تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

مهارت‌هایی که شما را به یک مدیر مالی موفق تبدیل می‌کند

یک مدیر مالی موفق چه مهارت‌هایی را باید داشته باشد؟ این مهم‌ترین سوالی است که هر مدیر مالی باید از خود بپرسد. پاسخ این سوال مشخص می‌کند که آیا شما مهارت و توانایی کافی را برای مدیریت واحد مالی دارید یا نه. در این مطلب شما را با مهارت‌های لازم برای مدیریت و سرپرستی مالی شرکت‌ها آشنا می‌کنیم.

مدیر مالی باید در جلسات منظم، وضعیت پیش‌روی شرکت را به مدیران ارشد توضیح دهد

مدیر مالی باید در جلسات منظم، وضعیت پیش‌روی شرکت را به مدیران ارشد توضیح دهد

مدیر مالی کیست؟

مدیریت مالی یک سمت و جایگاه شغلی جذاب است. هر کسی که کار خود را به عنوان حسابدار ساده شروع می‌کند، رویای آن را دارد تا روزی به عنوان مدیر مالی استخدام شود. تمام اتفاقات و عملکرد واحد حسابداری و حسابرسی زیر نظر مدیر مالی است. مسئولیت مدیریت، برنامه ریزی، کنترل و سازماندهی تمامی امور مالی بر دوش مدیر مالی گذاشته می‌شود. مدیر مالی شرکت باید علاوه بر دانش و علم کار در واحد حسابداری، توانایی، تخصص و تجربه کافی هم داشته باشد. با در نظر گرفتن اینکه تصمیم گیری بر روی ایده‌های مالی بر عهده مدیر است، حساسیت و فشار جایگاه شغلی را هم باید تحمل کنید. مدیریت درست منابع مالی در نتیجه کارهای مدیر مالی به دست می‌آید. بنابراین اگر نگران پاسخگویی به مدیران بالادستی هستید، این شغل را فراموش کنید. مهارت های مدیر مالی از همان زمان استخدام مورد بررسی قرار می‌گیرد و باید از نظر ذهنی و جسمی توانایی کار در این شغل را داشته باشید. در ادامه مطلب با شرایط استخدام مدیر مالی آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید:

حسابداری مالی چیست؟

استخدام مدیر مالی

برای استخدام مدیر مالی، یک هدف و شرح شغلی مشخص باید از سمت شرکت تعریف شده باشد. بدون داشتن مدیر مالی شرکت می‌تواند کار کند. حسابدار یا واحد حسابداری رسیدگی به امور مالی را انجام می‌دهد و نهایتاً بازرس یا حسابرس، در پایان دوره مالی اسناد را بررسی می‌کند. اما اگر یک شرکت بخواهد از دارایی‌های ثابت و غیر ثابت خود برای سرمایه گذاری در کارهای دیگر استفاده کند، باید از مهارت های مدیر مالی کمک بگیرد.

تامین بودجه و اختصاص آن به هر واحد در شرکت باید زیر نظر مدیر مالی انجام شود. مدیر مالی تنها کسی است که تخصص کافی را برای این کار دارد. مهارت های مدیر مالی باعث می‌شود که او بتواند از تخصیص بودجه گرفته تا تقسیم سود سهام را به درستی مدیریت کند. برای بهره برداری بهینه و حداکثری از منابع مالی، حضور مدیر مالی در کنار تصمیم گیری‌ها الزامی است. برای استخدام به عنوان مدیر مالی باید شرایطی شامل موارد زیر داشته باشید:

ایده پردازی و تعریف راهکارهای جدید برای بهبود وضعیت مالی شرکت، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر مالی شرکت است

ایده پردازی و تعریف راهکارهای جدید برای بهبود وضعیت مالی شرکت، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر مالی شرکت است

وظایف کلیدی مدیر مالی موفق

واحد مدیریت مالی، مهم‌ترین بخش در نظارت و رسیدگی به امور حسابداری شرکت است. مدیر ارشد مالی، وظایف مشخصی دارد که بعضی از آن‌ها کلیدی و بعضی دیگر عمومی است. برای مثال، برآورد هزینه‌های جاری آینده و سرمایه گذاری ها، مستقیماً با افزایش میزان درآمد و دارایی شرکت ارتباط دارد. اصلی‌ترین، کلیدی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه مدیر مالی هم مدیریت درست هزینه‌ها و منابع مالی است. یک مدیر مالی موفق با تعریف راهبردهای مناسب، هم سرمایه فعلی شرکت را افزایش می‌دهد و هم بدهی‌های سازمان را مدیریت می‌کند. اولین کاری که از مدیر مالی انتظار می‌رود، تعیین ساختار سرمایه شرکت بر اساس اطلاعات و تحلیل‌های موجود است. مهارت های مدیر مالی باید در راستای بهینه سازی امور مالی به کار گرفته شود. به همین ترتیب، وظایف مدیر مالی شرکت را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

بیشتر بخوانید:

دوره‌های حسابداری که شاغلان و مدیران مالی باید بگذرانند

مهارت‌هایی که هر مدیر مالی باید بلد باشد

مدیر مالی باید مهارت‌های خاصی داشته باشد. این مهارت‌ها اکتسابی هستند و باید با تجربه و تمرین تقویت شود. هر کسی که می‌خواهد مدیر مالی موفقی باشد، باید قبل از افراد دیگر توانایی‌ها و محدودیت‌های خود را بشناسد. مدیر مالی باید در محیط کاری پر فشار و با مسئولیت‌های سنگین کار کند. کسی است که باید مهارت مدیریت کردن چند کار را به طور همزمان داشته باشد. از جمله اصلی‌ترین مهارت های مدیر مالی، مهارت ارتباطی است. بخش قابل توجهی از کار مدیر مالی وابسته به ارتباط او با مدیران ارشد کسب و کار، حسابداران و انبارداران است. بنابراین مهم است که مدیر مالی در کار خود حرفه‌ای عمل کند و به بهترین شکل با دیگران در ارتباط باشد. به همین دلیل است که مدیران مالی باید شخصیتی برونگرا و فعال داشته باشند. داشتن توانایی و مهارت رهبری واحد مالی نقش مهمی در موفقیت شرکت خواهد داشت.

گذراندن دوره‌ای مالی مختلف می‌تواند در بیشتر شدن مهارت و توانایی شما برای مدیریت مالی یک شرکت کمک زیادی بکند

گذراندن دوره‌ای مالی مختلف می‌تواند در بیشتر شدن مهارت و توانایی شما برای مدیریت مالی یک شرکت کمک زیادی بکند

چگونه مدیر مالی بهتری باشیم؟

گذراندن دوره‌های حسابداری مالی، می‌تواند تاثیر زیادی در بیشتر شدن توانایی‌ها و مهارت های مدیر مالی داشته باشد. دوره‌هایی مانند دوره سرپرستی امور مالی، دوره تهیه صورت جریان‌های نقدی، دوره استانداردهای جدید حسابداری و دوره عالی پرورش مدیر مالی از شما مدیر بهتری می‌سازد. فراموش نکنید که به عنوان مدیر مالی باید تسلط کافی روی مباحث حسابداری و حسابرسی داشته باشید. گذراندن تنها یک دوره حسابداری مالی، نمی‌تواند از شما مدیر بهتری بسازد و باید همیشه برای کسب دانش بیشتر، مشتاق باشید. در آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، تمامی دوره‌های مربوط به امور مالی برگزار می‌شود. مدیران مالی می‌توانند توانایی و مهارت خود را با گذراندن دوره‌های تخصصی و عملی بیشتر کند. در کنار آن، خواندن منابع چاپی هم می‌توانند برای بهتر شدن تاثیر گذار باشد.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.