌تواند برای شما اثربخش باشد. اما باید علاوه بر دانش اولیه، راه استفاده از آن‌ها را بدانید. در دوره‌های ارشد مدیریت کسب و کار یا دوره MBA، روش استفاده از راهکارهای مدیریتی برای بهبود شرایط و وضعیت کسب و کار به شما آموزش داده می‌شود. 2 فلسفه رایج در موفقیت بیزینس‌ها را می‌توانید در زیر ببینید:

  1. کایزن: تغییر مثبت به صورت آگاهانه و پیوسته
  2. اصل پارتو 80-20: امکان پیشرفت 80 درصد‌ی، تنها با 20% تلاش (به این معنا که باید از طریق شیوه‌ی درست و کاربرد‌ی تلاش کرد. به‌عبارت‌دیگر کیفیت تلاش و سخت‌کوشی بر میزان آن برتری دارد.)

 

سخن آخر

به کمک راه‌ها‌یی که در بالاتر گفته شد، سعی کنید روز‌به‌روز بهتر از روز قبل خود شوید. تهدید‌ها و مشکلات را به فرصت تبدیل کنید. از چالش‌ها و بحران‌ها برای تقویت بیزینس خود کمک بگیرید. شناخت شما نسبت به اصول مدیریت ریسک و اصول برون رفت از بحران می‌تواند در این مسیر، دارای اهمیت باشد. اما همیشه به یاد داشته باشید که گذراندن دوره‌های مدیریتی روز و آشنایی هرچه بیشتر با رازهای مدیریت، می‌تواند توانایی و مهارت شما را در توسعه و پیشرفت سازمانی، بیشتر کند. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.