تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده در سازمان بورس

دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده در سازمان بورس، در تاریخ 22 آذر 1401 ابلاغ شد. این دستورالعمل چه تاثیری بر بازار‌های بورس و فرابورس خواهد گذاشت؟ منظور از حاکمیت شرکتی چیست؟ این دستورالعمل چه مزایا و فوایدی برای سهامداران و سازمان‌ها دارد؟ در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت، به بررسی دقیق این دستورالعمل و تاثیر آن بر بازار خواهیم داشت. 

 

دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شد

کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار

کلیه موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار

با سلام و احترام

موضوع: ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار

به گزارش حسابداری دات کام، در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار طبق بندهای ۲، ۸، ۱۱، ۱۸ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی)، “دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار” که در ۶ فصل، ۴۳ ماده و ۲۸ تبصره در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۸ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است، به پیوست ابلاغ می‌گردد.

همچنین دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مصوب ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ملغی الاثر گردید.

لینک دانلود فایل کامل دستورالعمل حاکمیت شرکتی 

 

هدف دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های بورسی و فرابورسی چیست؟

همانطور که در انتهای متن ابلاغیه آمده، دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پس از سال 1397، تجدید شده است. به این ترتیب، دستورالعمل قدیمی ملغی شده و دیگر اثر ندارد. یعنی از این پس، شرکت‌ها و موسسات حسابرسی و کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، باید دستورالعمل آذر 1401 را اجرایی کنند.

علاوه بر آن، ابلاغ دستورالعمل جدید، در راستای اهداف زیر است:

قبل از اینکه اثر این ابلاغیه و دستورالعمل را بر بازار ببینیم، بهتر است درباره حاکمیت شرکتی و معنی آن، حرف بزنیم.

دستورالعمل حاکمیت شرکتی، نحوه تعامل سهامداران با صاحبان و مدیران شرکت را مشخص می‌کند

دستورالعمل حاکمیت شرکتی، نحوه تعامل سهامداران با صاحبان و مدیران شرکت را مشخص می‌کند

حاکمیت شرکتی چیست؟

حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از روابط بین مدیریت شرکت، هیأت مدیره، سهامداران و سایر ذینفعان است. حاکمیت شرکتی کمک می‌کند تا اهداف تعیین شده شرکت، ابزارهای دستیابی به این اهداف و راه‌های نظارت بر عملکرد آن‌ها مشخص شود. با استفاده از حاکمیت شرکتی، انگیزه‌های مالی برای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ایجاد می‌شود تا اهداف پیش روی شرکت را دنبال کنند. در حقیقت حاکمیت شرکتی، چارچوب و اصول شرکت‌ها را مشخص می‌کند. البته ساختار این حاکمیت، به فرهنگ سازمانی شرکت هم بستگی دارد. 

 

مزایای استفاده از دستورالمعمل حاکمیت شرکتی برای سازمان‌ها

تبعیت از دستورالعمل حاکمیت شرکتی، برای صاحبان شرکت و مدیران آن، مزایای زیر را به همراه دارد:

 

مزایای استفاده از دستورالمعمل حاکمیت شرکتی برای سهامداران

حاکمیت شرکتی، برای سهامداران شرکت‌های بورسی و فرابورسی هم مزایای زیر را دارد:

برای آشنایی بیشتر با حاکمیت شرکتی، می‌توانید در دوره‌های زیر ثبت نام کنید:

کار در بازارهای مالی بدون دانش عمومی، باعث بالا رفتن ریسکِ از دست رفتن سرمایه می‌شود

کار در بازارهای مالی بدون دانش عمومی، باعث بالا رفتن ریسکِ از دست رفتن سرمایه می‌شود

اثر دستورالعمل حاکمیت شرکتی بر بازار بورس و فرابورس

هدف از دستورالعمل حاکمیت شرکتی، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است. محافظت از حقوق سهامداران و برخورد یکسان با آن‌ها، یک اصل در دستورالعمل حاکمیت شرکتی است و همین اتفاق باعث می‌شود که شرکت‌های بورسی و فرابورسی، دچار تغییر و تحول شوند. پیش بینی تحلیل گران بازارهای مالی، بیشتر شدن اثربخشی، کارایی و رشد پایدار شرکت‌ها پس از اجرایی شدن این دستورالعمل است. 

در دستورالعمل حاکمیت شرکتی، 6 فصل با بندها و زیرماده‌های مربوطه آمده است:

  1. تعاریف
  2. اصول حاکمیت شرکتی
  3. ترکیبات هیات‌مدیره و برگزاری جلسات و نحوه تصمیم‌گیری‌ها
  4. برگزاری مجامع عمومی و ترکیب برگزاری و الزامات مجامع
  5. پاسخگویی و افشای اطلاعات
  6. گزارشگری پایداری و نظام‌مند کردن آن

بنا بر همین 6 سرفصل، انتظار می‌رود که روند بازار بورس و فرابورس، شفاف‌تر و دارای چارچوبی مشخص شود. مثلا در سرفصل پاسخگویی و افشای اطلاعات، سهامداران مطمئن خواهند شد که افشای اطلاعات شرکتی، به موقع و برای تمامی سهامداران، یکسان خواهد بود. همین اصل می‌تواند باعث بهبود تصمیم گیری‌ها در بازار‌های مالی و خرید و فروش سهام شود. 

با ثبت نام و شرکت در دو دوره زیر می‌توانید نحوه سرمایه گذاری و انجام معاملات مالی را در بازار بورس، یاد بگیرید:

 

چرا باید در دوره تحلیلگر خبره بورس پکت ثبت نام کنیم؟

رشد بازارهای مالی، نشان دهنده پتانسیل و ظرفیت این بازارها، برای درآمدزایی و افزایش سرمایه‌های شخصی است. در سال‌های اخیر، ورود افراد بی توجه، بی تجربه و بدون دانش مالی به بازار بورس، باعث شد که خیلی از افراد، متحمل ضررهای سنگین و جبران ناپذیر شوند. با شرکت در دوره آنلاین عالی تحلیلگر خبره بورس پکت، به سرعت می‌توانید سرفصل‌های مورد نیاز برای کار در بازارهای مالی را یاد بگیرید.

با وجود دستورالعمل‌هایی مانند دستورالعمل حاکمیت شرکتی، نظارت سهامداران بر فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و پیگیری مطالبات سهامداران راحت‌تر خواهد شود. همین موضوع می‌تواند به رشد بازار‌های مالی و افزایش سرمایه گذاری سرمایه گذاران کمک زیادی کند. با این حال نباید بدون دانش نظری و عملی، کار مالی انجام داد و خرید و فروش سهام کرد. دپارتمان بازار سرمایه مرکز انجمن حسابدارن خبره، برگزار کننده این دوره است و به شما کمک می‌کند تا به کلیه امور مرتبط با بازار سرمایه و بورس مسلط شوید. 

 

سخن آخر

دوره‌هایی که در بالا معرفی کردیم، راهی برای خبره‌تر شدن و پیشرفت کردن در بازار‌های مالی است. حضور در بازار‌های مالی نیازمند دانش عمومی و تخصصی و همچنین تحلیلگری است. شما باید بتوانید روانشناسی بازار را انجام بدهید. همچنین باید به اصول تکنیکال تحلیل بازار و قیمت سهام هم آشنایی کامل داشته باشید. دوره‌هایی مانند کارگاه آشنایی با بورس کالا باعث بیشتر شدن توانایی و مهارت شما در عمل و واقعیت خواهد شد. یعنی می‌توانید در کنار دانش نظری و تئوری، مهارتتان را هم در کار مالی، افزایش بدهید. 

موسسه پکت یا آموزشگاه حسابداران خبره، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین آموزشگاه برگزار کننده دوره‌های تخصصی آموزش حسابداری و امور مالی است که بیش از 20 سال سابقه دارد. شرکت در دوره‌های آموزش بورس و سرمایه گذاری پکت، می‌تواند به شما برای حفظ سرمایه و داشتن استراتژی‌های مالی مختلف برای کار در بازارهای مالی، کمک کند. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.