تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

تفکر استراتژیک سازمانی چیست؟

این روزها با واژه تفکر استراتژیک یا تفکر استراتژیک سازمانی زیاد برخورد می‌کنیم. اما شاید کمتر کسی به صورت دقیق معنای این تفکر و کاربردهای آن را بداند. فکر می‌کنید تفکر استراتژیک چیست؟ برای آشنایی بیشتر با این نوع تفکر و کاربرد آن در سازمان، با ما تا انتهای این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید.

 

تفکر استراتژیک چیست؟

تفکر استراتژیک نوعی تفکر سازمانی و عملگرایانه و از زیرشاخه‌های تفکر انتقادی است. این تفکر به معنای دیدن تصویر بزرگ، برنامه‌ریزی برای مراحل پیش‌رو و عملی کردن استراتژی‌ها است.

از این تفکر برای به دست آوردن مزیت رقابتی در کسب و کار و همچنین توسعه آن بهره گرفته می‌شود. متفکران استراتژیک می‌توانند از این مهارت در بهبود کسب و کار خود و همچنین تدوین استراتژی‌های تجاری استفاده کنند.

درواقع تفکر استراتژیک به دنبال اتخاذ تصمیماتی برای اقدام در راستای پیشرزفت است. کسب و کارهایی که خواهان پیشرفت هستند، باید حداقل سالی یک بار برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشند و سندی تدوین کنند که درواقع راهنمایی برای تیم مدیریت در سال پیش‌رو است.

شرکت‌های پیشروی جهان، مهارت تفکر استراتژیک را به مدیران خود آموزش می‌دهند و تلاش می‌کنند که آن را به فرآیندی مداوم تبدیل کنند. پیش‌بینی تغییرات عمده در بازار رقابتی و شناسایی فرصت‌های نوظهور برای توسعه کسب و کار، اصلی‌ترین عنصر در مفهوم تفکر استراتژیک محسوب می‌شود.

تفکر استراتژیک مدیر سازمان، باعث می‌شود تا همه جوانب هر کاری، قبل از انجام سنجیده شود

تفکر استراتژیک مدیر سازمان، باعث می‌شود تا همه جوانب هر کاری، قبل از انجام سنجیده شود

فواید تفکر استراتژیک چیست؟

اما به نظر شما اهمیت تفکر استراتژیک چیست و چه کمکی به سازمان می‌کند؟ در ادامه با مهم‌ترین مزایای تفکر استراتژیک در سازمان آشنا خواهید شد.

  1. عملکرد بهتر در شرایط محدودیت منابع

سروکار داشتن با منابع محدود زمان، پول و مشتری از اساسی‌ترین واقعیات و چالش‌هایی است که سازمان با آن‌ها سروکار دارد. تفکر استراتژیک صاحبان کسب و کار را قادر می‌کند تا بتوانند به بهترین شکل از منابع محدود استفاده کنند و شرکت را به سوی اهداف خود سوق دهند.

این تفکر به مدیران موفق کسب و کار کمک می‌کند تا از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کنید و درعوض فرصت‌های بکر و ایده‌های جسورانه‌ای ارائه دهید.

  1. سازگاری با تغییرات محیطی

هر کسب و کار تحت تاثیر تغییرات محیطی قرار می‌گیرد و ممکن است این تغییرات، تهدیدی برای آن‌ها محسوب می‌شود. تغییر در اقتصاد ملی و محلی بر قدرت هزینه شرکت‌ها و مشتریان تغییر می‌گذارد و می‌تواند چالشی جدی برای کسب و کار ایجاد کند.

علاوه‌بر آن، محیط می‌تواند برای هر کسب و کار فرصت هم ایجاد کند. محیط می‌تواند زمینه را برای دستیابی به بازارهای جدید مهیا کنند و سهمی در پیشرفت کسب و کار داشته باشند.

تفکر استراتژیک کمک می‌کند تا تغییرات پیش‌بینی نشده را پیش‌بینی کنید و با تغییرات سازگار شوید و کمترین تاثیر منفی را از آن‌ها بگیرید.

  1. سبقت از رقبا

همه می‌دانیم که کسب و کار و بازار، درست مانند بازی شطرنج است. فکر می‌کنید در این میان، جایگاه تفکر استراتژیک چیست؟ تفکر استراتژیک مهارت مدیران را برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود دربرابر حریف و رقبای کلیدی افزایش می‌دهد.

این توانایی، در کنار شناسایی زمان مناسب و به کارگیری بهترین ابزار، باعث می‌شود که شما از رقبا پیشی بگیرید. تفکر استراتژیک کمک می‌کند تا مزیت رقابتی خود را بهبود دهید و صفحه شطرنج تجارت را به نفع خود کج کنید.

  1. بهبود تصمیم‌گیری

تفکر استراتژیک عنصر اصلی فلسفه مدیریت کسب و کار است. این تفکر مهارت پیش‌بینی واکنش رقبا به استراتژی‌های شرکت را بهبود می‌بخشد؛ به این ترتیب مدیران می‌توانند استراتژی‌هایی را تدوین کنند که برای جذب مشتریان قدرتمندتر باشد و آن‌ها را قادر می کند که تصمیمات منطقی و مطمئن‌تری اتخاذ کنند.

 

ویژگی‌های مدیران دارای تفکر استراتژیک چیست؟

فکر می‌کنید ویژگی مدیران دارای تفکر استراتژیک چیست؟

متفکران استراتژیک، استراتژی‌های یکسانی برای توسعه کسب و کار خود ندارند، اما ویژگی‌های مشترکی دارند که آن‌ها را از باقی مدیران جدا و متمایز می‌کند. در ادامه این ویژگی‌ها را بهتر خواهید شناخت:

  1. آینده‌نگر هستند

متفکران استراتژیک توانایی پیش‌بینی مشکلات احتمالی را دارند. آن‌ها می‌دانند که داشتن برنامه‌های پشتیبان می‌تواند به آن‌ها کمک کند در مواقع بحرانی که همه‌چیز طبق برنامه پیش‌ نرفت، سریع‌تر حرکت کنند.

  1. کنجکاو هستند

اگر دوست دارید بدانید که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد دارای تفکر استراتژیک چیست، باید با کنجکاوی آشنا شوید! همه متفکران استراتژیک از زیر سوال بردن یا به چالش کشیدن تفکر متعارف هراس ندارند.

آن‌ها می‌دانند که طرح سوال درست به اندازه پیدا کردن راه‌حل مهم است و همیشه در پی به چالش کشیدن نظم موجود هستند. کسانی که روحیه کنجکاوی و پرسشگری را دارند، بهترین افراد برای گذراندن دوره dba هستند. با این حال، در دو مطلب «رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟» و «چه کسانی باید در دوره DBA شرکت کنند؟» می‌توانید مشخصات و ویژگی‌های افراد مناسب دوره mba و dba را ببینید.

  1. نگرش منعطف دارند

استراتژیست‌های خوب این توانایی را دارند که در شرایط چالش‌برانگیز یا زمانی که برنامه‌ها، نتایج مطلوب را درپی ندارند، سازمان را با شرایط تطبیق دهند و با طرح نقشه‌های جدید، مسیر را ادامه دهند.

آن‌ها همچنین درمورد ارزیابی مجدد ایده‌ها و مفروضات خود، انعطاف‌پذیر هستند و از ایده‌های جدید استقبال می‌کنند.

  1. می‌توانند الگوها را درک کنند

متفکران استراتژیک، می‌توانند به خوبی الگوها و روابط را کشف و میان آن‌ها ارتباط معناداری برقرار کنند. آن‌ها تصویر بزرگتر را به خوبی می‌بینند و چیزهایی را درک می‌کنند که برای دیگران چندان واضح نیست.

  1. برنامه‌ریزهای خوبی هستند

برای درک این مفهوم، باید بدانید که یکی از الزامات تفکر استراتژیک چیست؟ توانایی برنامه‌ریزی بر اساس اطلاعاتی که از گذشته به دست آمده است، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که مدیران با تفکر استراتژیک دارند.

این افراد به سادگی می‌توانند به آینده نگاه و برای اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، برنامه‌ریزی کنند.

برنامه ریزی و استفاده از مدل کسب و کار در توسعه کاری، می‌تواند ناشی از تفکر استراتژیک باشد

برنامه ریزی و استفاده از مدل کسب و کار در توسعه کاری، می‌تواند ناشی از تفکر استراتژیک باشد

4 نکته برای توسعه مهارت‌های تفکر استراتژیک

حالا که به خوبی درک کردید تفکر استراتژیک چیست، بد نیست که با روش توسعه آن هم آشنا شوید. 4 نکته زیر به شما کمک می‌کنند تا تفکر استراتژیک را در خود پرورش دهید:

  1. زیاد سوال بپرسید

بررسی انتقادی آنچه تصور می‌کنید درست است و همچنین زیر سوال بردن عرف‌ها می‌تواند یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راه‌های تقویت مهارت تفکر استراتژیک باشد.

زمانی که خود متعارفتان را به چالش می‌کشید و مفروضات خود را زیر سوال می‌برید، قادر خواهید بود که برای مشکلات خارج از چارچوب به خوبی فکر کنید.

  1. خوب گوش کنید

متفکرین استراتژیک ماهر، قبل از انجام هر کاری، به خوبی به آنچه در جریان است گوش می‌دهند. زمانی که در حال کار با تیم هستید، دیدگاه اعضا را به خوبی بررسی کنید و همه ایده‌ها را از نظر بگذرانید.

این کار به شما توانایی می‌دهد که رویکرد ظریف‌تر و موشکافانه‌تری برای حل مسئله پیدا کنید. تنها کار نکردن و مشارکت در کار تیمی می‌تواند تا حد زیادی به جمع‌آوری جامع اطلاعات منجر شود و سوالات جدیدی را طرح کند که به تکمیل برنامه‌های استراتژیک منجر خواهد شد.

  1. اولویت‌بندی را یاد بگیرید

می‌خواهید بدانید کلیدی‌ترین مهارت توسعه تفکر استراتژیک چیست؟ توانایی اولولیت‌بندی مسائل و طبقه‌بندی آن‌ها.

فرقی ندارد که اهدافتان شخصی باشند یا حرفه‌ای؛ در هرصورت باید یاد بگیرید که همه‌چیز را به خوبی از کم‌اهمیت‌ترین تا مهم‌ترین موارد اولویت‌بندی کنید تا بتوانید به خوبی روی موضوعات مهم متمرکز شوید.

  1. درباره موثر بودن یا نبودن اقدامات فکر کنید

پس از اجرای برنامه‌های خود، زمانی را به ارزیابی موفقیت یا شکست اقدامات اختصاص دهید. به فرآیندهایی که کارکرد خود را به درستی اجرا کرده‌اند دقت کنید و با کمک از تمام معیارهایی که در اختیار دارید برای بهبود برنامه‌های استراتژیک بعدی خود اقدام کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم که با شما اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم که بتوانید به این سوال پاسخ دهید: تفکر استراتژیک چیست و متفکرین استراتژیک چه ویژگی‌هایی دارند. فراموش نکنید که این مهارت اساسی، به سادگی قابل تقویت است و شما می‌توانید با آموزش درست و مطالعه، به سادگی به متفکری استراتژیک تبدیل شوید. گذراندن دوره mba به شما کمک می‌کند تا مهارت‌ها و توانایی‌های یک مدیر موفق را در مدیریت یک سازمان و شرکت، پیدا کنید. دوره mba می‌تواند در کسب تفکر استراتژیک و تغییر نگرش شما نسبت به کسب و کار، موثر باشد. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.