تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

روش مدیریت هزینه در صنعت پیمانکاری چگونه است؟

حسابداران شرکت‌های پیمانکاری چگونه مدیریت هزینه را انجام می‌دهند؟ چگونه هزینه‌های یک قرارداد پیمانکاری تخمین زده می‌شود؟ آیا می‌توان در هزینه‌های یک شرکت پیمانکاری صرفه‌جویی کرد؟ اینها تنها بخشی از سوالاتی است که به عنوان حسابدار شرکت پیمانکاری باید به آن پاسخ دهید. از حسابدار انتظار می‌رود تا جدیدترین روش‌های مدیریت هزینه را در صنعت پیمانکاری استفاده کند. 

در حسابداری مخارج پیمانکاری، تمام هزینه‌های داخل و خارج از سیستم فعالیت‌های پیمانکاری باید ثبت و بررسی شود

در حسابداری مخارج پیمانکاری، تمام هزینه‌های داخل و خارج از سیستم فعالیت‌های پیمانکاری باید ثبت و بررسی شود

حسابداری مخارج پیمانکاری چیست؟

به عنوان حسابدار شرکت‌های پیمانکاری باید بدانید که حسابداری مخارج پیمانکاری چیست و چگونه انجام می‌شود. برای مدیریت هزینه‌های پیمانکاری از اصلی به عنوان حسابداری مخارج استفاده می‌شود. هر هزینه‌ای که طبق اصول حسابداری و استانداردهای آن در دفاتر روزنامه و دفتر کل شرکت ثبت شود، در چارچوب حسابداری مخارج است. در حسابداری مخارج، با 3 نوع حساب برای پیمانکار طرف هستیم:

برای هر کدام از این حساب‌ها باید سود و زیان جداگانه محاسبه شود. این کار قبل از بستن حساب در پایان پروژه و هنگام ارائه فاکتور مخارج و هزینه‌ها به کارفرما الزامی است. برای هر قرارداد پیمانکاری، باید حسابی جداگانه در دفتر کل باز شود. این کار می‌تواند مراجعه به دفاتر کل را کاهش دهد و رسیدگی به آن را راحت‌تر کند. حسابداری مخارج پیمانکاری، از زمان امضای قرارداد بین پیمانکار و کارفرما شروع می‌شود و تا زمان تکمیل یا سررسید زمان پروژه ادامه پیدا می‌کند. هر حسابدار شرکت‌های پیمانکاری باید توانایی انجام موارد خواسته شده در حسابداری مخارج را داشته باشد. 

انواع مخارج پیمانکاری

دسته بندی مخارج پیمانکاری طبق بند 12 استاندارد حسابداری ایران انجام می‌شود. در این دسته بندی، حسابداری مخارج پیمانکاری شامل 4 گروه اصلی هزینه‌های مستقیم پیمان، هزینه‌های مشترک پیمان، هزینه‌های قابل مطالبه و مخارج تحمیل شده می‌شود.

مخارج مستقیم پیمان

این نوع مخارج شامل هزینه‌هایی است که مستقیماً در پیمان انجام می‌شود. هزینه تهیه مواد اولیه مصرفی، هزینه استهلاک و اجاره ماشین آلات، هزینه جابجایی مواد اولیه و نگهداری آن، هزینه دستمزد و بیمه نیروی انسانی، هزینه‌های مربوط به تجهیز و برپایی کارگاه، هزینه‌های پذیرایی و خوراک کارگران و کارمندان و هزینه لوازم تحریر مصرفی در این دسته قرار می‌گیرد. 

قرارداد پیمانکاری، سهم مشارکت و هزینه‌های بین شرکای فعالیت‌های پیمانکاری را تعیین می‌کند

قرارداد پیمانکاری، سهم مشارکت و هزینه‌های بین شرکای فعالیت‌های پیمانکاری را تعیین می‌کند

مخارج مشترک بین پیمان‌ها

بخشی از هزینه‌های مستقیم می‌تواند در طی پیمان‌های دیگر بین پیمانکار‌های متفاوت تقسیم شود. هزینه‌های مانند دستمزد، بیمه، ترابری، غذا و خوراک، آب، برق، تلفن، عوارض شهرداری و… را می‌توان با پیمان‌های مختلف تسهیم کرد. در این صورت هر پیمانکار متناسب با درصد تسهیم، هزینه‌های خود را محاسبه و پرداخت می‌کند. برای تقسیم مالیات پیمانکاران هم ملاک قرارداد بین آن‌هاست.

سایر مخارج قابل مطالبه از کارفرما

برخی از هزینه‌های استهلاک، ضرر، تاخیر زمان و از بین رفتن مواد اولیه را می‌توان با درنظر گرفتن مفاد موجود در قرارداد پیمانکاری از کارفرما مطالبه کرد. مطالبه این مخارج تنها به جود بند در قراردادهای پیمانکاری برمی‌گردد و نمی‌توان بر اساس توافقات شفاهی، طلبی را دریافت کرد.

مخارج تحمیل شده قبل از انعقاد پیمان

ممکن است پیمانکار برای به دست آوردن قرارداد هزینه‌هایی را در قالب مناقصه انجام دهد. این هزینه‌ها خارج از قرارداد پیمانکاری انجام می‌شود و نمی‌توان آن‌ها را از کارفرما مطالبه کرد. مخارج دیگری هم مثل هزینه‌های عمومی دفتر، تحقیق و توسعه و استهلاک ماشین آلات بلا استفاده خارج از قرارداد پیمانکاری در این دسته قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

شرایط و نحوه دریافت ضمانت نامه ارزی برای پیمانکاران

مدیریت هزینه‌های پیمانکاری ساختمان و حوزه‌های دیگر، باید با در نظر گرفتن مخارج مستقیم و غیرمستقیم انجام شود. مدیریت هزینه بیمه پیمانکاری و دستمزد نیروی انسانی هم که بیشترین حجم مخارج را در بر می‌گیرد، باید توسط حسابدار انجام شود. نظارت تمامی این موارد هم بر عهده مدیر مالی، حسابرس شرکت یا مدیر ارشد شرکت است.

نحوه ثبت هزینه پیمانکاری در سند و نرم افزار حسابداری 

با در نظر گرفتن اینکه هزینه‌ها در شرکت پیمانکاری به دو دسته هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های غیرعملیاتی تقسیم می‌شوند، ثبت در اسناد کاغذی و نرم‌افزار هم باید به همین شیوه باشد. در حسابداری مخارج پیمانکاری 3 حساب برای پیمانکار وجود دارد. هر کدام از این حساب ها، جریان نقدینگی و محاسبه سود و زیان مخصوص به خود را می‌طلبد. بنابراین چه در سند حسابداری و چه در نرم افزار حسابداری پیمانکاری، حساب‌ها باید برای هر پیمان مجزا و مشخص باشد. صدور فاکتور خرید یا فاکتور فروش در اسناد کاغذی و وارد کردن آن در دفتر روزنامه و دفتر کل، بر عهده حسابدار است. حسابداران با تجربه و ماهر، در کمترین زمان این کار را انجام می‌دهند. اما با ورود سیستم‌های کامپیوتری و نرم افزارهای حسابداری باید ثبت سیستمی و الکترونیکی این اسناد هم انجام شود. مراحل ثبت سند هزینه پیمانکاری در نرم افزار می‌تواند با در نظر گرفتن شرکت طراح و ماژول‌های نرم افزار متفاوت باشد. چیزی که از حسابدار پیمانکاری انتظار می‌رود، یادگیری سریع نرم‌افزار است. نرم افزار‌های حسابداری هم مثل دفتر کل دارای ستون‌های کد حساب، شرح هزینه و مخارج، مبلغ هزینه، بدهکار و بستانکار است. 

یکی از وظایف مدیر پروژه، به حداقل رساندن مخارج و هزینه‌های اجرای کار است

یکی از وظایف مدیر پروژه، به حداقل رساندن مخارج و هزینه‌های اجرای کار است

مدیریت هزینه در پروژه چگونه انجام می‌شود؟

اگر حسابداری مخارج پیمانکاری به درستی انجام شود، می‌تواند مدیریت هزینه‌ها در پروژه را راحت‌تر کند. بودجه شرکت‌های پیمانکاری باید برای هر پیمان تخمین زده شود تا منابع مالی تخصیص پیدا کند. اصول مدیریت هزینه در پروژه با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی و زمانی پیاده سازی می‌شود. بنابراین اولین کار حسابدار تخمین هزینه‌های پروژه خواهد بود. محاسبه هزینه پیمانکاری ساختمان و حوزه‌های دیگر پیمانکاری برای یک حسابدار خبره و کارکشته کار سختی نیست. علاوه بر آن حسابدار باید الگویی برای نظارت و کنترل هزینه‌های پروژه تعریف کنند. برای تعریف این الگو، اطلاع از تعداد نیروی کار، زمان پروژه، مواد و منابع مورد نیاز الزامی است. حسابدار باید نهایت دقت و جزئی نگری را در محاسبه هزینه‌ها داشته باشد. حتی گِرد کردن و رُند کردن اعداد هم می‌تواند باعث به وجود آمدن خطا شود. بنابراین مهم است که از واحد‌های اندازه گیری دقیق و درست استفاده شود. یکی از نکات مهم در حسابداری مخارج پیمانکاری، نحوه سنجش عملکرد پروژه است. در پایان هر پروژه باید مشخص شود که آیا اهداف و انتظارات پروژه برآورده شده است یا نه. در انتها از حسابدار انتظار می‌رود که با ارائه نمودارها، صورتحساب‌ها و اسناد مالی گزارش خود را به کارفرما و مدیر ارشد شرکت نشان دهد. 

آموزش روش‌های مدیریت هزینه در شرکت‌های پیمانکاری

در دوره حسابداری پیمانکاری پکت می‌توانید علاوه بر آموزش مفاهیم اولیه حسابداری پیمانکاری، با جدیدترین روش‌های مدیریت هزینه هم آشنا شوید. اگر به فکر ارتقای شغلی و رسیدن به جایگاه بالاتر در شغل حسابداری هستید، گذراندن دوره‌های مختلف اولین قدمی است که باید بردارید. در دوره حسابداری پیمانکاری با تمام مهارت‌ها و سرفصل‌های مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری آشنا می‌شوید. از مفاهیم اولیه گرفته تا بررسی مباحث مالیات، نحوه بستن قراردادهای پیمانکاری، مبانی حقوق و دستمزد، استانداردها و مدیریت هزینه در این دوره ارائه می‌شود. آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره در پایان این دوره به تمامی هنرجویان قبول شده، مدرک حسابداری پیمانکاری می‌دهد. این مدرک از طرف انجمن حسابداران خبره و دانشگاه صنعت نفت صادر می‌شود و اعتبار ترجمه دارد. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.