تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

دوره MBA چه کمکی به مدیریت استارتاپ‌ها می‌کند؟

در کسب و کارهای استارتاپی مدیریت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند به طوری که شکست یا موفقیت کسب و کار به میزان قابل توجهی به مدیریت آن بستگی دارد. مدیریت استارتاپ باید فردی باشد که بتواند تیم خود را برای فراز و نشیب‌های مختلفی که در مسیر دستیابی به موفقیت قرار دارد به خوبی آماده کند. در واقع مدیریت در کسب و کارهای استارتاپی یک امر شانسی و اتفاقی نبوده و فردی که مدیریت آن را بر عهده می‌گیرد در کنار تجربه و دانش باید از استراتژی‌ها و برنامه‌های هدفمندی برخوردار باشد تا بتواند استارتاپ را به سرانجام مقصود هدایت کند.  با آموزشگاه حسابداری پکت، همراه باشید.

استارتاپ‌ها برخلاف کسب و کارهای بزرگ، با آزمون و خطا در کارشان پیش می‌روند

استارتاپ‌ها برخلاف کسب و کارهای بزرگ، با آزمون و خطا در کارشان پیش می‌روند

استارتاپ چیست؟

استارتاپ که یک اصطلاح برگرفته از زبان انگلیسی (Start-up) است در زبان فارسی به شرکت نوپا ترجمه شده است. در مورد اینکه هر فعالیت و شرکت نوپایی را در هر زمینه‌ای باید به عنوان یک استارتاپ در نظر گرفت یا نه،‌اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. بر اساس تعریفی که مرکز کسب و کارهای کوچک در آمریکا (USSBA) ارائه کرده است استارتاپ به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که دو ویژگی مهم داشته باشند. اول اینکه حول موضوع و محور تکنولوژی شکل گرفته باشند و دوم اینکه پتانسیل رشد بالایی داشته باشند. منظور از پتانسیل رشد بالا در این تعریف این است که استارتاپ‌ها دغدغه تأمین مالی داشته و به همین دلیل مدیریت استارتاپ بیش از کسب و کارهای کوچک به دنبال جذب پول و سرمایه است.

 

چه کسانی برای مدیریت شرکت‌های استارتاپی مناسب هستند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، فردی می‌تواند در بازار کار رشته MBA به عنوان مدیریت استارتاپ انتخاب شود که علاوه بر دانش و تجربه کافی باید ویژگی‌های دیگری داشته باشد تا بتواند استارتاپ را در مسیر پر فراز و نشیب خود به پیش برده و به سرانجام برساند. از جمله ویژگی‌های افراد مناسب برای مدیریت استارتاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فردی که به عنوان مدیریت استارتاپ برگزیده می‌شود باید بتوان مسیرهای جدیدی را به منظور پیشرفت کار پیشنهاد داده و امکانات لازم برای رسیدن به آن را فراهم کند.

کلیدواژه اصلی یک استارتاپ داشتن برنامه و هدف از پیش تعیین شده است. معمولا در کسب و کارهای نوپا و استارتاپی، افراد زیر مجموعه از تخصص و تجربه کافی برخوردار نیستند به همین دلیل مدیریت استارتاپ می‌تواند با داشتن برنامه و هدف معین از سردرگمی کسب و کار جلوگیری کند. هر جه برنامه‌ریزی در شرکت‌های استارتاپی دقیق‌تر و اصولی‌تر باشد مدت زمان اجرای برنامه‌ها و رسیدن به هدف کوتاه‌تر می‌شود.

قدم بعدی پس از برنامه‌ریزی در شرکت‌های استارتاپی، ساماندهی و سازماندهی است. در واقع در این کسب و کارها باید شرح وظایف هر یک از افراد به صورت دقیق و واضح مشخص شود. داشتن نقشه راه کلی که در آن وظایف هر فرد مشخص شده باشد از تداخل وظایف پیشگیری کرده و کسب و کار را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اصول و تکنیک‌ها‌ی موفقیت در کسب و کار

یکی از نیازهای اصلی کسب و کارهای استارتاپی، سرمایه و منایع مالی است تا بتوانند ایده‌های خود را به خوبی اجرایی کنند. منابع، امکانات و میزان سرمایه برای هر کسب و کار استارتاپی متفاوت است و مدیریت استارتاپ باید بتواند بسته به حوزه فعالیت تیم خود و ایده‌ای که قصد اجرای آن را دارند، امکانات،‌ منابع و سرمایه‌های لازم را فراهم کند تا اعضای تیم بدون دغدغه وظایف خود را انجام داده و در نهایت به موفقیت دست پیدا کنند. گرایش مالی ام بی ای، به همین دلیل ایجاد شده است. برای آشنایی با گرایش های رشته mba، اینجا کلیک کنید.

یکی از مواردی که می‌تواند فعالیت‌های شرکت‌های استارتاپی را تحت تأثیر قرار داده و منجر به شکست آن‌ها شود، بحران‌های مختلفی است که در مسیر بوجود می‌آید. فردی که به عنوان مدیریت استارتاپ فعالیت می‌کند باید بتواند با اتخاذ تصمیمات سخت در زمان بحران آن را حل کرده و از دلسردی اعضای تیم خود جلوگیری کند.

اعضایی که برای تیم استارتاپی انتخاب می‌شوند باید افرادی باشند که بتوانند از پس وظایف محوله برآمده و آن‌ها را به خوبی انجام دهند.

با توجه به اینکه استارتاپ‌ها جزو کسب و کارهای نوپا و نوظهور هستند از همان ابتدای شروع فعالیت با رقبای سرسختی در مقابله یا تعامل قرار می‌گیرند. در صورتی که رقبا توسط مدیریت استارتاپ نادیده گرفته شوند از همان ابتدا پروژه با شکست مواجه خواهد شد.

تلاش برای زنده ماندن استارتاپ در بازار، بزرگترین هدف و چالش مدیران است

تلاش برای زنده ماندن استارتاپ در بازار، بزرگترین هدف و چالش مدیران است

چالش های پیش رو در مدیریت استارت آپ ها

همانطور که در بالا اشاره شد، مدیریت استارتاپ اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین عنصری است که می‌تواند در رسیدن به موفقیت و هدف تعیین شده مؤثر باشد. هر چه فردی که به عنوان مدیر یک کسب و کار استارتاپی انتخاب می‌شود، از دانش، تجربه کافی برخوردار باشد و در کل فرد ایده‌آلی برای مدیریت باشد، در طول پروژه و اجرای فرایند با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود. چالش‌هایی که ممکن است مدیر یک کسب و کار استارتاپی با آن روبرو شود بسته به حوزه فعالیت و هدف تعیین شده متفاوت است اما به طور کلی چالش‌هایی وجود دارد که ممکن است در تمام کسب و کارها مشترک باشد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

با در نظر گرفتن موارد بالاف تنها داشتن مدرک mba برای مدیریت شرکت‌های استارتاپی مهم نیست و باید تجربه و اشتیاق کافی را برای پیش بردن اهداف شرکت، داشته باشید. 

 

مزیت گذراندن دوره MBA برای مدیریت کسب و کار

دوره آموزشی مدیریت کسب و کار یا MBA یکی از دوره‌های آموزشی است که می‌تواند به افراد در مدیریت استارتاپ کمک شایانی بکند. در این دوره بیشتر به فعالیت‌های شرکت‌ها و کسب و کارها و همچنین درک جامع از چگونگی مدیریت یک سازمان پرداخته می‌شود. افرادی که در دوره MBA شرکت می‌کنند با سیستم‌های کنترلی مدیریت آشنا شده و نحوه تعامل با مشتریان و تأمین کنندگان، روش‌های انجام بازاریابی، نحوه مدیریت منابع انسانی و به طور کلی تمام اصولی که برای رشد و توسعه و اداره یک کسب و کار یا سازمان ضروری است را می‌آموزند.

افرادی که در دوره MBA شرکت می‌کنند با نحوه صحیح راه‌اندازی یک کسب و کار و روش‌های ایده‌پردازی و تبدیل آن به یک کار اجرایی (مشابه فعالیت شرکت‌های استارتاپی) آشنا می‌شوند. این دوره آموزشی به فراگیران کمک می‌کند تا با ویژگی‌های و خصوصیات یک رهبر و مدیری اجرایی کارآمد آشنا شده و آن را بیاموزند. فراگیران دوره MBA می‌آموزند که در مراحل ابتدایی راه‌اندازی یک کسب و کار، برای کمک به پیشرفت و توسعه کار چگونه باید عمل کنند.

اهمیت آموزه‌های MBA در مدیریت استارتاپ بر کسی پوشیده نیست زیرا مدیران با شرکت در این دوره می‌توانند برنامه‌ریزی استراتژیک منایع انسانی و نحوه مدیریت در کارها و پروژه‌های تیمی و حل اختلافات احتمالی درون تیمی را بیاموزند و با روش‌های ایجاد انگیزه در کارکنان و نیروی انسانی آشنا شوند. به طور کلی شرکت در دوره‌های آموزشی MBA این شرایط را فراهم می‌کند که افراد و مدیران نسبت به سایر مدیران و کارآفرینان قابلیت‌ها و توانایی‌های بیشتری برای مدیریت استارتاپ داشته باشند و بتوانند با تمرکز بر یک ایده خوب و اجرایی کردن آن، یک کسب و کار پر سود و موفق را راه‌اندازی و مدیریت کنند.

 

جمع‌بندی

استارتاپ معمولا به کسب و کارهای کوچک و نوپایی گفته می‌شود که قصد دارند در حوزه تکنولوژی یک ایده را به مرحله اجرایی درآورده و یک محصول نهایی را تولید کنند. این کسب و کارها برای ادامه و زنده ماندن در بازار نیاز به تأمین مالی و جذب سرمایه دارند. با توجه به اینکه افراد مشغول به کار در استارتاپ‌ها معمولا از تخصص و تجربه بالایی برخوردار نیستند، مدیریت استارتاپ باید به افرادی واگذار شود که بتواند با جذب سرمایه و امکانات لازم و همچنین بکارگیری افراد با انگیزه و متناسب با وظایف محوله، بتواند کسب و کار را در مسیر دستیابی به موفقیت و رشد هدایت کند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.