تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

تست دیسک disc در مدیریت کسب ‌و کار چیست؟

همیشه انسان‌ها تمایل داشتند تا درمورد رفتار، شخصیت و علایق خود و افراد نزدیکشان اطلاعات بیشتری کسب کنند. تست دیست یکی از روش‌هایی است که دانشمندان برای شناخت افراد از خودشان و به‌عبارت‌دیگر خودشناسی و شناخت روحیات و سایر مسائل مربوط به فرد پیدا کردند. با بزرگ‌شدن اجتماعات کوچک و بزرگ و همچنین توسعه جوامع، الگوهای رفتاری که بین انسان‌ها شکل‌گرفته نیز بسیار پیچیده‌تر شده است. همین موضوع باعث شده تا نیاز به شناخت نگرش و توانمندی انسان بیشتر از قبل احساس شود. تست دیسک در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد که در ادامه این مقاله از آموزشگاه حسابداری پکت به آن می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تست دیسک مربوط به محل کار و ارتباط با سازمان است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند در سازمان‌ها و شرکت‌ها تست disc فقط مربوط به گسترش نیروی انسانی و استخدام است؛ اما این‌طور نیست در مدیریت نیروی انسانی نیز تست دیسک کاربرد بسیاری دارد. در مشکلاتی که مربوط به بهبود ارتباط و همکاری سازمان‌ها باشد هم تست دیسک تأثیر بسزایی دارد.


معرفی تست دیسک به زبان ساده

تست خودشناسی disc و تست شخصیت‌شناسی دیسک اسامی هستند که به تست دیسک اشاره دارند. با استفاده از این تست می‌توان قدرت بیان افراد، بیزینس، اعتمادبه‌نفس، نگرش فرد درباره دنیای اطراف را متوجه شد. تست دیسک از چهار مؤلفه برای توصیف رفتار انسان‌ها استفاده می‌کند، این 4 مؤلفه در کنار هم کلمه disc را تشکیل می‌دهند:

بیشتر بخوانید: 10 ویژگی یک مدیر موفق

دیسک در زبان ساده

تست دیسک در زبان ساده

تیپ شخصیتی تسلط‌گرا

همان‌طور که مشاهده می‌کنید اولین تیپ شخصیتی دیسک برتری‌طلبی یا تسلط گرا بودن است. افرادی که در تیپ شخصیتی تسلط گرا قرار می‌گیرند افراد مسلط، قوی و فعال هستند. این افراد دوست دارند وظایف خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند و اغلب توجه زیادی به آینده دارند.

دومین تیپ شخصیتی دیسک، تأثیرگذار و متقاعدکننده یا تیپ شخصیتی بانفوذ است. این افراد شخصیتی برون‌گرا، الهام‌بخش و ایده‌پرداز دارند. افرادی که در این تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند علاقه دارند از خودشان تعریف کنند و از کمک به افراد دیگر نیز بسیار لذت می‌برند. این افراد اجرا را دوست دارند و همیشه بهترین ایده‌ها را به اشتراک می‌گذارند. در کنار تمام این نکات مثبت این افراد عموماً پرحرف هستند و نمی‌توانند به‌صورت طولانی روی موضوعی تمرکز کنند.

تیپ Steadiness یا سومین تیپ شخصیت مربوط به تیپ شخصیتی باثبات است. افراد باثبات از کمک به دیگران لذت می‌برند، خود را بسیار خوشحال نشان می‌دهند و به مشارکت دور از توجه دیگران علاقه‌مند هستند. ویژگی فرار از مشارکت با دیگران باعث شده تا این افراد در محیط‌های مشارکتی و کارگروهی پیشرفت نکنند. به‌عبارت‌دیگر بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف آنها اجتماعی نبودن و فرار از فعالیت‌های مشارکتی آنهاست.

آخرین تیپ شخصیتی مربوط به تطابق و تبعیت و یا تیپ شخصیتی وظیفه‌شناس است. افرادی که در این تیپ شخصیتی قرار می‌گیرند بسیار دقیق هستند. این افراد اگر کار خود را کامل و به نحو احسنت انجام دهند انرژی می‌گیرند. درون افرادی که در این تیپ قرار می‌گیرند به‌صورت ذاتی ساختار و نظم قرار گرفته است و همین امر سبب شده تا این افراد وظیفه‌شناس و علاقه‌مند به برنامه‌ریزی باشند. این افراد به انجام کار باکیفیت علاقه زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: هوش هیجانی و تاثیر آن در مدیریت کسب و کار

تیپ شخصیتی دیسک‌ها

تیپ شخصیت فرد تسلط‌گرا

روش استفاده از تست دیسک برای استخدام در سازمان‌ها

امروزه برای استخدام افراد از تست دیسک استفاده می‌کنند؛ اما روش درست استفاده از تست دیسک بسیار مهم است. یکی از بهترین روش‌های استفاده از تست دیسک برای استخدام، روش تریف است. روش تریف یکی از ساده‌ترین و مناسب‌ترین روش‌ها برای تست دیسک است. این روش شامل پنج مرحله است که در ادامه به آن می‌پردازیم:


نقاط قوت تست شخصیت‌شناسی دیسک

تیپ شخصیت‌شناسی دیسک نیز مانند بسیاری از موارد دیگر نقاط ضعف و قوت زیادی دارد که باید با آشنایی روی آنها از بروز مشکل در حین انجام تست جلوگیری کنیم. از جمله نقاط قوت تست دیسک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

نقاط ضعف تست شخصیت‌شناسی دیسک

در کنار نقاط قوت تست شخصیت‌شناسی دیسک نقاط ضعفی نیز وجود دارد که در این بخش به آنها می‌پردازیم:


چگونه از تست دیسک در محل کار بهره بگیریم

همان‌طور که پیش ‌از این گفتیم تست دیسک در موارد بسیار زیادی کاربرد دارد. در محل کار نیز همین‌طور است و در بخش‌های مختلفی می‌توان از این تست استفاده کرد. در تست دیسکی که در محل کار انجام می‌شود سبک ‌رفتاری فرد، نقاط قوت و ضعف فرد، محرک‌ها، انگیزه‌ها و عوامل استرس‌زا، نحوه عملکرد در کار تیمی و انعطاف‌پذیری فرد در ویژگی کلیدی مشخص خواهد شد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین بخش‌هایی که در آن می‌توان از تست دیسک استفاده کرد می‌پردازیم:

دیسک

نقاط قوت و ضعف دیسک


آزمون دیسک چگونه است؟

آزمون دیسک از تعداد اندکی سوال تشکیل شده است که نهایتا حدود 15 الی 20 دقیقه زمان شما را می‌گیرد. این تست‌ها شامل مواردی است که از فرد می‌خواهد صفاتی را انتخاب کند که کمترین و بیشترین شباهت را به او دارد. این تست سبک‌رفتاری طبیعی افراد را بررسی می‌کند. تست شخصیت‌شناسی دیسک نکات خاص و منحصربه‌فردی را برای افراد ارائه می‌کند. این نکات باعث حمایت از پیشرفت‌های فرد و بهبود ارتباط و رهبری در محل کار می‌شود.


کلام آخر

امروزه افراد علاقه بسیاری به انجام تست‌های شخصیت‌شناسی پیدا کرده‌اند. تست شخصیت‌شناسی دیسک جزو بهترین تست‌های شخصیت‌شناسی محسوب می‌شود و در محیط‌های گوناگون از جمله کسب‌وکار از آن استفاده می‌شود. احتمالاً شما نیز برای یافتن جواب سؤالاتی مثل تست دیسک disc در مدیریت کسب‌وکار چیست، روش استفاده از تست دیسک برای استخدام و نحوه بهره‌گیری از تست دیسک در محل کار به سایت پکت مراجعه کردید. اما باید بدانید که حتی داشتن تیپ شخصیتی مدیر هم نمی‌تواند جایگزین دانش اساسی و پایه برای مدیریت باشد. با گذراندن دوره‌هایی مانند دوره mba و دوره dba می‌توانید سطح دانش و مهارت خود را برای مدیریت یک مجموعه تجاری، افزایش دهید. امیدواریم پاسخ مناسبی در اختیار شما گذاشته باشیم. اگر در حیطه کسب‌وکار سؤالی برای شما پیش آمد می‌توانید به سایت پکت سر بزنید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.