تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابداری مالی چیست؟

به عنوان یک حسابدار پایه ممکن است ندانید که حسابداری مالی چیست و حسابدار مالی چه وظایفی دارد. اما اگر ارتقای شغلی جزو اهداف شماست، حسابداری مالی توانایی‌های شما را افزایش خواهد داد. یک حسابدار مالی می‌تواند مدیریت تمامی اسناد و صورت‌های مالی را به دست بگیرد. اگر انجام این کار برای شما ممکن نیست، یعنی آموزش‌های شما باید ادامه پیدا کند. در این مطلب از بلاگ حسابداران خبره با مفهوم حسابداری مالی آشنا خواهید شد.

حسابداری مالی به زبان ساده

حسابداری مالی به زبان ساده

حسابداری مالی به زبان ساده

کسب و کارهای کوچک و بزرگ امروزی برای ثبت، نگهداری و گزارش معاملات تجاری به حسابداری مالی نیاز دارند. اما اینکه حسابداری مالی چیست و چگونه می‌تواند به کسب و کار ما کمک کند بحث دیگری است. حسابداری مالی می‌تواند در تمامی شرکت‌ها، واحدهای صنفی، بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌ها انجام شود. در واقع هدف از این کار ثبت و ساماندهی اطلاعات مالی است. حسابداری مالی می‌تواند از جمله وظایف حسابدار هم قرار بگیرد. اما بهتر است از کسی که دوره حسابداری مالی را گذرانده، استفاده کرد. ثبت و نگهداری اسناد مالی باید همراه با تفسیر و تجزیه و تحلیل آن‌ها باشد. بدون تفسیر و بررسی دقیق، ثبت کردن معاملات تجاری ارزش چندانی ندارد. به طور کلی یک حسابدار مالی باید کارهای زیر را جزو وظایف خود در نظر بگیرد:

بیشتر بخوانید: حسابداری چیست؟

کسی که می‌خواهد حسابداری مالی و صنعتی را انجام دهد باید روی تمام منابع اقتصادی شرکت کنترل داشته باشد. تمامی اموال، مطالبات، اشیا و… که قابلیت تبدیل شدن به پول را داشته باشند، منبع به شمار می‌آید. در صورتی که یک منبع اقتصادی را بتوان وارد معامله کرد و روی آن قیمت گذاشت، آن منبع یک دارایی محسوب می‌شود. انواع منابعی که می‌توان به عنوان دارایی در نظر گرفت، شامل موارد زیر است:

اهمیت حسابداری مالی در کسب و کارهای کوچک و بزرگ

هدف حسابداری مالی، رساندن کسب و کار به سود بیشتر است. یکی از کارهایی که می‌تواند به بهبود فرآیندها و فعالیت‌های درون سازمانی کمک کند، حسابداری مالی است. در واقع حسابداری مالی اولین قدم از زنجیره طبقه بندی اطلاعات مالی، تهیه گزارش مالی و تجزیه و تحلیل آن است. هنگامی که یک واحد اقتصادی بخواهد خرید و فروش انجام دهد، حسابداری مالی به کمک آن می‌آید. اگر بخواهید تجهیزات شرکت را اضافه کنید یا آن‌که تعداد کارکنان را افزایش دهید، باید از حسابداری مالی گزارش بگیرید. حسابداری مالی پیشرفته می‌تواند سود و زیان شرکت را در بازه‌های زمانی مختلف نشان دهد. این کار برای تصمیم گیری‌های اقتصادی بسیار مهم است. حسابداری مالی می‌تواند در بخش‌های زیر به کسب و کارها کمک کند:

ارزیابی عملکرد شرکت در دوره زمانی مشخص

با بررسی گزارش‌های به دست آمده از حسابداری مالی، می‌توان عملکرد شرکت را زیر نظر گرفت. این کار نقاط ضعف و قوت شرکت را برای مدیران آشکار می‌کند. پس از آن می‌توان برای بهبود قسمت‌های مختلف برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد.

پیش بینی آینده نزدیک

گزارش‌های دقیق مالی به پیش‌بینی آینده نزدیک کمک می‌کند. گزارش‌های حسابداری مالی تصویر دقیقی از چند ماه آینده نشان می‌دهد. برای طرح ریزی ماه‌های آینده می‌توان از این گزارش‌ها استفاده نمود.

مشخص کردن سود و زیان، درآمد و هزینه‌های شرکت

حسابداری مالی، گزارش دقیق و جزئی از میزان درآمدها و هزینه‌های شرکت ارائه می‌کند. یعنی شما می‌توانید عملکرد مالی شرکت را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کنید. این کار زمانی با ارزش است که منجر به پایین آوردن هزینه‌ها و بیشتر کردن درآمد‌ها شود.

انواع صورت‌های مالی حسابداری

انواع صورت‌های مالی حسابداری

انواع صورت‌های مالی حسابداری

انواع صورت‌های مالی در حسابداری مالی استفاده می‌شود. کسی که به عنوان حسابدار مالی استخدام می‌شود باید بتواند تمامی صورت‌های درخواستی را تهیه کند. اینکه تنها بدانید حسابداری مالی چیست نمی‌تواند مفید باشد. یک حسابدار باید از گزارش‌های به دست آمده برای تهیه صورتحساب‌ها استفاده کند. علاوه بر آن، یکی از وظایف حسابدار ارائه صورت‌های مالی به مدیران و مراجع قانونی است. بنابراین علاوه بر شناخت، تهیه و تنظیم صورت‌های مالی هم اهمیت زیادی دارد. بر اساس آن چیز که استانداردهای حسابداری بیان می‌کند، انواع صورت‌های مالی به اشکال زیر است:

در هنگام تهیه صورت مالی، رعایت برخی از نکات هم الزامی است. صورتحساب باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. حسابدار مالی باید گزارش‌های و صورت های مالی را طبق استانداردهای تعریف شده، تنظیم کند. در تهیه صورت حساب‌ها باید نهایت انصاف رعایت شود. از صورت‌های مالی برای تصمیم گیری استفاده می‌شود و در صورتی که اطلاعات نادرست در آن وجود داشته باشد، برنامه ریزی‌ها اشتباه خواهد بود. علاوه بر آن هر صورت باید نشان دهنده بازه زمانی مشخص و معین باشد. تمامی اسناد و مدارک حسابداری دارای تاریخ و زمان مشخص هستند. از این زمان و تاریخ باید در صورت‌ها هم استفاده کرد. حسابدار مالی باید صورتحساب‌ها را در دوره‌های زمانی مشخص و یکنواخت تهیه کند. بازه‌های زمانی 3 ماهه و 6 ماهه، برای انواع کسب و کارها استفاده می‌شود. همچنین تمامی اطلاعات موجود در صورت‌های مالی باید قابل مقایسه با دوره‌های پیشین باشد. هدف از تهیه صورت‌های مالی، ارائه و مقایسه کمیت‌ها برای بهبود کیفیت است.

بیشتر بخوانید: حسابداری صنعتی چیست؟

نرم افزارها و ابزارهای حسابداری مالی

انجام کارهای حسابداری مالی در شرکت‌های بزرگ بسیار دشوار است. ثبت و نگهداری تمامی اسناد و مدارک حسابداری، علاوه بر زمان دقت هم می‌خواهد. با استفاده از نرم افزارهای حسابداری مالی می‌توان تا حد زیادی از بروز خطا و اشتباهات جلوگیری کرد. انجام محاسبات و تهیه گزارش‌های مالی به شکل دستی کاری زمان بر است. در کنار آن احتمال بروز خطای انسانی و اشتباهات فردی وجود دارد. اما نرم افزار حسابداری مالی تمامی محاسبات را به سرعت و بدون خطا انجام می‌دهد. مزیت استفاده از نرم‌افزار حسابداری مالی در تهیه گزارش‌های خودکار است. شما نیازی به بررسی‌های فراوان و جمع‌آوری اسناد برای هر گزارش نخواهید داشت. نرم افزار می‌تواند در زمان و هزینه‌های شما صرفه جویی کند. با در نظر گرفتن امکانات و قابلیت‌هایی که در نرم‌افزار حسابداری وجود دارد، گزارش‌ها می‌تواند مطابق با استانداردهای سازمانی تهیه شود. تجزیه و تحلیل گزارش‌های به دست آمده بسیار راحت خواهد بود. عملاً زمانی که شما صرف می‌کنید تنها برای بررسی و نتیجه گیری از گزارش‌های است. در این بین فقط باید از حسابداری کمک گرفت که با نرم افزارهای مختلف آشنا باشد. وظیفه حسابدار مالی، کار با نرم افزارهای مختلف برای مدیریت عملکرد حسابداری و مالی سازمان است. هر نرم افزاری که شامل امکانات زیر باشد می‌تواند حسابداری مالی را برای شما انجام دهد:

در کارآموزی حسابداری مالی، باید کار با نرم افزارهای مختلف حسابداری را یاد بگیرید.

آموزش حسابداری مالی موسسه حسابداران خبره

آموزش حسابداری مالی موسسه حسابداران خبره

آموزش حسابداری مالی را از کجا شروع کنیم؟

گذراندن آموزش حسابداری مالی برای مدیران مالی مفید خواهد بود. علاوه بر آن کسانی که می‌خواهند از حسابدار پایه بودن خلاص شوند، می‌توانند به سراغ حسابداری مالی بروند. آموزش‌های حسابداری مالی اگرچه در راستای مفاهیم اولیه حسابداری است اما ارتقای شغلی برای شما خواهد داشت. آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره برگزار کننده دوره‌های مختلف حسابداری مالی است. شما می‌توانید آموزش‌های خود را به شکل حضوری و مجازی دنبال کنید. در صورتی که زمان کافی برای شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارید، آموزش مجازی برای تان مناسب خواهد بود. رشته حسابداری مالی را می‌توانید به شکل آکادمیک و تجربی بیاموزید. اما تنها آموزش‌های آکادمیک برای کار در این حوزه کافی نیست. گذراندن دوره‌های نظری دانشگاهی و آموزشگاهی، به شما می‌آموزد که حسابداری مالی چیست و به چه دردی می‌خورد. اما این که چطور از آن در کار استفاده کنید، نیاز به مهارت و توانایی دارد. دوره‌های کاربردی و عملی در این زمان به شما کمک می‌کنند. دروس حسابداری مالی، می‌تواند شامل شاخه‌های زیادی باشد. تنها به یک دوره و یک آموزش نمی‌توان اکتفا کرد. حسابدار مالی باید علاوه بر تسلط کافی روی مباحث مختلف حسابداری، آموزش‌های مستمر را ادامه دهد. دوره‌هایی مانند دوره مالیات بر درآمد، دوره صورت جریان‌های نقدی، دوره استانداردهای جدید حسابداری، تسعیر ارز، استانداردهای گزارش‌های مالی، تهیه صورت‌های مالی تلفیقی و دوره کار با نرم افزار حسابداری به عنوان اساسی‌ترین دوره‌های مورد نیاز پیشنهاد می‌شود. آموزشگاه حسابداری پکت با داشتن سالیان تجربه فراوان و کادر آموزشی مجرب، شما را برای قدم‌های بعدی آماده می‌کند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.