تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

با صلاحیت شوید

راب سوربی[3]، مدیر دوره‌های حرفه‌ای موسسه‌ی بازرگانی و مالی لندن[4] می‌گوید:

" اگر شغل را به عنوان یک پروژه‌ی بلند مدت در نظر بگیرید، خواهید دید که میان افراد با صلاحیت و فاقد صلاحیت تفاوت وجود دارد."

امکان کسب درآمد

حسابدارانی که دارای صلاحیت معتبر هستند، می توانند حقوق و دستمزد بیشتری درخواست کنند بویژه اگر چند سال تجربه کار نیز داشته باشند.

دلیل این امر آن است که تعداد حسابداران حرفه ای در دنیا کم است، بنابراین بسیاری از کار فرمایان مجبورند حقوق قابل توجهی را برای حفظ و یا استخدام حسابداران دارای صلاحیت بپردازند.

براساس راهنمای جهانیِ حقوق و دستمزد هایز[5]  در سال‌های 2019-2018، این موضوع در کشورهای استرالیا و نیوزلند وجود دارد. معمولا در این کشورها بهترین افراد جویای کار می‌توانند انتخاب خود را از میان پیشنهادهای مختلف از بخش خصوصی، شرکت های تجاری و بخش عمومی داشته باشند.  در آسیا نیز واجدین شرایط جویای کار می‌توانند انتظار افزایش در پرداختی‌های خود اما قدری متعادل تر داشته باشند.

پژوهش موسسه رابرت هاف[6] نشان می‌دهد، درکشور انگلستان 40% از کارفرمایان با چالش استخدام افراد حرفه‌ای واجد شرایط برای سمت حسابدار مواجه‌اند.

به گفته گرث گیج[7]- مدیر موسسه رابرت هافِ انگلستان:

"به منظور حفظ  افراد با صلاحیت، از هر 10 شرکت 8 تا از آنها مجبوراند در ابتدا مبالغ حقوق و دستمزد بیشتری نسبت به مبلغ برنامه ریزی شده اولیه پیشنهاد دهند".

بر اساس تحقیق جدیدی که توسط موسسه عصر حسابداری[8] انجام گرفته، در کشور انگلستان حسابداران تازه کار دارایِ صلاحیت، می‌توانند انتظار حقوقی به مبلغ 38،100 پوند در سال داشته باشند.  اگر این افراد چند سالی تجربه بدست آورند، به طور میانگین استحقاق دریافت حقوق سالیانه ای به مبلغ 59،700 پوند برای سمت‌های مانند سرپرست و یا حسابدار ارشد داشته باشند.

این تحقیق در مجموع نشان می‌دهد، درآمد حسابداران فاقد صلاحیت حدود 30% کمتر از همکاران دارای صلاحیتشان است.

دورنمایی در ارتقا شغلی

جیمز برنت[9] مدیر بازرگانی موسسه حسابداری و مالی هایز[10]می گوید:

"صلاحیت داشتن، به این معنی است که اکنون می‌توانید سریعتر از نردبان شغلیتان بالا بروید. اگر در حال حاضر مشغول کار هستید و می‌خواهید با کارفرمای فعلیتان بمانید، یک ارتقای شغلی برایتان حتمی و قریب الوقوع خواهد بود."

دکتر الین گارسیا[11] استاد ارشد موسسه بازرگانی و مالی لندن می‌گوید:

" درست است که می‌توانید در محل‌کار براساس توانمندی هایتان پیشرفت کنید. اما تا زمانی که صلاحیت‌های لازم را نداشته باشید، نمی توانید از یک سطح مشخص فراتر روید."

گیوین باتر ورث[12]شریک موسسه حسابداری باتر ورث بارلو[13]بر این عقیده است که:

" هرچند دارا بودن صلاحیت همیشه با مهارت یا دانش مرتبط نیست، اما اینکه حسابداران توانمند تنها به دلیل نداشتن صلاحیت در زمینه هایی که می بایست در آن دارای صلاحیت باشند از پیشرفت باز می مانند، امری غیرعادی است".

او همچنین به این موضوع اشاره می کند که حسابداران جوان دارای صلاحیت، اغلب از همکاران بزرگتر و با تجربه تر خود که فاقد صلاحیت هستند، پیشی می گیرند. این امر خود اهمیت دارا بودن صلاحیت را نشان

می‌دهد.

امکان کاریابی بهتر

ممکن است تا زمانیکه صلاحیت و شایستگی های لازم را کسب نکرده اید، جا به‌جایی شغلیتان به آن خوبی که انتظار دارید پیش نرود.

سوربی می گوید:

"مهارت‌های شما ممکن است برای کارفرمای فعلیتان ارزشمند باشد. اما نداشتن صلاحیت و شایستگی های لازم در مکان های دیگر و در شرایط یکسان با دیگران به طور جدی می تواند باعث از دست رفتن شانس شما برای گرفتن آن کار باشد."

بسیاری از کار فرمایان در انتخاب خود، یک جوینده کار بی تجربه دارای صلاحیت را به یک جوینده کار با تجربه اما فاقد صلاحیت ترجیح می دهند.

به عقیده مارک لی[14]- منتقد و مشاور مالی"یکی از مهارت‌هایی که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با صلاحیت کسب می کنید، توانایی حل مشکلات و درک عمیق تر از طریق شنیدن و تجزیه و تحلیل و کمک به همکاران و مشتریان در فضای حرفه ای رو به رشد است."

بیلی مک لاگلین[15]- حسابدار موسسه هریس، لیسی و سواین[16]- سه سال پیش صلاحیت عضویت در انجمن حسابداران خبره انگلستان را کسب نمود. او می‌گوید که صلاحیت انجمن حسابداران خبره برای آماده سازی او به عنوان یک مشاور بسیار با ارزش بوده است. " دانش بسیار زیادی که در تجربه عملی و امتحاناتم، در زمینه استراتژی تجاری بدست آوردم مرا قادر ساخته تا اطلاعات مالی را به نحوی تفسیر نمایم که مشتریان ما قادر به آن نیستند."

انتظارات مشتریان

آیا برای مشتریان مهم است که یک حسابدار دارای صلاحیت حرفه ای باشد یا خیر؟  البته که مهم است.

مک لاگلین می گوید: " وقتی برای انجام ثبت های پیچیده حسابداری به مشتری هایمان مراجعه می کنم، آنها می‌گویند: چقدر از اینکه موسسه ما یک حسابدار دارای صلاحیت را برای انجام کارهایشان فرستاده خوشحال هستند. و در جایی دیگر از یکی از همکارانم که برای انجام کارهای مربوط به بستن حساب های پایان سال یکی از مشتری هایمان، به آن مشتری مراجعه کرده بود، سوال کردند که آیا او یک حسابدار دارای صلاحیت است؟ این امر نشان می دهد که چقدر برای مشتریان مهم است که یک کارشناس خبره حسابداری در زمینه رشد و گسترش امور تجاریشان به آنها کمک می کند."

همچنین کارهایی وجود دارند که تنها به وسیله حسابداران دارای صلاحیت انجام می شوند.

باتر ورث بیان می‌کند: "تنها حسابداران دارای صلاحیت هستند که می توانند برای مشاغلی همچون حسابرسی قانونی واحدهای سرمایه‌گذاری و نیز خدمات مربوط به وصیت نامه ها از قبیل ارزیابی دارایی ها اقدام کنند. همچنین بسیاری از وام دهندگان به معرفی‌نامه های صادره توسط حسابداران فاقد صلاحیت اعتماد نمی- کنند که این باعث از دست رفتن مشتریان می‌گردد. برای ما کار کردن با مشتریانی که حسابدار قبلیشان فاقد صلاحیت بوده بسیار آسان است."

خودفرما

اگر میخواهید به صورت مستقل کار کنید، برای پیدا کردن مشتری با چالش مواجه خواهید شد. مگر اینکه پسوند "حسابدار دارای صلاحیت" را پس از نام خود داشته باشید.

دکتر گارسیا می گوید:

"بسیاری از مردم وقتی به دنبال یک حسابدار می گردند کسی را می خواهند که دارای صلاحیت باشد. زیرا این امر به آنها این اطمینان را می دهد که آن حسابدار در زمینه کاری خود دارای مهارت بوده و آنها می توانند به مهارت ها و توانایی های او اعتماد کنند."

حسابداران دارای صلاحیت ملزم به پیروی از مجموعه ای از قوانین، استانداردها و دستورالعمل هایی هستند که توسط انجمن حسابداران خبره تعیین گردیده است. آنها همچنین ملزم به گسترش دانش خوبه به صورت مستمر هستند. این امر باعث اطمینان بخشی بیشتر به مشتریان می شود.

اگر قصد ارائه خدمات حسابداری و مالیاتی دارید، به گواهی کار نیاز خواهید داشت. برای دریافت گواهی کار توسط انجمن حسابداران خبره، می بایست یک دوره حسابداری آموزشی 3 ساله تحت نظر کارفرمای مورد تایید انجمن حسابداران خبره بگذرانید. همچنین باید برای مدت 2 سال پس از عضویت در انجمن حسابداران خبره تجربه کسب کنید. بایستی نشان دهید که به میزان مشخصی از مهارت دست یافته اید. شما باید نشان دهید که به سطح مشخصی از توانیها رسیده اید.

حسابدارانی که دارای گواهی کار بوده و چنین خدماتی را ارائه می دهند، ملزم به تهیه بیمه نامه مسئولیت حرفه ای می باشند. از این رو مشتریان آنها می توانند اطمینان داشته باشند که اگر حسابدار آنها اشتباهی را مرتکب شود که منجر به زیان مالیشان گردد، خسارت خود را دریافت خواهند نمود.

در پایان، باتر ورث می گوید: " انجمن حسابداران خبره شکایت های انجام گرفته بر علیه اعضای خود در مورد نقض اصول حرفه ای و اخلاقی را مورد بررسی قرار می دهد. این امکان برای مشتریان حسابداران فاقد صلاحیت وجود ندارد."

 

اصل این مقاله به زبان انگلیسی را می توانید در فایل پیوست پایین همین صفحه مشاهده نمایید.

 

[1] - Association of Chartered Certified Accountants (ACCA)

[2] - Ivona Tokc- Wild

[3] - Rob Swerby

[4] - London School of Business and Finance

[5] - Hays Global Salary Guides

[6] - Robert Half UK

[7] - Gareth Gage

[8] - Accountancy Age

[9] - James Brent

[10] - Hays Accountancy & Finance

[11] - Elain Garcia

[12] - Gavin Butterworth

[13] - Butterworth Barlow Accountancy firm

[14] - Mark Lee

[15] - Billi Mcloughlin

[16] - Harris, Lacey & Swain

 

 



فایل پیوست
Be Qualified.pdf (154KB)
فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.