تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

دوره‌های حسابداری که شاغلان و مدیران مالی باید بگذرانند

حسابداری و امور مالی یک مهارت و توانایی به حساب می‌آید. در فعالیت‌های مالی تنها دانش اهمیت ندارد. توانایی‌های حسابدار و مدیر مالی، در پیاده سازی و اجرای اصول بسیار مهم است. به عنوان مدیر مالی چه دوره‌هایی می‌تواند به شما کمک کند؟ آیا با داشتن سابقه و تجربه کار در واحد مالی، باز هم گذراندن دوره حسابداری مالی نیاز است؟

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی فرایندی برای مشخص کردن وضعیت مالی یک شرکت یا سازمان است. در این فرایند تمامی صورتحساب‌ها، تراکنش‌ها، سندها و فاکتورها باید بررسی شوند. انجام این فرآیند 3 هدف دارد؛ ثبت، خلاصه سازی و گزارش دهی. بدون ساماندهی اطلاعات مالی، نمی‌توان تجزیه و تحلیل امور مالی را انجام داد. بنابراین حسابداری مالی کمک می‌کند شرکت یا سازمان در مسیر قانون حرکت کند. علاوه بر آن بدون حسابداری مالی، طلبکاری‌ها و بدهکاری‌های سیستم مشخص نمی‌شود. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اثرات حسابداری مالی، نقش آن در پرونده‌های حقوقی شرکت است. حسابداران مالی باید توانایی بالایی در جمع آوری اسناد و مدارک حسابداری و تهیه گزارشات داشته باشند. گذراندن دوره حسابداری مالی، به حسابداران برای کسب توانایی‌ها و مهارت‌های بیشتر کمک می‌کند. اما تنها حسابداران نیستند که نیاز به این دوره‌ها دارند. مدیران مالی و حسابداری مدیران شرکت‌ها می‌توانند مخاطب دوره باشند. کسی که تسلط کافی روی مباحث حسابداری مالی داشته باشد، می‌تواند کارهای زیر را انجام دهد:

انجام حسابداری مالی، می‌تواند کمک زیادی به شرکت‌ها بکند. انجام این روش‌ها ضروری است. برای ادامه حیات شرکت، باید حسابداری مالی در بخش‌ها و قسمت‌های مختلف اجرا شود. ممکن است حسابداری مالی، سالانه انجام شود. اما در برخی از مواقع، تصمیم گیری‌های جدید مالی باعث تهیه گزارشات 6 ماهه خواهد شد. اهداف حسابداری مالی شامل موارد زیر است:

تهیه گزارشات ارزیابی عملکرد مالی شرکت

گزارشات حسابداری مالی به درک وضعیت کارکنان می‌انجامد. ضعف و قوت هر مدیر میانی سیستم پس از انجام حسابداری مالی مشخص می‌شود. عملکرد هر عضو زیر مجموعه مانند کارمند را هم می‌توان با حسابداری مالی زیر نظر گرفت.

تعیین چشم انداز مالی با استفاده از تاریخچه مالی شرکت

یکی از وظایف مدیران مالی، تعیین اهداف مالی و تجاری و امکان سنجی آن‌ها است. با وجود اسناد قدیمی و تاریخچه مالی شرکت، می‌توان پیش‌بینی وضعیت مالی آینده را انجام داد. اطلاعاتی که از حسابداری مالی به دست می‌آید، دید کاملی از عملکرد شرکت نشان خواهد داد.

روشن شدن درآمد و هزینه‌های شرکت

در مسیر ثبت و گزارش اسناد حسابداری، درآمد و هزینه‌ها مشخص است. اما با تهیه گزارشات حسابداری مالی، صورت حساب‌های دقیق‌تری به دست می‌آید. مدیران مالی و صاحبان کسب و کار می‌توانند از این صورت حساب‌ها برای برنامه ریزی و مشخص کردن اهداف استفاده کنند. چون در فرایند گزارش گیری حسابداری مالی بررسی دقیق‌تری انجام می‌شود، صورتحساب‌های خروجی قابل اتکاتر است.
با همه این ها، گذراندن چه دوره‌های حسابداری می‌تواند برای شاغلان و مدیران مالی مفید باشد؟

 

با گرفتن مدرک دوره MBA و DBA می‌توانید کسب‌وکارهای مختلف را مدیریت کنید

با گرفتن مدرک دوره MBA و DBA می‌توانید کسب‌وکارهای مختلف را مدیریت کنید

دوره MBA و DBA

مدیرانی که قصد مدیریت کسب و کار بر اساس آخرین روش‌ها و متدهای روز را دارند، باید با دوره‌هایی مانند دوره MBA و دوره DBA آشنایی کامل داشته باشند. برای داشتن دید وسیع و درستی از آینده کسب و کار، باید گذراندن رشته‌هایی مانند MBA و DBA را جدی‌تر گرفت. برای مدیران لازم است تا مدیریت منابع انسانی، منابع مالی، منابع استراتژیک، مدیریت ریسک‌ها و موانع کسب و کار را بلد باشند و متناسب با آخرین متد و اصول روز دنیا، جلو بروند. حتی مدیرانی که به فکر گرفتن شغل‌های مدیریتی بهتر و بالاتر هستند، می‌توانند روی این دو دوره حساب باز کنند. با شرکت در این دوره‌ها، توانایی کار در مجموعه‌های بزرگ را خواهید داشت و علاوه بر آن می‌توانید خودتان کارآفرین شوید و کسب و کار خودتان را مدیریت کنید. 

 

دوره حسابداری مالی پیمانکاری

گذراندن دوره حسابداری پیمانکاری، شما را با تمامی شاخه‌ها و فعالیت‌های پیمانکاری آشنا می‌کند. حضور پیمانکاران در کارهای مختلف مانند سدسازی، راه‌‌سازی، ساختمان‌سازی، تاسیسات نفت و گاز و خدمات، باعث آن می‌شود که نیاز به دوره‌های جامع و کاربردی برای یادگیری آن باشد. در دوره حسابداری پیمانکاری، به مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های پیمانکاران رسیدگی می‌شود. مدیران مالی شرکت‌های پیمانکاری باید مدیریت هزینه‌ها و مخارج را بر عهده بگیرند. علاوه بر آن، انتظار می‌رود که زمان دقیق برداشت سود و درآمدها توسط مدیر مالی مشخص شود. کارمندان واحد حسابداری پیمانکاری، باید تسلط کافی روی روش‌های شناسایی درآمد و سود، مبانی حقوقی قراردادهای پیمانکاری، قوانین مالیاتی حاکم بر پیمان‌ها، حسابداری فعالیت‌های پیمانکاری ارزی و ثبت‌های حسابداری پیمانکاری داشته باشند.

 

دوره تهیه صورت جریان‌های نقدی

دوره تهیه صورت جریان‌های نقدی، می‌تواند به عنوان زیرمجموعه‌ای از دوره حسابداری مالی گذرانده شود. اهمیت جریان وجوه نقد به قدری است که مدیران مالی باید روی تهیه صورت جریان های نقدی تسلط داشته باشند. صورت گردش وجوه نقد، دریافت‌ها و پرداخت‌های نقدی و خالص تغییرات را در یک سال مالی نشان می‌دهد. صورت جریان‌های نقدی باید به تفکیک فعالیت‌های عملیاتی، فعالیت های سرمایه گذاری‌ و فعالیت های تامین مالی، مالیات بر درآمد و تأمین مالی تهیه شود. اهدافی که تهیه صورت جریان وجوه نقد دنبال می‌کند، شامل موارد زیر است:

در این دوره مباحثی مانند بررسی صورت جریان وجوه نقد طبق استاندارد حسابداری شماره 2، فعالیت‌های عملیاتی و وجوه نقد ناشی از آن، بازده سرمایه‌گذاری‌ها و سود پرداختی بابت تامین مالی و وجوه نقد ناشی از آن، مالیات‌بردرآمد و وجوه نقد ناشی از آن، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و وجوه نقد ناشی از آن، فعالیت‌های تامین مالی و وجوه نقد ناشی از آن، تهیه صورت جریان وجه نقد بر اساس روش‌های مستقیم و غیرمستقیم آموزش داده می‌شود.

 

دوره استانداردهای جدید حسابداری

اجرای استانداردهای جدید حسابداری در شرکت‌ها و سازمان‌ها از سال ۱۳۹۸ الزامی شده است. مدیران مالی و کارمندان حسابداری با گذراندن دوره استانداردهای جدید حسابداری، می‌توانند با آخرین تغییرات و اصلاحات مصوب آشنا شوند. استانداردهای حسابداری به عنوان سرفصلی از دوره حسابداری مالی آموزش داده می‌شود. اما به روزرسانی‌های جدید باید در قالب دوره‌ها و کارگاه‌های کوتاه مدت، گذرانده شود. تسلط تمامی شاغلان واحد مالی و حسابداری روی استانداردهای مصوب ایران، حیاتی است. در این دوره استانداردهای زیر به همراه آخرین اصلاحات و به‌روزرسانی‌ها بررسی می‌شود:

دوره استاندارد 35

اجرای استاندارد حسابداری ۳۵ (مالیات بر درآمد) از سال ۱۳۹۹ الزامی شده است. تمامی کارشناسان واحد حسابداری و مالی و مدیران مالی باید نسبت به پیاده سازی و اجرای استاندارد 35 اقدام کنند. هدف از این دوره، شناخت بدهی‌ها و دارایی‌های مالیات جاری، شناخت بدهی‌های و دارایی‌های مالیات انتقالی و مسائل مرتبط با آن‌ها است. در دوره حسابداری مالی استاندارد ۳۵، نحوه حسابداری مالیات بر درآمد بررسی می‌شود. این استاندارد، واحدهای تجاری را ملزم می‌کند که آثار مالیاتی معاملات و سایر رویداد‌ها را به همان شیوه‌ای که به حساب گرفته می‌شوند، منظور کنند. نتیجه این کار شناسایی آثار مالیاتی مربوط نیز در صورت سود و زیان است. این استاندارد شامل تمام مالیات‌های داخلی و خارجی مبتنی بر سود مشمول مالیات می‌شود. آگاهی و تسلط روی این استاندارد جزو مبانی دانش حسابداری کارکنان حوزه مالی محسوب می‌شود.

 

دوره حسابداری مالی

دوره حسابداری مالی

حسابداری مالی 1 و 2

در دوره حسابداری مالی 1 و 2 تمامی مباحث مربوط به حسابداری مالی آموزش داده می‌شود. حسابداری مالی ۱، پیش نیاز حسابداری مالی ۲ است. گذراندن این دوره برای تمامی مدیران مالی و کارمندان و کارشناسان مالی الزامی است. دوره حسابداری مالی ۱ شامل مباحث آشنایی با حسابداری، اصول و مفروضات حسابداری، شناخت عناصر صورت‌های مالی، معادله اساسی حسابداری، صورت‌های مالی اساسی، فرآیند شناخت، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ثبت رویدادهای مالی، اصلاح حساب‌ها، بستن حساب‌ها، کاربرگ حسابداری، حسابداری موجودی کالا، روش‌های ارزیابی موجودی کالا، روش ثبت دائمی موجودی‌ها، نحوه حسابداری و تنظیم صورت‌های مالی می‌شود. دوره حسابداری مالی 2 که با نام حسابداری مالی پیشرفته هم شناخته می‌شود، در ادامه مباحث حسابداری مالی 1 است. در این دوره، ابتدا بررسی و مرور کلی حسابداری مالی 1 انجام می‌شود. پس از آن مباحث کنترل‌های موجودی نقد و تهیه صورت‌مغایرت بانکی، حسابداری حساب‌های دریافتی، حسابداری اسناد تجاری (چک، سفته، برات)، حسابداری دارایی‌های غیرجاری (املاک، ماشین‌آلات، تجهیزات، دارایی‌های نامشهود) و سایر دارایی‌ها، حسابداری استهلاک، حسابداری بدهی‌ها، کلیاتی در رابطه با شرکت‌های سهامی (تشکیل، انواع سود و تقسیم آن) بیان خواهد شد.

 

جمع بندی

شاغلان و مدیران مالی، باید دوره‌های مختلفی از حسابداری را بگذرانند. بدون این دوره‌ها، توانایی و مهارت‌های شما محک نخواهد خورد. حتی اگر تجربه و سابقه کار به عنوان مدیر مالی را دارید، باز هم به دوره‌های جدید نیاز خواهید داشت. تغییرات و اصلاحات قانون و استانداردهای حسابداری باعث می‌شود که نتوانید تنها به دانسته‌های گذشته اعتماد کنید. برای اجرای درست و طبق استاندارد امور مالی، شرکت در دوره حسابداری مالی الزامی است. در آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، دوره‌های زیادی از حسابداری مالی و زیرمجموعه‌های آن برگزار می‌شود. شما هم می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها، دانش و توانایی خود را افزایش بدهید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.