تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟ این قانون شامل چه کسانی می‌شود؟ چگونه باید در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی ثبت نام کرد؟ نحوه استفاده از سامانه چگونه است؟ اینها تنها بخشی از سوالات و ابهاماتی است که برای دارندگان پایانه‌های فروشگاهی به وجود می‌آید و بیشتر آن‌ها در دوره آموزش حسابداری، پاسخ داده می‌شود. استفاده از دستگاه‌های پرداخت الکترونیک، باعث سهولت در دریافت پول فروش کالا و محصول می‌شود. اما دارندگان دستگاه‌های pos باید از قوانین مربوطه هم اطلاعات کافی داشته باشند.

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

سامانه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان 

سازمان امور مالیاتی برای ساماندهی واحدهای صنفی و تجاری، قانون مشخصی را تعریف کرده است. قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، دستورالعمل این سازمان برای نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات است. کلیه اشخاصی که در قانون مشخص شده است، باید برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام کنند. بدون ثبت نام در این سامانه، امکان دریافت پایانه های فروشگاهی pos وجود دارد اما در صورت وجود مشکل در پرداخت مالیات، جریمه‌های سنگینی در انتظار شما خواهد بود. این سامانه در واقع پل ارتباطی واحدهای صنفی و تجاری با سازمان امور مالیاتی است. سامانه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، در 6 فصل با ماده‌ها و تبصره‌های مختلف تدوین شده است. در مجموع ۲۹ ماده قانونی برای اطلاع دارندگان دستگاه‌های pos وجود دارد. سرفصل‌های قانون پایانه های فروشگاهی، شامل موارد زیر است:

 

پایانه های فروشگاهی چیست؟

طبق قانون پایانه های فروشگاهی، رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی و تمامی وسایلی که امکان اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی را داشته باشند، به عنوان پایانه های فروشگاهی شناخته می‌شوند. برای تمامی این وسایل، باید ثبت نام در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی انجام شود. تمامی این دستگاه‌ها می‌توانند از دریافت صورتحساب مالیات الکترونیکی برخوردار شوند. دارندگان پایانه فروشگاهی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کرده و صورتحساب خود را صادر کنند.

 

حافظه مالیاتی چیست؟

حافظه مالیاتی فضایی برای ثبت و نگهداری اطلاعات صورت حساب‌های الکترونیک هر مودی است. هر حافظه مالیاتی یک کد شناسه یکتا دارد که توسط سازمان تعریف می‌شود. در هنگام ثبت نام، مودی می‌تواند کد حافظه مالیاتی خود را دریافت نماید. مودی برای ثبت اظهارنامه‌ها و صورتحساب‌های الکترونیک باید از حافظه الکترونیکی مالیاتی، استفاده کند. این حافظه می‌تواند به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد اما استفاده از آن زیر نظر سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: قانون مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

 

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان پل ارتباطی سازمان امور مالیاتی با مشمولان دریافت صورتحساب الکترونیک مالیات است. برای تمامی ثبت نام کنندگان در این سامانه، کارپوشه و پروفایل اختصاصی تعریف شده است. هر پروفایل هم دارای کد یکتا شناسه است که مختص به واحد صنفی تعریف می‌شود. در پروفایل هر مودی، تبادلات مالی و صورتحساب‌های الکترونیک مالیاتی گذاشته می‌شود. مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی مالیات، سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی است. بنابراین به عنوان یک فعال صنفی باید نحوه کار با این سامانه را آموزش ببینید.

ثبت نام در سامانه مودیان

ثبت نام در سامانه مودیان

چرا باید از سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی استفاده کنیم؟

تمامی مشمولان پرداخت مالیات که از درگاه‌های الکترونیکی و پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند، موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند. اما اینکه چرا باید از سامانه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی تبعیت کنیم، بحث دیگری است. پرداخت مالیات روز به روز در حال تغییر و تحول است. نحوه دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی و صدور صورتحساب‌های مربوط به آن، در حال الکترونیکی شدن است. نحوه کار و آموزش ثبت نام در سامانه مودیان، چیزی نیست که بخواهید از آن غفلت کنید. جریمه‌های مالیاتی سنگین در انتظار مشمولانی خواهد بود که صورتحساب خود را به موقع پرداخت نکنند. پر کردن اظهارنامه دستی برای واحدهای صنفی دارای درگاه الکترونیک در حال حذف شدن است. برای فعالان اقتصادی در سامانه مودیان، صورتحساب الکترونیک صادر می‌شود. دوره آنلاین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و قانون مالیات بر ارزش افزوده، می‌تواند شما را با نحوه استفاده از این سامانه و پرداخت مالیات آشنا کند.

 

چگونه در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی کشور باید به آدرس سامانه مودیان وارد شوید. پس از آن می‌توانید مراحل ثبت نام را گام به گام جلو بروید. در مجموع، 8 مرحله زیر قبل از فعال شدن سامانه الکترونیکی برای هر مودی وجود دارد:

  1. ورود به پیش ثبت نام
  2. تایید شماره همراه
  3. ثبت و تایید اطلاعات شخصی اصلی
  4. ثبت اطلاعات پایه (شرکا و اعضا)
  5. تایید نهایی اطلاعات توسط مودی
  6. ارسال اطلاعات کاربری ثبت نام
  7. ورود به ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات
  8. تایید نهایی توسط مودی

با ورود به سامانه مودیان مالیاتی، تمامی پرونده‌های الکترونیک مالیاتی مرتبط با کد ملی مودی به او نشان داده می‌شود. بنابراین هر مودی ممکن است چندین پرونده و صورتحساب الکترونیک مالیاتی در کارپوشه خود داشته باشد. شما می‌توانید برای ورود اولیه از نام کاربری و رمز عبوری که در گذشته برای ارائه اظهارنامه خود در اختیار داشتید استفاده کنید. پس از آن باید ثبت نام خود را کامل کرده و اطلاعات کاربری جدید دریافت کنید. 23% جریمه برای عدم ثبت نام در سامانه مودیان امور مالیاتی، در نظر گرفته شده است. با این وجود بهتر است هر چه زودتر برای ایجاد پروفایل اقدام کنید.

 

مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای چه کسانی است؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که از طرف سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شوند، موظف به ثبت نام در سامانه مودیان الکترونیکی هستند. قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در این خصوص شفاف عمل کرده است. خرده فروشی‌ها، واحدهای صنفی، سایت‌های فروشگاهی و خدماتی با درگاه پرداخت الکترونیک، رایانه‌ها و هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی را دارد، مشمول قانون پایانه فروشگاهی می‌شود و باید در سایت مودیان ثبت نام گردد. این سامانه از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ لازم الاجرا شده است. بنابراین تمامی واحدهای صنفی و تجاری باید در سازوکار مالیاتی سال ۱۴۰۰ خود، استفاده از سامانه مودیان مالیاتی را در نظر بگیرند. مسئولیت ثبت اطلاعات صحیح در سامانه برعهده مودی است. بنابراین مشمولان باید در هنگام ثبت نام، صحت تمامی اطلاعات را تایید کنند. به کار بردن پایانه های فروشگاهی برای مودیانی که مستقیما با مصرف کننده و خریدار نهایی در ارتباط نیستند، الزامی نیست. اما باز هم برای دریافت صورتحساب و صدور آن باید از سامانه مودیان استفاده کنید.

سامانه مودیان

سامانه مودیان

جریمه تبعیت نکردن از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی (برای مشمولان)، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، عدم اعلام شماره حساب و… می‌تواند به عنوان تخلف شناخته شود. سامانه مودیان مالیاتی فاقد اعتبار قضایی نیست و در صورتی که هر گونه تخلف از سمت شما اثبات شود، مراجع قانونی حق برخورد با شما را خواهند داشت. سازمان امور مالیاتی کشور، در هر سال نرخ جریمه‌های فرار مالیاتی را اعلام می‌کند. بنا بر سامانه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تخلفات زیر برای افراد حقیقی و حقوقی قابل بررسی است:

برای عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان و واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، 10% از مجموع مبلغ فروش انجام شده یا 2 میلیون تومان از فروشنده به عنوان جریمه اخذ می‌شود. علاوه بر آن، واحد صنفی از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی محروم می‌شود. با در نظر گرفتن جریمه‌های ذکر شده، بهتر است صدور صورت حساب‌های مالیاتی را به تاخیر نیندازید.

 

دوره آنلاین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و قانون مالیات بر ارزش افزوده

آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، اقدام به برگزاری دوره قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی کرده است. در این دوره شما می‌توانید با ماده‌های قانون مالیات آشنا شده و نحوه ثبت نام در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی را بیاموزید. آموزشگاه حسابداری پکت، به شما کمک می‌کند تا صدور صورتحساب‌های مالیاتی خود را به درستی انجام دهید. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی باید نحوه کارکرد این سامانه را بدانند و بلد باشند. شما در این دوره با تعاریف مرتبط با سامانه پایانه های فروشگاهی، سامانه مودیان، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون مالیات‌های مستقیم، نحوه حسابرسی مالیاتی و دیگر نکات مهم آشنا خواهید شد.



برچسب‌ها

فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
سوگل قائمی
سلام و وقت بخیر . ما در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی پرونده داریم . همین کافی است یا جای دیگری باید ثبت نام کنیم ؟
0 0
1401/10/05, 13:39
آرش آذرنیوش
مطالب بسیار مفید و عالی
2 1
1400/08/17, 04:16
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.