تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

نرخ رشد بازار چیست و چگونه می توان آن را محاسبه کرد؟

دوام و بقا در تجارت از کلیدی‌ترین و حیاتی‌ترین اصول به شمار می‌آیند. هر کسب و کاری که شروع به فعالیت می‌کند در ابتدا تنها یک آرزو یا یک ایده ساده بوده است. این ایده کم کم شکل و پر و بال گرفته تا توانسته است به یک کسب و کار و تجارت تبدیل شود. اما آیا می‌توانید پیش‌بینی کنید که این کسب و کار در آینده به چه جایگاهی می‌رسد؟ آیا این تجارت موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان پیش‌بینی‌های محکمی از آینده یک کسب و کار و تجارت انجام داد. نرخ رشد بازار یکی از این ابزارهای پیش‌بینی است که در آموزش حسابداری امروز پکت، به آن می‌پردازیم.

نرخ رشد بازار چیست؟

نرخ رشد بازار چیست؟

تعریف نرخ رشد بازار

اما نرخ رشد بازار چیست و چگونه می‌تواند به شما و کسب و کارتان کمک کند؟ درصد رشد پیش‌بینی شده برای کسب و کار و تجارت را در یک بازه زمانی معین نرخ رشد بازار می‌گویند. در واقع نرخ رشد به شما مقداری را نشان می‌دهد که در یک دوره زمانی خاص ارزش سرمایه‌گذاری، دارایی یا یک کسب و کار افزایش پیدا می‌کند.

در واقع صاحبان تجارت و کسب و کار به کمک نرخ رشد می‌توانند دریابند که میزان دارایی یا سرمایه‌گذاری آن‌ها در طول زمان چگونه رشد و تغییر کرده یا در شرایط مختلف چه وضعیتی خواهد داشت. تمام این اطلاعات که به واسطه نرخ رشد در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌گیرد شرایطی را فراهم می‌کند که افراد بتوانند درآمد آینده یک دارایی یا سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کنند.

در واقع نرخ رشد بازار به صاحبان کسب و کار یک دید وسیع نسبت به اتفاقات پیرامون می‌دهد که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند در مورد ارزش شغلی خود قضاوت داشته باشند. جنبه دیگری که در توسعه یک کسب و کار اهمیت دارد سهم بازار است که رفتار دقیقی از مشتریان را به شما نشان داده و تأثیر نگرش آن‌ها را بر محصول و کسب و کار شما تعیین می‌کند.

 

در همین رابطه بخوانید: نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

چرا محاسبه نرخ رشد بازار اهمیت دارد؟

رشد بازار یک مفهوم بسیار مهم در تجارت و توسعه کسب و کار است. صاحبان کسب و کار دوست دارند به این سطح از اطمینان برسند که خدمات یا محصولی که عرضه می‌کنند پایه‌ای قابل قبول داشته باشد. به این منظور که صاحبان کسب و کار و تجارت بتوانند از میزان مفید بودن محصول خود در آینده و اینکه محصول و خدماتی که ارائه می‌دهند در 5 سال آینده همچنان مورد تقاضای مصرف کنندگان هست یا نه، باید نرخ رشد بازار را برای محصول و خدمات خود محاسبه کنند. زیرا هر فرد صاحب کسب و کار و تجارت وقت و انرژی خود را برای کاری صرف می‌کند که بداند از طول عمر بالایی برخوردار است.

محاسبه نرخ رشد بازار برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند اهمیت دوچندان دارد. سرمایه‌گذار با استفاده از این شاخص می‌تواند دریابد که کسب و کار مورد نظر در مسیر موفقیتی که پیش‌بینی کرده است قرار دارد و آیا ساختن تجارت در فضای موجود منطقی است. محاسبه نرخ رشد این امکان را فراهم می‌کند که بفهمید آیا کسب و کار شما همچنان می‌تواند در مسیر رشد و پیشرفت باشد.

 

فرمول نرخ رشد چیست؟

نرخ رشد بازار از طریق دو فرمول محاسبه می‌شود. افرادی که تجارت و کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند برای محاسبه نرخ رشد باید فروش یا درآمد کل کسب و کار یا تجارت خود را بر کل درآمد یا فروش حوزه مربوطه در یک دوره زمانی تقسیم کرده و عدد بدست آمده را در عدد 100 ضرب نمایند.

در صورتی که فرد تجارت یا کسب و کار خود را راه‌اندازی نکرده باشد می‌تواند برای داشتن یک چشم‌انداز از حوزه فعالیت خود میزان درآمد و فروش پیش‌بینی شده تجارت یا کسب و کار خود را بر کل درآمد یا فروش حوزه مربوطه تقسیم کرده و حاصل را در عدد 100 ضرب کند.

به کمک نرخ رشد بازار می‌توان توانایی شرکت را در ایجاد سود و درآمد بیشتر، محاسبه کرد

به کمک نرخ رشد بازار می‌توان توانایی شرکت را در ایجاد سود و درآمد بیشتر، محاسبه کرد

نحوه محاسبه نرخ رشد بازار

محاسبه نرخ رشد از این نظر اهمیت دارد که می‌تواند به شما بگوید که دارایی، سرمایه‌گذاری با کسب و کار شما در یک بازه زمانی معین تا چه میزان رشد می‌کند. به عبارت دیگر نرخ رشد بازار به شما کمک می‌کند تا بتوانید رشد آینده دارایی، سرمایه و کسب و کار خود را پیش‌بینی کنید.

از شاخص نرخ رشد می‌توان برای نشان دادن درصد تغییر در کل جمعیت در دو سال متوالی، عملکرد کسب و کار و رشد مورد انتظار آن در آینده، رشد مورد انتظار دارایی‌ها و سرمایه‌ها استفاده کرد. نکته مهم در مورد محاسبه نرخ رشد این است که باید دوره زمانی معینی برای اندازه‌گیری انتخاب کنید.

نرخ رشد بازار به افراد مختلف کمک می‌کند تا بتوانند تا حدودی آینده کسب و کار یا تجارت خود را پیش‌بینی کنند و بر اساس آن اهداف و نقاط عطف واقع‌بینانه برای مسیر خود تعیین کنند. همچنین محاسبه این شاخص می‌تواند اعتبار یک ایده تجاری جدید را سنجیده و آن را تأیید یا رد کند. با استفاده از این شاخص می‌توان سرمایه‌گذاران را متقاعد کرد که کسب و کار یا تجارت در حال رشد بوده تا در کسب و کار شما سهیم شوند.

در زمان معامله با سرمایه‌گذارها شاخص‌ها و اعداد مختلفی وجود دارد که می‌تواند ارزش سرمایه‌گذاری بر روی یک تجارت یا کسب و کار را نشان دهید. یکی از این اعداد و شاخص‌ها نرخ رشد بازار است که به سرمایه‌گذار اطمینان می‌دهد که کسب و کار یا تجارت مربوطه در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارد.

 

روش های محاسبه نرخ رشد

برای محاسبه نرخ رشد بازار می‌توان بسته به موقعیت از 3 روش زیر استفاده کرد:

  1. روش تغییر درصد خط مستقیم
  2. روش نقطه میانی
  3. محاسبه میانگین نرخ رشد در طول زمان

روش اول رایج‌ترین روش محاسبه نرخ رشد بازار است که از آن می‌توان برای محاسبه نرخ‌های رشد پایه و ساده استفاده کرد. در محاسبه نرخ رشد ساده نیازی به مقایسه نتایج به دست آمده با سایر نتایج وجود ندارد که این روش می‌تواند در این نوع محاسبه بهترین کارایی را داشته باشد.

روش دوم یعنی روش نقطه میانی در زمان‌هایی برای محاسبه نرخ رشد مورد استفاده قرار می‌گیرد که به اطلاعات برای مقایسه نیاز دارید. مزیت اصلی استفاده از این روش برای محاسبه نرخ رشد این است که می‌تواند بدون توجه به جهت تغییر، نتایج یکنواختی را ارائه کند.

روش‌های اول و دوم محاسبه نرخ رشد یعنی روش‌های تغییر درصد خط مستقیم و نقطه میانی در صورتی که تغییر رشد بین 2 سال مقایسه شود بهترین نتایج را ارائه می‌دهند اما اگر بخواهید تغییرات رشد برای چند سال را مقایسه کنید، روش سوم بهترین نتیجه را ارائه خواهد کرد.

 

جمع‌بندی

امروز در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت، به بررسی نرخ رشد بازار پرداختیم. صاحبان تجارت یا کسب و کار زمانی که تصمیم می‌گیرند در یک حوزه فعالیت خود را آغاز ‌کنند، تمایل دارند که نسبت به آینده کسب و کار یا تجارت خود آگاهی داشته باشند. در واقع این افراد دوست دارند که بدانند کالا یا خدماتی که ارائه می‌کنند در آینده در بازار مورد تقاضا قرار می‌گیرد؟ آیا دارایی و سرمایه آن‌ها به رشد مورد انتظار آن‌ها می‌رسد؟ آیا کسب و کار یا تجارت آن‌ها به جایگاهی که انتظار دارند دست پیدا می‌کند؟ شاخصی به نام نرخ رشد بازار وجود دارد که می‌تواند به تمام این سوالات پاسخ داده و چشم‌اندازی از آینده یک کسب و کار یا تجارت را در مقابل صاحبان آن یا افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در آن هستند به نمایش درآورد.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.