تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

آموزش تلفیقی (حضوری - آنلاین همزمان) چیست؟

آموزش الکترونیکی پس از ناکارآمدی آموزش‌های حضوری معمول برای پاسخگویی به نیازهای روز (از جمله و مهم­تر از همه، گسترش جهانی ویروس کووید 19) و در راستای پاسخگویی به نیاز روزافزون تقاضای آموزش­‌های رسمی در کشورهای مختلف بوجود آمد. در واقع، هدف آن است که بتوان با دستیابی به روشی کارآمد، تعداد بیشتری از فراگیران را در هر مکان و هر زمان و با صرف هزینه­‌های مالی کمتر آموزش داد.

آمـوزش تلفیقـی رویکردی است که با استفاده از آن در آموزش نوین، محتوا و فرصت تعامل آموزش آنلاین در ترکیب با کلاس­‌های سنتی حضوری فرآهم می­شود. در این شیوه حضور فیزیکی مدرس و دانشجو با سناریوهای گوناگون قابل انجام است. در واقع این نوع از آموزش با انعطا‌‌ف‌پذیری بالا قابل تطبیق با موقعیت­‌های متفاوت آموزشی است. امروزه قالب یادگیری تلفیقی با مدل­‌ها و تلفیق‌های گوناگون تکمیل گردیده است که این امر موجب شده است تا توافق آرا برای ارائه تعریفی واحد از یادگیری تلفیقی برای مربیان تربیتی دشوار باشد. با این وجود، بانک و همکاران (2015) در یک متاآنالیز نگاهی تاریخ محور به سیر تکامل آمـوزش تلفیقـی داشته­‌اند و به اشتراکاتی در تعریف این نوع از آموزش دست یافته‌­اند:

 

آمـوزش حسابداری تلفیقـی عبارت است از ترکیب شیوه‌­های سنتی آموزش (رو در رو) با بهره‌­گیری از روش‌­های آنلاین و استفاده از تکنولوژی­‌های آموزشی که در آن ممکن است مدرسین و دانشجوها در کل یا بخشی از دوره از یکدیگر دور باشند. از هر دو روش و شبوه آموزشی، در آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره استفاده می‌شود.

 

آمـوزش تلفیقـی رویکرد نوینی است که در آن برای آموزش یک دوره، از ترکیبی از وسایل و تجهیزات الکترونیکی و نیز ترکیبی از شیوه­‌های فراگیر محور و معلم محور استفاده می­‌شود. اصطلاح دیگر با معنی مشابه، "یادگیری توزیعی" است که به معنای همگرایی آموزش از راه دور سنتی و آموزش مبتنی بر رایانه است. در واقع یکی از جذابترین جنبه‌­های راهبردهای تلفیقی، همگرایی بین یادگیری کلاس سنتی و یادگیری از راه دور است. با ظهور رسانه­‌های آنلاین و با افزایش جمعیت دانش‌­پذیران و تأکید بیشتر بر یادگیری مستمر، این دو موقعیت برخلاف گذشته از یکدیگر جدا نیستند.

 

مدل‌هـای آمـوزش تلفیقـی

مراکز آموزش حسابداری به اقتضای نیاز خود با سناریوهای گوناگون این مدل آموزشی را بکار می‌­گیرند. اصول پایه این مدل پدیده جدیدی نیست و به دهه 1960 میلادی باز می­‌گردد. اما به لطف پیشرفت تکنولوژی ارتباطی و آموزشی، روش‌های اجرایی آن به روز رسانی شده و می‌­تواند پاسخگوی نیازهای روز آموزش در دنیای مدرن باشد.

رایج­‌ترین مدل‌های اجرایی آمـوزش تلفیقـی شامل 7 مدل است (مارگارت دریسکل، 2002) که براساس نقش مدرس، مکان برگزاری، شیوه ارائه مطالب و زمانبندی تغییر می­‌کنند:

  1. مدل محرک رو در رو: در این مدل بخش اعظم دوره به صورت حضوری انجام می­‌گیرد و یک معلم یا دستیار معلم به دانش‌پذیر پشتیبانی اضافی ارائه می­کند.
  2. مدل چرخشی: در این مدل دانش‌پذیر با یک برنامه زمانی از پیش تعیین شده در کلاس‌های حضوری و مشاوره یا کلاس تکمیلی آنلاین شرکت می­‌کند.
  3. مدل فلکس: در این مدل اکثر محتوای دوره به صورت آنلاین برگزار می­‌شود و به اقتضای نیاز مشاوره، کار گروهی یا انفرادی به صورت حضوری اتفاق می­‌افتد.
  4. مدل سایت کامپیوتر آنلاین: در این مدل دانش‌پذیران به صورت فیزیکی در یک سایت کامپیوتری حاضر می­‌شوند و در همان محل دوره را به‌صورت آنلاین می­‌گذرانند.
  5. مدل خود ترکیبی: در این مدل، که اغلب در دبیرستان‌ها رایج است، دانش‌آموزان به انتخاب خود در دوره­‌های اختیاری آنلاین شرکت می‌­کنند.
  6. مدل محرک آنلاین: در این مدل دوره کاملا به صورت آنلاین برگزار می‌­شود. دانش‌پذیران از راه دور به یادگیری می‌­پردازند و فقط برای چک دوره­ای در مرکز آموزش حاضر می­‌شوند.
  7. مدل تلفیقی همزمان: در این مدل دوره به صورت همزمان در پلتفرم آنلاین و در کلاس به صورت فیزیکی قابل ارائه است. این مدل کاملا دانش‌پذیر محور است، بدان معنا که وی به اختیار خود می­‌تواند همه دوره را آنلاین بگذراند، یا در کلاس حاضر شود و یا حسب نیاز تعدادی جلسات را به صورت فیزیکی و بقیه را آنلاین بگذراند.

 

مزایـای آمـوزش تلفیقـی

  1. تأمین اهداف تربیتی (حرکت از قالب­‌های ارائه سنتی به یادگیری فعال) که خود باعث بهبود نرخ موفقیت می­‌گردد. در مطالعه‌­ای که آکلی (2008) بر روی 26،703 دانشجوی رشته بهداشت و روابط عمومی در دانشگاه ایلیئوس اشبیرینگفیلد به مدت 2 سال انجام داد، به این نتیجه رسید که نرخ موفقیت دانشجویانی که به صورت تلفیقی آموزش دیده‌­اند بیشتر از آنهایی است که به صورت چهره به چهره یا کاملاً آنلاین آموزش دیده‌­ا­ند.
  2. در روش آمـوزش تلفیقـی، الزام به پیروی از یک مدل وجود ندارد. شرایط موجود گاه ممکن است استفاده مطلق از ابراز حضوری را ایجاب کند و گاه بهره­‌مندی صرف از تکنولوژی اینترنت و رایانه را و گاه ترکیب خاص این دو را. به بیان دیگر، وقتی از یک روش استفاده می­کنیم، گریزی از معایب آن نیست، اما با استفاده از دو ابزار می­‌توان ترکیب گوناگونی را از آنها طراحی و پیاده­‌سازی نمود، که باعث غنی شدن آموزش خواهد شد.
  3. کاهش هزینه در ارائه و دریافت آموزش
  4. انعطاف‌پذیری در دسترسی به دوره­‌ها که به دانش‌پذیر امکان دسترسی به آموزش در هر مکان و زمان می­‌دهد. در عین حال از مزایای آموزش حضوری نیز برخوردار است.
  5. تطبیق آموزش با سبک­‌های متفاوت یادگیری در دانش‌پذیران

 

چالش‌هـای آمـوزش تلفیقـی

  1. اصلی­‌ترین دلیل کندی تغییر سیستم آموزش از حضوری به تلفیقی، فقدان محتوای آموزشی باکیفیت و مناسب است. تهیه محتوای مورد نیاز برای ارائه به صورت تلفیقی معمولا هزینه زیادی دارد.
  2. وجود مقاومت در برابر این سیستم به دلیل زحمت در تغییر از سیستم­‌های سنتی به انواع جدیدتر
  3. چالش‌های اداری در تغییر سیاست‌ها، طرح‌ریزی و اجرا
  4. آموزش اساتید

 

نتیـجه‌گیـری

آموزش تلفیقی رویکرد به روزی در ارائه آموزش­‌های موثر و سازگار با نیازها و شرایط متفاوت مراکز آموزشی و دانش‌پذیران است که به گسترش عدالت اجتماعی در دسترسی همگان به آموزش با کیفیت و مستمر گام موثری است.

 

منابع

Bonk C. J. & Graham C. R (2015). Handbook of blended learning: Global Perspectives, local designs. University of Alabama at Birmingham , Retrieved October 12, 2005 from http://www. uab. edu/it/instructional/technology/docs/blended_learning_systems. pdf

Oakley Burks, (2015). Blended Learning: A New Approach in Higher Education, University of Illinois at Springfield http://www. burksoakley.com

Driscoll, Maraget (2002). Blended Learning: Let's get beyond the hype, Learning and Training Innovations News line. Retrieved Oct 5.

 

 

 

 

 

 

 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.