تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابداری تولیدی چیست؟

حسابداری انواع مختلفی دارد. حسابداران در بخش‌های مختلف صنایع و مشاغل اداری فعالیت می‌کنند. هر کدام از بخش‌های صنایع دارای مشخصه‌های مخصوص به خود است. به همین خاطر شاخه‌های مختلف حسابداری در ایران و تمام دنیا وجود دارد. حسابداری تولیدی یکی از شاخه‌های حسابداری به حساب می‌آید که بازار کار بسیاری هم دارد. در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم که حسابداری تولیدی چیست؟ پس با آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید تا هر آنچه نیاز است را در خصوص حسابداری تولیدی بدانید.

 

حسابداری تولیدی چیست؟

حسابداری تولیدی یا همان prodiction accounting یکی از پرکاربردترین انواع حسابداری به حساب می‌آید. همان طور که می‌توانید تصور کنید، از این نوع حسابداری در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی استفاده می‌شود. کاربرد حسابداری تولیدی چیست؟ کاربرد این نوع حسابداری به‌صورت مستقیم در صنایع مشخص می‌شود. در این رشته از حسابداری با مفاهیمی همانند سربار، هزینه‌های تولید، درآمد شرکت‌های تولیدی و امثال آن آشنا خواهید شد.

حسابداری تولیدی را بسیاری با نام حسابداری صنعتی نیز می‌شناسند. دلیل آن است که از حسابداری تولیدی در بیشتر صنایع استفاده می‌شود. در این نوع حسابداری، حسابدار باید یک پیش‌بینی دقیق از هزینه‌های پیشروی شرکت برای تولید یک محصول یا سازمان را انجام دهد. به این ترتیب با بیان آمار دقیق، ریسک‌پذیری و همچنین قیمت منطقی محصول را مشخص می‌کنند. پس می‌توان گفت که مسئولیت حسابدار تولیدی بسیار خطیر، مهم و پرریسک است. حسابدار صنعتی به یک تولیدی کمک می‌کند تا با خیال آسوده وارد عرصه تولید شده و به بازار ورود کند. همچنین در حسابداری تولیدی، کنترل همه‌جانبه روی هزینه‌های مواد، کارخانه، دستمزد و... نیز انجام می‌شود.

اهداف حسابداری تولیدی، در بیشتر کردن فروش و درآمد شرکت، متمرکز است

اهداف حسابداری تولیدی، در بیشتر کردن فروش و درآمد شرکت، متمرکز است

وظایف حسابداری تولیدی چیست؟

خب حال که متوجه شدیم که به‌صورت دقیق حسابداری تولیدی چیست، باید ببینیم که حسابدار تولیدی چه وظایفی دارد. یک حسابدار تولیدی باید ارزیابی موجودی کالا، هزینه خرید مواد اولیه، محاسبه هزینه‌های انجام‌شده در خصوص کالای فروش رفته، هزینه ساخت کالا و... را انجام دهد. پس وقتی که می‌گوییم وظایف حسابداری تولیدی چیست باید بگوییم که یک حسابدار تولیدی می‌توانید به کاهش هزینه‌ها، تصمیم در خصوص قیمت‌گذاری و کنترل موجودی کمک کند. پس تمامی اطلاعات مرتبط با این سه بخش را باید به دست بیاورد و به‌صورت کامل گزارش دهد.

 

انواع مختلف هزینه‌های تولید

برآورد انواع هزینه‌های تولید از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های یک صنعت تولیدی به حساب می‌آید. پس یک حسابدار تولیدی باید انواع هزینه‌های تولید را به‌خوبی بشناسد و با آن‌ها آشنا باشد. مدیر تولید باید هزینه‌های دقیق تولید را به دست بیاورد و بر اساس آن تصمیم‌گیری کند. پس نتیجه گزارش برآورد انواع هزینه‌های تولید حسابدار تولیدی باید به‌صورت مستقیم به مدیر تولید ارائه شود. هزینه‌ها به‌صورت کلی به دو بخش هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. مدیر تولید باید تلاش کند تا با کاهش انواع هزینه‌های تولید، به سودآوری بیشتر تولیدی کمک کند.

هزینه‌های مستقیم شامل حقوق و دستمزد کارگران بخش‌های تولیدی، دستمزد و حقوق اپراتورهای ماشین‌آلات صنعتی، حقوق کارگران مشغول در بخش مواد خام و... می‌شود. حال سؤال اینجاست که انواع هزینه غیر مستقیم در حسابداری تولیدی چیست؟ هزینه‌هایی همانند پرسنل نگهبانی، دستمزد سرپرستان تولید و امثال آن که به‌صورت غیرمستقیم در تولید نقش دارند، جزو هزینه‌های غیرمستقیم به حساب می‌آید.

به غیر از هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های غیرمستقیم، هزینه‌های دیگری با عنوان هزینه‌های سربار وجود دارند. هزینه‌هایی از جمله بیمه تعمیرات و نگهداری، اجاره ساختمان، قبض آب، برق، گاز، استهلاک ماشین‌آلات صنعتی، دفع مواد زائد، کنترل کیفی و امثال آن جزو هزینه‌های سربار به حساب می‌آیند.

 

درآمد شرکت تولیدی در حسابداری تولیدی چیست؟

محاسبه درآمد شرکت‌های تولیدی یکی دیگر از وظایف مهم حسابدار تولیدی به حساب می‌آید. حال باید بدانید که انواع درآمد شرکت تولیدی در حسابداری تولیدی چیست؟ شاید ندانید؛ اما درآمد شرکت‌های تولیدی به دو دسته مختلف تقسیم می‌شود. بخشی از آن شامل درآمدهای عملیاتی یا اصلی است که به واسطه فروش کالا توسط تیم فروش حاصل می‌شود و بخشی دیگر درآمد غیرعملیاتی یا همان درآمد فرعی است که از سودهای بانکی، جوایز مختلف و... کسب می‌شود.

حضور یک حسابدار تولیدی در چنین شرایطی برای محاسبه انواع درآمد شرکت بسیار مهم و ضروری است. با گزارشات یک حسابدار، مدیریت می‌تواند با نظارت کامل روی قیمت مواد اولیه، حقوق و دستمزدها و کاهش هزینه‌های جانبی تولید، هزینه تولید را کاهش داده و به سودآوری و درآمد بیشتر مجموعه کمک کند.

نمودارها و صورت های مالی اساسی شرکت‌های تولیدی، سود و زیان شرکت را مشخص می‌کنند

نمودارها و صورت های مالی اساسی شرکت‌های تولیدی، سود و زیان شرکت را مشخص می‌کنند

آماده‌سازی صورت‌های مالی و محاسبه سود و زیان شرکت تولیدی

صورت‌های مالی یکی از ابزارهای بسیار پرقدرت هستند که به کمک واحدهای مختلف از جمله ترازنامه، صورت جریان وجه نقد، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع بر نحوه ورود نقدینگی و مکان و مقدار مصرف آن نظارت کند. توجه داشته باشید که صورت‌های مالی، در خصوص دارایی‌ها و بدی‌های یک سازمان هستند. در ضمن، ترازنامه به گزارش کلی یک دوره کامل مالی می‌گویند.

زمانی که اطلاعاتی در خصوص جزئیات دارایی‌ها و بدهی‌های سازمان را به کمک ترازنامه در دست داشته باشید یا اینکه میزان دقیق درآمد و هزینه‌های خود را در قالب صورت سود و زیان به دست بیاورید، صورت مالی به کمک محاسبه سود و زیان شرکت تولیدی می‌آید. حال سؤال اینجاست که وظیفه حسابداری تولیدی چیست؟ یک حسابدار تولیدی باید تمامی صورت‌های مالی و محاسبه سود و زیان شرکت تولیدی را به دست بیاورد و بهترین شکل ممکن ارائه دهد.

 

انواع ثبت در حسابداری تولیدی چیست؟

یک حسابدار تولیدی باید بر انواع ثبت حسابداری شرکت تولیدی نیز تسلط داشته باشد. در این نوع حسابداری، مواد تهیه شده بر اساس اصل بهای تمام شده در کار بینی حسابداری تولیدی ثبت می‌شوند که شامل قیمت خرید و تمام هزینه‌های عادی تهیه مواد تا لحظه صدور مواد از انبار هستند. این هزینه‌ها می‌توانند شامل هزینه بیمه، بارگیری، حمل، عوارض گمرکی، سود بازرگانی، کنتر کیفی، بازرسی و امثال آن باشند که جزو نکات بسیار مهم و لازم‌الاجرا در هر سازمان به حساب می‌آیند.

همچنین استفاده از حساب کنترل، باعث تفکیک و بررسی ساده‌تر حساب‌ها می‌شوند هم از دیگر نکات به حساب می‌آیند. برای مثال هزینه‌های مرتبط با انواع مواد را در حساب کنترل مواد و به این ترتیب هزینه‌های دستمزد را در حساب کنترل دستمزد یا انواع هزینه‌های سربار در حساب کنترل سربار ثبت می‌کنند.

 

نرم‌افزار حسابداری مناسب حسابداری تولیدی چیست؟

خب به‌صورت نسبی و سطحی با حسابداری تولیدی آشنا شدیم. همان طور که می‌دانید، دنیای حسابداری امروز، دنیای استفاده از نرم‌افزارهای مختلف است. حسابداران باید بر انواع برنامه حسابداری تسلط کامل داشته باشند. حال سؤال اینجاست که بهترین برنامه برای حسابداری تولیدی چیست؟

یک نرم‌افزار حسابداری تولیدی باید امکانات خاصی همچون دریافت و پرداخت، تأمین کنندگان و انبار، تولید، مشتریان فروش، دارایی ثابت، حقوق و دستمزد، توانسته رفاه آسایش و... را داشته باشد. در حال حاضر انواع نرم‌افزار حسابداری تولیدی در بازار وجود دارند. در صورتی که قصد فعالیت به‌عنوان یک حسابدار تولیدی را دارید، حتماً باید با نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی مختلف کار کنید. نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی از نظر ظاهری شباهت بسیاری به هم دارند و فقط در جزئیات با هم متفاوت هستند.

 

جمع بندی

به‌صورت کامل با آموزش حسابداری تولیدی آشنا شدید و حالا می‌دانید که حسابداری تولیدی چیست. این شاخه از حسابداری نسبتاً سخت است؛ اما بازار کار بسیار عالی دارد. یک حسابدار تولیدی می‌تواند در بخش‌های مختلف صنایع فعالیت کند و درآمد عالی نیز داشته باشد. پس اگر به حوزه صنایع تولیدی علاقه‌مند هستید، بد نیست تا در این شاخه از حسابداری تخصص پیدا کنید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.