تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

10 ویژگی یک مدیر موفق

اگر مدیری بلندپرواز هستید و به فکر ایجاد تغییر در کسب و کارتان افتاده‌اید، این مقاله مخصوص شماست. در این نوشته تلاش کرده‌ایم تا ویژگی مدیر موفق را بررسی کنیم. با این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت تا انتهای نوشته همراه باشید.

 

10 ویژگی برتر مدیر موفق

یک مدیر موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟ در ادامه 10 ویژگی و فاکتور یک مدیر خوب و موفق را بخوانید. 

  1. رهبران تاثیرگذاری هستند

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیران موفق، توانایی‌ آن‌ها در هدایت کارمندان است. شما بدون این ویژگی اساسی، قادر نخواهید بود که روی کارمندان و کسب و کارتان تاثیر بگذارید.

قدمی از دایره شخصی خود فاصله بگیرید و از دور به رفتارتان فکر کنید. دوست دارید چه مدیری به نظر برسید؟ برای داشتن تفکر استراتژیک باید بتوانید تصویر بزرگ‌تر را ببینید و جزئیاتی که ممکن است از دید دیگران دور بماند را درنظر بگیرید.

مدیر خوب و موفق می‌تواند باعث رشد و توسعه فردی کارکنان زیردستش شود

مدیر خوب و موفق می‌تواند باعث رشد و توسعه فردی کارکنان زیردستش شود

  1. تجربه حرفه‌ای کافی دارند

اگر تجربه کار در محیطی حرفه‌ای نداشته باشید، به سختی امکان دارد که بتوانید مدیر موفقی شوید. داشتن تجربه حرفه‌ای مرتبط با کسب و کار، ویژگی مدیر موفق محسوب می‌شود.

یکی از راه‌های ایده‌آل برای کسب تجربه در زمینه مدیریت تیم این است که از مدیر فعلی خود بخواهید مسئولیت‌ بیشتری در مدیریت تیم محول کند. وقتی مدیرتان بداند که شما به دنبال ارتقا خود در نقش مدیر هستید، حتما چندین سناریو مختلف برایتان ترتیب خواهد داد تا در خلال حل چالش‌ها، آموزش ببینید.

این تجربه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا برای مدیریت تیم آماده شوید.

گذراندن کارگاه‌های عملیاتی و تمرینی دوره mba به شما کمک می‌کند تا تجربه لازم را برای حضور در نقش مدیریت سازمان، پیدا کنید. 

  1. مهارت ارتباطی خوبی دارند

کافی‌ست یک بار از کارمندان شرکت بپرسید که مدیر خوب کیست یا ویژگی مدیر موفق چیست تا لیست مجموعه‌ای از صفات را تهیه کنند که درصد زیادی از آن‌ها به مهارت‌های ارتباطی برمی‌گردد.

مهارت ارتباطی خوب، مهم‌ترین ویژگی مدیر موفق است و باید بخشی از فرهنگ سازمانی شرکتتان هم شود. درواقع ارتباط موثر یکی از اصلی‌ترین عناصری است که مدیران تاثیرگذار دارند.

مهارت ارتباطی به معنای هنر داشتن رابطه‌ای خوب با اعضای تیم و گوش دادن به آن‌ها است. مدیرانی که آموخته‌اند تا به کارمندانشان گوش دهند، همکاری موثرتری از آن‌ها خواهند دید و شاهد نتیجه‌بخش‌تر بودن تلاش‌هایشان خواهند بود.

کافیست به صورت هفتگی یا ماهانه با اعضای تیم جلسه بگذارید و به آن‌ها زمان دهید تا خودشان را بروز بدهند. این کار به شما کمک می‌کند تا خود را به عنوان رهبر به آن‌ها معرفی کنید و علاوه‌بر آن، از جزئیات پروژه‌هایی که در جریان است، با خبر شوید.

این کار همچنین باعث اعتمادسازی در کارمندان خواهد شد و آن‌ها را قادر می‌کند تا با بهره‌وری بیشتری به وظایف خود عمل کنند، چون می‌دانند که کارشان ارزشمند است و درصورت لزوم، مدیر به آن‌ها کمک خواهد کرد.

  1. نسبت به حوزه کار خود و مدیریت، دانش کافی دارند

درست است که مدیریت، بیش از هرچیزی مهارتی است که باید با تجربه آموخت اما بدون داشتن دانش در این زمینه نمی‌توان به مدیری موفق بدل شد.

مطالعه در زمینه مدیریت تیم و سرمایه‌گذاری در آموزش، نه‌تنها در کسب و کار بلکه در زندگی شخصی هم به کمک شما خواهد شتافت. دانش کافی در زمینه مرتبط و به‌روزرسانی دائمی آن، دیگر ویژگی مدیر موفق است.

شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی و دریافت گواهینامه‌های معتبر از این دوره‌ها علاوه‌بر افزایش دانش خود، اعتبار کارتان را هم افزایش دهید.

یک مدیر خوب می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و سودآوری سازمان شود

یک مدیر خوب می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و سودآوری سازمان شود

  1. نظم دارند و کارهایشان سازمان‌یافته است

تا شما به عنوان مدیر منظم نباشید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارمندانتان نظم داشته باشند. نظم ویژگی مدیر موفق است که در اکثر مدیران رده بالای دنیا عمومیت دارد.

شما می‌توانید با کمک ابزارهای هوشمند متنوعی که امروزه به سادگی در گوشی‌های همراه نصب می‌شوند و قابل دسترسی هستند، این کار را انجام دهید.

مثلا می‌توانید اپلیکیشن پلنر بخرید و با استفاده از آن، به کارهایتان سامان دهید. توصیه می‌کنیم به این ویژگی مدیران موفق توجه زیادی داشته باشید؛ بدون مدیر منظم، کارمندان و مدیران سطح میانی هم منظم عمل نخواهند کرد و کارها بدون برنامه پیش خواهد رفت. به این ترتیب قادر نخواهید بود که به بهره‌وری موردنظرتان دست پیدا کنید.

  1. همدلی نشان می‌دهند

یکی از بدترین خصوصیاتی که مدیران می‌توانند داشته باشند این است که نسبت به کارمندان و گروه خود، بی‌تفاوت باشند. دوری از کارمندان به لحاظ عاطفی بر آن‌ها تاثیر بدی می‌گذارد و احساس وحدت و انسجام را از آن‌ها خواهد گرفت.

اگر می‌خواهید کارمندانی وفادار داشته باشید، باید مانند مدیران تاثیرگذار و بزرگ دنیا، نسبت به تیم خود احساس همدلی داشته باشید.

مطالعات نشان می‌دهند 96% کارمندان معتقدند که همدلی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیران است و آن‌ها باید نسبت به کارمندان خود همدلانه‌تر رفتار کنند.

برای داشتن این ویژگی لازم است که علاوه بر تمرکز روی کار تیم، نقاطی که می‌تواند منجر به فرسودگی کارمندان می‌شود یا آن‌ها را از بهترین شکل ارائه کارشان باز می‌دارد، شناسایی کنید.

همچنین محیط کاری مناسبی فراهم کنید که به آن‌ها اجازه بدهد راحت باشند و بتوانند مسائل و مشکلات خود را با شما در میان بگذارند. این ویژگی مدیر موفق به شما کمک می‌کند تا از کارمندان خود، نیرویی وفادار به سازمان بسازید.

  1. در تقسیم وظایف ماهرند

بسیار مهم است که به عنوان مدیر کسب و کار، بتوانید پتانسیل اعضای تیم را شناسایی و از آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. مدیران موفق ویژگی‌های مشترک زیادی دارند که یکی از آن‌ها، توانایی تقسیم وظایف است.

این مهارت شامل توانایی شما در شناخت بهتر روحیات و تخصص کارمندان است. همچنین باید به خوبی بدانید که چطور وظایف را براساس توانایی کارمندان تقسیم کنید.

این مسئله به کارمندان کمک می‌کند تا به حداکثر بهره‌وری برسند و از عملکرد خود راضی باشند؛ در عین حال به شما و کسب و کارتان هم کمک می‌کند تا به شکل موثری در راستای اهداف خود حرکت کند.

  1. هوش هیجانی بالایی دارند

حتما می‌دانید که ضریب هوشی بدون هوش هیجانی بالا چندان کارآمد نخواهد بود. مدیر خوب بودن، مستلزم توان حل تعارضات میان کارمندان، مقابله با استرس ناشی از فشار کار و همچنین درک و ارتباط با احساسات دیگر و موارد دیگر است. این یعنی بالا بودن هوش هیجانی ویژگی مدیر موفق است.

مجموعه این مهارت‌ها ایجاب می‌کند که شما به عنوان مدیر کسب و کار، توان احساسی یا همان هوش هیجانی خود را افزایش دهید. مدیرانی که هوش هیجانی بالایی دارند، از احساسات خود آگاه هستند و می‌توانند آن‌ها را به سادگی کنترل کنند.

آن‌ها اطرافیان خود را به خوبی درک می‌کنند و می‌توانند در حل تعارضات و مشکلات موفق‌تر باشند. همچنین این دسته از مدیران قادرند تیم را از رکود خارج و درگیری‌ها را به سادگی حل و فصل کنند.

خوشبختانه هوش هیجانی به سادگی قابل پرورش است و می‌تواند درطول زمان افزایش پیدا کند.

  1. مسئولیت‌پذیر هستند

یکی از تفاوت‌های کلیدی میان مدیران خوب و بد این است که مدیران بد، همیشه راهی برای سرزنش دیگران پیدا می‌کنند. کافیست راهی که رفته‌اند اشتباه باشد تا برای توجیه آن به دنبال مقصر بگردند. آن‌ها هرگز مسئولیت اشتباهات خود را نمی‌پذیرند و آن را ناشی از لغزش‌های دیگران می‌دانند.

اما رهبران خوب همیشه مسئولیت‌ اشتباهات خود را می‌پذیرند و آن‌ را گردن کسی نمی‌اندازند. آن‌ها به جای سرزنش دیگران، به دنبال عیب‌یابی سیستم هستند و از هر شکست، درسی جدید استخراج می‌کنند تا کمک آن، کسب و کار را به جلو برانند و قوی‌تر ظاهر شوند.

  1. انتظارات واقع‌بینانه‌ای دارند

یک ویژگی مدیر موفق این است که با انتظارات واقع‌بینانه و منصفانه به ارزیابی عملکرد مجموعه خود دست می‌زند. مدیران موفق برای دستاوردهای کارمندان خود اعتبار قائلند و آن‌ها را تشویق می‌کنند و هرگز انتظارات غیرمنطقی از آن‌ها ندارند.

برای این کار کافیست فرآیند بررسی عملکرد دقیقی داشته باشید و همچنین سیستم اعطای پاداش به کارمندان را در کسب و کارتان راه‌اندازی کنید. به این ترتیب برای کارمندانتان انگیزه‌ای مضاعف ایجاد خواهید کرد تا در موفقیت‌های سازمان سهیم باشند.

 

سخن آخر

مدیریت مجموعه‌ای منسجم از دانش، هنر و مهارت است. مدیران خوب کسانی هستند که قبل از مدیریت بر سیستم، رهبرانی تاثیرگذار در روح حاکم بر سازمان خود باشند. به یاد داشته باشید که بدون تاثیرگذاری بر کارمندان، نخواهید توانست کسب و کارتان را در مسیر درست به حرکت دربیاورید. به همین دلیل سعی کنید قبل از هرچیزی، بر کارمندان خود تاثیر بگذارید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا نتیجه شگفت‌انگیز آن را بر کسب و کارتان ببینید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.