تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

بررسی کامل قانون کار و تامین اجتماعی {حق بیمه و دستمزد}

تمام روابط و قوانین بین کارگر و پیمانکار با مفاد قرارداد تعیین می‌شود. قانون کار و تامین اجتماعی در هر سال حق بیمه و دستمزد کارگران را مشخص می‌کند. در تغییرات و اصلاحات قانون حسابداری پیمانکاری، بیمه و مالیات کارگران برای سال ۱۴۰۰ مشخص شده است. برای اطلاع از اینکه ارکان قراردادهای پیمانکاری چیست و چگونه باید حقوق کارگر و کارفرما را در قرارداد رعایت کرد، ادامه مطلب را بخوانید.

قراردادهای پیمانکاری چیست؟

قراردادهای پیمانکاری چیست؟

قراردادهای پیمانکاری چیست؟

از اولین اصولی که یک حسابدار شرکت پیمانکاری باید بداند، این است که قراردادهای پیمانکاری چیست و چه انواعی دارد. به عنوان یک حسابدار باید بدانید که شرایط عمومی و اختصاصی پیمان به چه معناست. در فعالیت‌های پیمانکاری از کارگران به عنوان نیروی انسانی استفاده می‌شود. بخش قابل توجهی از بودجه و درآمدها، برای پرداخت حقوق و حق بیمه کارگران طبق قانون کار مصرف می‌شود. بنابراین به عنوان یک حسابدار باید بتوانید حقوق کارگران را مطابق با رتبه بندی و سلسله مراتب آن‌ها محاسبه کنید. علاوه بر آن مهم است که حق بیمه کارگران به درستی محاسبه شده و در زمان مقرر به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود.

در مطلب "حسابداری پیمانکاری چیست؟" با مفهوم حسابداری پیمانکاری و مهم‌ترین روش‌های رسیدگی به آن آشنا می‌شوید.

قوانین مرتبط با کارگران و کارفرمایان

حسابدار پیمانکاری باید با قوانین و مقررات مرتبط با کارگر و کارفرما آشنایی کامل داشته باشد. در واقع، حسابدار است که قراردادهای پیمانکاری را برای کارگران و کارمندان تنظیم می‌کند. این قرارداد باید مطابق با قانون کار پیمانکاران باشد. برای صحت قرارداد کار، داشتن شرایط زیر الزامی است:

با این 3 شرط، قرارداد کارگران قانونی بوده و قانون کار در مورد آن اجرا می‌شود. در مراجع قانونی مگر در مواقع اثبات خلاف قرارداد، تمامی مفاد و بندها ملاک در نظر گرفته می‌شود. بنابراین مهم است تا حسابداران بدانند قراردادهای پیمانکاری چیست و چگونه باید آن را تنظیم کرد. قرارداد کار که مورد تایید قانون کار و سازمان تامین اجتماعی است، باید شامل موارد زیر باشد:

اگر قرار داد در مدت زمان مشخصی بسته می‌شود، بازه زمانی باید ذکر شود. نوشتن تاریخ شروع و پایان قرارداد الزامی است. در غیر این صورت، برای کارهایی که ماهیت مستمر دارند، قرارداد دائمی یا مادام العمر در نظر گرفته می‌شود. امکان بستن قرارداد دوره آموزشی و گنجاندن آن در متن طبق توافق طرفین وجود دارد. در صورتی که یکی از حالت‌های زیر اتفاق بیفتد، قرارداد به خودی خود مختومه در نظر گرفته می‌شود:

شما می‌توانید قوانین مربوط به بیمه را از مشاور بیمه بپرسید یا اینکه خودتان مشاور بیمه شوید. در مطلب «چطور مشاور بیمه شویم؟»، صفر تا 100 مشاور بیمه شدن را توضیح داده‌ایم. 

شرایط بیمه و مالیات کارگر در قراردادهای پیمانکاری

شرایط بیمه و مالیات کارگر در قراردادهای پیمانکاری

شرایط بیمه و مالیات کارگر در قراردادهای پیمانکاری

بخشی از خدمات رفاهی کارگران توسط دولت فراهم می‌شود. دولت موظف است تا خدمات بهداشتی و درمانی را برای کارگران و کشاورزان مشمول قانون و خانواده آن‌ها فراهم کند. برای کارفرما هم این الزام وجود دارد که تمامی کارگران واحد را طبق قانون تامین اجتماعی بیمه کند. حق بیمه قرارداد پیمانکاری، با در نظر گرفتن سهم کارفرما و سهم کارگر محاسبه می‌شود. مجموع حقوق ماهانه پایه، حق مسکن و بن کارگری، حقوق و مزایای مشمول بیمه را تشکیل می‌دهد. مالیات کارگران هم با در نظر گرفتن میزان حقوق آن‌ها محاسبه می‌شود. علاوه بر آن یک حسابدار باید بداند که معافیت‌های قانون مالیات در قراردادهای پیمانکاری چیست. حقوق پایه تا سقف ۴ میلیون تومان در ماه مشمول مالیات نمی‌شود. از مازاد این مبلغ، باید طبق موارد زیر مالیات کسر شود:

برای اطلاع از معافیت‌های مالیاتی کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی، مطلب "آخرین تغییرات قوانین و مقررات مالیاتی در سال 1400" را بخوانید. البته لازم است حسابداران پیمانکاری، درباره اینکه حسابداری مالیاتی چیست و چگونه انجام می‌شود هم اطلاعات پایه را داشته باشند. 

بیشتر بخوانید: حسابرسی بیمه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 

حق بیمه پیمانکاری چقدر است؟

قوانین و مقررات حق بیمه پیمانکاران، سهم کارفرما و سهم کارگر را جدا از هم بیان می‌کند. اما اینکه میزان دقیق حق بیمه و روش محاسبه آن در قراردادهای پیمانکاری چیست، به میزان حقوق و دریافتی پایه بستگی دارد. درصد بیمه پیمانکاری ثابت است و تغییری نمی‌کند. بیمه هر کارگر طبق قانون تامین اجتماعی، باید 30% محاسبه شود. تمام این 30% را کارگر یا کارفرما نمی‌پردازد بلکه بین آن‌ها و دولت تقسیم می‌شود:

3% حق بیمه دولت، به عنوان بیمه بیکاری شناخته می‌شود. با بیشتر شدن حقوق پایه، حق بیمه نیز افزایش پیدا می‌کند. بیمه پیمانکاری اشخاص حقیقی که حقوق پایه را دریافت می‌کنند برای 6 ماه اول و 6 ماه دوم سال به شرح زیر است:

29 روزه بودن اسفند ماه هم روی حق بیمه تاثیر می‌گذارد و حسابداران باید اضافه مبلغ آن یک روز را از حق بیمه کسر کنند.

تغییرات قوانین حسابداری پیمانکاری در سال 1400

تغییرات قوانین حسابداری پیمانکاری در سال 1400

تغییرات قوانین حسابداری پیمانکاری در سال 1400

با در نظر گرفتن قوانین حاکم بر حسابداری پیمانکاری، یک حسابدار در مرحله اول باید بداند که انواع قراردادهای پیمانکاری چیست. پس از آن مهم است که نحوه بستن قرارداد و تنظیم آن را بین کارفرما و کارگر بلد باشد. در سرفصل‌های رشته حسابداری، حسابداری پیمانکاری و قراردادهای آن هم وجود دارد. اما اینکه بخواهید تجربه کافی را برای بستن قراردادهای با چارچوب استاندارد کسب کنید، تنها با گذراندن دوره ممکن است. در دوره حسابداری پیمانکاری، نحوه تنظیم قرارداد بررسی می‌شود. علاوه بر آن می‌توانید اطلاعات کافی را درباره نحوه محاسبه حقوق، بیمه و مالیات کسب کنید. یادگیری تجربی و عملی در آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌ها و توانایی‌های خود را افزایش دهید. با در نظر گرفتن اینکه حسابداری یک رشته فنی است، برای کار به عنوان حسابدار به مهارت و دقت نیاز خواهید داشت.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.