تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

روش تهیه صورت جریان وجوه نقد چگونه است؟

هر حسابدار باید بداند که صورت جریان وجوه نقد چیست و روش تهیه صورت جریان وجوه نقد چگونه است. صورت جریان‌های نقد یک شرکت، بیانگر اطلاعات مالی و حسابداری سازمانی است. از این صورت برای انجام برخی امور مالی هم استفاده می‌شود. تهیه و تنظیم صورت جریان نقدی هم باید طبق استاندارد و ضوابط مشخص باشد. با بلاگ مرکز آموزش حسابداری پکت همراه باشید تا با آموزش صورت جریان وجوه نقد آشنا شوید. 

صورت جریان وجوه نقد چیست؟

صورت جریان وجوه نقد چیست؟

صورت جریان وجوه نقد چیست و چگونه باید آن را تهیه کرد؟

صورت جریان وجوه نقد یک ابزار برای ارزیابی نقدینگی موجود در حساب‌های شرکت است. اهمیت آموزش صورت جریان وجوه نقد، در شناسایی نحوه ایجاد، جریان و نحوه مصرف نقدینگی در فعالیت‌های داخلی و خارجی سازمان است. برای ارزیابی وضعیت مالی شرکت و مقایسه نحوه عملکرد آن با دوره‌های مالی قبلی، تهیه و انتشار صورت جریان وجوه نقدی مورد نیاز است. صورت جریان نقدینگی، در کنار گزارش‌های مالی دیگر مانند گزارش سود و زیان، ترازنامه و… از جمله مهم‌ترین صورت‌های حسابداری محسوب می‌شود.

برای تهیه و تنظیم صورت جریان نقدینگی یک شرکت، دو روش مستقیم و غیر مستقیم در اختیار حسابداران قرار دارد. در نهایت این گزارش باید طبق استاندارد حسابداری (استاندارد شماره ۷ کمیته بین المللی حسابداری) تهیه شود تا دارای ارزش باشد. این گزارش باید به گونه‌ای باشد که اعتماد مخاطبانش را به دست بیاورد. در صورتی که صورت جریان طبق استاندارد مشخص تنظیم نشود، از درجه اعتبار ساقط است.

در هنرستان حسابداری پکت، می‌توانید امور مالی را از همان دوران مدرسه یاد بگیرید (ثبت نام برای دانش آموزان پایه دهم متوسطه)

کاربرد صورت جریان وجوه نقد چیست؟

مثل تمام گزارش‌های مالی منتشر شده از واحد حسابداری، آموزش تهیه صورت جریان وجوه نقد هم کاربرد و هدف خاص خود را دارد. هدف صورت جریان وجوه نقد، شناسایی، بررسی و انتشار تمام اطلاعات مربوط به جریان‌های نقدی یک سازمان یا شرکت است. این گزارش باید طبق بازه‌های زمانی تعیین شده تهیه و منتشر شود. بنابراین چه از نظر اهمیت و چه از نظر کاربرد، مخاطبان زیادی دارد. در تصمیم گیری‌های مالی مدیران ارشد، سهامداران و سرمایه گذاران شرکت، از صورت جریان نقدینگی استفاده می‌شود. با در نظر گرفتن تمامی این چیزها، مهم‌ترین اهداف تهیه صورت جریان وجوه نقد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

بیشتر بخوانید:

حداقل حقوق و مزایا کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

استاندارد تنظیم صورت جریان وجوه نقد 

استاندارد تنظیم صورت جریان وجوه نقد 

استاندارد تنظیم صورت جریان وجوه نقد 

مشخص است که تهیه صورت جریان وجوه نقد و اصولا چنین صورت‌ها مهمی باید طبق استاندارد مشخص و معین باشد. گزارش صورت جریان هم باید طبق استاندارد حسابداری منتشر شده باشد. چه برای تحلیل و چه برای روش تهیه صورت جریان وجوه نقد، باید از سرفصل‌های استاندارد استفاده کرد. صورت جریان وجوه نقد طبق استاندارد جدید شماره 2 حسابداری تنظیم می‌شود. طبقه بندی جریان‌های نقدی و نحوه ارائه صورت جریان وجوه نقد و ترتیب آن در استاندارد آماده است. به طور کلی، گزارش صورت جریان باید منعکس کننده جریان‌های نقدی زیر باشد:

ترتیب ذکر منابع و قعالیت‌ها هم باید مثل سرفصل‌های بالا باشد. صورت تطبیق مانده اول دوره و پایان دوره وجه نقد هم باید در گزارش ذکر شود.

بیشتر بخوانید:

حسابداری مالیاتی چیست؟

مثال‌هایی از وجوه نقد و جریان‌های نقدی

در تعیین سود یا زیان عملیاتی، باید جریان نقدینگی و میزان آن مشخص باشد. حسابدار باید تمامی فعالیت‌های عملیاتی را با در نظر گرفتن ورودی و خروجی نقدینگی شناسایی کند. کارهای زیر می‌تواند به عنوان مثالی از فعالیت‌های عملیاتی در نظر گرفته شود:

نحوه تهیه صورت جریان وجوه نقد را از کجا آموزش ببینیم؟

نحوه تهیه صورت جریان وجوه نقد را از کجا آموزش ببینیم؟

انواع روش‌های تهیه صورت جریان وجوه نقد

برای تهیه و تنظیم صورت جریان وجوه نقد جدید، دو روش کلی وجود دارد.دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای تهیه و تنظیم این گزارش استفاده می‌شود.

1- صورت جریان وجوه نقد به روش مستقیم

در روش مستقیم صورت جریان وجوه نقد جدید، ابتدا سابقه ورود و خروج وجه نقد بررسی می‌شود. سپس در پایان هر ماه یا پایان دوره مالی، از داده‌های به دست آمده برای تهیه صورت استفاده می‌شود. روش مستقیم نسبت به روش غیر مستقیم، نیاز به نیروی کار و سازمانی بیشتری دارد. در این روش، تراکنش نقدی نیاز به کنترل و بررسی دارد. به همین دلیل روش مستقیم تنها برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با تراکنش‌های بالا پیشنهاد می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با انواع صورت های مالی اساسی و روش تهیه آن‌ها

2- صورت جریان وجوه نقد به روش غیر مستقیم

در روش غیر مستقیم صورت جریان وجوه نقد جدید، تنها به معاملاتی توجه می‌شود که در صورت حساب سود و زیان ثبت شده باشد. حتی برخی از معاملات هم برای مشاهده بهتر سرمایه در گردش شرکت از لیست پیگیری حذف می‌شود. معاملاتی که بار مالی ندارند، در تهیه صورت جریان وجوه نقد به روش غیر مستقیم حذف می‌شوند. به دلیل کمتر بودن تعداد تراکنش‌ها و معاملات نقد، تهیه صورت جریان وجوه نقد به روش غیر مستقیم کم هزینه‌تر و ساده‌تر است. برای شرکت‌ها کوچک و کسب و کارهای با درآمد کمتر، این روش مناسب‌تر است. 

سخن آخر

برای یادگیری نحوه تنظیم صورت جریان‌های نقد یک شرکت، باید دوره حسابداری مالی پکت را بگذارنید. تهیه صورت جریان‌های نقد، نیاز به دانش و مهارت زیادی دارد. هرگونه اشتباه، باعث خدشه‌دار شدن اعتماد صاحبان سهام و ذی‌نفعان می‌شود. علاوه بر آن، این گزارش در تصمیم گیری‌های مالی هم مورد استفاده مدیران قرار می‌گیرد. صورت جریان‌های نقد، انعظاف پذیری سازمان را در پرداخت دیون و مطالبات طلبکاران نشان می‌دهد. بنابراین، تهیه و تنظیم اشتباه صورت جریان باعث ضرر و زیان مالی هم خواهد شد.

در آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، می‌توانید از تجربه و علم مدرسان مجموعه برای یادگیری صورت جریان نقد و مفاهیم مرتبط با آن استفاده کنید. دوره حسابداری مالی، توانایی شما را به عنوان یک حسابدار موفق و خبره بالا می‌برد و می‌توانید در شغل خود ارتقا بگیرید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.