تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

تفاوت GRE و GMAT در چیست؟

آزمون GRE و GMAT جزو پرکاربرد‌ترین آزمون‌های مهارت‌سنجی به شمار می‌روند. شما برای تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های برتر خارج از کشور باید در این آزمون‌های مهارت‌سنجی شرکت کنید تا سطح آموزه‌های تحصیلی شما مورد ارزیابی قرار گیرد. آزمونGMAT برای سنجش مهارت‌های فارغ‌التحصیلان لیسانس و علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته امور مالی، حسابداری، اقتصاد،MBA و MPA است. خوب است بدانید آزمون GREدر کشور ایران برگزار می‌شود؛ اما آزمون GMAT در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در این آزمون باید به کشور‌های همسایه ایران سفر کنید.

علاوه بر این اگر قصد مهاجرت دارید، باید به این نکته توجه کنید که برای مهاجرت حتماً باید با افراد باتجربه و کاربلد مشورت کنید تا به نتیجه ایده‌آل خود برسید. زمانی که پا در مسیر مهاجرت می‌گذارید با چالش‌های مختلفی از جمله یادگیری زبان متناسب با کشور مقصد و شرکت در آزمون مناسب رو‌به‌رو می‌شوید. آزمون‌های مختلفی وجود دارند که با شرکت‌کردن در آنها می‌توانید اقدام به مهاجرت کنید. آزمون‌هایی نظیر تافل، آیلتس، GRE،GMAT و pte جزو مهم‌ترین این آزمون‌ها هستند. در این مقاله از آموزشگاه حسابداری پکت قصد داریم به بررسی GRE و GMAT همینطور تفاوت این دو آزمون GRE و GMAT بپردازیم.

 

آزمون gre

قبل از پرداختن به تفاوت GRE و GMAT بهتر است به طور جداگانه به معرفی آنها بپردازیم. GRE مخفف Graduate Record Examination است. در این آزمون مهارت‌های مقاله‌نویسی، محاسباتی و ریاضی و همچنین مهارت درک مطلب متقاضی مورد آزمون قرار می‌گیرد. از طریق آزمون GRE میزان توانایی تحصیلی افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور‌هایی نظیر کانادا و امریکا برای دوره های مدیریت مانند دوره MBA مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

Graduate Record Examination

Graduate Record Examination

مؤسسه ETS که مسئول برگزاری آزمون GRE است در مورد این آزمون می‌گوید: آزمون GRE هوشمندانه‌ترین راه برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب‌و‌کار است. شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌گویند سخت‌ترین بخش این آزمون زمانی است که باید تحلیل و پاسخ خود را از سؤالات مربوط به مهارت‌هایی نظیر جبر و هندسه، احتمال به زبان انگلیسی داد، جواب متقاضی باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر منطقی‌بودن مفهوم را نیز برساند gre شامل دو نوع آزمون است که از جهت نحوه برگزاری و محتوا با هم تفاوت دارند. در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

آزمون (GRE (general

این آزمون به‌صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. البته در کشور ایران آزمون (GRE (general به‌صورت کامپیوتری برگزار می‌شود. بخش‌های مختلف این آزمون شامل موارد زیر است:

 

آزمون (GRE (subject

نحوه برگزاری آزمون (GRE (subject فقط به‌صورت کاغذی است. در این آزمون دانش متقاضی در زمینه مفاهیم و موضوعات آکادمیک مورد بررسی قرار می‌گیرد. خوب است بدانید کاغذی بودن آزمون (GRE (subject یکی از مهم‌ترین تفاوت gmat و gre است.

 

آزمون gmat

همان‌طور که گفتیم قبل از معرفی تفاوت GRE و GMAT قصد داریم به معرفی این دو آزمون بپردازیم به همین دلیل در این قسمت از مقاله به آزمون GMAT خواهیم پرداخت. دانشجویان فعال در رشته‌هایی نظیر اقتصاد، حسابداری، دوره MBA و دوره dba که قصد ادامه تحصیل در بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های سایر کشور‌ها را دارند باید مدرک قبولی در آزمون GMAT را کسب کنند. آزمون GMAT نیز مانند آزمون GRE از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

مهارت محاسباتی

مهارت محاسباتی یا Quantitative sections مربوط به توانایی متقاضی در بخش محاسباتی و ریاضی است که مورد آزمون قرار می‌گیرد.

مهارت کلامی

بخش مهارت کلامی یا Verbal در آزمون GMAT به مهارت و توانایی خواندن متون مختلف، استخراج یک نتیجه‌گیری و تحلیل و تصحیح متون می‌پردازد.

ارزیابی نگارش تحلیلی

آخرین بخش از آزمون GMAT ارزیابی نگارش تحلیلی یا Assessment Analytical Writing است. این بخش از آزمون جی مت توانایی متقاضی را در نقد و بررسی یک موضوع و تفکر انتقادی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اصلی‌ترین تفاوت آزمون GMAT با آزمون‌هایی نظیر تافل و آیلتس در استفاده از متون بسیار پیچیده است.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت mba و dba چیست؟

 

تفاوت GRE و GMAT

بعد از آنکه به‌صورت جداگانه به معرفی آزمون‌هایGRE و GMAT پرداختیم حالا نوبت به بررسی تفاوت GRE و GMAT رسیده است. آزمون‌های GRE و GMAT نقاط مشترک بسیاری با هم دارند؛ اما در ساختار، محتوا، سیاست‌های کلی و نحوه نمره‌دهی با هم تفاوت دارند.

بررسی تفاوت GMAT و GRE

بررسی تفاوت GMAT و GRE

اما اگر بخواهیم به اصلی‌ترین تفاوت GRE و GMAT اشاره کنیم باید بگوییم که آزمون جی مت برای سنجش استعداد متقاضیان در حوزه مدیریت است و آزمون GRE برای سنجش سوابق تحصیلی متقاضی در رشته‌های مختلف است. در ادامه مقاله به تفاوت GRE و GMAT خواهیم پرداخت:

نمره قبولی در آزمون

در آزمون جی مت حداقل نمره قبولی سه بخش نوشتار، کلامی و ریاضیات به ترتیب ۳.۵، ۵۵۰ و ۵۰۰ است؛ اما برای آزمون GREحداقل نمره قبولی سه بخش نوشتار، کلامی و ریاضیات به ترتیب ۳.۸، ۵۲۰ و ۷۲۰ است.

هزینه شرکت در آزمون

هزینه ثبت‌نام در آزمون GRE و GMAT به کشور شرکت‌کننده بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی برای شرکت در این آزمون‌ها به ۲۰۵ دلار آمریکا نیاز دارید. به این نکته توجه داشته باشید که صرف‌نظر از هزینه یکسان این آزمون‌ها، به دلیل عدم برگزاری آزمون GMAT در ایران هزینه شرکت در آن بیشتر است.

مدت‌زمان برگزاری آزمون

تفاوت مدت‌زمان برگزاری دو آزمون GMAT و GRE به‌قدری نیست که باعث برتری یکی از آنها نسبت به دیگری باشد. مدت‌زمان برگزاری آزمون GMAT سه ساعت و سی دقیقه و آزمون GRE سه ساعت و چهل و پنج دقیقه است.

درجه سختی

یکی دیگر از جنبه‌های تفاوت GMAT و GRE درجه سختی است. به‌طورکلی می‌توان گفت که آزمون GMAT نسبت به آزمون GRE سخت‌تر است؛زیرا در آزمون GMAT بیشتر سؤالات استدلالی هستند؛ اما در آزمون GRE سؤال استدلالی وجود ندارد. یکی دیگر از دلایل سختی آزمون gmat نسبت به GRE عدم امکان بازگشت به سؤال قبلی و تعویض سؤال در آزمون GMAT است.علاوه بر این در آزمون GMAT بخش Verbal وجود دارد که از سه بخش تشکیل شده است. برای پاسخگویی به سؤالات Verbal تنها تسلط به گرامر و زبان انگلیسی کافی نیست؛ بلکه متقاضی باید دارای ذکاوت و هوش بالایی باشد.

جنبه‌های تفاوتGMAT و GRE

جنبه‌های تفاوتGMAT و GRE

دفعات شرکت در آزمون

هر ۲۱ روز یک‌بار می‌توان در آزمون GRE شرکت کرد؛ اما تعداد دفعات شرکت در این آزمون نباید بیشتر از ۵ بار در یک سال باشد. در آزمون GMAT نیز می‌توان ۱۶ روز یکبار شرکت کرد؛ اما تعداد دفعات شرکت در این آزمون نباید بیشتر از ۵ بار در سال شود.

بیشتر بخوانید: 

 

دفعات

تعداد دفعات شرکت در این آزمون

کلام آخر

در این مقاله از پکت به تفاوتGMAT و GRE پرداختیم و در کنار آن اطلاعاتی را در مورد هر یک از این آزمون‌ها در اختیار شما قرار دادیم. به‌طورکلی می‌توان گفت آزمون‌هایGMAT و GRE برای ورود به دانشگاه‌های مطرح دنیا طراحی شدند. GMAT یک آزمون‌پذیرش مدیریت تحصیلی و GRE یک آزمون سوابق تحصیلی است‌. خوب است بدانید اعتبار آزمون GMAT و GRE تنها 5 سال است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو آزمون و موارد مشابه دیگر می‌توانید به سایت پکت مراجعه کنید.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.