تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

مهم‌ترین سوالاتی که قبل از دوره MBA و DBA با آن روبرو می‌شوید؟

مدیریت صحیح یکی از عوامل مهم در دستیابی به موفقیت در یک کسب و کار به حساب می‌آید که در صورتی که به خوبی اجرا نشود می‌تواند منجر به شکست شود. در واقع تفاوت در دستیابی به موفقیت و مواجه شدن با شکست در یک سازمان در آگاهی و شناخت مهارت‌های مدیریتی خلاصه می‌شود. رشته‌های MBA و DBA جزو رشته‌های مربوط به مدیریت کسب و کار هستند که افراد با شرکت در این دوره‌ها مهارت‌های لازم برای مدیریت یک سازمان را بدست می‌آورند. در این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت، قصد داریم برخی سوالات مطرح درباره رشته MBA و DBA را مطرح کرده و به آن‌ها پاسخ دهیم.

 

مهم ترین سوالات کاربران درباره رشته MBA و DBA

رشته MBA یا مدیریت کسب و کار یکی از رشته‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و افراد زیادی علاقمند به شرکت در دوره‌های مربوط به این رشته و اخذ مدرک هستند. اما درصد زیادی از افراد نیز وجود دارند که اطلاعات زیادی در خصوص این رشته نداشته و سوالات زیادی در خصوص شرایط و ویژگی‌های آن در ذهن آن‌ها شکل گرفته است. به عنوان مثال یکی از سوالات مطرح درباره رشته MBA و DBA این است که سرفصل‌های دروس این دروه‌ها چیست یا چه کسانی می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند و سوالاتی از این دست که در ادامه به مهم‌ترین سوالات در این رابطه پاسخ می‌دهیم.

مدیران بازرگانی، بیشتر با منابع انسانی درگیر هستند تا مدیریت اجرایی کسب و کار

مدیران بازرگانی، بیشتر با منابع انسانی درگیر هستند تا مدیریت اجرایی کسب و کار

تفاوت MBA با مدیریت بازرگانی چیست؟

یکی از سوالات مطرح درباره رشته MBA و DBA که توسط افراد زیادی مطرح می‌شود این است که این رشته‌ها چه تفاوتی با رشته مدیریت بازرگانی دارند و کدام یک بهتر است؟ بیان تفاوت‌های رشته MBA و مدیریت بازرگانی ساده نیست و این تفاوت‌های بیشتر به زمینه‌ای که افراد در آن فعالیت می‌کنند یا علاقه به فعالیت دارند می‌تواند متفاوت باشد.

 

در همین رابطه بخوانید: تفاوت mba و dba چیست؟

 

برای ثبت نام در دوره DBA به مدرک MBA نیاز داریم؟

یکی از سوالات مطرح درباره رشته MBA و DBA که توسط افرادی زیادی پرسیده می‌شود این است که آیا برای ثبت نام در دوره DBA، افراد باید مدرک MBA داشته باشند؟ دوره DBA دوره دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب و کار است که با نام دوره مدیریت اجرایی نیز شناخته می‌شود که یکی از بالاترین سطوح آموزشی در حوزه مدیریت به حساب می‌آید. افراد برای ثبت نام در این دوره مانند دانشگاه باید مدرک کارشناسی ارشد یعنی مدرک MBA را اخذ کرده باشند. افراد در صورتی که مدرک MBA از یکی از مؤسسات و دانشگاه‌های داخلی و خارجی را داشته و همچنین سوابق کاری و اجرایی خوبی داشته باشند می‌توانند در دوره DBA ثبت نام کرده و مدرک آن را اخذ نمایند.

 

اعتبار مدرک MBA چقدر است؟

اعتبار مدرک MBA یکی دیگر از سوالات مطرح درباره رشته MBA و DBA است توسط برخی از افراد مطرح می‌شود.

بهترین گرایش MBA در ایران چیست؟ اعتبار مدرک مدیریت کسب و کار به مراکز و مؤسساتی که این مدرک را ارائه داده‌اند بستگی دارد. در واقع اعتبار و درجه علمی مؤسسه یا دانشگاه، مرجع تأیید کننده مدرک، اساتید و کادر آموزشی و غیره از جمله عواملی هستند که در اعتبار مدرک MBA نقش دارند.

به طور کلی مدرک MBA در خارج از کشور به عنوان مدرک معادل کارشناسی ارشد پذیرفته شده و فرد می‌تواند با این مدرک در دانشگاه برای مقاطع بالاتر تحصیل کند. در صورتی که در ایران، این مدرک برای دانشگاه‌ها معتبر نبوده و فرد برای ادامه تحصیل در دانشگاه باید مدرک دانشگاهی در رشته تحصیلی مورد نظر اخذ کرده باشد.

در همین رابطه بخوانید: شرایط ادامه تحصیل با مدرک mba

متقاضیان رشته MBA و DBA باید علاوه بر دانش عمومی کسب و کار، توانایی راهبری و نظارت بر تیم‌های مختلف سازمان را داشته باشد

متقاضیان رشته MBA و DBA باید علاوه بر دانش عمومی کسب و کار، توانایی راهبری و نظارت بر تیم‌های مختلف سازمان را داشته باشد

متقاضی دوره MBA باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یکی دیگر از سوالات مطرح درباره رشته MBA و DBA این است که فرد متقاضی شرکت در این دوره‌ها چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی باید داشته باشد؟ برای شرکت در دوره MBA افراد به مهارت خاص یا پیش زمینه تحصیلی خاصی نیاز ندارند و همه افرادی که قصد مدیریت یک کسب و کار را دارند با هر سابقه کاری و تحصیلی می‌توانند در این دوره‌های ثبت نام کرده و شرکت نمایند. افرادی که در این دروه‌های شرکت می‌کنند در طول دوره کلیه مهارت‌های حرفه‌ای تئوری و عملی در حوزه‌های مخالف مانند مالی، تفکر انتقادی و حل مشکلات را خواهند آموخت.

تئوری و طراحی ساختاری سازمانی، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، استراتژی کسب و کار، تفکر استراتژیک، بازاریابی و مدیریت بازار، برندسازی، تبلیغات، ارتباط با مشتریان، حسابداری و اقتصاد، مدیریت مالی، سرمایه گذاری، مدل‌های کسب و کار، فنون مذاکره، مهارت‌های فروش سرفصل‌های دروس و مباحثی است که در دوره آموزشی MBA به متقاضیان ارائه می‌شود تا با یادگیری آن‌ها بتوانند کسب و کار خود را در مسیر موفقیت قرار دهند.

 

آیا هر کسی می‌تواند در دوره DBA ثبت نام کند؟

یکی پر تکرارترین سوالات مطرح درباره رشته MBA و DBA این است که آیا همه افراد می‌توانند در دوره DBA و مدارس کسب و کار ثبت نام کرده و مدرک آن را اخذ کنند؟ همانطور که گفته شد دوره آموزشی DBA دوره دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب و کار است که افراد باید برای شرکت در این دوره موفق به گذراندن دوره MBA و اخذ مدرک آن شده باشند. همچنین سایر افرادی که موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در هر رشته دانشگاهی شده باشند می‌توانند در دوره DBA شرکت کنند. بر این اساس همه افراد با این شرایط می‌توانند در دوره DBA شرکت کنند و نیازی به برخورداری از مهارت و توانایی خاص وجود ندارد.

افرادی که قصد دارند در حوزه کاری خود بتوانند از پس مهم‌ترین و دشوارترین چالش‌های موجد برآمده و راه حل منطقی برای آن ارائه کنند در صورتی که مدرک MBA یا کارشناسی ارشد در هر رشته‌ای داشته باشند می‌توانند در دوره DBA ثبت نام کرده و شرکت نمایند. هدف از برگزاری این دوره این است که دانش و مهارت‌های افراد در حوزه‌های مختلف مانند مدیریت منابع انسانی، مدیریت استراتژیک، اقتصاد، حسابداری، مدیریت بازاریابی و غیره به بالاترین سطح از نظر علمی و عملی رسانده و شرایطی را فراهم کند که افراد بتوانند مسائل و مشکلات کسب و کار خود را به راحتی حل کنند.

برای استخدام با مدرک MBA و DBA، باید علاوه بر مدرک کاغذی، رزومه کاری موفق و سابقه هم داشته باشید

برای استخدام با مدرک MBA و DBA، باید علاوه بر مدرک کاغذی، رزومه کاری موفق و سابقه هم داشته باشید

شرایط استخدام و درآمد فارغ التحصیلان MBA و DBA چگونه است؟

از دیگر سوالات مطرح درباره رشته MBA و DBA، سوال در مورد شرایط کاری و درآمد فارغ‌التحصیلان این رشته است. یکی از مزایای مدرک دوره‌های MBA و DBA برای فارغ‌التحصیلان از این رشته‌ها این است که فرصت‌های شغلی زیادی پیش روی خود خواهند دید و همچنین نسبت به سایر موقعیت‌های شغلی از امنیت شغلی بالاتری برخوردار هستند. بر اساس آمار در سال 2020 در اوج پاندمی کرونا در جهان نزخ بیکاری برای افرادی که دارای مدرک MBA بودند 4.1 بوده است که نسبت به نرخ 5.5 درصدی بیکاری افراد داری مدرک کارشناسی و نرخ 8.3 درصدی کل بیکاری، عدد قابل ملاحظه‌ای به حساب می‌آید.

بر اساس همین آمار در سال 2021 از هر 10 مورد استخدام، 9 مورد افرادی بوده‌اند توانسته بودند در یکی از گرایش های MBA و DBA (دوره‌های آموزشی مدیریت کسب و کار) در زمینه‌های مختلف مانند سلامت و دارو، فناوری، مشاوره و غیره اخذ مدرک نمایند. اخذ مدرک در این دوره‌های فرصت‌های شغلی زیادی را بر اساس علاقه و تخصص افراد برای آن‌ها فراهم می‌کند که می‌تواند در سطوح مختلف حتی مدیرعاملی یک شرکت یا سازمان خصوصی یا دولتی متفاوت باشد. همچنین افراد فارغ‌الحصیل شده از این رشته‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف مانند مدیریت مالی، مدیریت کسب و کار، اقتصاد و بازاریابی تدریس کرده و تجربیات و دانش خود را به دیگران منتقل کنند.

در کنار فرصت‌ها و موقعیت‌های شغلی مختلف، افراد می‌توانند در حوزه‌های مربوط به تحلیلگری مالی و همچنین تهیه طرح‌های تحقیقاتی تجاری نیز فعالیت کرده و درآمد خوبی بدست آورند. بنابراین طیف وسیعی از موقعیت‌های شغلی و آموزشی و پژوهشی وجود دارد که افراد پس از فارغ‌التحصیلی از رشته‌های MBA و DBA می‌توانند در آن‌ها مشغول به فعالیت شوند.

بیشتر بخوانید: بازار کار رشته MBA + فرصت‌های شغلی داخلی و خارجی (آپدیت 2022)

جمع‌بندی

امروزه برای دستیابی به موفقیت در مشاغل و کسب و کارهای مختلف، مهارت‌های مدیریتی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عامل به حساب می‌آیند. در واقع افراد برای اینکه بتوانند کسب و کار خود را در مسیر موفقیت قرار دهند باید بتوانند مهارت‌های مدیریتی خود را تقویت کنند تا از این طریق با فهم عمیق‌تر، واکنش سریع‌تری نسبت به جریان امور در کسب و کار از خود به نمایش بگذارند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند در برابر تغییرات اقتصادی انعطاف‌ بیشتری از خود و کسب و کارشان به نمایش بگذارند. یکی از بهترین راه‌های تقویت مهارت‌های مدیریتی شرکت در دوره‌های مدیریت کسب و کار مانند MBA و DBA است که می‌تواند نقش مهمی در موفقیت یک سازمان ایفا کند. در این مقاله تلاش کردیم سوالات مطرح درباره رشته MBA و DBA را مطرح کرده و پاسخ مناسب در مورد آن ارائه نماییم.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.