تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

صورت سود و زیان چیست؟

ارزیابی و ارزشگذاری روی فعالیت‌های اقتصادی شرکت، با گزارشی به نام صورت سود و زیان انجام می‌شود. این صورت، خلاصه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی شرکت را نشان می‌دهد. موفقیت آمیز بودن یا نبودن شرکت در فعالیت‌های تجاری خود را می‌توان با بررسی این صورت متوجه شد. در این مطلب، ابتدا با معنی صورت سود و زیان آشنا می‌شوید و سپس نحوه تهیه آن را یاد می‌گیرید.

صورت سود و زیان شرکت چرا تهیه می‌شود؟

صورت سود و زیان شرکت چرا تهیه می‌شود؟

تعریف صورت سود و زیان چیست؟

هنگامی که بخواهیم سوددهی یا ضرردهی فعالیت‌های اقتصادی شرکت را بررسی کنیم، باید از صورتی به نام صورت سود و زیاد استفاده کنیم. در واقع این صورت مشخص می‌کند که ادامه دادن فعالیت‌های اقتصادی شرکت به صرفه است یا نه. برای پیدا کردن ضررده بودن یک واحد اقتصادی، می‌توان از صورت سود و زیان استفاده کرد. این صورت، لزوماً باعث تعطیلی و از کار افتادن واحدهای اقتصادی یا متوقف شدن فعالیت‌های آن شرکت نمی‌شود، بلکه تنها معیاری برای سنجش میزان درآمدها و هزینه‌ها است. 

صورت سود و زیان، یکی از مهم‌ترین انواع صورت‌های مالی است که باید در دوره‌های مختلف و بازه‌های زمانی گوناگون تهیه شود. برای شناسایی وضعیت حسابداری شرکت، تهیه این صورت الزامی است. در ادامه مطلب، با اصول تهیه صورت و فرمول محاسبه آن آشنا خواهید شد. شناسایی فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی، باید طبق اصول صورت انجام شود. 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با انواع صورت های مالی اساسی و روش تهیه آن‌ها

 

اصل تحقق در صورت سود و زیان

طبق اصل تحقق، سود و زیان زمانی شناسایی می‌شوند که تحقق پیدا کنند. برای درک بهتر این موضوع، بگذارید آن را با یک مثال بیان کنیم. درآمد یک شرکت، زمانی تحقق پیدا می‌کند که مبلغ حاصل از فروش محصولات یا خدمات، به حساب شرکت واریز شود. تنها پس از اتفاق، می‌توان عدد و مبلغ درآمد را در صورت وارد کرد. برای ثبت مخارج هم باید از همین روش استفاده کرد. یعنی شما زمانی باید مبلغ هزینه را در صورت درج کنید که پرداخت از حساب شرکت انجام شده باشد. تا زمانی که پول خرید یا دریافت خدمات در حساب شرکت وجود دارد، اصل تحقق مخارج اجازه ورود اطلاعات به صورت سود و زیان را نمی‌دهد. هدف از تهیه صورت سود و زیان، نشان دادن بالانس مالی در شرکت است و برای این کار باید هزینه‌ها و درآمدها به درستی درون گزارش صورت ثبت شوند. 

اقلام صورت سود و زیان

اقلام صورت سود و زیان

اقلام صورت سود و زیان چیست؟

احتمال تفاوت صورت و گزارش سود و زیان هر شرکت، با شرکت دیگر وجود دارد. تعجبی ندارد که تفاوت‌های جزیی بین صورت‌های سود و زیاد کسب و کار‌های مختلف ببینید. هزینه‌ها و درآمدها بسته به هر شرکت و نوع فعالیت اقتصادی آن‌ها متفاوت است. صورت سود و زیان شرکت خدماتی با صورت سود و زیان شرکت تولیدی یا صورت سود و زیان شرکت بازرگانی تفاوت دارد. بنابراین نمی‌توان یک چک لیست از پیش تعیین شده و ثابت برای همه شرکت‌ها تعریف کرد. اما با این حال، به طور معمول در گزارش سود و زیان، 11 نوع هزینه و درآمد وجود دارد:

  1. درآمد: به میزان فروش محصولات و خدمات شرکت گفته می‌شود. درآمد حاصل از فروش در ابتدای صورت، گزارش شود
  2. هزینه فروش: در این بخش باید بهای تمام شده کالای فروش رفته، گزارش شود. انواع هزینه‌های مستقیم مانند دستمزد و حقوق کارگران، هزینه خط تولید، هزینه خرید مواد اولیه و… در این بخش محاسبه می‌شود
  3. سود ناخالص: با کسر هزینه فروش از میزان درآمد به دست می‌آید و یک معیار ساده برای ارزیابی سوددهی فعالیت اقتصادی است 
  4. سود خالص: به درآمد واقعی شناسایی شده یک شرکت در طول دوره مالی گفته می‌شود
  5. هزینه عملیاتی: هزینه‌های عملیاتی در واقع مخارجی هستند که برای تبلیغات، بازاریابی، حقوق کارگران، حمل و نقل، بیمه، خرید تجهیزات و… پرداخت می‌شوند
  6. سود و زیان عملیاتی: به سود یا زیانی گفته می‌شود که پس از کسر هزینه عملیاتی (بدون احتساب مالیات و بهره) شناسایی می‌شود
  7. هزینه‌های مالی: اگر برای تولید محصولات و خدمات از بانک استقراض کرده باشید یا به نوعی برای تامین مالی، از تسهیلات استفاده کرده باشید، باید سود تضمین شده، میزان بهره، جرایم دیرکرد و… را در این بخش وارد کنید
  8. سود قابل تخصیص: با اضافه کردن سود خالص دوره محاسبه صورت به سود انباشه دوره‌های قبلی به دست می‌آید
  9. مالیات بر درآمد: یک هزینه روتین و جاری است که عدد آن برای هر کسب و کار فرق دارد
  10. استهلاک: هزینه‌ای است که برای نوسازی یا تعمیر قطعات، ماشین آلات و تجهیزات فرسوده باید بپردازید
  11. هزینه‌های دیگر: هزینه تحقیق و توسعه کسب و کار، سود یا زیان حاصل از سرمایه گذاری‌های شرکت، نوسانات ارزی و نرخ تسعیر ارز و… در این قیمت وارد می‌شود

بیشتر بخوانید:

روش تهیه صورت جریان وجوه نقد چگونه است؟

 

فرمول محاسبه صورت سود و زیان چیست؟

برای به دست آوردن سود یا زیان هر شرکت، فرمول ساده و مشخصی وجود دارد. اطلاع از این فرمول، یکی از پایه‌ها و مفاهیم اولیه حسابداری به شمار می‌آید. اگرچه هنگام تهیه صورت سود و زیان، باید هزینه‌ها و مخارج مختلفی را در گزارش ثبت کنید، اما نهایتا این فرمول است که محاسبه سود و زیان را برای شما ممکن می‌کند:

 

سود دوره مالی = میزان درآمد‌های دوره مالی – هزینه‌های دوره مالی

زیان دوره مالی = میزان هزینه‌های دوره مالی – درآمد‌های دوره مالی

 

طبق این فرمول، اگر میزان درآمدهای حاصل از فروش و ارائه خدمات شرکت شما، بیشتر از هزینه‌های تولید محصولات و ارائه خدمات باشد، سود خواهید کرد. همینطور اگر میزان هزینه‌های شما در دوره مالی بررسی شده، بیشتر از درآمد‌های به دست آمده در همان دوره مالی باشد، ضرر و زیان برای شرکت ثبت خواهد شد. در شناسایی درآمدها و هزینه‌ها، باید 11 بخش توضیح داده شده در نظر داشت اما نهایتاً مین فرمول، گزارش سود و زیان را تشکیل می‌دهد. 

نمونه صورت سود و زیان

نمونه صورت سود و زیان

تفاوت ترازنامه و صورت سود و زیان چیست؟

ترازنامه و صورت سود و زیان انباشته، از جمله گزارشاتی است که شرکت‌ها به طور مرتب آن را منتشر می‌کنند. مخاطب هر دو گزارش، سهامداران و ذی‌نفعان پروژه‌های اقتصادی شرکت هستند. طبق تعریف ترازنامه و نحوه تهیه گزارش آن، لیستی از دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت باید درست شده و گزارش شود. در هر دو لیست صورت سود و زیان و ترازنامه، اثری از درآمدها، هزینه‌ها و سود شرکت را می‌بینیم. اما در گزارش ترازنامه، دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سرمایه را مشاهده می‌کنیم. این گزارش می‌تواند برای مشخص کردن میزان سود پرداختی به هر سهم استفاده شود. در صورتی که گزارش سود و زیان، عملاً خلاصه‌ای فعالیت‌های اقتصادی شرکت به همراه میزان سود یا زیان آن است. علاوه بر آن، گزارش ترازنامه، معمولا در پایان دوره مالی (مثلا یکسال) منتشر می‌شود در حالی که برای انتشار گزارش سود و زیان، دوره‌های چند ماهه هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

صورت معاملات فصلی چیست؟

 

آموزش صورت سود و زیان جامع 

یکی از مهم‌ترین مباحث دوره حسابرسی داخلی، بررسی و ارائه انواع صورت‌های مالی است. حسابرس، از واحدهای دیگر سازمان برای دادن اطلاعات مالی کمک می‌خواهد و پس از آن، با بررسی و تجزیه و تحلیل فرایندها، به کشف ایرادات و نواقص می‌پردازد. حسابرس شرکت است که چارچوب و استانداردهای حسابداری را برای شرکت اجرا می‌کند. کسی که به عنوان حسابرس فعالیت می‌کند، باید روی تمامی مباحث حسابداری از جمله گزارش سود و زیان، اشراف داشته باشد. در دوره حسابرسی داخلی آموزشگاه حسابداری پکت، علاوه بر مباحثی مانند قانون مالیات، قانون تجارت، استانداردهای حسابداری و حسابرسی عملیاتی، سرفصل‌هایی مانند ارائه صورت‌های مالی و نحوه مدیریت مالی هم وجود دارد. در این دوره، با نحوه تهیه صورت سود و زیان جامع به صورت عملی و کاربردی آشنا می‌شوید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.