تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

رشد و توسعه فردی چیست؟

در مسائل شغلی و کاری غیر از مهارت‌ها و توانایی‌هایی که فرد باید برای انجام دادن کار به نحو صحیح و کارآمد از آن‌ها برخوردار باشد، جنبه‌های دیگری نیز وجود دارد که با تقویت آن‌ها می‌توان در این حوزه‌ها بهتر عمل کرد. بدون شک مفهوم رشد و توسعه فردی به گوش شما آشنا باشد که در بسیاری از محافل درباره آن صحبت می‌شود. اما آیا می‌دانید توسعه فردی چیست و چه جنبه‌هایی دارد؟ توسعه فردی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و مهارت‌ها است که می‌تواند در بهبود عملکرد افراد در زمینه روابط اجتماعی، کاری و تحصیلی نقش مهمی ایفا کند. به همین دلیل در این مقاله با مفهوم توسعه و فردی و ابعاد و جنبه‌های مختلف این مهارت آشنا می‌شویم.

 

توسعه فردی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از رشد و توسعه فردی داشته باشیم می‌توان گفت که به هر فعالیتی گفته می‌شود که افراد برای بهبود خود در زمینه‌هایی که به مغز، ذهن و قلب مربوط می‌شود، انجام می‌دهند. معمولا هنگامی که از این مهارت صحبت به میان می‌آید، بسیاری از افراد فعالیت‌های مانند مطالعه،‌ گوش کردن به کتاب صوتی، خاطره‌نویسی و گذراندن دوره‌های توسعه فردی را به یاد می‌آورند. بر این اساس هر فعالیتی مانند کوتاه کردن مو یا رفتن به قرار با پزشک را نمی‌توان به عنوان فعالیتی برای رشد و توسعه فردی در نظر گرفت.

 اما در پاسخ به این سوال که توسعه فردی چیست می‌توان گفت که برخی فعالیت‌های معمولی مانند انجام ورزش می‌تواند به عنوان فعالیتی در راستای توسعه فردی تلقی شود. با توجه به این که ورزش کردن می‌تواند منجر به استحکام ذهنی و بدنی در افراد شود می‌توان از آن به عنوان فعالیت توسعه فردی نام برد.

در پاسخ به این پرسش که توسعه فردی چیست؟ باید گفت که رشد و توسعه فردی یک فرایند است. این فرایند افراد را به هر چیزی که می‌خواهند در زندگی به دست آورند، نزدیک‌تر می‌کند. در واقع با این فرایند می‌توان به جای منتظر بودن برای به دست آوردن دانش، فرصت و موفقیت توسط زندگی بدون هیچ زحمتی، می‌توان با تلاش کردن به اندازه مورد نیاز آن‌ها را به عنوان نتیجه پیشرفت فردی در زندگی بدست آورد.

بیشتر بخوانید: هوش هیجانی و تاثیر آن در مدیریت کسب و کار

توسعه فردی ابتدا از ذهن و نگرش شما آغاز می‌شود و پس از آن در کار و زندگی روزمره، خودش را نشان می‌دهد

توسعه فردی ابتدا از ذهن و نگرش شما آغاز می‌شود و پس از آن در کار و زندگی روزمره، خودش را نشان می‌دهد

مانند گیاه بامبوی چینی در مسیر توسعه فردی رشد کنید

گیاه بامبوی چینی و رشد آن که یک پدیده طبیعی است در موضوعات مربوط به رشد و توسعه فردی مورد اشاره قرار می‌گیرد. گیاه بامبو در به مدت 4 سال هیچ رشدی ندارد و تنها یک برگ کوچک درون خاک است. در تمام این مدت باید این گیاه را پرورش داده و آن را آبیاری و مراقبت کرد تا در سال پنجم معجزه را مشاهده کرد. این گیاه در سال پنجم تنها در عرض 6 هفته در حدود 27 متر رشد می‌کند.

اما ارتباط رشد این گیاه با توسعه فردی چیست؟ در واقع شباهت رشد بامبو با توسعه فردی این است که نتایج رشد و توسعه در افراد بلافاصله ظاهر نمی‌شود. در واقع ممکن است افراد پس از انجام تحقیقات مختلف، مطالعه، آموزش ذهن، تلاش و سخت کار کردن، شکست و پشتکار مدت زمانی طول بکسد تا بتوانند ثمره تلاش خود را دیده و از آن لذت ببرند. اما این افراد در تمام این مدت در حال تبدیل شدن به فردی هستند که باید باشند.

 

اهمیت رشد و توسعه فردی چیست؟

دریموند گرین در جایی اشاره می‌کند که:

« اگر در حال بهتر شدن نیستید، بدون شک دارید بدتر می‌شوید. »

این جمله نشان دهنده اهمیت توسعه فردی است. اما یک انگیزه کلیدی در پس رشد و توسعه فردی وجود دارد که فرد می‌تواند با مهارت‌های توسعه فردی به امور مسلط شود. وقتی افراد به صورت فعال برای بهبود طرز فکر، مهارت‌ها و به طور کلی زندگی خود تلاش می‌کنند دیگر نیازی به تکیه کردن بر استعداد و شانس ندارند.

در واقع این افراد سخت کار می‌کنند و به صورت آگاهانه به موفقیت دست پیدا می‌کنند. در واقع در پاسخ به این پرسش که توسعه فردی چیست می‌توان گفت که متصل کننده جایگاه فعلی با جایگاهی است که فرد می‌خواهد در آن باشد. در واقع توسعه فردی به عنوان وسیله‌ای است که افراد را به اهداف تعیین شده می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اصول و تکنیک‌ها‌ی موفقیت در کسب و کار

 

ابعاد توسعه فردی چیست؟

توسعه فردی دارای 5 حوزه کلیدی است که اهداف اکثر افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد. از جمله مهم‌ترین ابعاد توسعه فردی در زندگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هدف از توسعه فردی، تنها موفق‌تر بودن در کار نیست. بلکه این توسعه باید تمام جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد

هدف از توسعه فردی، تنها موفق‌تر بودن در کار نیست. بلکه این توسعه باید تمام جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد

بهترین راه بهبود مهارت‌های توسعه فردی چیست؟

پس از پاسخ به این پرسش که توسعه فردی چیست نوبت به بهترین راه‌های بهبود مهارت‌های آن می‌رسد. تهیه برنامه توسعه فردی بهترین راه برای بهبود مهارت‌های آن به حساب می‌آید و شامل طرحی است که برای آنچه که فرد می‌خواهد در سال‌های آینده بدست آورد. فرایند توسعه فردی شامل زنجیره‌ای از خودشناسی است که برای رسیدن به آنچه که می‌خواهید در زندگی داشته باشید به خوبی جهت‌دهی انجام می‌دهد.

در دوره‌هایی مانند دوره MBA می‌توانید نکات و ویژگی‌های توسعه فردی را یاد بگیرید و از یک کارمند، به یک مدیر موفق تبدیل شوید. 

بیشتر بخوانید: رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟

 

نکات مهم در توسعه فردی چیست؟

برای اجرای برنامه توسعه فردی و دستیابی به موفقیت باید یک سری نکات مورد توجه قرار بگیرد و بر اساس آن افراد بتوانند بهبود مهارت‌های خود را پیش ببرند. از جمله مهم‌ترین نکات در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

سخن آخر

رشد و توسعه فردی یکی از جنبه‌های مهم در زندگی افراد است که می‌تواند آن‌ها را در مسیر صحیح برای دستیابی به پیشرفت و رسیدن به هدف نهایی، به نحو صحیح و اصولی هدایت کند. توسعه فردی یک فرایند طولانی مدت است که بدون شک نتایج آن در مدت زمان کوتاهی قابل مشاهده نیست. در واقع افراد باید با تلاش و پشتکار و همچنین مداومت در انجام آن شرایطی را فراهم کنند که با بهبود مهارت‌های توسعه فردی بتوانند به موفقیت دست پیدا کنند. در این مقاله از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت تلاش کردیم به این پرسش که توسعه فردی چیست پاسخ داده و شما را ابعاد و جنبه‌های مختلف و اهمیت آن در زندگی آشنا کنیم. شما می‌توانید با ثبت نام و شرکت در کلاس‌های حضوری و آنلاین mba و dba، توسعه فردی را در خود تجربه کنید و در کار و زندگی‌تان موفق‌تر باشید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.