تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

بیزینس کوچینگ چیست؟

مفاهیم و اصطلاحات زیادی در حوزه مدیریت کسب و کار وجود دارد که می‌توانند در پیشرفت و توسعه یک کسب و کار نقش بسیار مهمی ایفا کنند. یکی از این مفاهیم بیزینس کوچینگ نام دارد که می‌تواند یک کسب و کار را از موقعیت فعلی که در آن قرار دارد، به جایی ببرد که مالک کسب و کار تمایل دارد. در واقع در پاسخ به این پرسش که بیزینس کوچینگ چیست باید گفت فرایندی است که می‌تواند به صاحبان کسب و کار در تعیین استراتژی، اولویت‌بندی اهداف و استراتژی‌های لازم برای توسعه و پیشرفت کسب و کار کمک کند. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به نام مربی کسب و کار شناخته می‌شوند که می‌توانند به صاحبان کسب و کار در تعیین استراتژی‌ها و اولویت‌بندی‌ها لازم برای توسعه کسب و کار کمک کنند.

 

مفهوم بیزینس کوچینگ چیست؟

قبل از آشنایی با اهمیت و مزایای بیزینس کوچینگ در پیشرفت و توسعه فردی و کاری در کسب و کار باید بدانیم که بیزینس کوچینگ چیست؟ به فرایندی که در آن صاحبان سرمایه و کسب و کار از یک شخص متخصص در تمامی مراحل خرید و فروش، بازاریابی و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی کمک می‌گیرند بیزینس کوچینگ گفته می‌شود. این فرایند را می‌توان به عنوان بهترین اقدام برای به اوج رساندن یک شغل و کسب و کار معرفی کرد زیرا می‌تواند در افزایش درآمد و سود سازمان مؤثر بوده و احساس ارزشمند بودن و مفید بودن به افراد فعال در کسب و کار بدهد.

اما پس از آشنایی با این مفهوم که بیزینس کوچینگ چیست بهتر است با کوچینگ در کسب و کار آشنا شویم. کوچینگ به فرایندی گفته می‌شود که به صورت کارشناسانه توسط افراد متخصص و دارای صلاحیت انجام می‌شود تا به صاحبان مشاغل و کسب و کارها کمک کنند تا بتوانند اهداف تجاری خود را در کسب و کار به بهترین نحو ممکن برآورده کنند. این افراد از مهارت و تخصص کافی برای کمک به کسب و کارهای مختلف برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: دوره MBA چه کمکی به مدیریت استارتاپ‌ها می‌کند؟

بیزینس کوچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

بیزینس کوچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ضرورت استفاده از و بیزینس کوچینگ چیست؟

پس از آشنایی با مفهوم بیزینس کوچینگ نوبت به آن می‌رسد که بدانیم ضرورت استفاده از بیزینس کوچینگ چیست؟ در سال‌های اخیر که شاهد پیشرفت چشمگیر فناوری و ایجاد یک بازار رقابتی گسترده هستیم، نیاز به دستیابی به سود بیشتر در بازار باعث رونق بیزینس کوچینگ شده است. شاید شروع یک کسب و کار یا فعالیت اقتصادی،‌کار پیچیده‌ای نباشد اما توسعه آن سخت و استرس‌زا خواهد بود. به همین دلیل در این شرایط نیاز به حضور فرد یا افرادی است که بتوانند با تکیه بر تخصص خود و اراده تجربیات و نظرهای سازنده به پیشرفت و توسعه کسب و کار و فعالیت اقتصادی کمک کند.

 

مزایای بیزینس کوچینگ چیست؟

پس از پاسخ به این پرسش که بیزینس کوچینگ چیست و چه مفهومی دارد در این قسمت با مزایای بیزینس کوچینگ در کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی آشنا می‌شویم. از جمله مهم‌ترین مزایای این مفهوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ایجاد اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در یک فعالیت اقتصادی و کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی یک فرد به عنوان کوچ در کنار صاحبان کسب و کار قرار می‌گیرد، می‌تواند اعتماد به نفس لازم در آن‌ها را به وجود آورده و آن‌ها را برای رویارویی با چالش‌های بزرگ آماده کند و توانایی ریسک‌پذیری را در آن‌ها تقویت کند.

درک نحوه همکاری با افراد مختلف

در بیزینس کوچینک صاحبان مشاغل و کسب و کارها می‌توانند شناخت بهتری از خود بدست آورده و با قرار دادن خود در موقعیت افراد مختلف بتوانند نحوه تعامل و همکاری با سایر افراد را بهتر درک کنند.

تعیین اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن‌ها

در ادامه بررسی این موضوع که مزایای بیزینس کوچینگ چیست باید گفت که در برخی مواقع تمرکز بیش از حد بر روی جزئیات می‌تواند نقاط کور را افزایش دهد. در این شرایط یک مربی تلاش می‌کند با قرار دادن یک دیدگاه قابل مشاهده پیش روی صاحبان کسب و کار، کمک کند تا بتوانند بخشی از مشکلات را قابل مشاهده نبودند در کمترین زمان شناسایی کنند.

طرح پرسش های صحیح و کارآمد

افرادی که به عنوان مربی کسب و کار فعالیت می‌کنند سوالات زیادی را از فعالان اقتصادی می‌پرسند و آن‌ها را وادار می‌کنند تا در خصوص مسائلی که چالش‌برانگیز هستند تفکر عمیقی داشته باشند و تلاش کنند تا پاسخ مناسبی برای آن‌ها پیدا کنند.

اولویت‌بندی ریسک‌های احتمالی

در این بخش از مقاله بیزینس کوچینگ چیست یکی از مزایای همراهی یک کوچ را مورد بررسی قرار می‌دهیم. کوچ می‌تواند خطرات و ریسک‌های احتمالی مربوط به فعالیت اقتصادی و کسب و کار را شناسایی کرده و فهرست کند تا بتوان بر اساس اولویت به آن‌ها رسیدگی کرد. برای این کار باید مدیریت ریسک را در دوره MBA یاد گرفته باشید تا بتوانید اصول مدیریت بحران را در سازمان پیاده سازی کنید. 

بیزینس کوچ کیست؟

بیزینس کوچ کیست؟

مراقبت از کارمندان و برقراری ارتباط همدلانه

کارمندان در هر سازمان و کسب و کار غیر از منافع کاری و مالی،‌ علاقه دارند که در جایگاه خود پیشرفت کنند. با استفاده از یک مربی و کوچ می‌توان این اطمینان را در کارمندان به وجود آورد که می‌توان مهارت‌های فردی آن‌ها را ارتقاد داد و این حس را در آن‌ها به وجود آورید که دوست دارید شاهد پیشرفت آن‌ها باشید.

بهبود روحیه کار تیمی

یک مربی کسب و کار حرفه‌ای کمک می‌کند که کارفرمایان بتوانند همه شرایط را ارزیابی کرده و نقاط ضعف و قدرت آن را شناسایی کنند. در این شرایط کارفرما می‌تواند افرادی را برای انجام کارها متناسب با تخصص‌ها مورد نیاز استخدام کند و کسب و کار خود را با تشکیل یک تیم منسجم در مسیر بهبود قرار دهد.

کمک به برنامه‌ریزی و مدیریت مالی

در این بخش از مقاله بیزینس کوچینگ چیست اهمیت کوچینگ در مدیریت مالی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر صاحبان کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی شرایط مالی خود را کنترل و مدیریت نکنند، این شرایط مالی است که کنترل اوضاع را در دست می‌گیرند. خلق ثروت و نگهداری و رشد آن در آینده یک کسب و کار فقط از طریق انتخاب و اتخاذ یک برنامه مالی صحیح محقق می‌شود. برنامه‌ریزی مالی در کسب و کارها (بودجه بندی در حسابداری) و فعالیت‌های اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا برای شروع یک کار و راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی، افراد نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. در این شرایط با انجام برنامه‌ریزی‌های مالی دقیق می‌توان کسب و کار و فعالیت اقتصادی را در مسیر موفقیت و پیشرفت قرار داد.

بیشتر بخوانید: اصول و تکنیک‌ها‌ی موفقیت در کسب و کار

افرادی که به عنوان کوچ فعالیت می‌کنند با توجه به برخورداری از تجربه فعالیت در کسب و کارهای بزرگ و کوچک می‌توانند برنامه‌ریزی مالی به شیوه هوشمندانه و سودمندانه را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهند. این افراد خوب و بد موقعیت‌های مختلف در کسب و کار را تجربه کرده‌اند و به همین دلیل می‌توانند بهترین تصمیم را در مراحل مالی برای کسب و کارهای مختلف اتخاذ کنند.

شناسایی استعدادها، قابلیت‌ها و اهداف کسب ‌و کار

در این قسمت از مقاله بیزینس کوچینگ چیست، با یکی از مهم‌ترین گام‌های مدیریت کسب و کار آشنا می‌شویم که مربوط به مدیریت استعداد‌ها است. از مهم‌ترین گام‌ها در مدیریت استعداد، شناسایی کارکنان کلیدی و افراد با استعداد در سازمان است. یک کوچ با توجه به اهمیت و نقش بسیار مهم نیروی انسانی در پیشرفت و تعالی یک سازمان، به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند که بتوانند استعداد‌های کارکنان را شناسایی کرده و آن‌ها را به نحو مناسب مدیریت کرد. برای یادگیری اصول اولیه مدیریتی و تئوری‌های سازمانی، بهتر است بعد از دوره mba، به سراغ دوره dba بروید و مهارت‌های کشف و خلق راه حل و مسیر موفقیت را یاد بگیرید. 

 

سخن آخر

اصول و مفاهیم مختلفی وجود دارد که می‌توانند در پیشرفت و تعالی یک کسب و کار یا فعالیت اقتصادی نقش مؤثری ایفا کنند. بدون شک افراد فعال در این حوزه با بسیاری از این اصول و ویژگی‌های آن آشنایی دارند. بیزینس کوچینگ یکی از مهم‌ترین اصول و مفاهیم برای رشد و تعالی کسب و کار به حساب می‌آید که می‌تواند یک کسب و کار یا فعالیت اقتصادی را از جایگاه فعلی به جایگاهی که مورد نظر صاحبان کسب و کار است برساند. در این مقاله از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت، تلاش کردیم به این پرسش که بیزینس کوچینگ چیست پاسخ داده و با جنبه‌های مختلف و مزایای آن در کسب و کارهای مختلف آشنا شویم.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.