تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

چگونه بیزینس کوچ شویم؟

راه‌اندازی کسب و کار شخصی می‌تواند بسیار جذاب باشد، اما بسیاری از کارآفرینان کم‌تجربه اشتباهات مشترکی را مرتکب می‌شوند که کسب و کارشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیزینس کوچ‌ها در چنین شرایطی به کمک این افراد می‌آیند تا به آن‌ها در جلوگیری از بروز اشتباه کمک کنند. اما چگونه بیزینس کوچ شویم؟ برای آشنایی با تمامی مراحل تبدیل شدن به بیزینس کوچ، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

وظایف بیزینس کوچ

بیایید قبل از جواب دادن به این سوال که چگونه بیزینس کوچ شویم، کمی بیشتر از وظایف اصلی مربیان کسب و کار بدانیم.

هدف اصلی مربی‌گری کسب و کار، کمک به کارآفرینان (کارآفرینی چیست) و صاحبان کسب و کار در جلوگیری از بروز خطا و هموار کردن مسیر موفقیتشان است.

آن‌ها نقاط کور هر کسب و کار را شناسایی می‌کنند و در تکمیل برنامه‌های تجاری موثر هستند.

این دسته‌ از افراد با بهبود عملکرد مدیران، به آن‌ها در رسیدن به نتیجه کمک خواهند کرد. البته درنظر داشته باشید که برای تبدیل شدن به بیزینس کوچ، لازم نیست که حتما مدیری باتجربه و غول تجارت جهانی باشید، برای تبدیل شدن به مربی موفق کسب و کار، حتی به مدارک عجیب و غریب هم نیاز ندارید، بلکه کافی‌ست به خوبی کسب و کارها را بشناسید و راه‌های ارائه ارزش به مشتریان را بلد باشید. قبل از آن اما باید به رشد و توسعه فردی خودتان بپردازید و تفکر استراتژیک را در خودتان، پرورش دهید. 

اگر احساس می‌کنید که توانایی تبدیل شدن به بیزینس کوچ را دارید، مراحلی را که در ادامه بیان خواهند شد، دنبال کنید.

چگونه بیزینس کوچ شویم؟

برای اینکه بیزینس کوچ شوید و بیزینس کوچینگ یک مجموعه را بر عهده بگیرید، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. جایگاه خود و مخاطبانتان را مشخص کنید

جواب دادن به سوال چگونه بیزینس کوچ شویم، چندان ساده نیست. شما باید در قدم اول خودتان، توانایی‌ها و مهارتتان را بشناسید. درواقع اولین قدم برای تبدیل شدن به بیزینس کوچ این است که بدانید تمایل دارید چه نوع مربی باشید. برای پیدا کردن جواب این سوال، کافیست از خودتان بپرسید:

استراتژی، چارچوب، شیوه ارزش‌گذاری، برنامه‌های مربی‌گری و برند شخصی شما همگی مشخص خواهند کرد که چه جایگاهی خواهید داشت و چه مربی خواهید شد.

پس از مشخص کردن جایگاه خود به این فکر کنید که مشتری مناسب تخصص شما و مهارتتان چیست. برای پیدا کردن جواب این سوال، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

جواب این سوالات به شما کمک می‌کند تا پروفایل مشتری ایده‌آل درست کنید که ویژگی‌های مردم‌شناختی، روان‌شناختی و رفتار مشتریان ایده‌آلتان را توصیف می‌کند.

این پروفایل به شما کمک می‌کند تا استراتژی مناسبی برای تبدیل شدن به بیزنس کوچ بچینید.

بیزینس کوچ و مربی کسب و کار می‌تواند از همان ابتدای مسیر کاری همراه شما باشد

بیزینس کوچ و مربی کسب و کار می‌تواند از همان ابتدای مسیر کاری همراه شما باشد

  1. روی مهارت خود کار کنید

تبدیل شدن به بیزینس کوچ، مستلزم بروزرسانی دائمی دانش شخصی خواهد بود. حتی مربیان کسب و کار در کلاس جهانی هم نیاز دارند که دانش خود را دائما به‌روز کنند تا بتوانند در صدر بمانند.

درواقع این کار تنها راهی است که شما را قادر می‌کند تا در رده بالا قرار بگیرید. 

مهارت‌های خود را در 3 رده اولیه، ثانویه و ثالث تقسیم کنید و مشخص کنید که در هر کدام ازآن‌ها چه اندازه توانایی دارید.

در قدم بعدی نوبت به برنامه به‌روزرسانی دانش خواهد رسید. اگر در مهارت‌ها و دانش اولیه خود عالی هستید، باید روی پیشرفت خود در دانش ثانویه کار کنید.

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که حتما برای فراگیری مهارت‌های اولیه خود در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام کنید.

برای بهبود دانش ثانویه منابع درجه یک صنعت مرتبط خود را مطالعه کنید و برای بروزرسانی دانش سطح سوم، می‌توانید از پادکست و ویدئوهای آموزشی در یوتوب کمک بگیرید. البته تنها دیدن ویدئوهای مهارتی و آموزشی نمی‌تواند از شما یک کوچ موفق و با تجربه بسازد. اما گذراندن دوره‌های مرتبط با کوچینگ مانند دوره mba و دوره dba می‌تواند از شما یک مشاور کسب و کار و کوچ خبره بسازد. برای تبدیل شدن به بیزینس کوچ و مربی کسب و کار، باید به نگرشی بالاتر از مدیران ساده و افراد غیرمتخصص برسید. این اتفاق هم زمانی می‌افتد که مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در مدرسه کسب و کار یا آموزشگاه‌های خصوصی تقویت کرده باشید. 

  1. چارچوبی برای کارتان تنظیم کنید

اگر به مرحله سوم رسیدید، یعنی نیمی از مسیر را طی کرده‌اید و تقریبا می‌توانید به خوبی به سوال چگونه بیزینس کوچ شویم، جواب بدهید.

حالا نوبت آن است که ماهیت کار خود را به عنوان مربی کسب و کار را مشخص کنید. در این مرحله باید اهداف خود را تعریف کنید و ساختاری پشتیبان حول محور آن‌ها بسازید.

مثلا همه بیزینس کوچ‌های موفق به طور تمام وقت با مشتریان کار نمی‌کنند. بسیاری از آن‌ها به راه‌اندازی کسب و کارشان ادامه می‌دهند و در کنار آن، راهنمایی‌هایی را هم به مشتریانشان ارائه می‌کنند.

علاوه‌براین، نحوه تعامل با مشتریان و یا مشخص کردن طیف اصلی مراجعین هم از مواردی است که باید در این استراتژی بگنجانید. آیا می‌خواهید تیمی خاص را هدایت کنید؟

آیا دوست دارید برای کشف چشم‌اندازهای کسب و کار با مدیریان کار کنید یا به آن‌ها برای افزایش فروش و پیشرفت کمک ارائه بدهید؟

جواب این سوال می‌تواند یکی از موارد اصلی برای تعیین استراتژی شما باشد.

  1. استراتژی قیمت‌گذاری داشته باشید

فهم این مسئله که نحوه ارزش‌گذاری خدماتتان به چه صورت است و قرار است که چقدر از مراجعین خود هزینه بگیرید، یکی دیگر از مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

شما می‌توانید با برآورد هزینه خدماتتان، نحوه دریافت آن را از مشتریان مشخص کنید. آیا قرار است ساعتی هزینه دریافت کنید یا درصدی از سود کسب و کار هدف را به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد؟ آیا قرار است نرخی ثابت داشته باشید یا نرخ شما براساس مشتری تغییر خواهد کرد؟

مشخص کردن جواب این سوال در این مرحله اهمیت زیادی دارد.

  1. برند شخصی خود را بسازید

بهترین روش دستیابی به مشتری این است که خودتان را به مشتریان بشناسانید. شما باید به عنوان کارشناسی خبره در زمینه کاری خود شناخته شوید و این برندسازی به شما کمک می‌کند تا خود را مطرح کنید.

برای شروع، محتوا تولید کنید و مسائلی را به مخاطبانتان آموزش دهید. تولید محتوا همیشه از بهترین روش‌های برندسازی شخصی است. همین حالا که ما درحال جواب دادن به سوال چگونه بیزینس کوچ شویم، هستیم، درواقع سعی کرده‌ایم با ارائه ارزش به مخاطب خود، فرآیند برندسازی را طی کنیم. به همین سادگی! در هیمن مسییر باید به رشد و توسعه فردی شخصی‌تان هم اهمیت ویژه‌ای بدهید و آن را تقویت کنید. 

مشخص کنید که قرار است محتوا را در چه کانالی منتشر کنید و چگونه با مشتریان بالقوه خود ارتباط بگیرید. صبور باشید و با تولید محتوای مستمر، مشتریان را به مراجعه به خودتان ترغیب کنید.

یک مربی کسب و کار، هم برند شخصی قوی دارد و هم به تقویت برند شخصی موکلانش کمک می‌کند

یک مربی کسب و کار، هم برند شخصی قوی دارد و هم به تقویت برند شخصی موکلانش کمک می‌کند

  1. بازاریابی را شروع کنید

در این مرحله شما به طور رسمی کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اید و حالا باید برای توسعه آن تلاش کنید. روی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید و با خلق محتوا و ارائه ارزش به کسب و کارها خود را کم‌کم مطرح کنید.

با حل کردن مشکلات کوچک از صاحبان کسب و کار، سرنخ‌هایی برای جذب آن‌ها به کسب و کارتان ایجاد کنید. ایجاد تیم بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر کسب و کارتان را توسعه دهید.

  1. بازخورد بگیرید

مطمئن‌ترین راه برای اطمینان از اینکه به عنوان بیزینس کوچ راه را درست طی کرده‌اید یا نه این است که از مشتریان و مخاطبین خود بازخورد دریافت کنید. می‌توانید ابزارهایی برای دریافت بازخورد طراحی و اطلاعات مربوط به آن را در دیتابیس خود ذخیره کنید.

از مشتریان خود سوال کنید که آیا از خدماتتان راضی بودند یا نه؛ دریافت بازخورد مخصوصا در موارد ناموفق بسیار کمک‌کننده است و به شما نشان می‌دهد که خلا کارتان کجاست.

  1. اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید

باید بدانید که دریافت بازخورد منفی، دور از ذهن نیست و هیچ بیزنس کوچی بدون بازخورد منفی نبوده است.

صرفا مطمئن شوید که توان تمایز میان بازخوردهای احساسی و انتقادات سازنده دارید و با دریافت اطلاعات مناسب از انتقادات سازنده، راهنمایی برای مسیر خود در آینده بسازید.

این انتقادات به شما کمک می‌کنند تا با شناسایی خلا کارتان، بهترین مسیر برای کمک به کسب و کارها و تبدیل شدن به بیزینس کوچ موفق و در رده بالا خواهد بود. موفق باشید!

سخن آخر

در این مقاله از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت، تلاش کردیم تا به صورت خلاصه به این سوال جواب دهیم که چگونه بیزینس کوچ شویم. مطمئنا طی کردن این مسیر هشت مرحله‌ای، مستلزم تجربه فراز و فرودهای زیادی خواهد بود و این مسیر پر پیچ و خم، بسیار فراتر از مقالات است.

اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید. به نظر شما چطور می‌توان این مسیر پرچالش را با موفقیت طی کرد؟



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.