تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

آموزش مفاهیم اولیه حسابداری را از کجا شروع کنیم؟

برای یادگیری مفاهیم اولیه حسابداری باید از کجا شروع کرد؟ در این که رشته حسابداری، یک رشته کاربردی و پُرطرفدار است تردیدی نیست. اما آموزش اصول حسابداری مطابق با استانداردها و نیاز بازار اهمیت زیادی دارد. آموزش حسابداری پایه نمی‌تواند برای ریاست یک واحد مالی کافی باشد اما به شما برای تصدی شغل حسابدار ساده کمک می‌کند. در این مطلب از بلاگ پکت، به شما می‌گوییم که کدام مفاهیم حسابداری را باید برای کار یاد بگیرید.

حسابدار باید تمامی اوراق مالی را به طور روزانه بررسی کند

حسابدار باید تمامی اوراق مالی را به طور روزانه بررسی کند

مفاهیم پایه حسابداری و حسابداری مقدماتی چیست؟

حسابداری مقدماتی چیست؟ مفاهیم اصلی حسابداری کدام‌ها هستند؟ اصول اولیه حسابداری چیست و چطور باید آن‌ها را یاد بگیریم؟

حسابداری می‌تواند تعریف‌های مختلفی داشته باشد. اما آن چیز که برای فارغ التحصیلان رشته حسابداری مشخص است، وظایفی است که محیط کاری روش دوش حسابدار می‌گذارد. حسابداری به معنای جمع آوری، ثبت، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات مالی است. هدف اصلی حسابداری ارائه گزارش‌های دقیق از وضعیت مالی شرکت یا سازمان است. گزارش‌های که حسابدار آن‌ها را تنظیم و ارائه می‌کند، برای برنامه ریزی‌های بعدی استفاده می‌شود. تمامی این ویژگی‌ها حسابداری را یک واحد جدا نشدنی از شرکت و سازمان‌های امروزی کرده است.

بدون فعالیت واحد حسابداری و حسابداران، ادامه حیات یک سیستم ممکن نیست. بنابراین مهم است که اصول حسابداری در تمامی فعالیت‌های درون سازمانی و برون سازمانی لحاظ شود. این کار زمانی ممکن است که مفاهیم اولیه حسابداری را بشناسید و مطابق با آن جلو بروید.

در دوره ویژه بازار کار پکت، مباحثی مانند کدینگ حسابداری هم آموزش داده می‌شود. 

دانش آموزان پایه نهم به دهم متوسطه، برای آموزش مفاهیم حسابداری به زبان ساده و از پایه، می‌توانند در هنرستان حسابداری پکت، ثبت نام کنند. 

اصول حسابداری چیست؟

اینکه اصول و مفاهیم اولیه حسابداری چیست را باید تمامی مدیران مالی و حسابداران بدانند. تمام چیزهایی که به عنوان فرضیه کاری در نظر گرفته شده، عملی بودن یا نبودن شان با اصول حسابداری مشخص می‌شود. طبق اصول حسابداری، گزارش نتایج معاملات و رویداد‌های دارای اثر مالی باید برای تمامی فعالیت‌ها وجود داشته باشد. از طریق همین گزارش‌ها می‌توان وضعیت مالی شرکت را مشخص کرد. تمامی فرآیندهای حسابداری و مالی روی 4 اصل زیر استوار است:

بیشتر بخوانید: حسابداری مالی چیست؟

وظیفه جمع آوری، دسته بندی، ثبت و نگهداری اسناد مالی بر دوش حسابدار است

وظیفه جمع آوری، دسته بندی، ثبت و نگهداری اسناد مالی بر دوش حسابدار است

وظایف حسابدار ساده چیست؟

شرح وظایف و مسئولیت‌های حسابدار، می‌تواند به شما برای سرفصل مفاهیم پایه حسابداری کمک کند. یعنی اگر کاری در واحد حسابداری از شما خواسته می‌شود، باید روی مفاهیم آن تسلط کافی داشته باشید. شاید وظایف حسابدار در شرکت تولیدی با وظایف حسابدار در شرکت خدماتی و… متفاوت باشد اما همه چیز در مفاهیم اولیه حسابداری یکسان است. آموزش حسابداری به حسابداران باید به شکلی باشد که خدمات زیر را شامل شود:

  1. شناسایی، نگهداری و به روز رسانی دارایی‌های منقول و غیرمنقول شرکت
  2. تهیه و ارائه گزارش‌ها بودجه، درآمد، فروش، هزینه‌ها و مخارج، حقوق و دستمزدها، بیمه و مالیات
  3. صدور و ثبت درخواست‌های دریافت و پرداخت نقدی
  4. تهیه و تنظیم صورت‌های مالی و حسابداری
  5. مدیریت حساب‌ها و موجودی انبار (انبارداری و انبارگردانی)

فهرست عملیات‌ پایه حسابداری

حسابداری شامل عملیات‌ پایه و مراحل اولیه انجام کار هم می‌شود. یک حسابدار باید مراحل انجام عملیات حسابداری را بداند و از آن در کار خود استفاده کند. برای اندازه گیری، ثبت، طبقه بندی و گزارش تراکنش‌ها در صورت‌های مالی، باید مراحل پیاپی زیر تکرار شود. در هر دوره مالی که به عنوان چرخه حسابداری شناخته می‌شود، باید مراحل زیر را تکرار کنید.

عملیات‌ پایه حسابداری در طول دوره مالی

  1. جمع آوری اطلاعات مالی
  2. تجزیه و تحلیل معاملات و عملیات مالی
  3. ثبت معاملات و عملیات مالی در دفتر روزنامه
  4. انتقال اقلام از دفتر روزنامه به دفتر کل

این 4 مرحله باید به طور مستمر در طول دوره مالی انجام شود. بررسی صحت داده‌ها در این مراحل نمی‌گنجد. پس از پایان دوره و در هنگام تهیه تراز سود و زیان، بررسی معاملات هم انجام خواهد شد.

عملیات‌ پایه حسابداری در پایان دوره مالی

  1. تهیه ترازنامه حسابداری
  2. اصلاح حساب‌های دفتر کل
  3. تهیه صورت‌های مالی اساسی
  4. بستن حساب‌های موقت
  5. تهیه تراز آزمایشی اختتامی

5 مرحله عملیات اصول اولیه حسابداری پایان دوره، می‌تواند به آزمون صحت مدارک مالی کمک کند. تهیه تراز آزمایشی از مفاهیم اولیه حسابداری است، به حسابداران کمک می‌کند تا از تساوی جمع مانده‌های بدهکار و جمع مانده‌های بستانکار دفتر کل مطمئن شوند. تراز آزمایشی می‌تواند اصلاح شده یا اصلاح نشده باشد.

یک دوره حسابداری جامع باید شما را از همان ابتدا برای کار با ابزارها آماده کند

یک دوره حسابداری جامع باید شما را از همان ابتدا برای کار با ابزارها آماده کند

آموزش مفاهیم اولیه حسابداری را از کجا شروع کنیم؟

دوره آموزش اصول اولیه حسابداری ویژه بازار کار در آموزشگاه حسابداران خبره، می‌تواند برای تمامی افراد مناسب باشد. صرفاً با داشتن یک مدرک دیپلم امکان ثبت نام در دوره آموزش حسابداری برای شما ممکن است. اما پس از این دوره 236 ساعته، فرصت‌های شغلی زیادی پیش روی شما قرار می‌گیرد. شغل حسابداری از جمله مشاغلی است که همیشه جا برای افراد تازه دارد. تمامی شرکت‌ها و فروشگاه‌های شخصی و دولتی از حسابداران برای رسیدگی به امور مالی کمک می‌گیرند.

هدف آموزشگاه حسابداری pact، آماده کردن شما برای ورود به بازار کار است. این دوره تمام مفاهیم اولیه حسابداری و اصول اولیه حسابداری را به شما آموزش می‌دهد. پس از آن امکان استخدام به عنوان حسابدار ساده برایتان وجود خواهد داشت. دوره جامع کاربردی حسابداری، پیش نیاز دوره‌های پیشرفته‌تر حسابداری هم محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن آموزش کاربردی و کار با نرم‌افزار حسابداری در این دوره، مهارت و توانایی عملی شما هم افزایش پیدا می‌کند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.