تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابداری مدیریت چیست؟

حسابداری مدیریت چیست و چگونه می‌توان به حسابدار مدیریتی تبدیل شد؟ چه تفاوتی بین حسابداری مدیریت با دیگر رشته‌های حسابداری وجود دارد؟ چرا باید از حسابداران مدیریت در شرکت و سازمان استفاده کرد؟ آیا حسابداران مدیریتی می‌توانند به تصمیم گیری‌های مالی و بهبود فرآیندهای سوددهی کمک کنند؟ در این مطلب از بلاگ حسابداران خبره، همه آن چیزهایی که که باید درباره حسابداری مدیریت بدانید را بررسی کردیم.

تعریف حسابداری مدیریت

تعریف حسابداری مدیریت

هر آنچه باید درباره حسابداری مدیریت بدانیم

اطلاعاتی که مدیریت سازمان و شرکت‌های خصوصی و دولتی از امور مالی نیاز دارد، با دیگر بخش‌ها و عناوین شغلی متفاوت است. فرآیندی که بتواند اندازه گیری و پردازش، تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و تفسیر اطلاعات مورد نیاز مدیریت را انجام دهد، حسابداری مدیریت نامیده می‌شود. برای اینکه بدانید حسابداری مدیریت چیست، باید تعریف حسابداری مدیریتی را بررسی کنید. در این رشته جمع آوری، طبقه بندی، تفسیر و ارائه فعالیت‌های مختلف مالی انجام می‌شود. رشته حسابداری مدیریت، اهداف مشخصی دارد که باید توسط حسابدار به نتیجه برسد. مهم‌ترین چیزی که حسابداری مدیریت به دنبال آن است، راحت‌تر کردن و دقیق‌تر کردن تصمیمات مالی در شرکت،سازمان، اداره و… است. همچنین با انجام این شاخه از حسابداری، موانع و ریسک‌های موجود در سیستم هم شناسایی می‌شود. مدیریت استراتژیک رفع موانع سازمان، از جمله مباحثی است که بین حسابداری مدیریت و مدیریت ریسک مشترک است. در نهایت این رشته و پیاده سازی آن در سیستم می‌تواند به سودآوری سازمان هم کمک کند. با بهبود فرایند تصمیم گیری‌های مالی، از هزینه‌های اضافی جلوگیری شده و شرکت در مسیر سودآوری قدم بر خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

روش مدیریت هزینه در صنعت پیمانکاری چگونه است؟

مزایای حسابداری مدیریت چیست؟

برای اطلاع از مزایای این رشته، باید کاربرد حسابداری مدیریت را در هر سازمان و شرکت بررسی کنیم. حوزه های کاری حسابداری مدیریت باعث می‌شود تا حسابدار بتواند قسمت‌های مختلف از سازمان را بهبود ببخشد. گزارشی که حسابدار از تمامی بخش‌ها و به تفکیک ارائه می‌کند، وضعیت هر قسمت را روشن می‌سازد. این یعنی نقاط ضعف و قدرت شرکت با یک گزارش جامع حسابداری مدیریتی، مشخص می‌شود. کاربرد حسابداری مدیریت روز به روز در حال افزایش است و استفاده از آن در تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ رواج پیدا کرده است. از حسابداری مدیریت می‌توان برای انجام کارهای زیر کمک گرفت:

حسابداران مدیریت، نه تنها در شرکت‌های خصوصی بلکه در شرکت‌ها و ادارات دولتی هم اولویت استخدامی دارند

حسابداران مدیریت، نه تنها در شرکت‌های خصوصی بلکه در شرکت‌ها و ادارات دولتی هم اولویت استخدامی دارند

بازار کار رشته حسابداری مدیریت چگونه است؟

رشته حسابداری مدیریت، یکی از مهم‌ترین شاخه‌های رشته حسابداری محسوب می‌شود. مزیت حسابداری مدیریت باعث شده که تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ به فکر استفاده و پیاده سازی آن بیفتند. اما استفاده مناسب از حسابداری مدیریت، نیازمند مشخص شدن اهداف درون سازمانی است. اهداف حسابداری مدیریت باید واضح، قابل دستیابی و در بازه‌های کوتاه مدت و بلند مدت باشد. استخدام در رشته حسابداری مدیریت استراتژیک، تنها زمانی برای فارغ التحصیلان حسابداری ممکن است که علاوه بر مفاهیم اولیه حسابداری و اصول آن، تسلط کافی را روی حوزه های کاری حسابداری مدیریت داشته باشید. مدیریت ریسک، مدیریت عملکرد، مدیریت راهبردی، کمک به برنامه ریزی مالی، کمک به تصمیم گیری، شناسایی مشکلات و ارائه راهکار و سودآوری و پیش بینی را باید برای کار به عنوان حسابدار مدیریت یاد بگیرید. 

مسئولیت‌های حسابدار مدیریت

وظایف حسابدار مدیریت کاملا مشخص و واضح است. حسابدار مدیریت باید جمع آوری اطلاعات مالی را در اولین قدم از کار خود انجام دهد. از حسابدار مدیریتی، هیچ گاه خواسته نمی‌شود تا ثبت اسناد مالی را در سیستم یا دفتر کل انجام دهد؛ این کار وظیفه حسابدار ساده شرکت است. اما حسابدار مدیریت باید تسلط کافی را برای بررسی اسناد و تحلیل و تفسیر آن‌ها داشته باشد. در نهایت حسابدار باید از اطلاعات به دست آمده، برای کارهای زیر استفاده کند:

انواع روش‌های هزینه یابی در حسابداری مدیریت چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های حسابداری مدیریت، تعیین بهای تمام شده کالا است. از این نظر می‌توان حسابداری مدیریت را بخشی از حسابداری مالی هم در نظر گرفت. البته باید بدانید که در حسابداری مدیریت، تنها شناسایی بهای تمام شده کالا یا خدمات مهم نیست بلکه این فرآیندها باید منجر به بهبود تصمیم گیری‌های مالی شود. در غیر این صورت، اهداف حسابداری مدیریت تحقق پیدا نمی‌کند. روش‌های مختلف هزینه یابی در حسابداری مدیریت، به حسابداران و مدیران کمک می‌کند تا در تصمیم گیری‌های مالی به بهترین شکل عمل کند. انواع روش‌های هزینه یابی مورد استفاده، شامل موارد زیر است:

حسابداری مدیریت با حسابداری صنعتی و مالی تفاوت دارد و یک رشته کاملا تخصصی محسوب می‌شود

حسابداری مدیریت با حسابداری صنعتی و مالی تفاوت دارد و یک رشته کاملا تخصصی محسوب می‌شود

تفاوت حسابداری مدیریت با حسابداری صنعتی و مالی 

با وجود این که برخی از فعالیت‌ها و مباحث موجود در حسابداری مدیریت با حسابداری صنعتی و حسابداری مالی مشترک است، اما نمی‌توان مسئولیت‌های این 3 رشته را بر دوش یک نفر گذاشت. در حسابداری مدیریت مثل حسابداری صنعتی، بهای تمام شده کالاها و خدمات محاسبه می‌شود. در مقابل، مثل حسابداری مالی، حسابداری مدیریت به جمع آوری اطلاعات و اسناد حسابداری نیاز دارد. با در نظر گرفتن این موارد، تفاوت این دو رشته با حسابداری مدیریت چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود که حسابداران مالی یا حسابداران صنعتی نتوانند کار حسابداران مدیریتی را انجام دهند؟

تفاوت حسابداری مدیریت با دیگر رشته‌های حسابداری، در ماهیت آن است. از حسابداران مدیریت صرفاً برای برنامه ریزی‌های مالی و گرفتن تصمیمات آینده شرکت کمک گرفته می‌شود. در حسابداری مدیریتی نگهداری و حفظ سوابق مالی اهمیت ندارد. اگرچه حسابداران مدیریت از اطلاعات مالی گذشته برای دادن گزارشات و ارائه پیشنهادات استفاده می‌کنند اما آن‌ها هیچ وظیفه ای برای نگهداری سوابق مالی ندارند. 

جمع بندی

برای کار به عنوان حسابدار مدیریتی باید توانایی‌های خود را چه از نظر علمی و چه از نظر عملکردی در نظر بگیرید. کار در رشته حسابداری مدیریت نیازمند مهارت‌های فنی است. نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تنها با دانستن اصول حسابداری و مفاهیم اولیه بتوانید مسئولیت‌های حسابدار مدیریت را بر عهده بگیرید. در دوره آموزش حسابداری موسسه پکت، مفاهیم پایه حسابداری به شما آموزش داده می‌شود. آموزش حسابداری در در مجموعه حسابداران خبره، شانس یادگیری حسابداری زیر نظر بهترین مربیان و اساتید مجرب را به شما می‌دهد. اما این دوره به تنهایی نمی‌تواند باعث گرفتن فرصت‌های شغلی حسابداری مدیریت برای شما شود. می‌توانید آموزش جامع حسابداری را به عنوان پیش نیاز برای دوره‌های دیگر در نظر بگیرید. با شرکت در کارگاه‌های حسابداری مدیریت آموزشگاه حسابداری پکت، می‌توانید در مسیر جدیدی قدم بردارید. 



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.