تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

قانون مالیات درباره پیمانکاران چه می‌گوید؟ {آخرین تغییرات سال 1401}

مالیات شرکت های پیمانکاری در قوانین و مقررات منتشر شده از سمت سازمان امور مالیاتی مشخص شده است. تغییرات قانون مالیات شرکت‌ها در سال 1401، نحوه محاسبه و نرخ مالیات را برای پیمانکاران دچار تحول می‌کند. کسی که به عنوان حسابدار شرکت پیمانکاری کار می‌کند، باید بتواند مالیات شرکت‌های سهامی و غیر سهامی را به درستی تعیین کند. برای اطلاع از تغییرات قانون مالیات فعالیت‌های پیمانکاری، با بلاگ موسسه آموزش حسابداری پکت همراه باشید.

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری چیست؟

همه چیز درباره حسابداری مالیاتی پیمانکاری

در قانون مالیات، بخش مجزایی برای پیمانکاران وجود ندارد اما با بررسی مالیات‌های مستقیم، می‌توان اطلاعات زیادی به دست آورد. مالیات مقطوع و مالیات بر درآمد در مورد عملیات و فعالیت‌های پیمانکاری صحبت می‌کند. برای اطلاع از تکالیف پیمانکاران، هر دو نوع مالیات را بررسی می‌کنیم:

مالیات مقطوع پیمانکاری

مالیات مقطوع با نام مالیات تکلیفی پیمانکاری هم شناخته می‌شود. مخاطب مالیات تکلیفی پیمانکاری، کارفرمایان، سازمان‌های دولتی، شهرداری‌ها، موسسات عام المنفعه مستقل و شرکت‌ها و… هستند. طبق این قانون اگر مبلغ پیمان بیش از ۱۰ میلیون ریال باشد، از دریافتی پیمانکاران حقیقی و حقوقی، 5.5% کسر می‌شود. این مبلغ باید به حساب وزارت دارایی ریخته شود. کسر مالیات مقطوع بدون در نظر گرفتن نوع پیمان انجام می‌شود. انواع فعالیت‌های پیمانکاری اعم از کار ساختمانی، تاسیسات فنی، حمل و نقل یا تهیه ساختمان‌ها و تاسیسات، نقشه کشی، نقشه برداری، نظارت و محاسبات فنی، مشمول مالیات تکلیفی پیمانکاری خواهد بود.

مالیات بر درآمد پیمانکاری

مالیات بر درآمد پیمانکاری، مشمول تمام شرکت‌های پیمانکاری سهامی و غیر سهامی می‌شود. مالیات شرکت های پیمانکاری در این قانون را می‌توان به دو روش زیر محاسبه کرد:

  1. رسیدگی به دفاتر: تمامی مالیات‌های قطعی، پیش پرداخت‌های مالیات پیمانکاری و درآمدهای مشمول مالیات باید در دفاتر حسابداری ثبت و نگهداری شود. تمامی شرکت‌ها و موسسات پیمانکاری باید دفاتر رسمی داشته باشند.
  2. تشخیص علی الراس: در صورتی که تا موعد تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی، ترازنامه یا حساب سود و زیان را ارسال نکنید،

مشمول رسیدگی علی الراس خواهید شد. خودداری از بررسی اسناد و مدارک توسط حسابرسان سازمان مالیات هم می‌تواند شرکت را مشمول رسیدگی علی الراس کند.

برای اطلاع کامل از معافیت‌های مالیاتی مطلب «شرایط و نحوه استفاده از معافیت‌های مالیاتی سال 1401» را بخوانید.

یکی از مهم‌ترین مباحث حسابداری پیمانکاری، محاسبه مالیات پیمانکاران است

یکی از مهم‌ترین مباحث حسابداری پیمانکاری، محاسبه مالیات پیمانکاران است

مالیات حسابداری پیمانکاری چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه مالیات در حسابداری پیمانکاری برای شرکت‌های سهامی و غیر سهامی متفاوت است. به غیر از مالیات مقطوعی، درآمد حاصل از عملیات پیمانکاری هم شامل مالیات‌های تناسبی و تصاعدی خواهد شد. میزان و نرخ مالیات پیمانکاری بر اساس نوع شرکت تعیین می‌شود.

مالیات شرکتهای پیمانکاری سهامی

مالیات شرکتهای پیمانکاری غیرسهامی

در مطلب «حسابداری مالیاتی چیست؟» با انواع مالیات های مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مشاغل آزاد و دولتی آشنا خواهید شد. 

 

قوانین وزارت کار برای پیمانکاران

قوانین وزارت کار برای پیمانکاران کاملاً شفاف و واضح است. پیمانکاران موظف هستند تا کارکنان خود را بیمه کنند. پرداخت حداقل حقوق مصوب در وزارت کار هم به کارکنان و کارگران الزامی است. تعیین بیمه و مالیات حسابداری پیمانکاری نیاز به اطلاع کامل از قوانین و محاسبه دقیق دارد. قوانین مالیاتی حسابداری پیمانکاری، برای کارفرمایان و پیمانکاران که کارگری ندارند اعمال نمی‌شود. اما در صورت داشتن کارگر و کارمند دو حالت پیش می‌آید:

در صورتی که پیمانکار، بخشی از وظایف خود را به پیمانکار دیگری محول کند، قانون با همین شرایط قابل اجراست.

کارفرما می‌تواند پیمانکار را موظف به بیمه کارگران و کارمندان کند

کارفرما می‌تواند پیمانکار را موظف به بیمه کارگران و کارمندان کند

تغییرات قانون کار در سال 1401

در محاسبه مالیات شرکت های پیمانکاری باید تغییرات و اصلاحات قانون در سال 1401 هم لحاظ شود. حسابداران شرکت‌های پیمانکاری باید تسلط کافی روی مفاهیم اولیه داشته باشند و همواره تغییرات سال جدید را پیگیری کنند. در قانون کار و مالیات‌های مستقیم، برخی از قوانین مرتبط با مالیات در قراردادهای پیمانکاری تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن قرارداد پیمانکاری چگونه است؟

 

سخن آخر

قانون مالیات شرکت های پیمانکاری، از سال ۱۳۴۵ در حال اجراست. مالیات قراردادهای پیمانکاری برای تمام قراردادهای به مبلغ بیش از یک میلیون تومان اعمال می‌شود. مهم‌ترین موضوع محاسبه دقیق مالیات شرکت های پیمانکاری است. برای حسابداران پیمانکاری دوره‌های زیادی برگزار می‌شود تا آن‌ها با قانون مالیات و حسابداری شرکت‌ها آشنا باشند. تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی تنها بخشی از نیاز حسابداران را برای انجام کار رفع می‌کند. مهم است تا حسابداران با شرکت در دوره‌های مختلف مانند دوره حسابداری پیمانکاری، توانایی و مهارت خود را افزایش دهند.

با در نظر گرفتن اینکه شرکت‌های پیمانکاری حوزه‌های مختلف کسب و کار را شامل می‌شوند، حسابدار هم باید بتواند امور مالی را به خوبی رسیدگی کند. در آموزشگاه حسابداری پکت، دوره‌های زیادی مرتبط با حسابداری و حسابرسی برگزار می‌شود. دوره حسابداری پیمانکاری هم در این موسسه برگزار می‌شود. این دوره‌ها نحوه محاسبه مالیات و جلوگیری از جریمه‌های مالیاتی را به تمامی حسابداران، شاغلان واحد مالی، مدیران مالی و صاحبان شرکت‌های پیمانکاری آموزش می‌دهد.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
محمدی
سلام
من پیمانکار شهرداری شدم چطوری باید خریدهایم را انجام بدهم تا گرفتار مالیات و جریمه نشوم؟
ایا معافیت مالی دارم؟
ایا فاکتور هایم همه باید رسمی باشد؟
اگر خرید از شرکتی بکنم ومالیاتش را بدهم ودر صورت مالی خودم بیارم باز هم مالیات می دهم یا خیر؟
mamnoon
mamnoon
0 0
1402/10/02, 17:15
یحیی راد
با سلام و عرض ادب
در صورت امکان خواهشمند است مستند قانونی ۵.۵ درصد مالیات مقطوع پیمانکاری را بفرمایید.
با تشکر
0 0
1402/04/13, 23:21
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.