تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

معرفی گرایش استراتژی مدیریت کسب و کار MBA

به مجموعه اقداماتی که در یک سازمان و کسب و کار باعث هدایت آن در مسیر مشخص می‌شود، استراتژی می‌گویند. در واقع استراتژی به معنای رسیدن به هدف نهایی با استفاده از منابع موجود است. با استفاده از این دانش می‌توان از بین راه‌های متفاوتی که برای رسیدن به اهداف پیش رو قرار دارد، بهترین راه را انتخاب کرد. شرکت در دوره‌های مدیریت کسب و کار (MBA) یکی از اقداماتی است که می‌تواند به صاحبان کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی در انتخاب استراتژی کمک شایانی بکند. به خصوص افرادی که در گرایش استراتژی MBA شرکت می‌کنند با ورود به یک سازمان و آشنایی با اهداف و مأموریت‌های آن و برخورداری ای شناخت کافی نسبت به فضای کسب و کار می‌توانند استراتژی‌های لازم برای دستیابی سازمان به اهداف تعیین شده را تعیین کنند.

 

معرفی گرایش استراتژیک MBA

کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار یا MBA دارای گرایش‌های مختلفی است که یکی از مهم‌ترین گرایش‌های MBA، گرایش استراتژی است. در گرایش استراتژی MBA تمرکز بر تعیین جهت برای سازمان‌های مختلف است و کمک می‌کند که این سازمان‌ها بتوانند به خوبی منابع خود را برای دستیابی به اهداف تعیین شده مدیریت کنند. افرادی که در این گرایش از MBA به تحصیل می‌پردازند،‌ نظریه‌های پیشرفته مدیریت استراتژیک را فرا می‌گیرند و بر ابزارهای متنوع این حوزه تسلط پیدا می‌کنند. انواع روش‌های تحلیل و برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت تحولات اساسی، جاری‌سازی استراتژی‌ها و غیره از جمله مهارت‌هایی هستند که فراگیران در گرایش استراتژی MBA می‌آموزند.

گرایش استراتژی MBA دارای زیرشاخه‌های مختلفی است که فراگیران می‌توانند به صورت اختصاصی در یکی از این زیرشاخه‌ها تحصیل کرده و مهارت‌های مربوط به آن را بیاموزند. از جمله زیرشاخه‌های این گرایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیر استراتژی کسب و کار باید تمام جوانب را در مدیریت بحران، ریسک، فروش و تولید در نظر بگیرد

مدیر استراتژی کسب و کار باید تمام جوانب را در مدیریت بحران، ریسک، فروش و تولید در نظر بگیرد

مهارت‌های لازم برای گرایش استراتژی MBA

افرادی که قصد دارند گرایش استراتژی MBA را برای تحصیل انتخاب کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که یک سری مهارت‌ها برای این گرایش مورد نیاز است. از جمله مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای این گرایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود که شرکت در گرایش استراتژی MBA چه دانشی به افراد می‌افزاید؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که افراد با تحصیل در این گرایش از مدیریت کسب و کار می‌توانند یک دید کلی نسبت به تمامی قسمت‌های یک فعالیت اقتصادی پیدا کنند و بتوانند به درستی اجزای سازمان و اتفاقات مختلف موجود در آن را تجزیه و تحلیل کنند. در واقع اعضای تیم استراتژی در یک سازمان می‌توانند افراد مختلف را با یکدیگر هم‌سو و هم‌زبان کنند و محیطی را فراهم کنند که افراد بتوانند در آن محیط کار را به خوبی پیش ببرند.

بیشتر بخوانید: رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟

 

بازار کار گرایش استراتژی MBA

در انتخاب هر رشته برای تحصیل یکی از موارد مهم بررسی شرایط بازار کار آن پس از فراغت از تحصیل است. در خصوص بازار کار گرایش استراتژی MBA باید گفت که افرادی که به تازگی از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند در ابتدای فعالیت نباید انتظار بدست آوردن موقعیت مطلوب در یک سازمان را داشته باشند. این افراد با کمی صبر و به دست آوردن تجربه می‌توانند جایگاه خود را تثبیت کرده و به مرور به سازمان‌های بزرگتر راه پیدا کنند. از مهم‌ترین حوزه‌های شغلی که برای گرایش استراتژی MBA وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همه سازمان‌ها برای قرار گرفتن در مسیر پیشرفت و دستیابی به اهداف تعیین شده باید از تجربیات و دانش یک متخصص طراحی و اجرای استراتژی بهره‌مند شوند. این افراد که در زمینه استراتژی تخصص دارند در سازمان‌های مختلف 3 وظیفه اصلی بر عهده دارند که عبارتند از:

بیشتر بخوانید: بازار کار رشته MBA + فرصت‌های شغلی داخلی و خارجی (آپدیت 2022)

به کمک گرایبش استراتژی مدیریت کسب و کار می‌توانید توان رقابتی سازمان را افزایش دهید

به کمک گرایبش استراتژی مدیریت کسب و کار می‌توانید توان رقابتی سازمان را افزایش دهید

اهمیت گرایش استراتژی MBA در سازمان‌ها

فارغ‌التحصیلان گرایش استراتژی MBA پس از پایان تحصیل و جذب شدن در بازار کار در سازمان‌های مختلف می‌توانند مشغول به کار شوند. این افراد می‌توانند استراتژی‌های کلان در یک سازمان را در موضوعات حیاتی مانند برنامه‌ها و رویکردهای سازمان به منظور رقابت در بازار، افزایش سهم در بازار بر اساس توان رقابت پذیری و غیره را تعیین کنند. به همین دلیل این ضرورت وجود دارد که افرادی جذب و بکارگیری شوند که از دانش و تخصص کافی در این حوزه برخوردار باشند.

چالش‌های مربوط به این موضوع زمانی در یک سازمان نمود پیدا ی‌کند که موضوعات مربوط به آینده پیش روی سازمان به اندازه کافی قابل پیش‌بینی با دقت بالا نیستند و تغییرات مداومی که در شرایط اقتصادی رخ می‌دهد می‌تواند تا حد زیادی عملکرد سازمان را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین دلیل استراتژی‌هایی که توسط افراد دانش‌آموخته گرایش استراتژی MBA برای یک سازمان تعیین می‌شوند باید با بصیرت کافی طراحی شده‌ باشند تا بتوانند تا حد امکان بروز چنین تغییراتی را در آینده پیش‌بینی کنند و اقدامات لازم متناسب با آن را تعیین کرده باشند. همچنین در حین اجرای برنامه‌ها باید تغییراتی که به صورت واقعی در محیط اطراف ره می‌دهد مورد ارزیابی و پایش قرار گرفته و بر اساس آن‌ها برنامه‌های موجود اصلاح‌ و بروزرسانی شوند.

در فضای اقتصادی موجود سازمان‌هایی می‌توانند باقی بمانند که توانسته باشند شرایط را به خوبی بررسی کرده و اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد را پیش‌بینی کرده باشند و متناسب با آن برنامه و اقدامات لازم برای دستیابی به اهداف را در نظر گرفته باشند. همه این موارد نشان دهنده اهمیت بالای تعیین استراتژی در یک سازمان است. بنابراین افرادی که در این حوزه در یک سازمان فعالیت می‌کنند باید از دانش و تجربه لازم برخوردار باشند تا بتوانند با اتخاذ استراتژی‌های صحیح به سازمان در رسیدن به اهداف تعیین شده کمک کنند.

بر این اساس سازمان‌هایی که با تکیه بر دانش افراد تحصیل کرده در گرایش استراتژی MBA در زمینه طراحی و اجرای استراتژی‌های مناسب عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند می‌توانند در فضای اقتصادی موجود باقی بمانند. چون این سازمان‌ها توانسته‌اند با درک درست از شرایط، بسیاری از اتفاقات آینده پیش روی سازمان را پیش‌بینی کرده و بر اساس آن اقدامات لازم را برنامه‌ریزی و اجرا کنند. در نتیجه چنین سازمان‌هایی از محیط بیرون کمتر در معرض آسیب قرار دارند یا در صورت آسیب، شدت آن کمتر است. از این رو بکارگیری افرادی که در زمینه گرایش استراتژی MBA تحصیل کرده و از دانش و تجربه کافی در این حوزه برخوردار هستند می‌تواند در رسیدن سازمان به اهداف تعیین شده نقش اساسی ایفا کند.

 

سخن آخر

دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار یا MBA یکی از دوره‌های تخصصی مربوط به مدیریت کسب و کار است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در آموزشگاه حسابداری پکت هم برگزار می‌شود. متقاضیان شرکت در دوره MBA می‌توانند از بین گرایش‌های مختلف یکی از گرایش‌ها را برای تحصیل به صورت تخصصی انتخاب کنند. یکی از مهم‌ترین گرایش‌های این رشته، گرایش استراتژی MBA است که فارغ‌التحصیلان از این گرایش می‌توانند در تعیین استراتژی‌های سازمان‌ها برای رسیدن به اهداف تعیین شده نقش بسیار مهمی ایفا کنند. در این مقاله تلاش کردیم با ویژگی‌های این گرایش از MBA و مزایای آن برای سازمان‌های مختلف و تأثیر آن در موفقیت کسب و کارها آشنا شویم.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.