تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

بازنشستگی و قانون افزایش بازنشستگی - 1402

نحوه محاسبه سن بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور با در نظر گرفتن سابقه کاری و سابقه پرداخت بیمه چگونه است؟ قانون جدید سختی کار 1402 درباره بازنشستگان چه می‌گوید؟ قانون افزایش بازنشستگی و قوانین جدید مشاغل سخت چیست؟ کدام مشاغل در گروه سخت و زیان آور قرار می‌گیرند؟ آیا بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور 30 ساله است؟ نحوه پرداخت حقوق و دستمزد برای مشاغل سخت چگونه است؟ در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت، به بررسی مشاغل و شرایط کاری آن‌ها می‌پردازیم.

کارکنان سم پاشی به دلیل کار همیشگی با محصولات شیمیایی خطرناک، باید زودتر از موعد بازنشست شوند

کارکنان سم پاشی به دلیل کار همیشگی با محصولات شیمیایی خطرناک، باید زودتر از موعد بازنشست شوند

 

بازنشستگی چیست؟

بازنشستگی به وضعیتی اشاره دارد که یک فرد پس از سال‌ها کارکردن و به دست آوردن سابقه کاری معین، تصمیم به ترک کار و دستیابی به استراحت و دریافت درآمد ثابتی از منابع مالی مختلف می‌گیرد. این درآمد معمولاً از طریق یک صندوق بازنشستگی یا سازمان معنوی و یا دولت تأمین می‌شود.

بازنشستگی می‌تواند به 2 صورت اتفاق بیافتد:

  1. بازنشستگی اجباری
  2. بازنشستگی اختیاری

در بازنشستگی اجباری، کارفرما یا دولت از کارمندان بر اساس قوانین و مقررات مشخصی به طور اجباری بازنشسته می‌کند. اما در بازنشستگی اختیاری، خود فرد تصمیم به بازنشستگی می‌گیرد و معمولاً پس از رسیدن به سن معینی (مثلاً ۶۰ سالگی) و یا داشتن سابقه کاری کافی به طور اختیاری از کار خارج می‌شود.

بازنشستگی به افراد امکان می‌دهد تا از زندگی پس از کار لذت ببرند و وقت بیشتری برای خانواده، سفرها و فعالیت‌های تفریحی داشته باشند. همچنین، این ترتیب به افراد امکان می‌دهد تا به بهبود وضعیت مالی خود در سال‌های پایانی عمر کمک کنند.

 

مشاغل سخت و زیان آور چیست؟

مشاغل سخت و زیان آور، مشاغلی هستند که عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار روی سلامت کارکنان تاثیر می‌گذارد. با وجود اقدامات ایمنی و رعایت نکات بهداشتی، باز هم کارکنان این مشاغل، با مخاطرات سلامتی روبرو هستند و آسیب می‌بینند. به همین دلیل لیست مشاغل سخت و زیان آور و نحوه برخورد قانون کار با کارکنان این مشاغل، باید توسط کارفرماها و حسابداران بررسی شود. شغل‌هایی که ماهیت سخت و دشوار دارند، مشمول قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند. کارکنان این واحدها، می‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند. اما نحوه تعیین سختی کار چگونه است؟

 

نحوه تعیین سختی کار

قانون جدید سختی کار 25 سال 1402 برای کسانی اجرا می‌شود که در یکی از دو گروه کارهای سخت و زیان آور، تقسیم شوند. به طور کلی، سختی کار در مشاغل به دو گروه و دسته بندی تقسیم می‌شود. مشاغل سخت، شامل کارها و فعالیت‌هایی است که ماهیت دشوار و آسیب زا دارند. یعنی حتی با استفاده از تجهیزات و امکانات هم نمی‌توان اجرای آن را بدون نیروی انسانی، انجام داد. سختی کار در مشاغل سخت، با شرایط زیر تعیین می‌شود:

کارگاه‌هایی که در گروه الف قرار می‌گیرند (در صورت داشتن تجهیزات)، عادی در نظر گرفته می‌شوند و مشمول قانون جدید سختی کار کارگران نیستند. در غیر این صورت، مطابق قانون جدید سختی کار 1402 با کارکنان آن برخورد می‌شود.

کار در معدن، یکی از سخت‌ترین و آسیب زننده‌ترین کارها در دنیاست

کار در معدن، یکی از سخت‌ترین و آسیب زننده‌ترین کارها در دنیاست

انواع مشاغل سخت و زیان آور

شورای عالی کار، لیست مشاغل سخت و زیان آور را طبق قانون جدید سختی کار 25 سال مشخص می‌کند و در صورتی که در این واحدها استخدام شوید، می‌توانید از مزایای کار سخت و زیان آور و قوانین جدید بازنشستگی مشاغل سخت استفاده کنید. لیست مشاغل سخت و زیان آور سال 1402 را می‌توانید در لیست زیر ببینید:

ممکن است مشاغلی در لیست قانون جدید سختی کار کارگران نباشد اما به صورت مستقیم جزو زیر مجموعه لیست قوانین جدید بازنشستگی مشاغل سخت قرار بگیرد. کارکنان مشاغل زیر مجموعه لیست قانون جدید سختی کار 1402 هم می‌توانند از شرایط و قوانین جدید بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند. 

آتش نشان‌ها به خاطر شرایط سخت کاری و مخاطران کارشان، می‌توانند پس از 20 سال با حقوق 30 روز بازنشست شوند

آتش نشان‌ها به خاطر شرایط سخت کاری و مخاطران کارشان، می‌توانند پس از 20 سال با حقوق 30 روز بازنشست شوند

 

قانون تأمین اجتماعی در کارهای سخت و زیان آور

ساعت کار در مشاغل سخت و زیان آور کمی کمتر از ساعت کارهای عادی است. کارگران و کارمندان مشاغل عادی، باید روزی 8 ساعت و در هفته حداقل 44 ساعت کار کنند. اما کارکنان مشاغل سخت و زیان آور، مجاز به کار روزانه 6 ساعت هستند. این افراد باید در هفته 36 ساعت کار کنند و مازاد بر این تعداد ساعت، باید به عنوان اضافه کاری و با پرداخت حقوق مازاد، محاسبه شود. نرخ اضافه کاری در مشاغل سخت و زیان آور هم متفاوت است و بسته به نوع کار و درجه سختی آن، تعیین می‌شود. 

 

نحوه استعلام سختی کار

برای آشنایی با نحوه استعلام سختی کار باید ابتدا مرورگر خود را باز کرده و وارد سایت sakht.mcls.gov.ir شوید. این سامانه با در نظر گرفتن قانون جدید سختی کار کارگران ایجاد شده و زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی فعالیت می‌کند. برای دیدن وضعیت شغلی هم باید نام، نام خانوادگی و کد ملی را در کادرهای مشخص شده وارد کرده و استعلام بگیرید. 

نحوه استعلام قوانین جدید بازنشستگی مشاغل سخت در سایت وزارت کار

نحوه استعلام قوانین جدید بازنشستگی مشاغل سخت در سایت وزارت کار

سن بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور

سن بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور بسته به زمان شروع کار و پرداخت بیمه و تعداد سال‌های کار در عناوین مشاغل سخت دارد. مثلا در صورتی که از ابتدا در واحد خطرناک و زیان آور برای سلامت جسم و روح نبوده باشید، سابقه شما مطابق کارکنان عادی محاسبه می‌شود. اما از زمان ورود به بخش‌های سخت و زیان آور، می‌توانید از سابقه 1.5 برابر حالت عادی، استفاده کنید. به طور کلی، بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور مطابق شرایط زیر محاسبه می‌شود:

طبق این قانون، اگر کار متناوب و با تغییر عناوین شغلی بین مشاغل سخت و عادی داشته باشید، بعد از 25 سال سابقه پرداخت بیمه، بازنشست خواهید شد و از مزایای حقوق 30 روز بازنشستگی برخوردار خواهید شد. در حالت مداوم و متوالی و اعمال ضریب 1.5، بعد از 20 سال با 30 روز حقوق، بازنشست خواهید شد.

 

صفر تا صد افزایش سن بازنشستگی

افزایش سن بازنشستگی یک موضوع مهم در بسیاری از کشورها است که به دلایل مختلفی مانند افزایش امید به زندگی، کاهش نرخ زاد و ولد، و تغییرات در ساختار اقتصادی و اجتماعی جامعه مطرح می‌شود. این افزایش به منظور حفظ پایداری سیستم‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی و همچنین بهره‌برداری بهتر از توان و تجربیات افراد در سنین بالاتر انجام می‌گیرد.

در بسیاری از کشورها، سن بازنشستگی به تدریج در حال افزایش است تا با چالش‌های اقتصادی و دموگرافیکی مقابله شود. این تغییرات می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر روی نیروی کار، برنامه‌ریزی‌های مالی شخصی و سیاست‌های دولتی داشته باشد.

 

قانون جدید افزایش سن بازنشستگی در ایران چه می‌گوید؟

مهم‌ترین تصمیم و موضوع جلسه علنی روز یکشنبه ۲۸ آبان 1402 مجلس، مربوط به «افزایش سن بازنشستگی» بود. نمایندگان مجلس در این جلسه، بندهای الحاقی خ و ز ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را مورد تأیید قرار دادند که بیانگر افزایش سن بازنشستگی برای گروه‌های مختلف کاری خواهد بود.

  1. افرادی که بین ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه بیمه دارند، افزایش بازنشستگی نخواهند دید.
  2. برای بیمه‌پردازان با ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه، به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی، دو ماه به سنوات خدمت آن‌ها افزوده می‌شود.
  3. کسانی که بین ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه بیمه دارند، به ازای هر سال تا بازنشستگی، سه ماه به سنوات خدمتی آن‌ها اضافه می‌گردد.
  4. بیمه‌پردازان با سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال، در زمان بازنشستگی به ازای هر سال، چهار ماه به سنوات خدمتی خود افزوده می‌بینند.
  5. افرادی که تا ۱۰ سال سابقه بیمه خدمت دارند، به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی، پنج ماه به سنوات اشتغال خود اضافه خواهند کرد.

 

قانون افزایش سن بازنشستگی از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

یکی از نکات مبهم در مورد مصوبه افزایش سن بازنشستگی، زمان اجرای آن است. سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه (آقای زنگنه) اعلام کرده است که در صورت تأیید این مصوبه توسط شورای نگهبان، افزایش سن بازنشستگی از سال ۱۴۰۳ به اجرا گذاشته خواهد شد. این بدان معناست که برای افرادی که ۲۸ یا ۲۹ سال خدمت کرده‌اند، تغییری در شرایط بازنشستگی‌شان رخ نخواهد داد.

اما باید توجه داشت که تمامی این موارد وابسته به این است که قانون جدید بازنشستگی در ایران، توسط شورای نگهبان به تصویب برسد و اجرایی شود. 

 

سخن آخر

وظیفه محاسبه حقوق و دستمزد، بیمه، مزایای شغل و سختی کار، سن بازنشستگی و… کارکنان و کارگران مشاغل سخت و زیان آور بر عهده حسابدارن شرکت است. در دوره آموزش حسابداری موسسه پکت می‌توانید نحوه محاسبه حقوق و دستمزد انواع شرکت‌های تولیدی، بازرگانی، معادن، خدماتی و… آشنا شید. به عنوان یک حسابدار باید بتوانید بر اساس نوع شرکت و درجه سختی کار، سابقه و بیمه را مشخص کنید. به همین دلیل اگر توانایی لازم را برای محاسبه سابقه بیمه و بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور طبق قانون جدید سختی کار 25 سال ندارید، حتما به آموزش‌های بیشتر و تکمیلی فکر کنید.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
نایف فرحانی
من توی کارخونه کاشی کار میکنم میخوام ببینم باید چند سال دیکه کار بکنم که بازنشست بشم
0 0
1403/02/03, 19:11
حمیدرضا
من در مشاغل سخت و زیان آور هستم مرخصی من در سال 30روز بیشتر نمیدهند به احتساب جمعه ها و ساعت کاری من در روز ۸ساعت اجباری است و در هفته ۴۴ساعت ایا برای مرخصی ۳۵,روز و ساعت کاری ۳۶ساعت در هفته میشود اقدام کرد در پایان تصویه حساب یا نمیشود چون اگر الان حرف بزنیم اخراج میشوم بهترین را چیست
1 0
1403/01/15, 11:24
حمیدرضا
من در مشاغل سخت و زیان آور هستم مرخصی من در سال 30روز بیشتر نمیدهند به احتساب جمعه ها و ساعت کاری من در روز ۸ساعت اجباری است و در هفته ۴۴ساعت ایا برای مرخصی ۳۵,روز و ساعت کاری ۳۶ساعت در هفته میشود اقدام کرد در پایان تصویه حساب یا نمیشود چون اگر الان حرف بزنیم اخراج میشوم بهترین را چیست
0 0
1403/01/15, 11:21
امید اسدی
سلام در پایان سال ۱۴۰۲ هستیم قانون جدید برای رانندگان سنگین در شرکت ها چگونه هست و چه زمانی باید اقدام کرد و از کجا
1 0
1402/12/11, 22:08
ناشناس
سلام با ماده ۷۶ قابل اجراست
1403/01/12, 10:57
فرزانه پیشه ور
قانون جدید برای بازنشستگی مشاغل سخت چند سال بایدکار کند،با 17سال سابقه برای مردان، درحین کار
9 7
1402/10/26, 18:54
فرزانه پیشه ور
قانون جدید برای بازنشستگی مشاغل سخت چند سال باید کند،با 17سال سابقه برای مردان،
5 4
1402/10/26, 18:53
فرزانه پیشه ور
خانم 41 ساله هستم مدت 18سال در شرکت مشاغل سخت کار کردم بعد از آن در حال حاضر بیمه بیکاری دریافت میکنم که با توجه به سن الانم 41 سال وسابقه بیمه با دو سال بیمه بیکاری از20 رد شده، چه زمانی میتوانم برای بازنشستگی اقدام کنم، تا پایان سال بعد از بیمه بیکاری میتوانم استفاده کنم که در آن صورت به 21سال سابقه با42سال سن درسال آینده خواهم رسید، باتوجه با قانون جدید چه موقع بازنشست میشوم
6 10
1402/10/26, 16:36
ناشناس
باسلام آیا عنوان کارگر ساده جزء مشاغل سخت و زیان آور میباشد؟ واینکه افزایش سن و سابقه به مشاغل زیان آور هم میخورد
9 3
1402/10/13, 20:57
شمس الدین حیدری
من ۴۸سال سن دارم و۱۷سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم .کار من نقاش هست .آیا کار من کار سختی حساب ميشود یا خیر؟
2 1
1402/09/02, 22:45
سعیدمیرعالی
باسلام بنده ۲۴ سال بیمه نانوایی دارم آیا سال دیگه که۲۵ سال بیمه ام پرشدمیتونم درخواست بازنشستگی بدم
6 4
1402/08/29, 15:41
علی
ایا با ۲۳ سال سابقه کار هوشبری و سن۴۳ سال میشه بازنشست شد
1 2
1402/07/05, 00:39
ناشناس
این قانون که در متن برنامه توسعه هفتم امده و هرسال کار در مشاغل سخت را ۱/۲ مشاغل عادی حساب میکنه منطقیه به شرطیکه محدودیت سنی را بردارن و مثل قبل بدون محدودیت سنی باشه و حداکثر سابقه در مشاغل سخت ۳۰ روز حقوق در ماه باشه بطور مثال اگر سابقه شخص از ۲۳ سال تا ۳۰ سال بالا برود سابقه شخص همان ۳۰ روز حقوق در ماه باشد حتی با سابقه ۳۰ سال. چون وقتی شخص حتی تا عدد ۳۰ سال کار نکرده چرا باید ۳۵ روز حقوق در ماه بگیرد و اگر سابقه شخص در مشاغل سخت به ۲۷ سال برسد دیگر نباید شغل او را جزو مشاغل سخت قرار داد چون شخصیکه تا ۲۷ سال در شغلی دوام اورده پس شغل او انقدرها هم سخت نبوده که توانسته ۲۷ سال در ان شغل بماند
0 4
1402/03/31, 11:20
ناشناس
سختی کار باید به ۲ قسمت درجه بندی شود. ۱.شدید ۲.متوسط. اگر شغلی در زیرمجموعه شدید قرار گرفت با ۲۳ سال وبدون شرط سنی و با ۳۰ سال حقوق ومزایا بازنشسته شود واگر شغلی زیر مجموعه متوسط قرار گرفت با ۲۵ سال وبدون شرط سنی وبا ۳۰ سال حقوق ومزایا بازنشسته شود وهمچنین کلا سقف سابقه بیمه در مشاغل سخت وزیان اور باید ۳۰ سال باشد چه شدید و چه متوسط وباید سقف سابقه بیمه ۳۵ سال در مشاغل سخت برداشته شود وهمچنین باید قانونی وضع شود که اگر شخصی تا ۲۸ سال سابقه بیمه در شغلی داشته باشد دیگر نباید با قانون مشاغل سخت وزیان اور بازنشسته شود وتا دو سال دیگر کار کند وبا ۳۰ سال سابقه بازنشسته شود چون شخصی که تا ۲۸ سال در شغلی دوام اورده و ۲ سال دیگر ۳۰ سال را پر میکند حتما شغلش سخت نبوده که توانسته ۲۸ سال در ان شغل بماند. به طور مثال ایا سختی کارشغل مهماندار هواپیما که جدیدا جزو مشاغل سخت قرار گرفته ایا با شغل کار در معدن یکسانه وایا باید کارکنان هردو شغل با یک سابقه بازنشسته شوند.
0 2
1402/03/31, 11:19
احمدرصا جادی مادرسرا
بیمه بیکاری به مدت ۱۸ ماه برای سختی کار مشکل ایجاد نمی کند
4 2
1402/01/20, 01:51
احمدرصا جادی مادرسرا
بیمه بیکاری به مدت ۱۸ ماه برای سختی کار مشکل ایجاد نمی کند
2 3
1402/01/20, 01:47
علی عرب
سلام بنده۱۸سال بیمه سختی کاردارم آیاباخریدبیمه سربازی میتوانم درخواست بازنشستگی بدهم
8 4
1401/12/08, 21:26
محمد
سلام برادر عزیزم .. تا اونجایی که من اطلاع دارم‌ و خودم در کار سخت و زیان آور مشغول بودم
خیر.. خرید بیمه سربازي فقط به جهت حقوقي محاسبه‌ میشه ( تقریبا ۲روز حقوق ) نه به عنوان سابقه بازنشستگی‌..
البته واسه بیمه عادی خرید بیمه خدمت سربازی جزو سابقه محسوب میشه
1402/12/15, 00:51
مرتضی
.سلام من ۲۰ سال سابقه بیمه دارم وسختی کار هم خورده وبین ان ۲سال خدمت سربازی هم دارم آیا میتونم برای بازنشستگی اقدام کنم
1402/12/23, 22:51
مرتضی
.سلام من ۲۰ سال سابقه بیمه دارم وسختی کار هم خورده وبین ان ۲سال خدمت سربازی هم دارم آیا میتونم برای بازنشستگی اقدام کنم
1402/12/23, 22:51
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.