تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حداقل حقوق و مزایا کارمندان و کارگران (آپدیت 1403)

همه‌ساله درباره افزایش حقوق سال بعد صحبت‌های مختلفی به میان می‌آید. در سال 1399 شاهد بودیم که حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها در سال 1400 با 25% افزایش همراه باشد. به این ترتیب، حداقل مبلغ درآمد به 3 میلیون و 500 هزار تومان رسید. حال در سال جدید صحبت از افزایش حقوق 1401 به‌صورت پلکانی است. در این مقاله با آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید تا درباره میزان افزایش حقوق 1401 اطلاعات کافی به دست بیاورید. 

همچنین در پایان می‌توانید درباره افزایش حقوق 1402 و افزایش حقوق 1403 هم اطلاعات کافی به دست بیاورید.

طبق روال هر ساله، حقوق و دستمزد کارگران در سال 1401 هم افزایش می‌یابد

طبق روال هر ساله، حقوق و دستمزد کارگران در سال 1401 هم افزایش می‌یابد

افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

جزئیات نشان می‌دهد که در سال 1401، قرار است حقوق کارمندان و کارگران به‌صورت پلکانی از 5 تا 29% افزایش پیدا کند. پس می‌توانید تصور کنید که افزایش حقوق در سال 1401 برای همه افراد یکسان نخواهد بود. بر اساس سیستم محاسه حقوق 1401، حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ بر اساس میزان درآمد افراد خواهد بود. بر این اساس افرادی که کمتر از متوسط جامعه حقوق دریافت می‌کنند، شاهد افزایش حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ بیشتری در مقایسه با افرادی خواهند بود که درآمدی بیشتر از سطح متوسط جامعه دریافت می‌نمایند.

بیشتر بخوانید: حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

 

حداقل حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

با توجه به بخش قبلی و صحبت‌هایی که انجام شد، افزایش حقوق 1401 کارگران و کارمندان معمولی حدود 29% خواهد بود و از حداقل 3 میلیون و 500 هزار تومان به 4 میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد. البته لازم به ذکر است رئیس کمسیسون اجتماعی مجلس تلاش دارد تا حداقل حقوق کارگران و کارمندان را در سال 1401 به 5 میلیون و 600 هزار تومان برساند.

همچنین حداقل معافیت مالیاتی را به 6 میلیون تومان افزایش دهد. این در حالی است که بر اساس نظر هیئت دولت، حقوق 1401 کارگران، باید همان 4 میلیون و 500 هزار تومان باشد. در حال حاضر طرح افزایش به 5 میلیون و 600 هزار تومان توسط مجلس مطرح شده و در تلاش هستند تا این موضوع را به اجرا برسانند.

وقی سابقه کار بیشتری داشته باشید، می‌توانید از مزایای مالی آن هم استفاده کنید

وقی سابقه کار بیشتری داشته باشید، می‌توانید از مزایای مالی آن هم استفاده کنید

معافیت مالیاتی در حقوق سال ۱۴۰۱ چه تغییری کرده است؟

بر اساس لایحه بودجه و خبرهایی که به گوش می‌رسد، در سال 1401، افرادی که دریافتی آن‌ها کمتر از 5 میلیون تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. بر اساس گزارش‌هایی که به دست رسیده است، نرخ مالیات بر درآمد حقوق تمامی کارکنان دولتی و همچنین غیردولتی اعم از مزایای مستمر، مزایای غیرمستمر، حقوق و همچنین سایر پرداختی‌ها از جمله کارانه و... به جز عیدی سال از مبلغ 60 تا 240 میلیون توام متغیر است.

این نرخ مالیات بر اساس مازاد درآمد، به شکل زیر افزایش پیدا خواهد کرد:

 

پایه حقوق 1401 چقدر است؟

پایه حقوق 1401 یا همان حداقل دستمزد ماهانه 32،225،885 ریال خواهد بود. در نهایت با حقوق مختلف از جمله حق مسکن، حق بن نقدی، حق اولاد یک یا دو فرزند و با حق سنوات ماهانه، این رقم به 5،600،000 تومان خواهد رسید.

نرخ افزایش حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ تنها روی عدد دریافتی و پرداختی تاثیر نمی‌گذارد، بلکه باعث عوض شدن مالیات و بیمه هم می‌شود

نرخ افزایش حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ تنها روی عدد دریافتی و پرداختی تاثیر نمی‌گذارد، بلکه باعث عوض شدن مالیات و بیمه هم می‌شود

آیا حقوق و مزایای سال 1401 عادلانه است؟

بسیاری بر این باور هستند که این حقوق و مزایا، تعادل را بین کارگران و کارمندان ایجاد می‌کند. همواره کارگران حقوق و مزایای کمتری از کارگران دریافت می‌کردند. دولت با تغییر غیریکسان نرخ افزایش حقوق تلاش کرد تا این نابرابری را از بین ببرد. البته از طرف دیگر لحاظ کردن پایه حقوق 5،600،000 تومانی در کنار سقف معافیت مالی 5 میلیون تومانی باعث شده تا کسانی که عملاً زیر خط فقر قرار دارند نیز مالیات بر درآمد پرداخت کنند. اگر این رقم به حداقل 6 میلیون تومان برسد، شاید عدالت بیشتری برقرار شود.

بیشتر بخوانید: روش مدیریت هزینه در صنعت پیمانکاری چگونه است؟

 

حداقل حقوق و مزایا سال ۱۴۰۲

شورای عالی کار تصمیم گرفته است که در سال ۱۴۰۲، حقوق کارمندان و کارگران ۲۷% افزایش یابد. بر این اساس، حداقل دستمزد ماهانه از ۴,۱۷۹,۷۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱ به ۵,۳۰۸,۲۸۲ تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد. حداقل دستمزد روزانه نیز از ۱۳۹,۰۰۰ تومان به ۱۷۶,۹۴۲ تومان خواهد رسید.

در نتیجه، حداقل حقوق دریافتی در سال ۱۴۰۲ به ۵,۳۰۸,۲۸۴ تومان می‌رسد. همچنین مقرر شده که سقف حقوق دریافتی برای گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در این سال به ۵۵ میلیون تومان برسد و پرداخت مبالغ بیش از این حد به کارکنان لشگری و کشوری مجاز نخواهد بود.

ردیف شرح ۱۴۰۱ ۱۴۰۲
۱ حداقل دستمزد روزانه ۱,۳۹۳,۲۵۰ ۱,۷۶۹,۴۲۰
۲ حداقل دستمزد ماهیانه ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ۵۳,۰۸۲,۸۲۵
۳ حق مسکن ماهیانه ۶,۵۰۰,۰۰۰ ۸,۲۵۵,۰۰۰
۴ حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی) ۸,۵۰۰,۰۰۰ ۱۰,۷۹۵,۰۰۰
۵ حق اولاد برای فرزند ۴,۱۷۹,۷۵۰ ۵,۳۰۸,۲۸۲
۶ حق سنوات ماهیانه (با شرط داشتن حداقل یک سال سابقه) ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۶۶۷,۰۰۰
۷ مجموعه دریافتی بدون فرزند و سابقه کار ۵۶,۷۹۷,۵۰۰ ۷۲,۱۳۲,۸۲۵
۸ مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ ۸۰,۱۰۸,۱۰۷
۹ مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند ۶۷,۲۵۷,۰۰۰ ۸۵,۴۱۶,۳۹۰
۱۰ مجموعه دریافتی افراد متاهل ۳/۳ نفری ۶۴,۳۳۱,۱۷۵ ۸۱,۷۰۰,۵۹۲

 

حداقل حقوق و مزایا کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳

بر اساس اخبار واصله از تصمیمات دولت، وزارت تعاون و شورای عالی کار، برای تمامی کارکنان در ایران، یک افزایش ۱۸% در حقوق و دستمزد اعمال شود. بر اساس این تصمیم، با یک رشد 20%، حداقل حقوق کارکنان دولت برای سال آینده به ۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان خواهد رسید.

همچنین، دولت با تایید مجلس اعلام کرده است که حداکثر حقوق قابل دریافت از دولت ۶۵ میلیون تومان است. با این حال، برخی موارد استثنایی نیز وجود دارد. از جمله این استثنائات می‌توان به کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان، حق اشعه پرتوکاران، حق‌التحقیق و حق‌التألیف، حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، حق‌التدریس اعضای هیأت علمی بالینی، حق محرومیت از مطب، عیدی پایان سال، بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت‌های مالیاتی مطابق قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: عیدی و سنوات سال 1402

 

سابقه کار چقدر در افزایش حقوق موثر است؟

در حال حاضر دو جدول متفاوت حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ برای افرادی با حداقل یک سال سابقه کار و افراد بدون سابقه کار مطرح شده است. وقتی که جدول را با دقت بررسی کنید، متوجه خواهید شد که تفاوت جزئی در حداقل حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ بین این دو دسته افراد وجود دارد. در اصل باید گفت که حق سنوات ماهانه با شرط داشتن حداقل یک سال سابقه کار مطرح شده است.

به این ترتیب کسانی که فاقد سابقه کار قبلی هستند، این سنوات را دریافت نمی‌کنند. در غیر این صورت تفاوتی در حقوق و مزایای کارمندان و کارگران باسابقه و بدون سابقه کار وجود نخواهد داشت. در مورد محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران با سابقه کاری و بدون سابقه، به طور مفصل در دوره آموزش حسابداری پکت، بحث شده است. 

 

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است؟

بر اساس اخبار و گفته‌هایی که به گوش می‌رسد، مبلغ 533،800 تومان به‌صورت ثابت به همراه 3% رشد حقوق و دریافتی وجود خواهد داشت. به این ترتیب حقوق بازنشستگان نیز بر اساس مقرری و دریافتی قبلی آن‌ها، افزایش پیدا می‌کند. این افزایش قیمت باعث ایجاد فشار مضاعف بر صندوق‌های بازنشستگی می‌شود. به همین خاطر دولت تصمیم دارد تا برای ایجاد پایداری بیشتر منابع این صندوق‌های بازنشستگی، سن باشنستگی در کشور را افزایش دهد. به همین خاطر احتمالاً سن بازنشستگی در سازمان تأمین اجتماعی برای بازنشستگان دولتی، 2 سال افزایش پیدا کند.

 

سخن آخر

اطلاع از حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ کارگران و کارمندان برای مدیران و صاحبان کسب و کارهای پیمانکاری، اهمیت زیادی دارد. کارفرمایان و پیمانکاران، از تصمیم گیرندگان میزان افزایش حقوق هستند. در واقع، نرخ افزایش حقوق در سال 1401، تاثیر مستقیم روی هزینه‌های پیمانکاری و مخارج شرکت‌ها می‌گذارد.

حسابدارانی که بخواهند کار حسابداری شرکت پیمانکاری را انجام دهند، از حالا باید کار خود را شروع کنند. حسابداران می‌توانند با شرکت در دوره حسابداری پیمانکاری، تمامی مباحث مربوط به محاسبه حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان به شما آموزش داده می‌شود، اما در کنار آن باید جداول و اخبار حقوق سال 1401 را هم دنبال کنید.

هنوز عدد دقیق و رسمی نرخ افزایش حقوق مشخص نشده است و فعلاً همچنان گمانه‌زنی‌ها در این باره ادامه دارد. تا زمان قطعی شدن خبرها، وظیفه حسابداران، محاسبه و پرداخت حقوق بر اساس نرخ فعلی است. پس از آن، باید برای تغییر حقوق و دستمزد روزانه، مشخص کردن نرخ بیمه و مالیات و پرداخت مابه‌التفاوت حقوق اقدام کرد. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.