تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

مرخصی استعلاجی چیست؟

در هر پست شغلی برای هر کسی این امکان وجود دارد که دچار بیماری شود. در چنین شرایطی فرد قادر به فعالیت کاری نخواهد بود و نیاز به مرخصی خواهد داشت. وقتی که چنین شرایطی برای فرد به وجود می‌آید، او باید مرخصی استعلاجی دریافت کند. البته که قوانین خاصی در خصوص مرخصی های استعلاجی نیز وجود دارد. در ادامه این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت شما را با قانون استعلاجی تامین اجتماعی آشنا می‌کنیم.

مرخصی استعلاجی برای درمان بیماری به کارمندان و کارگران داده می‌شود

مرخصی فوری استعلاجی برای درمان بیماری به کارمندان و کارگران داده می‌شود

مرخصی استعلاجی چیست؟

قطعاً اولین سوالی که برای شما به وجود می‌آید همین خواهد بود که قانون مرخصی استعلاجی چیست؟ مرخصی های استعلاجی یکی از انواع مرخصی به حساب می‌آید که قانون کار برای کارمندان و تمامی کارگران در نظر گرفته است. در روزهایی که فرد بیمار شده و نیاز به استراحت دارد، می‌تواند از قانون استعلاجی تامین اجتماعی استفاده کند. براساس قانون کار، هیچ نوع محدودیتی برای دریافت کردن مرخصی استعلاجی وجود ندارد؛ اما در بسیاری از سازمان‌ها، قوانین خاصی برای استفاده از این نوع مرخصی نیز وضع کرده‌اند.

بر اساس قوانین اداره کار، زمانی که مدت استعلاجی کمتر از 7 روز باشد یا اینکه در تمام طول سال روزهای این استعلاجی به 15 روز نرسیده باشد، فقط گواهی تأیید پزشک برای دریافت مرخصی های استعلاجی کافی است. طبق قانون محاسبه مرخصی در قانون کار، در صورتی که فرد به 15 تا 60 روز استراحت نیاز داشته باشد، فرد باید از پزشک معتمد سازمان تأمین اجتماعی گواهی دریافت کند. در صورتی که بیماری آنقدر وخیم باشد که فرد به بیش از 60 روز استراحت نیاز دارد، باید شورای پزشکی تأمین اجتماعی آن را تأیید نماید.

 

انواع مرخصی استعلاجی بیمه تامین اجتماعی

یکی از سؤالات رایج در خصوص استعلاجی این است که چه کسی حقوق فرد بیمار را در روزهای مرخصی باید پرداخت کند؟ در حقیقت پرداخت حقوق در این ایام به نوع مرخصی های استعلاجی بستگی خواهد داشت. به‌صورت کلی مرخصی‌های استعلاجی به دو نوع مختلف تقسیم میشوند که در ادامه شما را با هر کدام آشنا خواهیم کرد:

  1. قانون مرخصی استعلاجی تا سقف 3 روز

استعلاجی کمتر از 3 روز یا اینکه نهایتاً 3 روز، گواهی پزشک برای دریافت مرخصی کافی است.

  1. قانون مرخصی استعلاجی بیش از 3 روز

بر اساس قانون کار، در مرخصی‌های استعلاجی بیش از 3 روز، فرد باید از پزشک معتمد نیز گواهی دریافت کند.

 

مرخصی استعلاجی زایمان تأمین اجتماعی

تمام بانوان شاغل در دوران بارداری خود می‌توانند از مرخصی زایمان 6 ماهه استفاده کنند. این دسته عزیزان 3 ماه مرخصی های استعلاجی قبل از زایمان و 3 ماه بعد از زایمان خواهند داشت. توجه داشته باشید که حتماً باید 3 ماه از مرخصی زایمان، بعد از زایمان باشد.

قانون مرخصی استعلاجی تا سه روز

بر اساس ماده 62 قانون بیمه تأمین اجتماعی، در شرایطی که بیماری فرد به خاطر کار نباشد و مدت بیماری بیش از 3 روز باشد، غرامت ایام بیماری از روز چهارم توسط تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود و بیمه وی رد خواهد شد؛ اما حقوق 3 روز اول را باید کارفرما پرداخت کند.

در نظر داشته باشید که در هر سال، کارگران فقط یک بار می‌توانند از 3 روز استعلاجی خود که حقوق آن‌ها توسط کارفرما پرداخت شود استفاده کنند. یعنی برای مثال اگر فردی در تیرماه، 3 روز مرخصی های استعلاجی دریافت کند، مبلغ حقوق و بیمه وی در طول این 3 روز توسط کارفرما پرداخت می‌شود؛ اما اگر همین فرد تا پایان سال برای بار دیگر به استعلاجی کمتر از 4 روز نیاز داشته باشد، حقوق و بیمه او توسط کارفرما پرداخت نمی‌شود. بلکه وی می‌تواند از مرخصی استحقاقی خود استفاده کند یا اینکه مرخصی بدون حقوق داشته باشد.

همچنین برای پرداخت کردن یا پرداخت نکردن مرخصی استعلاجی کمتر از 3 روز توسط کارفرما، قانون خاصی وجود ندارد. کارفرمایان می‌توانند خودشان در این خصوص تصمیم بگیرند. البته در اکثر موارد، کارفرما در طول این 3 روز، حقوق و حق بیمه کارگر را پرداخت می‌کند.

 

بیمه استعلاجی چیست؟

علاوه بر مرخصی، بیمه استعلاجی نیز وجود دارد. در ای نشرایط اول از همه که فرد باید دارای بیمه باشد. در این حالت اگر فرد به بیماری مبتلا شود، دستمزد ایامی که طبق قانون مرخصی استعلاجی دارد را به‌عنوان بیمه استعلاجی دریافت می‌کند. در صورتی که سازمان تأمین اجتماعی این موضوع را تأیید کند، در طول این مدت، علاوه بر پرداخت حقوق، تعداد روزهای مرخصی فوری استعلاجی او نیز جزو سوابق بازنشستگی او محسوب می‌شود.

جدول مشخصات مرخصی استعلاجی کارگران و کارمندان

جدول مشخصات مرخصی های استعلاجی کارگران و کارمندان

محاسبه مرخصی استعلاجی در قانون کار

بر اساس قانون کار کشور، مبلغ مرخصی استعلاجی کمتر از 3 روز، توسط کارفرما پرداخت می‌شود. مبلغ مرخصی استعلاجی بیشتر از 3 روز، توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد. در صورتی که فرد مرخصی بیش از 3 روز داشته باشد، سازمان سازمان تأمین اجتماعی بر اساس قوانین خاصی این مبلغ را تعیین می‌کند.

بر اساس قانون 62 تأمین اجتماعی (قانون استعلاجی تامین اجتماعی)، در صورتی که بیمه شده دارای همسر، فرزند یا پدر و مادر تحت تکلف باشد، در طول ایام مرخصی، میزان سه چهارم از آخرین دستمزد خود را دریافت خواهد کرد. در صورتی که بیمه‌شده دارای همسر، فرزند یا فرد تحت تکلف نباشد، در ایام مرخصی دو سوم آخرین دستمزد خود را دریافت خواهد کرد. بیمه شدگان غیرمتکلف در طول ایام استعلاجی، یک دوم آخرین دستمزد خود را دریافت خواهند کرد.

در همین رابطه بخوانید: بررسی کامل قانون کار و تامین اجتماعی

 

حداکثر مدت مرخصی استعلاج

از نظر قانونی کار، دریافت استعلاجی محدودیتی ندارد. انواع بیماری نیاز به دوران متفاوت برای درمان دارند. با این حال در طول یک سال، سقف مرخصی برای هر فرد 4 ماه است. در صورتی که پزشک معتمد تأمین اجتماعی تشخیص دهد و همچنین شورای عالی پزشکی نیز آن را تأیید کند که فرد بیش از یک سال نیاز به استراحت دارد یا اینکه بیماری او صعب الاعلاج است، کارگر بازنشسته خواهد شد و حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند.

 

شرایط دریافت مرخصی استعلاجی

زمانی که فرد دچار بیماری می‌شود، اول از همه نگران این است که چطور می‌تواند حقوق خود را دریافت کند. اول از همه باید ببینید که شرایط دریافت مرخصی استعلاجی را دارید یا نه؟ در ادامه شما را با شرایط مرخصی استعلاجی آشنا خواهیم کرد. در صورتی که یکی از موارد زیر شامل حالتان شود، مشمول دریافت حقوق استعلاجی خواهید شد.

 

زمان واریز حقوق استعلاجی تامین اجتماعی

زمان واریز حقوق استعلاجی تامین اجتماعی یکی دیگر از دغدغه‌های افرادی است که دچار بیماری شدند و می‌خواهند حقوق خود را دریافت کنند. زمانی که لیست بیمه توسط کارفرما به اداره بیمه ارسال شود، 10 الی 15 روز بعد، مسئول مربوط آن را بررسی می‌کند. بعد از آن اطلاعات به واحد حسابداری ارجاع داده می‌شود. بعد از صدور سند واریزی، واریز به حساب انجام خواهد شد.

 

سخن پایانی

هر آنچه در خصوص قانون مرخصی استعلاجی، بیمه استعلاجی، قوانین آن و نحوه دریافت حقوق استعلاجی نیاز بود بدانید را به شما ارائه دادیم. توجه داشته باشید که پیش از گرفتن استعلاجی تحقیق کنید که شامل کدام یک از انواع آن می‌شوید و اقدام به دریافت مدارک و تاییدیه‌های لازم نمایید تا دچار مشکل نشوید. در دوره‌های آموزش حسابداری، باید با انواع مرخصی و نحوه محاسبه آن در فیش حقوقی، آشنا شوید. 



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
محمد مهواری مینا
من 24 آبانماه تا 23 آذرماه 1402 استعلاجی بودم عیدی این یک ماه استعلاجی با بیمه تامین اجتماعی است یا با کارفرما.
1 2
1402/12/10, 05:40
علی
سلام چشم بنده ویروسی شده ملتحب شده و قرمز چقدر میتونم استعلاجی بگیرم
3 0
1402/12/03, 21:23
علی فطرتی
سلام.من درشرف بازنشستگی هستم،درمحاسبه ۲سال آخر پرداخت بیمه ۳۰ روز استعلاجی دارم(اردیبهشت۱۴۰۱،یک روزکار کردم وبیمه اش ردشده)،چگونه ۲سال آخر برای من محاسبه می شود؟
2 1
1402/11/13, 22:19
محمد علی اسماعیل
با سلام ببخشید برای واریکوسل چقدر می توان استعلاجی استفاده کرد
1 0
1402/09/23, 14:12
حسن جلالی
سلام من تو این ماه دو مرتبه استعلاجی ۲روز دو روز گرفتم
روز چهارشنبه و پنج شنبه
شنبه رفتم سر کار
یکشنبه و دوشنبه باز استعلاجی گرفتم
ایا حقوق این چهار روزی ک استعلاجی گرفتم بر روی کار فرماس یا بیمه؟؟
5 4
1402/08/07, 16:08
علی اصغر کرانی
با سلام آقا یه سوال پیش آمده آیا مرخصی استعلاجی از مرخصی استحقاقی کم می‌شود یا نه یا اینکه طرف دو روز مرخصی استعلاجی آورده مرخصی میخوره یا نه در صورتی که مرخصی حساب نشود اگه اینطور باشه طرف هر ماه دو روز مرخصی استعلاجی میاره آیا پیمانکار قبول میکنم که هم حقوق طرف را بده وهم مرخصی براش نزنه ممنون میشم پاسخ بدید
3 0
1402/07/12, 10:36
بهمن
در هر سال، کارگران فقط یک بار می‌توانند از 3 روز استعلاجی خود که حقوق آن‌ها توسط کارفرما پرداخت شود استفاده کنند. یعنی برای مثال اگر فردی در تیر سال 1401، 3 روز مرخصی استعلاجی دریافت کند، مبلغ حقوق و بیمه وی در طول این 3 روز توسط کارفرما پرداخت می‌شود؛ اما اگر همین فرد تا پایان سال 1401 برای بار دیگر به استعلاجی کمتر از 4 روز نیاز داشته باشد، حقوق و بیمه او توسط کارفرما پرداخت نمی‌شود. بلکه وی می‌تواند از مرخصی استحقاقی خود استفاده کند یا اینکه مرخصی بدون حقوق داشته باشد.
1402/12/05, 09:16
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.