تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

سامانه مدیریت ریسک سپهر


استراتژی و اهداف کسب و کار یک واحد اقتصادی می تواند از رویدادهای بالقوه ای تاثیر بپذیرد. عدم پیش بینی کامل وقوع یا عدم وقوع یک رویداد و تاثیرهای بالقوه آن برای سازمان، عدم اطمینان ایجاد می نماید. هر واحد اقتصادی که برای دستیابی به استراتژی‏ها و اهداف کسب و کار آتی تاسیس شده باشد، نسبت به پیشبرد ماموریتش، عدم اطمینان (ریسک) وجود دارد که نیازمند ارزیابی و رتبه بندی میزان عدم اطمینان است.

 

1. تعریف مدیریت ریسک یکپارچه:

فرهنگ، قابلیت‏ها و روش‏های یکپارچه شده با تدوین استراتژی و عملکرد است که سازمان‏ها با اتکا بر آن، ریسک را برای ایجاد، حفظ و تحقق ارزش مدیریت می کنند. در حقیقت ریسک، احتمال این است که رویدادهایی اتفاق بیافتد و بر دستیابی به استراتژی و اهداف کسب و کار تاثیر بگذارد.

 

انواع ریسک:

ریسک مالی شامل:

  • ریسک اعتباری
  • ریسک بازار
  • ریسک نقدینگی

ریسک غیرمالی شامل:

  • ریسک عملیاتی
  • ریسک تطبیق
  • ریسک فناوری اطلاعات

 

۲.   الزامات توسعه سیستم مدیریت ریسک در سازمان‏ها

  • تطبیق با حداقل الزامات بورس(ماده 14 دستورالعمل حاکمیت شرکتی) و سایر قوانین به ویژه در حوزه حاکمیت شرکتی
  • استاندارد حسابداری 37 (افشاء مدیریت ریسک در صورت‏های مالی)
  • فقدان یا کمبود دسترسی مدیریت ارشد به گزارش‏های دقیق، برخط و قابل اتکا به منظور نظارت بر فعالیت‏های سازمانی
  • روش‌های زمان‌بر، دستی و غیر اتوماتیک جهت امور فوق الذکر به دلیل فقدان سیستم مناسب
  • کمبود سیستم‌های مناسب و جامع به منظور مدیریت و ایجاد شفافیت در فرایند تطبیق و مدیریت ریسک فناوری
  • اتکای روز افزون سازمان به فناوری اطلاعات و فقدان دانش کافی جهت مدیریت ریسک‌های ناشی از این تحول
  • تغییرات مستمر در تکنولوژی و مقررات که استفاده از سیستم‏های یکپارچه و جامع را اجتناب ناپذیر می نماید

 

۳.   نیازها و ضرورت سازمانی درفرآیندهای حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک و تطبیق

  • افزایش سرعت تصمیم گیری و رقابت‌پذیری سازمان‌ها در بازارهای داخلی و خارجی
  • کاهش ریسک جرائم ناشی از عدم تطبیق با قوانین بالا دستی
  • ضرورت نرم افزارهای یکپارچه به منظور مدیریت جامع فرایند ریسک، تطبیق و حکمرانی
  • یکپارچه سازی مدیریت ریسک و تطبیق و سازگاری با سایر سیستم‏ها
  • سیستم جامع به منظور پایش مستمر تغییرات حوزه فناوری و به روز بودن سیستم‌ها
  • لزوم کاهش هزینه و زمان در مدیریت ریسک
  • نیاز به انتقال از سیستم‏های سنتی به سیستم‏های خودکار و مدرن
  • لزوم هماهنگی سازمانی مستمر جهت مدیریت جامع ریسک

 

۴.   معرفی سامانه پایش هوشمند ریسک

سامانه ای در خصوص ارزیابی و پایش حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک و تطبیق. ماژول‏های «سامانه سپهر» شامل امکانات زیر است:

  • امکان ارزیابی و تحلیل شکاف در مقایسه با قوانین، مقررات هر صنعت و استانداردهای تعریف شده
  • امکان مدیریت نقشه راه و تحول وضعیت موجود و امکان پیگیری پیشرفت و بلوغ سازمانی
  • امکان طراحی و برنامه ریزی بهبود وضعیت موجود و ارائه راهکار‏های عملیاتی
  • داشبورد و گزارش‌های متنوع در خصوص وضعیت موجود، اولویت‏ها و راهکارهای بهبود
  • امکان تعریف نقش‏ها و مسئولیت‏ها در حوزه حاکمیت شرکتی، بارگذاری و تعیین وضعیت اجرای استاندارد ها، قوانین و مقررات حاکمیت شرکتی، ریسک و انطباق به صورت پویا
  • مدیریت ریسک تطبیق با متدهای بین المللی
  • مدیریت مستندات

 

۵.   مزایای سامانه سپهر

  • ایجاد گزارشات بهنگام و در لحظه برای بخش تصمیم‌گیر و سایر بخش‌های فرادستی
  • امکان رصد لحظه‌ای و دوره‌ای  سناریو‏های تعیین شده در اجرای فرآیند مدیریت ریسک سازمان
  • ارائه گزارش عملکرد لایه‏های دفاعی ریسک اعم از رابطین و کارشناسان ریسک و حسابرس داخلی
  • ارجاع، پیگیری و اطمینان از تحقق بخشنامه ها، مقررات داخلی به سطوح مختلف و کنترل در لحظه عملکرد ایشان
  • مدیریت جامع ریسک پروژه‌های تحول دیجیتال و مهاجرت فناورانه
  • استخراج و مدیریت دارایی‏های فیزیکی، دیجیتال و ریسک‏های مرتبط با آن
  • یکپارچه سازی و سازگارسازی استاندارد‏های بین المللی در حوزه فناوری اطلاعات
  • مدیریت ریسک و تطبیق ساختار یافته در تمامی سطوح سازمانی(ستاد، ادارات، شعب و نمایندگی‏ها و ...)

 

۶.   امکانات سامانه سپهر

  • تنظیم اطلاعات پایه
  • مدیریت کاربران و رابطین
  • تعریف نقش‏ها و مسئولیت‏های افراد در سازمان در حوزه حاکمیت شرکتی، ریسک و تطبیق
  • بارگذاری مدلها و متدولوژیهای مختلف ریسک مالی و غیر مالی
  • چرخه کامل مدیریت ریسک( فرآیندهای شناسایی، ارزیابی، پاسخ گویی و نظارت بر ریسک)
  • امکان ایجاد کتابخانه قوانین و مقررات مترتب بر سازمان‏ها
  • امکان ارزیابی بلوغ سازمان مبتنی بر قوانین، مقررات و استانداردها
  • امکان حسابرسی مبتنی بر ریسک

 

7. نحوه دریافت خدمات و به کارگیری سامانه سپهر در محیط مشتری

  • امکان به کارگیری نرم افزار به صورت  SAS و یا نصب و راه اندازی نرم افزار شرکت 4M در محل مشتری
    • آماده سازی محیط نرم افزاری و سخت افزاری جهت نصب و راه اندازی نرم افزار  مدیریت ریسک شرکت 4M
    • استفاده از خدمت SAS و یا نصب نرم افزار
  • ارزیابی و تحلیل نیازمندی‏ها
    • جمع آوری داده‏ها
    • بررسی و بازبینی فرآیندها
    • بررسی و بازبینی گزارشات مورد نیاز
    • ارائه پروتوتایپ و سند نیازمندی‏های نرم افزاری
  • راه اندازی ماژول مدیریت ریسک تطبیق
    • جمع آوری اطلاعات قوانین، مقررات و استانداردها
    • طراحی و پیاده‏سازی  مدل و فرم‏ها ارزیابی ریسک و کنترل
    • تعریف شاخص‏های کلیدی ریسک و عملکرد
    • توسعه داشبورد ریسک  تطبیق
    • ایجاد امکان دریافت و نشان دادن خروجی‏های متدولوژی ریسک تطبیق در داشبورد ریسک
    • راه اندازی و پیکربندی سیستم
    • انجام تست پذیرش
  • راه اندازی ماژول مدیریت ریسک عملیاتی و فناوری اطلاعات
    • جمع آوری و مدیریت داده‏های زیان
    • طراحی و پیاده سازی  مدل و فرم‏ها ارزیابی ریسک و کنترل
    • تعریف شاخص‏های کلیدی ریسک و عملکرد
    •  توسعه داشبورد ریسک  عملیاتی و فناوری اطلاعات
    • ایجاد امکان دریافت و نشان دادن خروجی‏های متدولوژی ریسک عملیاتی در داشبورد ریسک
    • راه اندازی و پیکربندی سیستم
    • انجام تست پذیرش
  • راه اندازی ماژول مدیریت ریسک مالی(شامل مدیریت ریسک اعتباری، بازار، نقدینگی و ساختار مالی)
    • جمع آوری داده ها
    • طراحی چارچوب مدلسازی اندازه گیری ریسک اعتباری، بازار، نقدینگی و ساختار مالی
    • ایجاد ساختار پایگاه داده
    • طراحی و توسعه ETL برای ساخت پایگاه داده
    • توسعه داشبورد مدیریت ریسک مالی(شامل مدیریت ریسک اعتباری، بازار، نقدینگی و ساختار مالی)
    • ایجاد امکان دریافت و نشان دادن خروجی‏های مدل ریسک اعتباری  بازار، نقدینگی و ساختار مالی در داشبورد ریسک
    • راه اندازی و پیکربندی سیستم
    • انجام تست پذیرش کاربر
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش
    • پشتیبانی عملکردی  و کارکردی سامانه 24*7
    • امکان تهیه و توسعه ماژول‏های درخواستی مشتری

 

8. نحوه دریافت خدمات در حوزه مشاوره و پیاده سازی ساختار و سیستم مدیریت ریسک

  • شناخت، مطالعات تطبیقی، مدل بلوغ، ارزیابی بلوغ وتدوین طبقات ریسک
    • بررسی اهمیت موضوع و شناخت نیاز شرکت به طراحی چارچوب مدیریت ریسک سازمانی
    • تدوین سند حاکمیت ریسک
    • شناسایی و بررسی روش‌های متداول و مرسوم در مدیریت ریسک سازمانی با تأکید بر ادبیات موضوع و نیازمندی‌های سازمان
    • بررسی تجربیات مجموعه‌های مشابه داخلی و خارجی
    • شناخت و توافق در خصوص منابع اطلاعاتی موثق  شرکت و مطالعه مستندات ساختار، قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها
    • مصاحبه با افراد کلیدی شرکت
    • طبقه بندی ریسک‌های مربوط به صنعت
    • ارزیابی وضعیت بلوغ مدیریت ریسک شرکت
    • پیشنهاد راه‏های توسعه بلوغ مدیریت ریسک
  • طراحی ساختار، مدل، فرآیندهای اصلی، متدولوژی‏های کلان، داشبورد و گزارشگری ریسک
    • طراحی مکعب ریسک در سطح بنگاه و خطوط تجاری شرکت
    • تدوین سند حاکمیت ریسک
    • بازبینی/تدوین منشور ریسک شرکت
    • تعریف و تدوین دستورالعمل‌ها، فرمها، متدولوژیها و مدلهای مدیریت ریسک
    • طراحی گزارشات و داشبورد مدیریت ریسک
  • تدوین اسناد ظرفیت ریسک، اشتهای ریسک و تلورانس ریسک
    • محاسبه سند ظرفیت ریسک برای کل شرکت و توسعه در سطح خطوط تجاری
    • بررسی تلورانس ریسک برای کل شرکت و توسعه در سطح خطوط تجاری
    • ارزیابی اشتهای ریسک خطوط تجاری مختلف شرکت و شرکتهای تابعه تحت کنترل
    • تدوین و طراحی ارتباط بین میزان ریسک و بازده در هر یک از خطوط تجاری و کل شرکت
    • ارائه پروفایل ریسک موجود
    • تجزیه و تحلیل فاصله ساختار کلان شرکت و مدیریت ریسک استراتژیک
    • ارزیابی میزان ریسک‌پذیرفته شده در سطح کل شرکت و هر یک از خطوط تجاری و ارزیابی میزان شکاف موجود بین ریسک‌پذیرفته شده و اشتهای ریسک
    • ارائه نقشه اشتهای ریسک شرکت در حوزه‌های طراحی شده
  • بازبینی متدولوژی شناسایی، اندازه‌گیری، واکنش و گزارشگری انواع ریسک
    • بازبینی متدولوژی نحوه پیاده سازی مدیریت ریسک
      • 1.1. جداول شکست ریسک
      • 1.2. نحوه شناسایی، ارزیابی و پاسخ به ریسک
      • 1.3. ساختار ریسک و بازده
      • 1.4. ساختار نیروی انسانی
      • 1.5. ارتباطات مورد نیاز
      • 1.6. وضعیت ساختار
  • بازبینی  نقش و مسئولیتهای مرتبط با مدیریت ریسک
  • انجام مصاحبه‏های ارزیابی بلوغ ریسک به همراه بررسی مستندات
  • طراحی دوره آموزشی برای سطوح مختلف
  • ارایه ویژگی‌های سامانه داشبورد مورد نیاز
    • بررسی کلان منابع داده ای مرتبط با مدیریت ریسک
    • بررسی KRI ‏ها و داده‌های مورد نیاز آنها
    • بررسی زیر ساخت‏های اطلاعاتی مورد نیاز
    • بررسی نیازهای اطلاعاتی شرکت
    • بررسی امکانات و ابزار‏های نرم افزاری مورد نیاز بر اساس بستر اطلاعاتی شرکت
Copyright 2025 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.