تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

هوش هیجانی و تاثیر آن در مدیریت کسب و کار

اهمیت مباحث روان‌شناختی در مدیریت امروز غیرقابل انکار است. مدیران کسب‌وکارها برای داشتن یک کسب و کار موفق مخصوصا در زمینه فروش و بازاریابی، باید با کاربردهای روانشناسی در مدیریت آشنا باشند. متاسفانه برخی افراد کاربرد این موارد در مدیریت را نمی‌دانند. به همین دلیل سعی داریم تاثیر هوش هیجانی در کسب و کار را بررسی کنیم. پس اگر می‌خواهید مدیریت کسب‌وکارتان را به بهترین شکل انجام دهید، با این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید.

 

بررسی تعریف مفهومی هوش هیجانی

هوش هیجانی یعنی افراد توانایی لازم برای تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود و دیگران را داشته باشند. حال هوش هیجانی بالا یعنی چه؟ افرادی که هوش هیجانی بالا دارند، به اندازه کافی روی احساسات مسلط هستند و همچنین می‌توانند احساسات طرف مقابل را به‌خوبی درک و کنترل کنند. 

چارت هوش هیجانی در کسب و کار

چارت هوش هیجانی در کسب و کار

اهمیت هوش هیجانی در کسب و کار

مسئولیت کنترل احساسات و عواطف انسان بر عهده نیمکره سمت راست مغز است. محرک‌های احساسی وظیفه کنترل رفتار انسان و واکنش‌های او را دارند. بنابراین تاثیر هوش هیجانی در کسب و کار همان تاثیر بر تصمیم‌گیری و رفتار افراد است.

هوش هیجانی با نام‌های هوش عاطفی، هوش احساسی و EQ نیز شناخته می‌شود و مهارتی است که به افراد کمک می‌کنند احساسات و هیجانات خود و دیگران را بشناسند و در موقعیت‌های حساس، بهترین رفتار را داشته باشند. استفاده از یک مدیر با هوش هیجانی بالا بهترین انتخاب برای یک سازمان است. این افراد به دلیل کنترل احساسات خود، سبب رنجش افراد نمی‌شوند و با دادن انگیزه به کارمندان، کسب‌وکار را به‌سوی موفقیت هدایت می‌کنند. در اینجا اهمیت هوش هیجانی در سازمان مشخص شد.

بنابراین درصورتی‌که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید یا استارتاپ را دارید، حتما در زمان استخدام کارمندان به این موضوع توجه کنید و افرادی با هوش هیجانی بالا را بکار بگیرید. چراکه این افراد می‌توانند افراد تحت نظر خود را به‌خوبی هدایت و کنترل کنند. طبق تحقیقات انجام شده هوش هیجانی بالا با وجدان کاری، احساس مسئولیت و وظیفه‌شناسی رابطه مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید: 

 

بالا بودن هوش هیجانی در کسب و کار چه تاثیری بر موفقیت آن دارد؟

طبق تحقیقات دانشمندان، هوش هیجانی در کسب و کار یکی از موارد بسیار مهم در رسیدن به موفقیت است. این مهارت‌ها در مدرسه کسب و کار یا مدارس بیزینسی آموزش داده می‌شود. برای مدیریت احساس خود به ویژگی‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارید که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ویژگی خودآگاهی

افرادی که هوش هیجانی بالا دارند با ویژگی خودآگاهی می‌توانند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و آن‌ها را بهبود دهند. به‌طورکلی هیچ‌کس نمی‌تواند بدون شناخت از خود، تصمیم یا عمل درستی را انجام دهد. در نتیجه خودآگاهی را می‌توان مهم‌ترین ویژگی برای داشتن هوش هیجانی بالا دانست.

ویژگی خود مدیریتی 

از دیگر مولفه‌های هوش هیجان، می‌توان ویژگی خود تنظیمی یا خودمدیریتی را نام برد. افرادی که هوش هیجانی بالا دارند به‌راحتی می‌توانند احساسات خود را درک و مدیریت کنند. این افراد معمولا واکنش‌های احساسی از خود نشان نمی‌دهند و در برابر شرایط ناهنجار، عملکرد خود را کنترل می‌کنند و عکس‌العمل‌های هیجانی ندارند.

ویژگی همدلی

افرادی که توانایی مدیریت احساسات خود را دارند به‌خوبی می‌توانند به درک و تحلیل احساسات دیگران بپردازند و رفتار مناسبی را در برابر احساسات افراد نشان دهند. همین ویژگی سبب می‌شود تا افراد بسیار صبور باشند، عکس‌العمل فوری نداشته باشند و شرایط فرد مقابل را درک کنند. همین امر به افراد کمک می‌کند تا بتوانند به‌خوبی با دیگران تعامل کنند و این حس که فقط به فکر سود خود نیستند را به کارمندان و مشتریان القا کنند.

ویژگی مهارت‌های اجتماعی

مهارت‌های فردی در زمینه روابط اجتماعی می‌توانند به افراد کمک کنند که در مراودات کاری خود موفق باشند. برای مثال افرادی که توانایی بالا در مدیریت احساس خود دارند، با رفتار دوستانه خود، در چشم افراد دیگر بسیار دوست‌داشتنی به نظر می‌رسند. در نتیجه می‌توانند به‌سرعت وارد جمع شوند و با دیگران ارتباط برقرار کنند. یکی از نشانه‌های هوش هیجانی بالا در افراد این است که مهارت یافتن نقطه مشترک با طرف مقابل و رسیدن به تفاهم با او را دارند. بالابودن هوش هیجانی در کسب و کار سبب می‌شود افراد به‌جای اینکه وقت خود را روی محصول بگذارند، تمرکز خود را روی جنبه‌های اجتماعی کسب و کار خود معطوف کنند و به دنبال یافتن راه‌حل برای رفع نیازهای مشتریان بالقوه و جامعه هدف خود باشند.

تمامی این مهارت‌ها را می‌توانید در قالب دوره MBA (ارشد مدیریت کسب و کار) یاد بگیرید و نحوه استفاده از آن را در سازمان، متوجه شوید. دوره‌هایی مانند دوره مدیریت کسب و کار، دانش مدیریتی شما را بهبود می‌بخشد و توان اجرایی شما را افزایش می‌دهد. 

استفاده درست از هوش هیجانی می‌تواند به بهبود اصول مشتری مداری در سازمان کمک کند

استفاده درست از هوش هیجانی می‌تواند به بهبود اصول مشتری مداری در سازمان کمک کند

بررسی نشانه‌های هوش هیجانی در کسب و کار

در این قسمت قصد داریم نشانه‌های بالا بودن هوش هیجانی و کنترل احساسات را بررسی کنیم. درصورتی‌که می‌توانید احساسات افراد را از روی ظاهرشان بفهمید، توانایی کنترل احساسات خود را در کسب‌وکارتان دارید و یا می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را کشف کنید، یعنی هوش هیجانی بالایی دارید. در ادامه نشانه‌های هوش هیجانی بالا را بیان می‌کنیم.

برخی از نشانه‌های هوش هیجانی بالا:

برخی از نشانه‌های هوش هیجانی پایین:

 

نحوه بالا بردن مدیریت احساسات و موفقیت در کسب و کار 

برخی از افراد به طور ذاتی هوش هیجانی بالایی دارند؛ اما این‌طور نیست که این ویژگی را یک امر غیراکتسابی در نظر گرفت. بله می‌توان با تمرین، ممارست و آموزش این ویژگی را در خود تقویت کرد. اولین قدم در این مسیر این است که به‌خوبی به دیگران گوش کنید و همواره به درک احساسات طرف مقابل بپردازید و خود را جای او قرار دهید تا بفهمید در آن لحظه چه حسی دارد. در این شرایط می‌توانید عکس‌العمل بهتری در برابر او از خود نشان دهید. 

دومین قدم در این مسیر، تمرین برای صبر کردن است. شما نباید واکنش‌های احساسی سریع انجام دهید. برای این منظور باید به‌جای پاسخ هیجانی در برابر فشارهای وارده، کمی صبر کنید، قدم بزنید و نفس عمیق بکشید تا آرامش خود را به دست آورید و از انجام واکنش احساسی دور شوید. در این شرایط می‌توانید با استدلال و تامل رفتار کنید.

اگر در ارتباط با کارکنان و زیردستان خود دچار مشکل هستید، گذراندن دوره MBA می‌تواند مجموعه راهکارهای مختلف برای مدیریت بهتر منابع انسانی را به شما بیاموزد. اما اگر مایلید تا علت و دلایل تعارضات بین مدیر و کارمند یا پیچیدگی‌های روابط کاری را متوجه شوید، گذراندن دوره DBA را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

سخن آخر

هوش هیجانی در کسب و کار یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در موفقیت آن‌هاست؛ چرا که سبب بهبود رابط مراجعان، اعضای سازمان و سازمان‌های دیگر می‌شود. امروزه با افزایش هوش هیجانی در کارکنان می‌توانید مشتریان وفاداری را برای برند خود داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم همه چیز راجع به هوش هیجانی را بیان کنیم و اهمیت آن در کسب‌وکار را برایتان توضیح دهیم. اما به یاد داشته باشید که تنها با داشتن دانش مدیریتی کافی است که می‌توانید در کارتان پیشرفت کنید و کسب و کارتان را موفق‌تر کنید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.