تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

انباردار کیست؟

وقتی که صحبت از شغل انبارداری به میان می‌آید، همه تصور می‌کنند شغلی بسیار ساده است. خب انباردار باید انبارداری کند دیگر! مگر چه کار خاصی دارد!؟ طی چند سال اخیر توجه بسیاری به انبارداری شده و مدیران اهمیت بسیاری به آن می‌دهند. سرمایه اصلی بسیاری از کارخانه‌های مهم در تمام دنیا صرف خرید مواد اولیه و تجهیزات گران قیمت می‌شود. اولین مسئولیت انباردار هم حفظ و نگهداری از این دارایی‌هاست. در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم به شما نشان دهیم انباردار کیست و وظایف انباردار چیست؟

 

انباردار کیست؟

انباردار یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های شغلی در هر سازمان یا کارخانه‌ای را دارد. در اصل امنیت و محافظت از کالاهای موجود در انبار، به عهده انباردار است. هر چه قدر که انباردار بیشتر مسئولیت‌پذیر باشد، امنیت کالاهای انبار نیز بیشتر می‌شود. یک انباردار باید احساس مسئولیت بالا و نظم داشته باشد. مدیر منابع انسانی در حین استخدام یک انباردار باید به مهارت‌های فرد توجه داشته باشد. یک فرد بدون دیسیپلین هیچوقت نمی‌تواند به یک انباردار خبره تبدیل شود.

انباردار باید اطلاع دقیق از موجودی کالای انبار داشته باشد

انباردار باید اطلاع دقیق از موجودی کالای انبار داشته باشد

وظیفه انباردار یا حسابدار انبار

اول از همه باید بدانید که انباردار را با نام حسابدار انبار نیز می‌شناسند. حسابدار انبار، کسی است که حداقل آموزش حسابداری بازار کار و انبار را دیده باشد. حال سؤال اینجاست که حسابدار انبار یا همان انباردار چه وظایفی بر عهده دارد. در ادامه شما را به‌صورت کامل با شرح وظایف انباردار آشنا خواهیم کرد.

 

چارت سازمانی انبارداری

انبارداری فقط یک موقعیت شغلی ساده نیست. بلکه همانند هر یک از مشاغل، چارت یا همان رده‌بندی سازمانی دارد. هرچه سازمان بزرگتر باشد، چارت سازمانی بزرگتری نیز دارد. چارت سازمانی انباردار چیست؟ در حقیقت نوعی چارت سازمانی است که در آن رده‌های مختلف پرسنل در انبار و وظایف آن‌ها مشخص می‌شود. به‌صورت کلی:

مهم‌ترین چارت‌های سازمانی انبارداری هستند.

 

مهارت‌های مورد نیاز انباردار چیست؟

یک انباردار یا همان حسابدار انبار باید همانند هر موقعیت شغلی، یک سری مهارت خاص داشته باشد. در این بخش قصد داریم این مهارت‌ها را به‌صورت کامل مرور کنیم. اول از همه اینکه یک انباردار باید دقت بسیاری داشته و فردی منظم باشد. آشنایی با کامپیوتر از واجبات است. همچنین باید سیستم‌های مختلف و روش‌های انبارداری را نیز بشناسد. آشنایی با کنترل موجودی و همچنین مهارت گزارش‌نویسی و ارائه گزارش از جمله مهم‌ترین وظایف هر انباردار محسوب می‌شود.

کمک انباردار باید در هنگام انبارگردانی به حسابدار کمک کند

کمک انباردار باید در هنگام انبارگردانی به حسابدار کمک کند

کمک انباردار کیست و چه وظایفی دارد؟

یکی دیگر از موقعیت‌های شغلی در چارت سازمانی انبارداری، کمک انباردار است. کمک انباردار موقعیت شغلی بالاتری از کارگر انبار دارد. او باید کالاهایی که وارد انبار می‌شوند را کنترل کند، جابه‌جایی و چیدمان کالاهای انبار را انجام دهد، انبارگردانی و رعایت اصول و مقررات انبارداری در کنار ارائه اطلاعات مورد نیاز به بخش سفارشات نیز مسئولیت کمک انبار دارد است. تحویل کالاهای امانی و همچنین کنترل کلی انبار نیز جزو مسئولیت‌های او به حساب می‌آید.

 

انباردار کارخانه کیست و چه وظایفی دارد؟

در کارخانه‌های تولیدی، تازه مشخص می‌شود که انباردار کیست و چه مسئولیت خطیری بر عهده دارد. در اصل مواد اولیه داخل انبار کارخانه‌ها مهم‌ترین سرمایه آن‌ها محسوب می‌شود. پس باید گفت مهم‌ترین بخش کار، مدیریت این منابع است که آن را بر عهده حسابدار انبار قرار می‌دهند. یک حسابدار انبار کارخانه تولیدی باید ابتدا دستورالعمل‌های لازم را از مافوق خود دریافت کند. برگه‌های دریافتی برای برای اطمینان از کامل بودن و صحیح بودن اسناد به‌خوبی بررسی نماید. مواد و لوازم مورد نیاز بخش‌های مختلف تولیدی را بر اساس برگه درخواستی تحویل آن‌ها دهد.

یک انباردار کارخانه باید موجودی کالاها را در هر لحظه بررسی کرده و اقدام به شارژ مجدد مواد اولیه که رو به اتمام هستند کند. در صورتی که تولید به دلیل عدم موجودی یک یا چند ماده اولیه یا عدم وجود تجهیزاتی خاص متوقف شود، به عهده انباردار کارخانه خواهد بود. یک انباردار کارخانه باید اصول ایمنی و حفاظتی را در انبار رعایت کند. همچنین استفاده بهینه و مناسب از تمامی تجهیزات و لوازمی که شرکت در اختیار انباردار قرار داده است نیز به عهده انباردار کارانه خواهد بود. در نهایت نیز انباردار کارخانه باید گزارش روزانه از موجودی انبار را به مافوق خود ارائه دهد.

در همین رابطه بخوانید: آشنایی با روش ثبت دائمی و ادواری در حسابداری موجودی کالا

 

انباردار در کسب‌و‌کارهای مختلف

جالب است بدانید که انباردار نیاز به یک سری مهارت ثابت و پایه و یک سری مهارت اختصاصی مربوط به همان کسب‌و‌کاری که در آن مشغول به کار است را دارد. به همین خاطر حسابدار انبار معمولاً بعد از چند سال سابقه کار، در یک کسب‌و‌کار خاص ادامه فعالیت می‌دهد. کسب‌و‌کارها نیز ترجیح می‌دهند با یک حسابدار انبار که در حوزه‌ای خاص تخصص دارد فعالیت کند. پس سؤال اینجاست که فرد متخصص انباردار کیست؟ در حقیقت مشاغل مختلفی از قبیل:

هر کدام حساسیت مخصوص به خود را دارند.

برای مثال در انبارداری ساختمانی نیازی به بررسی تاریخ انقضا نیست. در حالی که انباردار مواد غذایی باید تاریخ انقضا موجودی کالا را نیز در نظر داشته باشد. در صورتی که کالاهای یک انبار به رطوبت، تابش آفتاب، بارش باران و... حساسیت داشته باشند، کنترل سلامت کالا به عهده انباردار خواهد بود. پس انباردار مسئولیت بسیار بزرگی بر عهده دارد و باید در هر زمینه کاری، تخصص و مهارت خاصی داشته باشد. پس در صورتی که تمایل به فعالیت در حوزه حسابدار انبار را دارید، بهتر است در یک زمینه خاص تخصص پیدا کنید.

 

سخن آخر

تا به اینجا دیدید که انباردار کیست و چه وظایف مهمی بر عهده دارد. این کار مسئولیت بسیاری بر گردن شما قرار می‌دهد و نیاز به تخصص، دیسیپلین و نظم بسیار بالایی دارد. با گذراندن دوره‌های آموزش حسابداری مقدماتی و ویژه بازار کار، می‌توانید حداقل دانش مالی و حسابداری لازم را به دست بیاورید. اما برای خبره‌تر شدن و پیشرفت در شغل انبارداری، باید به سراغ دوره‌های تکمیلی‌تر حسابداری انبار بروید و در کارتان ماهرتر شوید. 



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
ناشناس
سلام باتشکر از مطالب تون..عالی بود..
0 0
1402/11/07, 06:13
فرهاد ممبینی
پی دی اف تشریح انبار وانبارداری رو اگه می تونید برام بفرستید..
0 0
1402/08/17, 21:20
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.