آموزش مفاهیم اولیه و اصول بازاریابی
هدف از راهاندازی یک کسب و کار یا فعالیت اقتصادی ارائه محصول یا خدمات به مشتریان است. در واقع کسب و کارها با ارائه خدمات و محصولات خود میتوانند کسب درآمد کرده و به سوددهی برسند. به این منظور که کسب و کارها بتوانند به بهترین نحو ممکن خدمات یا محصولات خود را عرضه کنند باید شناخت کافی از بازار داشته باشند و بر اساس آن خدمات و محصولات خود را به خوبی به گروههای هدف معرفی نمایند. روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد که از آن به عنوان اصول بازاریابی یاد میشود که با آگاهی و شناخت کامل این اصول میتوان یک خدمت یا محصول را به بهترین نحو ممکن برای بدست آوردن سهم از بازار به مخاطبان معرفی کرد. با آموزشگاه حسابداری پکت، همراه باشید.
بازاریابی چیست؟
پیش از آشنایی با اصول بازاریابی بهتر است ابتدا با مفهوم آن آشنا شویم. بازاریابی یک فرایند مدیریتی است که طی آن محصولات یا خدمات یک کسب و کار از طریق ضوابط و کانالهای مخصوص به مشتریان ارائه میشود. در واقع بازاریابی یکی از جنبههای هر کسب و کار است که بر روی مشتری تمرکز دارد. بر این اساس کلیه اصول بازاریابی به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط است.
در بازاریابی باید بتوانید از امکانات و قابلیتهای فردی و سازمانی برای فروش بیشتر استفاده کنید
اصول بازاریابی چیست؟
در خصوص اصول بازاریابی باید گفت که این فرایند دارای 4 مؤلفه اصلی است که شامل موارد زیر میشود:
- خلق (Create): به روندی گفته میشود که برای ایجاد پیشنهادهای دارای ارزش، با تأمین کنندگان و مشتریان همکاری میشود.
- برقراری ارتباط گسترده (Communication): به روند پیشنهادات و یادگیری از مشتریان گفته میشود.
- تحویل دادن (Delivering): ارائه پیشنهادات به مصرفکننده به شکلی که باعث بهینه شدن ارزش شود.
- تبادل (Exchanging): به ارزش معاملات مربوط به پیشنهادات گفته میشود.
اصول بازاریابی 10 گانه
همانطور که گفته شد بازاریابی یک فرایند مدیریتی است که برای موفقیت در آن افراد باید با مفاهیم اولیه و اصول بازاریابی آشنایی کامل داشته باشند تا بر اساس آن بتوانند کسب و کار و تجارت خود را به نحو احسن مدیریت کنند. در بازاریابی 10 اصل اساسی و اولیه وجود دارد که در زیر با آنها آشنا میشویم.
- ارائه ایدههای پیشنهادی: اولین اصل در بازاریابی محسوب میشود. پیشنهادات در این اصل باید در مورد محصولات یا خدمات جدیدی باشد که در مدل کسب و کار معرفی کردهاید. به طوری که بتواند مشکلات را حل کرده یا روند کار را آسانتر کند.
- اجرای تحقیقات در بازار: در این مرحله باید مخاطبان به شکل احتمالی در نظر گرفته شده و تحقیقات بازاریابی انجام شود. سن، جنس، نژاد، وضعیت، تعهد، درآمد، شغل و تحصیلات مشتریان جزو مواردی هستند که باید در تحقیقات وجود داشته باشند.
- مشخص کردن بازارهای هدف: یکی از اصول بازاریابی است که میتواند بر اساس پارامترهای مختلفی مثل سن، جنسیت و غیره انجام شود تا تمرکز کسب و کار در بازار مشخص شود.
- شناخت رفتار و نیاز مصرف کننده: بازاریابان باید در جستجوی اطلاعاتی باشند که ببینند چگونه میتوانند نیازهای مصرف کننده را برطرف کنند. گزینههای موجود ارزیابی شده و با گذاشتن خود جای مشتری به فکر خرید باشند تا بهتر نیاز مشتری را درک کنند.
- ایجاد برنامه بازاریابی: در این برنامه باید یک دید کلی نسبت به تلاشهای کسب و کار برای بازاریابی اهداف بلند مدت و میان مدت، بازار هدف، رقابت و منابع بازاریابی وجود داشته باشد.
- تعیین قیمت محصولات یا خدمات: یکی از مهمترین اصول بازاریابی است که ممکن است کمی سخت و آزار دهنده باشد. در این اصل باید قیمت محصول، محل خرید و فروش و عرضه نیز مشخص شود.
- برندسازی: در این اصل مسائل مربوط به روابط عمومی و رسانههای اجتماعی مورد توجه قرار دارد. نام تجاری، تصویر برند و نحوه ارتباط آن با مشتریان باید در این اصل مورد توجه قرار بگیرد.
- ارزیابی بودجه بازاریابی: در این اصل باید هزینههای پیش رو در بازاریابی تعیین شده و اولویتبندی شود (همه چیز درباره بودجه بندی در حسابداری). با این کار اولویت هزینهها تعیین شده و میتوان تصمیم گرفت که برای کدام اولویت باید برنامهریزی بیشتری انجام داد.
- اندازهگیری عملکرد: در این اصل آشنایی به مفهوم نرخ بازگشت سرمایه ضرورت دارد زیرا عملکرد باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. در این ارزیابی تنها نباید بر روی فروش تمرکز شود بلکه میزان تماس تلفنی، ارسال پیامک و از این قبیل موارد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
- ارزیابی رضایت و وفاداری مشتریان: در این اصل باید نحوه عملکرد کسب و کار در راضی نگه داشتن مشتریان جدید و وفادار کردن آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد.
برای کسب مهارت در بازاریابی، ابتدا باید رشد و توسعه فردی را خودتان تجربه کنید و سپس به کسب مهارتها و تواناییهای بیشتر روی بیاورید.
ساخت و راهبری تیم بازاریابی، میتواند توسط بیزینس کوچ و در فرآیند بیزینس کوچینگ اتفاق بیفتد.
چیدن استراتژی بازاریابی برای تولید، قیمت گذاری، فروش و تبلیغ محصول و خدمات نباید نادیده گرفته شود
سایر اصول اولیه بازاریابی
به غیر از اصول بازاریابی 10 گانه که در بالا مورد بررسی قرار گرفت، برخی اصول دیگر نیز وجود دارد که با توجه به آنها میتوان فرایند بازاریابی را به بهترین شکل ممکن انجام داد.
- تشخیص قدرت مصرفکنندگان: بازاریابان باید به مشتریان محصولات یا خدمات یک کسب و کار نتایج بهتر و رضایتبخشترین مهارتها را القا کنند. در واقع هر چه محصول یا خدمت بتواند نیاز بیشتری را برآورده کرده و با حل کردن مشکلات زندگی را آسانتر کند، نتیجه رضایتبخش داشته و میتواند گوی سبقت را از رقبای خود برباید.
- فناوری: فناوری یکی از مؤلفههایی است که مدام در حال پیشرفت قرار داد. از طریق ایجاد تجربه جدید برای مشتری، تعیین راههای جدید برای برقراری ارتباط و غیره میتوان به بازاریابی موفق کمک شایانی کرد. در بازاریابی باید بازار هدف محصول در نظر گرفته شده و برای اطلاع و رفع نیاز مشتری تلاش شود.
- تجربه مشتری: در بازاریابی سنتی اطلاع از تصمیم مشتری و فرایند فروش دشوار بود اما در بازاریابی مدرن مشتری به فعالیتهای فروش و بازاریابی ورود میکند که میتوان با ارزیابی و ایجاد انتخابهای مختلف، آسانتر از گذشته آنها را به مشتری قابل اعتماد و همیشگی تبدیل کرد (اصول مشتری مداری چیست؟). در بازاریابی مدرن باید تجارب مشتریان از محصول یا خدمت بررسی شده و رفتار مشتری نیز شناسایی شود.
- آگاهی از عناصر مهم بازاریابی: یکی از اصول بازاریابی که اهمیت زیادی دارد آگاهی از برخی عناصر مانند محصول، مکان، ارتقاء و قیمت است که باعث میشود کسب و کار از رقبا سبقت گرفته و موفقیت خود را تضمین کند.
- استفاده از قدرت تبلیغات و رسانههای اجتماعی: با توجه به اینکه نمیتوان به سرعت یک محصول را فروخت یا با ارائه یک خدمت نیاز مشتریان را برطرف کرد به همین دلیل در بازاریابی باید تبلیغات در اولویت قرار بگیرد. امروزه شبکههای اجتماعی متعددی وجود دارد که افراد میتوانند از این طریق به بهترین شکل ممکن محصولات و خدمات خود را معرفی کرده و به فروش برسانند. به همین دلیل یکی از اصول بازاریابی مدرن تمرکز بر قابلیتهای رسانههای اجتماعی است. برای انجام بازاریابی موفق باید با اصول تبلیغات صحیح آشنایی کافی داشت تا از این طریق بتوان به بیشترین اثربخشی ممکن دست پیدا کرد.
بازاریابی، یکی از اصول و تکنیکهای موفقیت در کسب و کار است.
بازاریابی یکی از مهارتهای مورد نیاز برای مشاور کسب و کار شدن است. برای کسب اطلاعات بیشتر، اینجا کلیک کنید.
سخن آخر
کسب و کارهای مختلف با این هدف راهاندازی و شروع به فعالیت میکنند که با عرضه خدمات یا محصولات خود ضمن برآورده کردن نیازهای مشتریان، بتوانند به درآمد و سوددهی دست پیدا کنند. لازمه موفقیت در بازار و دست پیدا کردن به سهم قابل قبول در بازار رقابتی موجود، شناخت دقیق از نیازهای مشتریان و در نتیجه معرفی محصولات یا خدمات به بهترین شکل ممکن به آنها است. بازاریابی یک فرایند مدیریتی است که کمک میکند تا صاحبان کسب و کار پس از آشنایی دقیق به نیاز بازار محصول یا خدمتی را طراحی کنند که بتواند به بهترین شکل نیاز مشتریان را برآورده کند. در واقع با شناخت و آگاهی اصول بازاریابی میتوان به بهترین نحو محصولات و خدمات را متناسب با نیاز مشتریان ارائه کرد.
در دوره mba آموزشگاه حسابداری پکت میتوانید با اصول اولیه بازاریابی و نحوه پیاده سازی آن را در سازمان آشنا شوید. برای اینکه بخواهید به مدیر موفقی تبدیل شوید، باید زیردستههای کسب و کارتان را بیشتر و بهتر بشناسید. یکی از این دستهها، فروش محصول و خدمات است و داشتن اطلاعات درباره بازاریابی و اصول آن، میتواند توانایی و مهارت شما را برای کسب موفقیت در سازمان بیشتر کند. برای این کار نیاز به دانش استراتژیک هم دارید. میتوانید برای کسب توانایی و مهارت، در گرایش استراتژی مدیریت کسب و کار ثبت نام کنید.