تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

آشنایی با انواع صورت های مالی اساسی و روش تهیه آن‌ها

در یک شرکت یا سازمان خصوصی و دولتی به چه صورت‌های مالی نیاز است؟ آیا تهیه انواع صورت های مالی برعهده حسابدار است؟ چطور می‌توانیم صورت‌های مالی بی نقص و درست تهیه کنیم؟ پاسخ این سوالات و سوالات دیگر را در این مطلب خواهید خواند. در مطلب امروز بلاگ پکت، شما را با انواع صورت مالی اساسی و نحوه تهیه آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

صورت های مالی اساسی در حسابداری

صورتهای مالی اساسی در حسابداری

صورت های مالی اساسی چیست؟

هدف از انجام امور حسابداری مالی و رسیدگی به صورت های مالی حسابداری، مشخص کردن وضعیت سرمایه‌ها و بدهی‌های شرکت است. بدون اینکه گزارشات حسابداری وجود داشته باشد، امکان تحلیل وضعیت مالی و تصمیم گیری برای سرمایه گذاری‌های آینده، ممکن نیست.

حسابدار با استفاده از اسناد و مدارک حسابداری و یادداشت های پیوست صورت های مالی تلفیقی، می‌تواند به هیئت مدیره مشاوره مالی دهد. یادداشت های همراه صورت های مالی تلفیقی به حسابدار کمک می‌کند تا از جزئیات سند حسابداری هنگام ثبت باخبر شود. همچنین حسابرس هم می‌تواند از یادداشت‌های حسابدار استفاده کند. 

در طول فرآیند حسابداری، انواع صورت های مالی باید تهیه شود. حسابدار علاوه بر آنکه باید بر مفاهیم اولیه حسابداری تسلط داشته باشد، باید توانایی تهیه صورت های مالی اساسی را هم پیدا کند. پس از کار حسابدار، وظایف حسابرس شروع می‌شود. او کسی است که صورت های مالی حسابرسی شده و حسابرسی نشده را شناسایی و دسته بندی می‌کند.

تمام صورت‌های حسابرسی نشده، باید بررسی و صحت آن تایید شود. قبل از همه این کارها، بهتر است نگاهی به انواع صورت های مالی 1401 بیندازیم.

به کمک کدینگ حسابداری می‌توان صورت‌های مالی را راحت‌تر و آسان‌تر بررسی کرد. 

 

انواع صورت های مالی اساسی

صورتهای مالی اساسی که برای بررسی، مقایسه و پیش بینی وضعیت مالی استفاده می‌شود، انواع مختلفی دارد. تنها با استفاده از یک صورت مالی نمی‌توان تحلیل درستی از وضعیت شرکت به دست آورد. حسابدار باید انواع صورت های مالی را بشناسد و هر کدام از آن‌ها را بسته به نیاز شرکت تهیه کند. نحوه تهیه صورت حساب‌ها از استراکچر و ساختار یکسان حسابداری تبعیت می‌کند. تفاوت صورت‌های مالی تنها در حجم کارها و معاملات شرکت است.

در هر شرکت یا سازمان خصوصی و دولتی، به تهیه صورت‌های زیر نیاز است:

صورت وضعیت مالی

صورت وضعیت مالی یا ترازنامه، یکی از مهم‌ترین انواع صورت های مالی است. با استفاده از این گزارش، میزان سرمایه و بدهی‌های شرکت در دوره‌های مالی مختلف مشخص و طبقه بندی می‌شود. ترازنامه نشان دهنده ساختار مالی، میزان نقدینگی و وجوه در حساب‌های شرکت و انعطاف پذیری سازمان در سرمایه گذاری به روی حوزه‌های جدید است.

در ترازنامه باید دارایی‌های جاری و دارایی‌های بلند مدت مشخص شود. همچنین بدهی‌های جاری و بلند مدت سازمان هم باید در تهیه صورت های مالی بیاید. در صورتی که ترازنامه یک شرکت سهامی خواص یا عام را تهیه می‌کنید، باید حقوق صاحبان سهام را هم مشخص کنید.

این صورت مالی در حسابداری تعهدی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

صورت گردش وجوه نقد

هر شرکت با وجوه نقد مشخصی در طول دوره مالی سر و کار دارد. صورت گردش وجوه نقد بیان‌کننده تمامی تبادلات و تراکنش‌های مالی در دوره‌های مختلف است. در گزارش گردش وجوه نقد، نحوه ورود سرمایه را از منابع مختلف می‌توان دید. همچنین زمینه‌های هزینه کرد این وجوه در صورت گردش نقدینگی ذکر می‌شود. در صورتی که یک شرکت بخواهد سرمایه گذاری‌های جدیدی را انجام دهد، گزارش نقدینگی به مشخص شدن میزان انعطاف پذیری سازمان کمک می‌کند.

با استفاده از صورت سود و زیان حسابداری می‌توان، بازده فعالیت‌های اقتصادی شرکت را مشخص کرد

با استفاده از صورت سود و زیان حسابداری می‌توان، بازده فعالیت‌های اقتصادی شرکت را مشخص کرد

صورت سود و زیان

یکی از انواع صورت های مالی اساسی که باید در پایان دوره‌های مالی فصلی و کوتاه مدت گزارش شود، صورت سود و زیان است. در این صورت، گزارش هزینه‌ها و درآمدهای شرکت ذکر می‌شود. تمام درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت در دوره زمانی گزارش، باید لیست و طبقه بندی شود. صورت سود و زیان کمک می‌کند تا بهای تمام شده کالا و خدمات به درستی محاسبه شود. در صورتی که نوسان قیمت در بازار خرید مواد اولیه و فروش کالا وجود دارد، صورت سود و زیان باید طی دوره‌های کوتاه بررسی شود.

صورت سود و زیان جامع

برای بستن حساب‌ها و تهیه صورت های مالی در پایان سال مالی، صورت سود و زیان جامع نیاز است. هنگام تهیه صورت سود و زیان دوره‌های مالی مختلف، حساب‌های شرکت بسته نمی‌شود. اما برای به دست آوردن صورت سود و زیان جامع، کلیه درآمدها و هزینه‌ها در یک دوره مالی شناسایی شده و دسته بندی می‌شود. افزایش یا کاهش سود انباشته ناشی از فعالیت‌های شرکت، با این گزارش مشخص می‌شود. برای شرکت‌های سهامی، صورت سود و زیان جامع میزان سود هر سهامدار را به ازای هر سهم مشخص می‌کند. 

 

چرا یادداشت‌های همراه در تهیه صورت مالی درست اهمیت دارد؟

انواع صورت های مالی تنها برای گزارش وضعیت حسابداری شرکت یا سازمان تهیه نمی‌شوند. صورت‌های مالی زمانی ارزش دارند که باعث بهبود در تصمیم گیری‌های مالی شوند. بنابراین باید تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی هم در کنار تهیه و ارائه آن انجام شود. تجزیه و تحلیل دقیق صورت مالی اساسی باید شامل کارهای زیر باشد:

با وجود اینکه تمام گام‌های تهیه و ارائه صورت‌های مالی مشخص است، اما گاهی نیاز است تا با نوشتن یادداشت، توضیحات بیشتری را ارائه کرد. یادداشت‌های همراه که حسابدار هنگام تهیه صورت مالی ضمیمه می‌کند، به مدیر حسابداری، مدیر شرکت، هیئت مدیره و حسابرسان خارج از سازمان کمک می‌کند تا جزئیات بیشتری از صورت مالی بفهمند. همچنین خود حسابدار هم می‌تواند از یادداشت‌های همراه صورت مالی برای درک بیشتر وضعیت مالی هنگام تهیه صورت کمک بگیرد. 

آشنایی با انواع صورت‌های مالی، یکی از منابع رشته حسابداری هنرستان هم محسوب می‌شود.

برای آموزش صورت‌های مالی اساسی، باید به سراغ دوره‌های تخصصی بروید

برای آموزش صورت‌های مالی اساسی، باید به سراغ دوره‌های تخصصی بروید

سخن آخر

صورت‌های مالی نمونه 1401 را می‌توانید از سایت‌های زیادی دانلود و ذخیره کنید. شاید با دیدن نمونه انواع صورت های مالی بتوانید یک گزارش دست و پا شکسته از وضعیت حسابداری شرکت تهیه کنید. اما مهم است که جدای از پیدا کردن صورت‌های نمونه، آموزش درست و اصولی ببینید. هنگام آموزش حسابداری مالی، باید با تمامی انواع صورت های مالی و حسابداری آشنا شوید. همچنین در یک دوره جامع و کاربردی، باید توانایی تهیه صورت‌های مالی را پیدا کنید.

حسابداری که نتواند تهیه صورت های مالی مورد نیاز شرکت را به درستی گزارش کنند، پیشرفت نخواهد کرد. بنابراین تنها داشتن سواد تئوری و آکادمیک نمی‌تواند باعث موفقیت و رشد شما در شغل حسابداری شود. در آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، آموزش حسابداری مالی را به شکل تئوری و عملی می‌گذرانید. این یعنی تمام صورت‌های مالی نمونه و پایه، باید توسط خود شما پُر و تهیه شود. با این روش دیگر مشکلی برای ارائه صورت‌های مالی نخواهید داشت. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.