تعریف استارتاپ یا startup چیست؟
میخواهید بدانید استارت آپ چیست؟ مفهوم استارتاپ یک یا دو دهه است که در جهان استفاده میشود؛ اما به دلیل رقابتهای ناسالم، این کلمه خیلی پرتکرار شده است. استفاده از این کلمه سبب اعتبار یک کسبوکار نیست و تلاش اعضای گروه، آن را به یک گروه موفق تبدیل میکند. پس تا انتهای مطلب همراه آموزشگاه حسابداری پکت باشید.
استارت آپ چیست؟
مفهوم استارت آپ چیست؟
وقتی سوال استارت آپ چیست را در گوگل سرچ کنید، با تعاریف مختلفی روبرو میشوید. به طور کلی میتوان استارتاپ را به پروژههایی نسبت داد که با تلاش و کوشش اعضای گروه و با یک ایده خام، یک محصول تولید میشود و برای فروش آن اقداماتی صورت میگیرد.
در استارتاپ، تمامی مسیر از صفر تا 100 به صورت آزمون و خطا یا یادگیری اصول و مبانی پایه طی میشود. ممکن است شروع استارتاپ با یک اختراع خیلی پیچیده همراه باشد، شاید هم با تغییر در یک محصول خیلی ساده توسط افراد بازاری، محصول جدید راهی بازار شود. پس باید بدانید که یک استارتاپ موفق، حتما با یک کار پیچیده و علمی شروع نمیشود؛ بلکه هدف، عملکرد بهتر در تولید و فروش محصول است.
چرا افراد دوست دارند استارتاپ راهاندازی کنند؟
حال که دانستید استارت آپ چیست، باید بدانید که این کلمه از لحاظ روانی بسیار جذاب است و افراد دوست دارند روی کسبوکار خود این نام را بگذارند. همه انسانها دوست دارند دیده شوند. وقتی برای تولید یک محصول جدید اقدام میشود، موفقیت آن استارتاپ به تعداد افرادی که آن را انتخاب میکنند، بستگی دارد. موارد زیر را میتوان دلایل راهاندازی استارتاپ دانست.
- تمایل به رسیدن به موفقیت از صفر تا صد
- جنبههای روانی
- منحصربهفرد بودن
- امتیازات دولتی برای استارتاپها
- دیدهشدن
- تازه بودن
برای یادگیری اصول مدیریت بیزینس، میتوان در مدارس کسب و کار ثبت نام کرد.
بررسی مراحل راه اندازی استارتاپ
حال که با مفهوم استارت آپ چیست آشنا شدید، باید برای راهاندازی آن از مراحل زیر استفاده کنید.
- ایدهپردازی داشته باشید
برای اینکه یک استارتاپ راهاندازی کنید باید یک ایده داشته باشید. این ایده هم میتواند جدید و خلاقانه باشد و هم از یک کسبوکار خارجی یا داخلی برگرفته باشد.
- تحقیق کنید و نقشه راه خود را مشخص کنید
باید یک کاغذ سفید بردارید و نقشه راه خود را بنویسید. برای این منظور باید ایده خود و مسیر را مشخص کنید و بدانید هدف استارت آپ چیست. در این مسیر میتوانید خیال پردازی کنید و بهترین نتیجه را برای خود تصور کنید. بعد از اینکه هدف نهایی مشخص شد، باید مسیر را به مسیرهای کوتاه تبدیل کنید و اهداف کوتاه و بلند برای خود مشخص کنید. در مرحله بعد باید تحقیقاتی را انجام دهید. اگر یک ایده خام دارید، همانطور که خوب است، ممکن است سبب خروج شما از مسیر شود. شما باید در مورد محصول و همچنین استقبال مشتریان از آن، تحقیق کنید. برای شروع تحقیق، میتوانید از دوستان و خانواده خود بخواهید که نظرات خود را درمورد ایده شما، بیان کنند. درست کردن مدل کسب و کار هم میتواند به شما کمک کند.
- ایده خود را ثبت و ادعای مالکیت کنید
در مرحله قبل، تنها باید با افراد قابل اطمینان صحبت کنید تا ایده شما افشا نشود. سپس در این مرحله از استارتاپ، باید ایده خود را به ثبت برسانید. اگر ایده شما از سایر کسبوکارهای ملی و بین المللی برگرفته شده، مراحل زیادی نباید انجام دهید. اما اگر یک ایده خلاقانه دارید و نمونه آن در هیچ کشوری وجود ندارد، باید برای ثبت آن به آدرس اینترنتی http://iripo.ssaa.ir بروید و در پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی مراحل ثبت اختراع خود را انجام دهید. در نهایت یک گواهی ثبت اختراع میگیرید که به کمک آن میتوانید ادعای مالکیت برای ایده خود داشته باشید.
- نمونه اولیه را تهیه کنید
ابتدا باید ببینید ایده شما بهصورت خدماتی است و یا نمونه آزمایشگاهی. برای کارهای خدماتی نمونه تولیدی وجود ندارد؛ ولی باید تحقیقات زیادی انجام داد. کارهای آزمایشگاهی هم به تحقیقات و هم تولید نمونه نیاز دارند. ایدههای اینترنتی باید با سرعت بیشتری انجام شوند.
پس از اینکه نوع محصول نهایی شما مشخص شد، باید عکسالعمل افراد را نسبت به آن بررسی کنید. به همین دلیل باید به کیفیت نمونه اولیه توجه کنید.
- نمونه را در جامعه هدف کوچک عرضه و بازار را بررسی کنید
پس از اینکه ایده خود را ثبت کردید و چند نمونه اولیه تولید کردید، آن را در جامعه هدف خود پخش کنید و یک فرم نظرسنجی هم به آنها بدهید تا نظر خود را در خصوص محصول ارائه دهند.
- ایده و محصول خود را ثبت کنید
در مراحل قبلی متوجه شدید که باید ایده خود را ثبت کنید؛ اما این مالکیت در مورد محصول تولید شده صدق نمیکند؛ چراکه ممکن است شخص دیگری محصولات مشابه را تولید کنند. پس باید ایده و محصول خود را ثبت کنید و از اینکه شخص دیگری از محصولات شما استفاده نمیکند، اطمینان یابید. بهطورکلی راهاندازی استارتاپ، بسیار پرریسک است و شما باید تلاش خود را برای رفع ریسکهای مسیر بکار بگیرید.
- یک سرمایهگذار پیدا کنید
یکی از مهمترین مراحل برای شروع استارتاپ، یافتن یک سرمایهگذار برای پروژه است. این کار یک چالش بزرگ بهحساب میآید؛ چرا که سرمایهگذار باید ریسک ایده جدید را بپذیرد.
بیشتر بخوانید: دوره MBA چه کمکی به مدیریت استارتاپها میکند؟
مدیریت مالی و سرمایه گذاری در استارتاپ
سرمایه گذاری در استارت آپ چیست؟
در قسمتهای قبلی فهمیدید استارت آپ چیست و چطور باید آن را راهاندازی کرد. حال میخواهیم ببینیم سرمایه گذاری در استارت آپ چیست. به طور کلی سرمایهگذاران در بازارهای مالی به پنج دسته بانکها، سرمایه گذاران آنجل، سرمایهگذاران شراکتی، سرمایهگذاران داوطلبانه و سرمایهگذاران شخصی تقسیم میشوند. بانکها قدیمیترین گروههای سرمایهگذاری به حساب میآیند. برای استفاده از سرمایهگذاری بانکها، باید مراحل مختلف پروژه را ارائه دهید و حتی ممکن است نیاز به سپردهگذاری هم باشد.
- سرمایهگذاران شراکتی هم در سود و هم در زیان کسبوکارهای کوچک سهیم هستند.
- سرمایهگذاران داوطلبانه مناسب پروژههای سنگین و پروژههایی که نیاز به هزینه بالا دارند هستند. استارتاپهای آزمایشگاهی که به دستگاههای پیشرفته نیاز دارند، میتوانند از این سرمایهگذاران استفاده کنند. سهم این سرمایهگذاران در سود و زیان بهصورت توافقی است.
- سرمایهگذاران شخصی، دوستان و آشنایان شما هستند که به کمک آنها هزینه پروژه مدنظر خود را فراهم میکنید. بازپرداخت سرمایه در این مورد، میتواند هم بهصورت سود نقدی و هم بهصورت سهام در نتیجه نهایی پروژه باشد.
چطور میتوان یک سرمایهگذار مناسب پیدا کرد؟
برای پیداکردن یک سرمایهگذار مناسب که به رشد استارتاپ شما کمک کند باید به موارد زیر توجه کنید:
- شناختن گزینههای سرمایهگذاری
- تهیه یک لیست از سرمایهگذاران
- جلسه مصاحبه و صحبت با سرمایهگذار
- قانونی کردن توافقات
- شروع به تولید انبوه
- توجه به تبلیغات و بازاریابی
موارد تاثیرگذار در موفقیت استارتاپ
از عوامل تاثیرگذار در موفقیت یک استارتاپ میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- بنیانگذاران
- تیم
- استراتژی رشد
- محصول استارت آپ
- بازاریابی و مارکتینگ
موارد موثر در شکست استارتاپ
درصد بالایی از استارتاپهای نوپا، شکست میخورند و از بین میروند. واقعیت این است که فقدان دانش مدیریتی که به راحتی با دورههای مدیریت کسب و کار مانند دوره mba و دوره dba برطرف می شود، علت اصلی این شکستهاست.
باتوجه به حساسیت و سختی مسیر استارتاپ موارد مختلفی در شکست آن تاثیرگذارند که در زیر به تعدادی از آنها اشاره کردهایم:
- ناتوانی در درک نیاز مشتریان و عدم مشتری مداری
- عدم توجه به بازخوردهای نمونه اولیه
- برنامهریزی با هدف کسب پول و نداشتن اشتیاق برای کار و زحمت
- نداشتن مهارت لازم برای موفق شدن
- عدم توانایی کافی برای افزایش سرمایه
- رهبری و تیم ضعیف
انواع استارتاپها
استارتاپهایی که هم اکنون در جهان در حال فعالیت هستند در زمینههای مختلفی فعالیت میکنند که در نهایت میتوانیم آنها را به چند دسته زیر تقسیمبندی کنیم.
- استارتاپهای فعال در زمینه سبک زندگی
- استارتاپهای کوچک (مشاغل خانوادگی)
- استارتاپهای مقیاسپذیر
- استارتاپهای کوچک وابسته به شرکتهای بزرگ
- استارتاپهای فعال در زمینه شبکههای اجتماعی
کلام آخر
ما در این مطلب سعی کردیم مفهوم استارت آپ چیست را بررسی کنیم. سپس مراحل راهاندازی استارتاپ و بهترین راه یادگیری نحوه مدیریت کسب و کار را به شما معرفی کردیم. پس از خواندن این متن به این موضوع پی میبرید که سرمایه گذاری در استارت آپ چیست و برای راهاندازی یک استارتاپ موفق به چه مواردی باید دقت کنید. نکته مهم این است که در مدیریت هر فعالیت اقتصادی، به اصول و مشخصههای آن توجه کنید. بدون داشتن علم مدیریت و دانش راهبری سازمان، نمیتوانید انتظار سودآوری و توسعه در کار را داشته باشید.