تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

نحوه نوشتن قرارداد پیمانکاری چگونه است؟

بستن قرارداد پیمانکاری، بیش از آن‌که یک علم باشد، یک مهارت است. حسابداری که بتوانید تنظیم قراردادهای پیمانکاری را بی‌نقص و کامل انجام دهد، قطعاً بی‌کار نخواهد ماند. نوشتن این نوع از قراردادهای تجاری، نیاز به توانایی در شناخت نوع فعالیت‌های پیمانکاری، شناخت انواع قرارداد و دیگر زیروبم‌های بستن قرارداد دارد. 

فعالیت‌های پیمانکاری، مجموعه عظیمی از کارهای دولتی و خصوصی را تشکیل می‌دهد و هر کدام از این کارها، به قرارداد مخصوص به خود نیاز دارد

فعالیت‌های پیمانکاری، مجموعه عظیمی از کارهای دولتی و خصوصی را تشکیل می‌دهد و هر کدام از این کارها، به قرارداد مخصوص به خود نیاز دارد

صفر تا صد نحوه نوشتن قرارداد پیمانکاری

برای انجام فعالیت‌های پیمانکاری زیر نظر قانون و با چارچوب مشخص، باید از انواع قرارداد پیمانکاری استفاده کرد. برای پرهیز از انجام هرگونه تخلف، کم‌کاری یا سواستفاده از طرفین، قراردادهای پیمانکاری به وجود آمده است. با نوشتن قرارداد پیمانکاری، حد و حدود طرفین مشخص می‌شود. این قرارداد بین اشخاص حقیقی و حقوقی یا پیمانکار و کارفرما بسته می‌شود. حتی کسانی که فعالیت‌های پیمانکاری را به شکل شخصی و فردی انجام می‌دهند، باید از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنند. نحوه نوشتن قرارداد و تنظیم کردن مفاد آن با در نظر گرفتن شرایط موجود، اهمیت زیادی دارد. حسابداران و وکلای حقوقی تجاری می‌توانند هنگام تنظیم قرارداد پیمانکاری، پیمانکار یا کارفرما همکاری کنند. 

بیشتر بخوانید:

حسابداری پیمانکاری چیست؟

در تمامی قراردادهایی که بین کارفرما و پیمانکار بسته می‌شود، انجام فعالیت‌ها با ذکر مسئولیت‌های هر سمت وجود دارد. قرارداد پیمانکاری، مشخص می‌کند که کارفرما چه انتظاراتی را از پیمانکار دارد. شرح وظایف و کارهایی که بر عهده پیمانکار است، طبق قرارداد مشخص می‌شود. از طرف دیگر، پیمانکار در صورت دریافت هزینه انجام کار و گرفتن پیش نیازهای قرارداد، انجام کارهای خواسته شده را تضمین می‌کند. در صورتی که هر کدام از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، ملاک مراجع رسیدگی به شکایات، قراردادهای پیمانکاری است. مهم‌ترین چیزی که می‌تواند باعث اضافه و کم شدن مفاد قرارداد شود، موضوع آن است که باید مطابق با خواسته‌های کارفرما و توانایی پیمانکار باشد.

موضوع قراردادهای پیمانکاری چگونه باید مشخص شود؟

موضوع قراردادهای پیمانکاری، شامل تمام فعالیت‌هایی می‌شود که در دسته پروژه‌های پیمانکاری قرار می‌گیرد. شرکت‌های پیمانکاری به 11 دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند. انواع شرکت‌های پیمانکاری را می‌توانید در لیست زیر ببینید:

بدیهی است که مثلاً قرارداد پیمانکاری ساختمان با مصالح با قرارداد شرکت خدماتی یا بازرگانی تفاوت داشته باشد. این تفاوت ناشی از ماهیت فعالیت پیمانکاری، نوع درخواست‌های کارفرما و مسئولیت‌های شرکت پیمانکار است. صلاحیت پیمانکاران، با در نظر گرفتن تخصص و تجربه، توان مالی و ارزشیابی آن‌ها در مقایسه با شرکت‌های دیگر مشخص می‌شود. بنابراین هنگامی که برای سفارش کار پیمانکاری به سراغ یک شرکت می‌روید، باید قبل از بستن قرارداد به همه چیز دقت کنید. از زمانی که قرارداد مشخص بسته می‌شود، دیگر ملزم به رعایت تعهدات خود خواهید بود. 

هنگام بستن قرارداد پیمانکاری، حضور حسابدار و وکیل قانونی طرفین الزامی است تا بر شرایط حاکم بر قرارداد، نظارت کنند

هنگام بستن قرارداد پیمانکاری، حضور حسابدار و وکیل قانونی طرفین الزامی است تا بر شرایط حاکم بر قرارداد، نظارت کنند

بیشتر بخوانید:

قانون مالیات درباره پیمانکاران چه می‌گوید؟ {آخرین تغییرات سال 1400}

برای مشخص کردن موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری، کافی است تا خواسته تان را مشخص کنید. پس از آن می‌توانید از بین دسته شرکت‌های پیمانکاری، یک شرکت را برای بستن قرارداد انتخاب نمایید. معمولاً همه شرکت‌ها می‌توانند خدمات مشاوره‌ای را به شما ارائه دهند. مثلا اگر برای ساخت و ساز ساختمان به سراغ شرکت پیمانکاری رفته‌اید، خدماتی مثل موارد زیر را داشته باشید:

این نمونه کوچک تنها بیانگر خدماتی است که می‌توان از یک شرکت پیمانکاری ساختمانی انتظار داشت. اندازه، تجربه و توان مالی شرکت هم می‌تواند در کمتر یا بیشتر شدن این خدمات موثر باشد. بنابراین حتماً نوع شرکت، خدمات قابل ارائه و خدمات مورد نیاز را قبل از بستن قرارداد پیمانکاری در نظر داشته باشید.

نکات مهم در نوشتن قرارداد پیمانکاری

در هنگام تنظیم قراردادهای پیمانکاری و نوشتن آن، باید به نکات زیادی توجه کرد. رعایت این نکات چه از طرف کارفرما و چه از طرف پیمانکار الزامی است. دیدن نمونه قرارداد پیمانکاری مختلف می‌تواند شما را نکات و ریزه کاری‌هایی که در قرارداد نوشته می‌شود، آشنا کند. به یاد داشته باشید که قراردادهای پیمانکاری، یک سند رسمی و قابل اتکا در تمامی مراجع قانونی محسوب می‌شود. بنابراین هنگام بستن قرارداد، تمام مناسبات دوستانه، خانوادگی و… را دور بریزید. قرارداد باید محکم، با چارچوب و اصول مشخص و بدون هیچ گونه ایراد و نقص باشد. این وظیفه حسابدار یا وکیل حقوقی است که شما را از بستن قرارداد‌های بد دور نگه دارد. هنگام تنظیم قرارداد باید مشخص شود که قراردادهای شما از چه نوعی است؛ معین، مختلط یا نامعین:

1. قرارداد معین پیمانکاری

توافق در این نوع از قرارداد، فقط بر سر ارکان اصلی پیمان است. در قرارداد معین، حقوق و تکلیف دو طرف طبق متن قانون مشخص و بیان شده است. 

2. قرارداد مختلط پیمانکاری

نحوه تنظیم قرارداد مختلط طبق اصل آزادی اراده و ماده 10 قانون مدنی ایران است. طبق این نوع از توافق، فعالیت پیمانکار و کارفرما در صورتی که مخالف قوانین رایج ایران نباشد، بدون مشکل است. 

3. قرارداد نامعین پیمانکاری

هنگام بستن قراردادهای نامعین پیمانکاری، موضوع ماده 10 قانون مدنی مدنظر طرفین است. طبق قواعد عمومی کشور و اختیاراتی که به دو طرف داده شده، متن قرارداد نوشته می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

روش مدیریت هزینه در صنعت پیمانکاری چگونه است؟

حسابدار شرکت پیمانکاری، وظیفه تطبیق بندهای مالی قرارداد را با امور حسابداری شرکت برعهده دارد

حسابدار شرکت پیمانکاری، وظیفه تطبیق بندهای مالی قرارداد را با امور حسابداری شرکت برعهده دارد

انواع قراردادهای پیمانکاری چیست؟

برای بستن انواع قراردادهای پیمانکاری، ملاک قراردادهایی است که مخالف قانون نباشد. ممکن است کارفرما و پیمانکار برای انجام کاری خلاف قانون توافق کنند و قرارداد ببندند. اما این قرارداد نمی‌تواند در طرح دعوی‌های حقوقی مورد استفاده قرار بگیرد. قراردادهای پیمانکاری انواع دیگری هم دارند که در ادامه مطلب ذکر می‌شود:

1. قرارداد پیمانکاری مقطوع

در این نوع از قرارداد، پیمانکار متعهد می‌شود که در ازای دریافت پول (به ازای هر واحد یا کل کار)، تمام کار پیمانکاری یا بخش به بخش آن را به اتمام برساند.

2. قرارداد پیمانکاری امانی

در قرارداد امانی، کارفرما، پیمانکار را استخدام می‌کند تا در ازای حق الزحمه یا درصدی از مبلغ مخارج، کار مشخصی را به اتمام برساند.

3. قرارداد پیمانکاری بر اساس مواد و دستمزد

در این نوع از قرارداد که شباهت زیادی به روش قبلی دارد، محاسبه سود، دستمزد و هزینه‌های غیرمستقیم به شکل ساعتی یا روزمزد انجام می‌شود.

مراحل تنظیم قرارداد پیمانکاری را از کجا یاد بگیریم؟

همانطور که گفتیم، حسابداران یکی از کسانی هستند که می‌توانند برای تنظیم قراردادهای پیمانکاری اقدام کنند. شما می‌توانید برای یادگیری هرچه بهتر و بستن قراردادهای دقیق‌تر، دوره حسابداری پیمانکاری را بگذرانید. در دوره حسابداری پیمانکاری، نه تنها نحوه تنظیم قرارداد، بلکه دیگر مباحث مرتبط با این نوع از فعالیت‌های حسابداری را یاد خواهید گرفت. کار به عنوان حسابدار در شرکت‌های پیمانکاری، نیاز به مهارت و توانایی به خصوص دارد و نمی‌توان از یک حسابدار ساده، انتظار انجام آن را داشت. در آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، می‌توانید زیر نظر بهترین مربیان و مدرسان حسابداری، آموزش ببینید. در موسسه پکت، می‌توانید حسابداری را حرفه‌ای و جامع یاد بگیرید. در این دوره با انواع قرارداد پیمانکاری ساختمان، قرارداد پیمانکاری فردی، قرارداد پیمانکاری it و... آشنا خواهید شد.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.