تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

کدینگ حسابداری چیست؟

حسابداری علمی است که ذهنیت آن از ابتدای زیستن بشر تا به امروز به اشکال مختلفی وجود داشته است. اما در دوران نوین، این علم با پیشرفت‌های شگرفی روبرو شد به ویژه که در سال‌ها و دهه‌های اخیر همراهی علم حسابداری با فناوری‌های روز باعث رشد و پیشرفت قابل توجهی در این علم شده است. با ورود فناوری به حوزه علم حسابداری و تولید نرم‌افزارهای مختلف و پیشرفته جهت انجام این امور مفاهیم جدیدی مانند کدینگ حسابداری را به این علم وارد کرده است. در این مطلب از سری مطالب آموزش حسابداری پکت قصد داریم با این مفهوم که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مفاهیم در علم حسابداری به حساب می‌آید آشنا شویم.

 

کدینگ حسابداری چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده و قابل فهم از کدینگ حسابداری ارائه کنیم می‌توان گفت که یک نوع دسته‌بندی حساب‌ها است. در این فرایند که معمولا به صورت درختی انجام می‌شود، حساب‌ها در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار می‌گیرند که هر کدام دارای سطح متفاوت و کدهای متنوع هستند. با این کار به راحتی مشخص می‌شود که سرشاخه و زیرشاخه‌ در حساب‌های موجود به چه شکل است.

پس به این ترتیب به دسته‌بندی‌ها، شاخه‌بندی کردن و کدگذاری حساب‌ها، کدینگ حسابداری می‌گویند. کلمه کدینگ در لفظ معنای شماره‌گذاری می‌دهد که در ترکیب با حسابداری به این معنی است که کدگذاری بر روی حساب‌ها انجام شود. کدینگ در حسابداری سطوح مختلفی دارد که باید بر اساس یک ساختار استاندارد انجام شود.

به کمک کدینگ حسابداری می‌توان زمان کار حسابداری و حسابرسی را کوتاه‌تر کرد

به کمک کدینگ حسابداری می‌توان زمان کار حسابداری و حسابرسی را کوتاه‌تر کرد

کدینگ حسابداری با استفاده از نرم افزار

همانطور که اشاره شد ورود نرم‌افزارهای تخصصی به حوزه حسابداری، مفهوم کدینگ را به این علم وارد کرد. به همین دلیل نرم‌افزارهای حسابداری بهترین ابزار برای کدینگ به حساب می‌آیند. کدینگ حسابداری فرایندی است که حتی می‌توان آن را به صورت دستی و بر روی کاغذ یا با استفاده از نرم‌افزارهای ساده‌ای مانند اکسل انجام داد اما نرم‌افزارهای تخصصی مالی و حسابداری به دلیل امکانات و توانایی‌های متعددی که دارد می‌تواند امکان تغییرات گسترده را فراهم کرده و به همین دلیل بهترین ابزار برای کدینگ محسوب می‌شوند. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری، افزایش سرعت و دقت در فرایند کدینگ است.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزارهای حسابداری در ایران

کشف تخلفات و اشتباهات در صورت های مالی با استفاده از کدینگ در حسابداری، راحت‌تر است

کشف تخلفات و اشتباهات در صورت های مالی اساسی با استفاده از کدینگ در حسابداری، راحت‌تر است

اهداف کدینگ در حسابداری

کدینگ حسابداری یکی از مفاهیم اصلی و اساسی در این علم به حساب می‌آید که توصیه می‌شود از ابتدای شروع حسابداری در مشاغل و کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. از مهم‌ترین دلایلی که برای این موضوع قابل اشاره است، موارد زیر را شامل می‌شود:

برای افزایش دقت در کار مالی می‌توان از حسابداری دو طرفه یا دوبل هم استفاده کرد. 

هر چند کدینگ حسابداری یک فرایند مهم و بسیار مؤثر به حساب می‌آید اما در عین حال یک مسئله تخصصی بوده و توسط افرادی که در زمینه حسابداری و امور مالی تخصص دارند، انجام شود. استفاده از کدینگ در حسابداری می‌تواند در برطرف کردن ریشه‌ای مشکلات مالی و حسابداری واحدهای اقتصادی مؤثر باشند که لزوم این کار طراحی صحیح این سیستم است.

 

انواع کدینگ حسابداری

کدینگ حسابداری در مجموعه‌های مختلف در انواع متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از رایج‌ترین انواع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لایه های کدینگ حسابداری

لایه های کدینگ حسابداری

لایه‌های مختلف کدینگ حسابداری

منظور از سطوح و لایه‌های مختلف در کدینگ، سطح‌هایی است که طبق آن می‌توان تراکنش‌های مالی را دسته‌بندی کرد. کدینگ در حسابداری معمولا دارای یک ساختار استاندارد است که این ساختار به شکل زیر است.

 

سخن آخر

علم حسابداری یکی از علوم مهم در دنیای امروز به حساب می‌آید که در تمامی زمینه‌ها و مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این علم مانند همه علوم دارای مفاهیم و ساختارهای متفاوتی است که برای کاربردی کردن آن ایجاد شده‌اند. یکی از مفاهیم مهم در حسابداری که با ورود نرم‌افزارهای تخصصی به این رشته وارد شده است، کدینگ حسابداری نام دارد که در آن حساب‌ها برای شناسایی بهتر طبق یک ساختار استاندارد دسته‌بندی می‌شوند که در یکپارچه‌سازی عملیات‌های مالی بسیار مؤثر است. در دوره حسابداری ویژه بازار کار آموزشگاه حسابداری پکت ثبت نام کنید تا اصول و مفاهیم اولیه حسابداری مانند کدینگ و انواع آن را یاد بگیرید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.