تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

هزینه دوره MBA و DBA در ایران و خارج از کشور

افزایش دانش در حوزه کسب و کار به ذهن بسیاری خطور می‌کند. افراد شاغل و متخصص می‌دانند که کسب و کار امروزه یک علم است و با بیشتر آموختن، پیشرفت و ارتقا شغلی خواهند داشت. مدارک MBA و DBA برای چنین آینده شغلی طرح‌ریزی شده‌اند. مانند طی کردن مدارج بالاتر در دوره تحصیل است. همچون از کارشناسی‌ارشد به دکترا. البته که زمان و هزینه دارد. هزینه دوره DBA و MBA متفاوت است و در این مقاله از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت آن را بررسی خواهیم کرد.

 

MBA چیست؟

مدیریت حرفه‌ای کسب و کار یا MBA مخفف عبارت Master of Business Administration است. طرح برگزاری دوره MBA اولین بار در اواخر قرن 19 میلادی با صنعتی شدن ایالات متحده آمریکا ریخته شد. از آن به بعد رویکرد اصلی تجارت یک رویکرد علمی به مدیریت بازرگانی بود. به نوعی MBA معادل کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار است.

مدرک دوره MBA

مدرک MBA گرایش‌های متفاوتی را شامل می‌شود که به دانشجویان اجازه می‌دهد در یک جنبه خاص از کسب و کار مانند کارآفرینی، امور بین الملل، اقتصاد، مالی و غیره دانش کسب کنند. افراد پس از اخذ مدرک MBA معمولاً درک بهتری از کسب و کار دارند و نظریه‌های روز تجارت که مربوط به صنعت و حرفه‌شان است را در توسعه شغل خود به کار می‌برند.

در پاسخ به این سوال که آیا رشته MBA و دریافت مدرک آن، برای همه مناسب است یا نه، باید صریحاً بگوییم نه. افرادی که نه فقط در رشته مدیریت ام بی ای ثبت نام می‌کنند، بلکه در آن موفق می‌شوند، یک سری خصوصیات و ویژگی‌های رفتاری و فکری مشخص دارند. در صورتی می‌توانید در این رشته موفق شوید که بتوانید این خصوصیات ذاتی و اکتسابی را، داشته باشید یا کسب کنید. برای آشنایی با این خصوصیات، مطلب رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟ را در بلاگ پکت را بخوانید. 

هزینه مدرک دوره MBA

گرایش‌های دوره MBA

موضوعات و استراتژی‌های جدیدی از جمله مدیریت پروژه‌ها، فناوری و پیش بینی بازار از گرایش های MBA است. افراد با تخصص در این گرایش‌ها دانش مورد نیاز برای ایجاد کسب و کار جدید و یا ارتقا شغلی را به دست می‌آورند.

 

هزینه دوره MBA

هزینه دوره‌های MBA بسته به این است که در کدام دانشگاه یا مؤسسه تحصیل می‌کنید. همچنین افرادی علاقه دارند که این دوره‌ها را در خارج از ایران فراگیرند. هزینه این دوره در خارج از ایران نیز بسته به اینکه در کدام دانشگاه یا اموزشگاه تحصیل کنید متفاوت است. البته دوره‌های آنلاین همیشه با هزینه‌های کمتری ارائه می‌شوند.

هزینه دوره MBA در ایران

هزینه این دوره در ایران اقتصادی‌تر از هزینه آن در خارج از ایران است. افراد برای گذراندن دوره‌ها در خارج از ایران باید هزینه‌های ویزا و اقامت را نیز لحاظ کنند. در داخل ایران نیز دوره‌های آنلاین وجود دارد که افراد علاقه‌مند می‌توانند با هزینه کمتری در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند.

هزینه دوره MBA در خارج از ایران

هزینه این دوره در خارج از ایران نیز به کشور انتخابی و آموزشگاه یا دانشگاه آن کشور بستگی دارد. باید توجه داشت که هزینه و ویزا و اقامت آن کشور جدا باید محاسبه شود که البته بورسیه شدن در این رشته‌ها نیز وجود دارد که در این صورت هزینه این دوره با توجه به میزان و نوع بورسیه فرد متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مقایسه هزینه دوره مدیریت کسب و کار در ایران و خارج از ایران

برای مثال حدود گران‌ترین و ارزان‌ترین هزینه دوره‌های MBA در برخی از مدارس کشورهایی چون آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا، سوییس و چین چنین است:

در آمریکا

هزینه دوره MBA در خارج از ایران

در انگلستان

در کانادا

در استرالیا

 در سوئیس

 در چین

 

DBA چیست؟

شکل پیشرفته‌تر رشته MBA، دوره DBA است. DBA مخفف عبارت Doctorate of Business Administration به معنای دکترای مدیریت کسب و کار است. هدف از این دوره ارتقا سطح کیفی تجارت، محک خوردن در چالش‌ها و آموزش چگونه پیروز شدن در آن‌ها است.

مدرک دوره DBA

با مدرک دوره DBA یعنی دکترای مدیریت کسب و کار افراد می‌توانند در نشریات و مجلات حوزه اقتصاد به عنوان منتقد فعالیت کنند. به این معنا که مدرک دوره DBA به شما اعتبار یک محقق در حوزه کسب و کار را خواهد داد. همچنین گسترش و توسعه حرفه و کسب و کار با افزایش دانش و استفاده از نظریه‌ها و روش‌های نوین، برای این دسته از افراد در دسترس‌تر خواهد بود.

جالب است بدانید تعدادی از موسسه‌های آموزش DBA در ایران، این مدرک را با اعتبار بین‌المللی ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: چه کسانی باید در دوره DBA شرکت کنند؟

هزینه مدرک دوره DBA

گرایش‌های دوره DBA

سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، بازاریابی، رفتار سازمانی و منابع اسناد، استراتژی، فناوری و مالی از گرایش‌های مهم دوره DBA است. افراد با انتخاب گرایش مورد نظر دوره پیشرفته‌ای در این رشته می‌گذرانند تا با جزییات و راهکارهای عملی در سطوح بالاتر تجارت آشنا شوند.

 

هزینه دوره DBA

دوره‌های DBA در خارج و داخل کشور برگزار می‌شوند. هر کدام از این دوره‌ها مزیت خود را دارند. هزینه دوره DBA نیز در انتخاب هر کدام متفاوت است. بنابراین مهم است که هر فرد با شرایط خود و با مقایسه موقعیت‌ها و هزینه‌ها بهترین گزینه را برای ادامه تحصیل در زمینه DBA انتخاب کند.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت mba و dba چیست؟

 

هزینه دوره DBA در ایران

انعطاف‌پذیر بودن دوره‌های DBA برای افراد شاغل بسیار مهم است. بنابراین در ایران می‌توان دوره DBA را به صورت آنلاین نیز گذراند. کسب ویزا، گرفتن اقامت و فاند، کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل بیشتر افراد تمایل دارند این دوره‌ها را در ایران بگذرانند.

سرفصل‌های دروس در دوره‌های داخل ایران متناسب با سرفصل‌های بین‌المللی و همزمان بومی‌سازی شده است. همچون هزینه دوره‌های MBA، هزینه دوره DBA در ایران نیز، صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. هزینه دوره DBA در خارج از ایران با هزینه‌های جانبی همراه است که برای همه اقتصادی نخواهد بود.

هزینه دوره DBA در خارج از ایران

همان‌طور که پیشتر گفتیم DBA بالاترین سطح مدرک در حوزه کسب و کار است. بنابراین طبیعی است که برخی بر این اعتقاد باشند که دوره‌های DBA خارج از ایران آنها را بهتر از دوره‌های داخلی به یک مدیر حرفه‌ای تبدیل می‌کند. این دسته از افراد فارغ از درست بودن نگاهشان، باید هزینه دوره‌های DBA در خارج از ایران را در کنار باقی هزینه‌ها مدنظر قرار دهند. برای نمونه هزینه‌ دوره DBA در کشورهای کانادا، فرانسه و سوییس را بررسی می‌کنیم:

در کانادا

هزینه دوره DBA در خارج از ایران

در فرانسه

هزینه‌ دوره DBA تقریباً در هر دانشگاه فرانسه با دیگری متفاوت است. این تفاوت به عواملی چون دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه، محل دانشگاه و اعتبار آن بستگی دارد. با این حال به طور میانگین هزینه دوره DBA با شرایط تحصیل سه ساله در فرانسه حدود ۵۵۰۰ یورو در سال است.

در سوییس

هزینه دوره DBA در مدرسه کسب و کار ژنو (SSBM) بر این اساس که این مدرسه با ایران در تعامل است به دو بخش شهریه داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که بخش شهریه خارجی آن مبلغ 4000 یورو است که به حساب مدرسه کسب و کار و مدیریت ژنو پرداخت می‌گردد.

 

سخن آخر

در خصوص هزینه دوره DBA و MBA باید گفت که این هزینه‌ها نوعی سرمایه‌گذاری برای هر فرد محسوب می‌شود. نوعی کاشتن و برداشت به صرفه است. از همین روی در این مقاله کمی با دوره‌های MBA و DBA آشنا شدیم و هزینه دوره‌ها را در ایران و خارج از آن بررسی کردیم. تا علاقه‌مندان اطلاعات اولیه را راحت‌تر به دست آورند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.