تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابداری صنعتی چیست؟

چطور می‌توان قیمت دقیق محصولات را مشخص کرد؟ چگونه می‌توانیم با ثابت نگه داشتن کیفیت، هزینه‌های تولید محصولات و ارائه خدمات را کاهش دهیم؟ سود و زیان یک واحد تولیدی را چطور مشخص کنیم؟ همه این سوالات در حسابداری بهای تمام شده پاسخ داده می‌شود. اینکه حسابداری صنعتی چیست و دقیقاً چطور باید از آن استفاده کرد را در ادامه مطلب می‌خوانید.

 

حسابداری صنعتی (بهای تمام شده) چیست؟

روش‌های انجام امور حسابداری امروزی آن‌قدر گسترده شده که نمی‌توان تمامی آن‌ها را در یک مبحث خلاصه کرد. گرایش‌های حسابداری اکنون می‌تواند مسیر شغلی متفاوتی پیش روی شما باز کند. با در نظر گرفتن نوع فعالیت، نحوه محاسبه و رسیدگی به امور مالی، شاخه‌های مختلف حسابداری تعریف می‌شود.

حسابداری بهای تمام شده از جمله مهم‌ترین شاخه‌های حسابداری است. با در نظر گرفتن واحدهای صنفی و بنگاه‌های اقتصادی، حسابداری و مدیریت صنعتی رونق زیادی دارد. پاسخ به این سوال که حسابداری صنعتی چیست، بسیار آسان است. Cost accounting یا صنعتی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که شامل هزینه یابی، محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات، کاهش بهای تمام شده تولیدات و گزارش گیری و بررسی شیوه‌های تولید باشد.

 

اهمیت حسابداری صنعتی

اهمیت حسابداری صنعتی در آن است که تولید کنندگان محصول و ارائه دهندگان خدمات، همواره به دنبال بهینه کردن خط تولید هستند. تمامی واحد‌های تولیدی هدف خود را روی کاهش هزینه‌ها در عین بالا نگه داشتن کیفیت گذاشته‌اند. وجه تمایز حسابدار صنعتی موفق در پیدا کردن بهترین روش تولید با صرف کمترین هزینه است.

مهم‌ترین بخش از کارهای حسابدار صنعتی، هزینه یابی محصول است. در واقع با انجام کارهای مالی صنعتی، قیمت تمام شده کالای موجود و کالای فروش رفته به دست خواهد آمد. تنها در این صورت است که می‌توان سود و زیان شرکت را به طور دقیق محاسبه کرد.

وظایف حسابدار صنعتی

وظایف حسابدار صنعتی

وظایف حسابدار صنعتی

تعریف وظایف حسابدار صنعتی، وابسته به نوع شرکت و اندازه آن است. در شرکت‌های کوچک و کسب و کارهای نوپا، احتمال تعریف وظایف خارج از محدوده بیشتر است. اما در کارخانجات صنعتی بزرگ (که واحدهای مختلف حسابداری دارند)، وظایف حسابدار صنعتی تنها در دسته کاری خود است. این طور نیست که حسابدار صنعتی با اصول اولیه حسابداری و مفاهیم پایه آشنایی نداشته باشد.

حتی اگر در بزرگترین کارخانجات تولیدی هم کار کنید، باز هم یک حسابدار هستید. به عنوان یک حسابدار صنعتی باید به تمامی مباحث پایه حسابداری تسلط کافی داشته باشید. اما به طور کلی می‌توانید کارهای زیر را به عنوان وظایف اصلی حسابدار صنعتی در نظر بگیرید:

حسابداری صنعتی می‌تواند نقاط ضعف و قوت واحد را نشان دهد

حسابداری صنعتی می‌تواند نقاط ضعف و قوت واحد را نشان دهد

انواع هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم حسابداری بهای تمام شده

هزینه‌های یک واحد تولیدی می‌تواند شامل مخارج مستقیم و غیرمستقیم باشد. برای تعیین مالیات و هزینه یابی محصولات، پیدا کردن هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم اهمیت زیادی دارد. حسابدار صنعتی باید بتوانند هزینه‌های شرکت را به طور دقیق محاسبه کتند. طبقه بندی هزینه‌ها برای تمام این گزارش‌های درون و برون سازمانی مهم است.

در حسابداری بهای تمام شده، هزینه‌های مربوط به مواد اولیه مصرف شده برای تولید محصول، به عنوان هزینه مستقیم در نظر گرفته می‌شود. هزینه‌هایی هم که نمی‌توان آن‌ها را به یک موضوع خاص و محصول مشخص ربط داد، به عنوان هزینه غیر مستقیم در نظر گرفته می‌شود. هزینه برق واحد تولیدی، یک هزینه غیر مستقیم است که باید در قیمت محصول محسوب شود. بنابراین باید بتوانید جدا از شناسایی انواع هزینه‌ها، از آن‌ها در محاسبات استفاده کنید.

 

انواع گزارش‌های حسابداری صنعتی

گزارش گیری برای حسابدار صنعتی اهمیت زیادی دارد. در Cost accounting گزارش‌های برای درون و بیرون از سازمان به کار می‌رود. در گزارش که حسابدار تهیه می‌کند باید نقاط ضعف و مشکلات سیستم ذکر شده باشد. حسابدار صنعتی وظیفه تجزیه و تحلیل مشکلات را هم برعهده دارد. از طرف دیگر حسابدار باید با در نظر گرفتن گزارش‌های قبلی و فعلی، برنامه ریزی فعالیت‌های بعدی را انجام دهد. به طور کلی، هر گزارش می‌تواند با 3 هدف برنامه ریزی، کنترل و نظارت و تصمیم گیری تهیه شود.

گزارش‌های حسابداری چیست؟ انواع گزارش‌های حسابداری صنعتی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

انواع روش‌های هزینه یابی در حسابداری و مدیریت صنعتی

هزینه یابی نقش مهمی در حسابداری صنعتی و حتی حسابداری مالی دارد. شما باید بدانید که انواع روش‌های هزینه یابی صنعتی چیست. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا برای محاسبه سود و زیان شرکت درست تصمیم بگیرید. علاوه بر آن، در هنگام دریافت سفارشات باید یک عدد به عنوان هزینه پروژه به مشتری گفته شود.

هزینه یابی به شما کمک می‌کند تا محاسبه هزینه پروژه، محصول یا خدمت را انجام دهید. روش هزینه یابی در صنعت، باید با در نظر گرفتن ویژگی‌های زیادی انتخاب شود. حسابدار صنعتی باید به تمامی انواع روش‌های هزینه یابی زیر مسلط باشد:

هزینه یابی سفارش کار

محاسبه هزینه تولید حسابداری صنعتی به روش سفارش کار، یعنی زمانی که حسابدار با در نظر گرفتن حجم سفارش مشتری، مخارج را اندازه می‌گیرد. در این روش که عموماً در شرکت‌های پروژه محور استفاده می‌شود، یک سری از هزینه‌ها ثابت است و مابقی متناسب با حجم پروژه تغییر می‌کند. هرچه سفارش مشتری بزرگتر باشد طبیعتاً هزینه انجام پروژه بیشتر خواهد بود.

هزینه یابی مرحله ای

برای هزینه یابی محصولاتی که به شکل مرحله تولید می‌شوند، باید از این روش استفاده کرد. در روش هزینه یابی مرحله ای، محصول مشابه تولید شده و سپس بازاریابی می‌شود. در صورت نیاز و استقبال بازار، قیمت‌های جدید اعلام می‌شود. برخلاف هزینه یابی سفارش کار، تعداد محصول نه از طرف مشتری و نه از سمت شرکت مشخص نیست. ابتدا یک سری از محصولات با قیمت مشخص تولید می‌شود و به بازار عرضه می‌گردد. پس از آن محصولات جدید در سفارشات بعدی با قیمت روز تولید می‌شود.

هزینه یابی محصولات مشترک

در شرکت‌هایی که محصولات مشترک را از مواد اولیه یکسان تولید می‌کنند، باید از روش هزینه یابی محصولات مشترک استفاده کرد. شرکت‌های تولید لبنیات و فرآورده‌های آن بهترین مثال برای این روش هستند. ماده اولیه پایه و عمده تمام فراورده‌های لبنی، شیر است. این شرکت‌ها از شیر محصولات متنوعی را (شیر طعم‌دار شده، ماست، پنیر، کره و...) به دست می‌آورند.

هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC

در روش هزینه یابی ABC، برای هر بخش از فرآیند تولید وزن و ضریب در نظر گرفته می‌شود. به این صورت که قسمت مهم‌تر و با فعالیت بیشتر تولید، دارای هزینه بیشتر هم در نظر گرفته می‌شود.

مهم‌ترین نرم افزارهای حسابداری صنعتی

مهم‌ترین نرم افزارهای Cost accounting

مهم‌ترین نرم افزارهای حسابداری صنعتی

برای به کار بردن نرم افزار حسابداری در صنعت و کارخانجات تولیدی، باید به سراغ بهترین‌ها بروید. شاید بتوانید امور مالی و حسابداری ساده را با نرم افزار اکسل انجام دهید. اما انجام Cost accounting با اکسل، بسیار دشوار و حتی ناممکن است. در حسابداری جدید، باید از نرم افزار‌های روز کمک گرفت. نرم افزار حسابداری تولیدی سپیدار، مختص به واحدهای صنعتی طراحی شده است.

البته شما می‌توانید بسته به نیاز خود از نرم‌افزارهای دیگر هم استفاده کنید. هر نرم افزاری که بتواند بخش‌های مختلف حسابداری و حسابرسی صنعتی را در اختیار شما بگذارد، برایتان مناسب است. داشتن ماژول‌های حسابداری، دریافت و پرداخت، حقوق و دستمزد، تعریف دارایی‌های ثابت، مشتریان و فروش، تامین کنندگان و انبار تولیدی و هزینه یابی سیستم تولید برای نرم افزار صنعتی الزامی است.

بنابراین مهم نیست خود را ملزم به استفاده از یک نرم‌افزار خاص کنید. به عنوان حسابدار، شما باید با نرم‌افزارهای مختلف آشنا باشید و در یادگیری نرم افزار‌های جدید و اختصاصی کم کاری نکنید.

 

سخن آخر

برای واحدهای تولیدی استفاده از حسابداری و حسابرسی صنعتی الزامی است. Cost accounting در ابعاد مختلف قابل اجراست اما نتیجه همیشه یکسان است. داشتن بهترین عملکرد در بازار با وجود کاهش هزینه‌ها، اهمیت زیادی دارد. بدون حسابداری تخصصی صنعتی، امور حسابداری شرکت و کارخانه دچار مشکل خواهد شد.

شما می‌توانید با گذراندن دوره حسابداری صنعتی، مشاغل جدیدی را پیش روی خود ببینید. تسلط داشتن به تمامی مباحث حسابداری صنعتی، باعث می‌شود که هیچ وقت بدون کار نمایید. اینکه تنها بدانید Cost accounting یا صنعتی چیست، کافی نخواهد بود. شما باید دانش و علم خود را به مهارت و توانایی تبدیل کنید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.