تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

چه کسانی باید در دوره DBA شرکت کنند؟

امروزه علم مدیریت یکی از علوم پیشتاز محسوب می‌شود که دچار تحولات زیادی در سال‌های اخیر شده است. دوره دی‌بی‌ای (dba) از مهم‌ترین دوره‌های آموزشی مدیران به شمار می‌آید که مخصوص مدیران ارشد است. مخاطبان این دوره اشخاصی هستند که در حوزه مدیریت پیشینه اجرایی و علمی دارند. DBA یکی از به‌روزترین کورس‌های آموزشی در دنیا است که در ایران نیز آموزش داده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید رشته DBA برای چه کسانی مناسب است با ما همراه باشید.

 

Dba مخفف چیست؟

کلمه DBA مخفف Doctorate of Business Administration و به معنای دکترای مدیریت کسب‌وکار است. مدیران کسب‌وکارها در این دوره شرکت می‌کنند تا به کمک روش‌های درست تحلیل و تصمیم‌گیری، روش‌های مدیریت و رهبری کسب‌وکار خود را بهبود دهند و سیستم سازمان خود را مدرن کنند. در این دوره مسائل تئوری کمتری وجود دارد و بیشتر روی ارائه راهکارهای عملی و نظریه‌های پیشرفته مدیریتی تمرکز می‌شود.

با داشتن مدرک دی بی ای می‌توانید در جایگاه مدیرعامل یا مشاور سازمانی، استخدام شوید

با داشتن مدرک دی بی ای می‌توانید در جایگاه مدیرعامل یا مشاور سازمانی، استخدام شوید

کاربرد مدرک دی بی ای

دوره DBA به افراد کمک می‌کند تا بتوانند در مواجهه با مسائل واقعی از مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله در سازمان‌ها استفاده کنند. در نتیجه به مدیران معمولی این امکان را می‌دهد که به مدیرانی متخصص با مهارت‌های تصمیم‌گیری عالی تبدیل شوند. 

همچنین این دوره سبب می‌شود به‌عنوان یک مدیر بتوانید مزیت رقابتی در بازار کار و گزینه‌های شغلی جدید را به وجود آورید و شغل خود را در سازمان ارتقا دهید. در نتیجه می‌توانید با تکنیک‌های پیشرفته روز دنیا آشنا شوید، رهبر بهتری باشید و به‌سوی کارآفرینی بروید.

در همین رابطه بخوانید: رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟

 

رشته DBA برای چه کسانی مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال که رشته DBA برای چه کسانی مناسب است، باید بگوییم که این رشته برای مدیران کاربرد دارد. یعنی متقاضیان این رشته باید چندین سال به‌عنوان یک مدیر کار کرده باشند و مسائل پیش رو و چالش‌های مسیر را به‌خوبی بشناسند. همچنین این افراد باید علاقه زیادی به مباحث مدیریتی و تئوری‌های آن داشته باشند. رشته DBA ایجاد شده است تا از کار سازمان‌ها گره‌گشایی کند؛ یعنی هدف آن را می‌توان افزایش قدرت تصمیم‌گیری و ایجاد تفکر انتقادی دانست.

 

بیشتر بخوانید: 

 

رشته DBA و PHD (دکتری) چه تفاوتی دارند؟

دروس تئوریک DBA و PHD مشترک است؛ اما در دکترای مدیریت بیشتر مباحث تئوریک و نظری آموزش داده می‌شود و دوره DBA بر تولید دانش و عملیاتی کردن تحقیقات تمرکز دارد. همچنین به افرادی که در دوره dba شرکت می‌کنند، مدرک دکترا ارائه نمی‌شود؛ اما از لحاظ حرفه‌ای دارای جایگاهی مشابه دکترا هستند.

پس در پاسخ به این سوال که مدرک dba معادل چیست؟ می‌توان phd را نام برد. سازمان‌ها باتوجه‌به سیاستشان ممکن است مدرک DBA را مطابق PHD در نظر بگیرند یا خیر.

 

رشته دی بی ای و ام بی ای چه تفاوتی دارند؟

Mba یعنی مدیریت کسب‌وکار. پس مدیران می‌توانند این دو رشته را برای تحصیل و موفقیت در کار خود انتخاب کنند. در دوره MBA روش‌های نوین مدیریت در دنیا و مباحث تئوری آموزش داده می‌شود. رشته dba نیز روش‌ها و نظریه‌های جدید مدیریتی را به مدیران می‌آموزد تا به کمک آن کسب‌وکار و سازمان خود را بهبود ببخشند. پس می‌توان این‌طور گفت که پیش‌نیاز و پایه DBA، MBA است و در dba با روش‌های عملی بیشتر و راهکارهای گسترده‌تر آشنا خواهید شد. 

 

بررسی اعتبار مدرک dba

آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های مختلفی دوره آموزشی dba را ارائه می‌دهند و مدرک آن را به دانش‌آموختگان اعطا می‌کنند. حال اعتبار مدرک dba در ایران رابطه مستقیم با اعتبار آموزشگاه صادرکننده آن دارد همچنین اینکه وزارت علوم در صدور آن نقش دارد یا نه نیز در اعتبار مدرک موثر است. مدرک DBA صادر شده توسط وزارت علوم را می‌توانید ترجمه کنید و از آن در سطح بین‌المللی استفاده کنید، در غیر این صورت فقط قابلیت استفاده در ایران را دارد. همچنین اعتبار مدرک دریافتی از دوره‌های آکادمیک نسبت به آموزشگاه‌ها بیشتر است؛ در نتیجه مدرک DBA دانشگاه تهران را می‌توان معتبرترین مدرک دانست. شاید کشورهای دیگر نیز این دوره را در ایران برگزار کنند، در این صورت اگر دولت و دادگستری آن کشور گواهینامه را تایید کند، این گواهینامه دارای اعتبار است.

 

آشنایی با بهترین گرایش dba

حال که فهمیدید رشته DBA برای چه کسانی مناسب است، می‌خواهیم در این قسمت گرایش های dba را به شما معرفی کنیم.

اما نمی‌توانیم به‌طورقطع به شما بگوییم بهترین گرایش dba چیست؛ چراکه برای انتخاب بهترین گرایش باید به مهارت‌های خود به‌عنوان یک مدیر، نوع کسب‌وکار و آموزش‌های مورد نیاز خود توجه کنید و سپس گرایش مناسب خود را انتخاب کنید.

برای ثبت نام در دوره dba آموزشگاه حسابداری پکت، روی عکس بالا کلیک کنید

برای ثبت نام در دوره dba آموزشگاه حسابداری پکت، روی عکس بالا کلیک کنید

چطور می‌توان مدرک DBA را اخذ کرد؟

به‌طورکلی می‌توان از طریق دو راه مدرک dba را دریافت کرد. راه اول تحصیلات دانشگاهی در این رشته و راه دوم شرکت در دوره‌های آموزشگاه‌ها است. در ادامه بیشتر این دو روش را بررسی می‌کنیم.

دانشگاه‌های مطرح مدیریت در کشور همچون دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه بهشتی رشته DBA را به‌صورت یک دوره آموزشی برگزار می‌کنند. در این دوره سرفصل‌های کاربردی و تئوری حوزه مدیریت عالی کسب‌وکارها آموزش داده می‌شود که حدود یک سال زمان می‌برد. هزینه شرکت در دوره‌ها نیز توسط خود دانشگاه مشخص می‌شود و برای مثال هزینه این دوره در دو دانشگاه تهران و بهشتی باهم تفاوت دارد. این تفاوت قیمت به دلیل شرایط متفاوت دوره‌ها از جمله امکانات، مدت آموزش، اساتید و غیره است.

چطور می‌توان به رشته دی بی ای (DBA) وارد شد؟

برای اینکه به تحصیل این رشته در دانشگاه بپردازید باید شرایط زیر را داشته باشید

این دوره‌ها کوتاه هستند و پس از پایان آن، دانشگاه مدرک حضور در این دوره را به شما اعطا می‌کند.

 

دوره DBA توسط برخی آموزشگاه‌های آزاد نیز به‌صورت یک‌ساله و در قالب چند ترم برگزار می‌شود و مباحث تئوری و عملی دارد. این دوره‌ها هم به‌صورت آنلاین و هم حضوری هستند که شرایط در آموزشگاه‌های مختلف متفاوت است؛ همچنین اعتبار این آموزشگاه‌ها نیز با هم تفاوت دارد. همان‌طور که قبلا هم گفته شد، برخی از این مدارک را می‌توانید ترجمه کنید و برخی خیر. برخی نیز توسط وزارت علوم صادر می‌شوند که اعتبار بیشتری دارند.

 

با مدرک dba در چه مشاغلی می‌توان فعالیت کرد؟

اگر دوباره بخواهیم به سوال رشته DBA برای چه کسانی مناسب است پاسخ دهیم باید بگوییم که این رشته برای افرادی مناسب است که بخواهند در این 5 حوزه فعالیت کنند.

تحلیل و بررسی کسب‌وکارها را می‌توان پرطرفدارترین حوزه دانست و فناوری اطلاعات نیز در رده دوم قرار دارد. البته باز هم انتخاب آن به تجربه فرد، داشتن تفکر استراتژیک و برنامه ریزی، زمینه کاری، علاقه و توانایی او بستگی دارد.

 

بررسی بازار کار رشته dba در ایران

این رشته را می‌توان به‌عنوان حرفه‌ای‌ترین مدارک در حوزه مدیریت کسب‌وکار دانست. افرادی که در این رشته تحصیل‌کرده‌اند می‌توانند بر حسب شرایط خود مشاغل مختلف را انتخاب کنند. این مشاغل شامل:

هستند. این حوزه‌ها نیز خود فرصت‌های شغلی زیادی را به مدیران می‌دهند.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با رشته DBA آشنا کنیم و تفاوت آن با PHD و دوره MBA را بررسی کنیم. همچنین با خواندن این مطلب می‌توانید به سوال رشته DBA برای چه کسانی مناسب است، پاسخ دهید. در ادامه این متن با گرایش‌های DBA، اعتبار این مدرک، نحوه دریافت آن، مشاغل مرتبط و موضوعاتی از این قبیل آشنا شدید. برای ثبت نام دوره DBA، با شماره تلفن 02142294 آموزشگاه حسابداری پکت تماس بگیرید. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات لازم برای انتخاب این رشته را به شما بدهیم. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.