تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

شرایط و نحوه دریافت ضمانت نامه ارزی برای پیمانکاران

پرداخت های ارزی به همین آسانی که پرداخت قراردادهای داخلی انجام می‌شود، نیست. کارفرمایان خارجی به ضمانت نامه و تعهد نامه نیاز دارند. وظیفه حسابدار است که دریافت ضمانت نامه ارزی را برای پیمانکاران هموار کند. شما به عنوان حسابدار می‌توانید نقش مهمی در تعیین میزان و نوع ضمانت نامه در قرارداد پیمانکاری داشته باشید. اما یک حسابدار باید چه اطلاعاتی درباره ضمانت نامه های ارزی و نحوه دریافت آن داشته باشد؟

ضمانت نامه های ارزی در قراردادهای پیمانکاری

ضمانت نامه های ارزی در قراردادهای پیمانکاری

ضمانت نامه های ارزی در قراردادهای پیمانکاری

حوزه فعالیت پیمانکاران لزوماً تنها شامل فعالیت‌های ساختمانی، نفت و گاز، سد سازی، نیروگاه، انتقال بار و ترابری نمی‌شود. گاهی نیاز است تا پیمانکاران داخلی برای شرکت در مناقصه‌های خارجی و بین المللی دست به کار شوند. همچنین آمدن پیمانکاران خارجی بر سر پروژه‌های داخلی هم داستان خود را دارد. انجام این کارها و تضمین اجرای تعهدات باید از طرف یک مرجع رسمی و قانونی، ضمانت شود. صدور ضمانت نامه ارزی از طرف بانک‌های داخلی برای پیمانکاران با همین هدف انجام می‌شود. در حسابداری پیمانکاری معاملات ارزی ضمانتنامه‌های پیمانکاران، برای انجام کارهای زیر قابل دریافت است:

 

1- ضمانت نامه حسن انجام کار

این ضمانت نامه برای تضمین اجرای تعهدات در موعد مقرر از سمت پیمانکار یا فروشنده به نفع کارفرما یا خریدار صادر می‌شود. ضمانت نامه حسن انجام کار می‌تواند هم برای فروش کالا و هم ارائه خدمات صادر شود. 

2- ضمانت نامه پیش پرداخت

در صورتی که پیمانکار بخشی از ارزش پیمان را برای مواردی مانند تجهیز کارگاه، تکمیل تجهیزات و غیره تحت عنوان پیش پرداخت درخواست کند، باید ضمانت نامه پیش پرداخت تحویل کارفرما بدهد.

3- ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده

پیمانکاران برای شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های داخلی و خارجی معمولاً نیاز به ضمانتنامه خواهند داشت. این ضمانت نامه از طرف کارفرما به منظور دریافت پیشنهادات واقعی درخواست می‌شود.

4- ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان

در صورتی که کارفرما بخشی از ارزش پیمان را (تا سقف 10%) نزد خود به عنوان وجه الضمان نگه دارد، پیمانکار می‌تواند ضمانت نامه استرداد از او درخواست کند. 

5- ضمانت نامه تعهد پرداخت

این ضمانت نامه از طرف بانک برای تضمین و تایید پرداخت مبلغ معینی از وجه نقد صادر می‌شود. ضمانت نامه تعهد پرداخت به عنوان تعهد پرداخت ارزی بابت تضمین وام هم شناخته می‌شود. البته بانک‌ها در موارد وام و تعهد خارجی باید از دستورات بانک مرکزی در صدور ضمانت نامه تبعیت کنند. 

 

ضمانت نامه بانکی، یک رابطه 3 وجهی بین بانک، پیمانکار و شرکت خارجی ایجاد می‌کند

ضمانت نامه بانکی، یک رابطه 3 وجهی بین بانک، پیمانکار و شرکت خارجی ایجاد می‌کند

بیشتر بخوانید:

روش مدیریت هزینه در صنعت پیمانکاری چگونه است؟

ضمانت نامه بانکی چیست؟

تمام ضمانت نامه‌هایی که در بالا ذکر شد به عنوان ضمانت نامه بانکی شناخته می‌شوند. ضمانت نامه یک نوع تعهد کتبی، مشخص و غیر قابل برگشت است که ارزش نقدی دارد. ضمانت نامه‌ها بر اساس نحوه صدور به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. در ضمانت نامه‌های مستقیم، بانک بر اساس تقاضای کارفرما و بدون دخالت کارگزاری دیگر، ضامن تعهدات می‌شود. اما در ضمانت‌ها نامه‌های غیر مستقیم، بانک در مقابل دریافت وجه تضمین یا ضمانتنامه متقابل از بانک یا کارگزار دیگر، ضامن تعهدات پیمانکار می‌شود. حسابدار پیمانکاری شاغل در شرکت‌های وارداتی و صادراتی باید با این ضمانت نامه‌ها آشنایی داشته باشد. در حسابداری معاملات ارزی، بخش قابل توجهی از تعهدات وابسته به ضمانت نامه بانکی و غیربانکی است. 

ضمانت نامه ارزی به دو دسته ضمانت‌نامه‌های صادراتی و ضمانت نامه‌های وارداتی هم تقسیم می‌شود. برای واردات، پرداخت های ارزی با ضمانت بانک یا کارگزار خارجی باید انجام شود. در صادرات محصولات و کالاهای داخلی هم، بانک یا کارگزار ایرانی باید پرداخت و تحویل محصول را تضمین کند. ضمانت نامه‌های صادراتی می‌تواند برای خدمات فنی و مهندسی و کالای تولیدی (صنعتی، کشاورزی، معدنی و...) صادر شود. 

ضمانت نامه ارزی به چه کسانی داده می‌شود؟

پیمانکار برای دریافت ضمانتنامه ارزی باید بتواند مدارک و اسناد مورد نیاز بانک یا کارگزار تضمین کننده را ارائه دهد. با گذراندن دوره حسابداری معاملات ارزی، با تمام جزئیات جمع‌آوری و صدور مدارک ضمانت نامه آشنا می‌شوید. کسانی می‌توانند ضمانت نامه دریافت کنند که از طرف کارفرما درخواست تضمین داشته باشند. در پرداخت های ارزی و دلاری، بانک مرکزی تمام بانک‌های داخلی را ملزم به رعایت قوانین کرده است. بنابراین نمی‌توانید انتظار داشته باشید که برای هر قراردادی، ضمانت نامه صادر شود. در صادرات و واردات کالا و خدمات، امکان دریافت ضمانت نامه بانکی وجود دارد اما اگر نیاز به تعهد ارزی باشد، استعلام بانک مرکزی مرجع تصمیم گیری خواهد بود. 

بیشتر بخوانید:

قانون مالیات درباره پیمانکاران چه می‌گوید؟ {آخرین تغییرات سال 1400}

نحوه دریافت ضمانت نامه ارزی

برای دریافت ضمانتنامه ارزی، باید مدارک و وثیقه‌های مورد نیاز را تهیه کنید. صدور ضمانت‌نامه تنها پس از دریافت تمامی مدارک و تضامین انجام می‌شود. پیمانکاران و کارفرمایان برای دریافت ضمانتنامه‌های مستقیم و غیر مستقیم به مدارک و مستندات زیر نیاز دارند:

مدارک مورد نیاز دریافت ضمانت نامه های ارزی

به غیر از موارد بالا، وثایق و تضامین مورد نیاز بانک هم باید از سمت پیمانکار ارائه شود. یکی از وظایف حسابدار در حسابداری معاملات ارزی، جمع آوری و ارائه مدارکی است که به عنوان تضمین در ضمانت نامه‌های غیر مستقیم استفاده می‌شود. تضامین مورد نیاز بانک بسته به نوع ضمانت نامه، میزان ارزش آن، کشور درخواست کننده و اهلیت اعتباری مشتری تغییر می‌کند. به غیر از این موارد پرداخت کارمزد و هزینه صدور ضمانت نامه هم به عهده درخواست کننده است. 

آموزش حسابداری ارزی شرکت‌های پیمانکاری را در آموزشگاه حسابداری پکت دنبال کنید

آموزش حسابداری ارزی شرکت‌های پیمانکاری را در آموزشگاه حسابداری پکت دنبال کنید

قوانین حسابداری معاملات ارزی را از کجا دنبال کنیم؟

در دوره حسابداری پیمانکاری موسسه پکت، تمام قوانین مربوط به حسابداری معاملات ارزی به شما آموزش داده می‌شود. برای استخدام در شرکت‌های پیمانکاری وارداتی و صادراتی، اطلاع از قوانین معاملات ارزی الزامی است. شما باید نحوه صدور اسناد و مدارک مورد نیاز بانک یا کارگزار خارجی را بدانید. علاوه بر آن در بستن قراردادهای پیمانکاری، باید به نوع تضامین و میزان ارزش آن نسبت به ارزش کل پیمان دقت کنید. آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، سال هاست که به عنوان بزرگترین و اصلی ترین مرجع آموزش دوره‌های حسابداری فعالیت می‌کند. در دوره حسابداری پیمانکاری پکت، می‌توانید زیر نظر بهترین مربیان و مدرسان، آموزش ببینید. در پایان دوره به شما مدرک معتبر هم داده می‌شود که می‌توانید از آن برای استخدام در شرکت‌های پیمانکاری استفاده کنید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.