تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

آزمون حسابدار رسمی چیست؟

به عنوان یک حسابدار چقدر با آزمون حسابدار رسمی آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید که حسابدار رسمی شدن چگونه مسیر شغلی شما را متحول می‌کند؟ منابع و سرفصل‌های آزمون حسابدار رسمی چیست؟ چه دوره‌هایی می‌تواند آمادگی شما را برای شرکت در آزمون حسابدار رسمی بیشتر کند؟ آزمون حسابدار رسمی 1400 در تاریخی برگزار می‌شود؟ پاسخ این سوالات را می‌توانید در بلاگ پکت بخوانید.

آزمون حسابدار رسمی

آزمون حسابدار رسمی

آزمون حسابدار رسمی

برای آن‌که عضوی از جامعه حسابداران ایران شوید، تنها یک راه دارید؛ قبولی در آزمون حسابداران رسمی. اینکه آزمون حسابدار رسمی چیست و چگونه باید خود را برای آن آماده کنید، بحث دیگری است. حسابداران ساده با گذشت سالیان و پیدا کردن تجربه، حرفه‌ای‌تر و خبره می‌شوند. اما سابقه کاری به تنهایی نمی‌تواند بیانگر توانایی شما در مدیریت قسمت‌های مختلف مالی شرکت باشد. آزمون حسابدار رسمی، حسابداران را عضوی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جامعه حسابداری می‌کند. با دریافت گواهینامه و مهر و امضای این انجمن، اعتبار زیادی به کار خود می‌دهید. اعضای جامعه حسابداران نه تنها دانش و تجربه کاری بالایی دارند، بلکه توانایی آن‌ها در ارائه راهکارهای مالی محک خورده است. برای قبولی در این آزمون باید آمادگی زیادی روی تمامی مباحث امور مالی داشته باشید. با وجود آن‌که شرکت در آزمون حسابدار رسمی تنها برای حسابداران با مدرک دانشگاهی ممکن است، اما اینکه نتوانید تمامی سوالات تستی و تشریحی این آزمون را پاسخ دهید، اتفاق طبیعی است. بنابراین نمی‌توانید بدون داشتن آمادگی کامل، احتمال قبولی بالایی را برای خود در نظر بگیرید.

تفاوت حسابدار ساده با حسابدار رسمی چیست؟

طبیعی است که قبل از ثبت نام و شرکت در آزمون با سوالات زیادی روبه‌رو شوید. مهم‌ترین سوال این است که حسابدار ساده چه تفاوتی با حسابدار رسمی دارد. حسابدار رسمی کیست؟ دلیل کارمند حسابداری برای شرکت در آزمون حسابدار رسمی چیست؟ چه مزایا و امتیازات شغلی در انتظار حسابداران رسمی است؟ تفاوت‌های حسابدار رسمی و کارمند ساده حسابداری را می‌توان با بررسی وظایف آن‌ها مشخص کرد. کارمندان واحد حسابداری عموماً با دستمزد پایه وزارت کار شروع به کار می‌کنند. وظیفه حسابدار، وارد کردن اطلاعات به دست آمده از معاملات، فاکتورها و اسناد مالی در دفاتر حسابداری است. آن‌ها باید طبقه بندی اسناد را هم انجام دهند. وظیفه رسیدگی به امور مالیاتی و تهیه گزارشات صورت‌های مالی هم بر دوش حسابداران است. حسابداران ساده نمی‌توانند وظایف مدیریتی بر عهده بگیرند و پایین‌ترین مرتبه شغلی را در واحد امور مالی دارند. اما حسابداران رسمی می‌توانند وارد مشاغل مدیریتی هم شوند. با در نظر گرفتن تجربه و سطح دانش حسابدار رسمی، او می‌تواند به راحتی مدیریت واحدهای مختلف مالی را بر عهده بگیرد. وظیفه حسابدار رسمی، وارد کردن اطلاعات اسناد مالی نیست. کسی از حسابداران رسمی نمی‌خواهد که صورت‌های مالی را در دفاتر شرکت ثبت کند. حسابدار رسمی، وظیفه نظارت بر کارمندان حسابداری را بر عهده دارد. او صحت اطلاعات صورتحساب‌ها و گزارشات را تایید می‌کند. وظیفه ارائه راهکارهای کاهش هزینه و افزایش درآمدها هم بر عهده حسابداران رسمی است. علاوه بر تمام اینها، اعتماد صاحبان کسب و کار به حسابدار رسمی بیشتر است. در سپردن وظایف حساس، اولویت بالاتر با حسابداران رسمی است. تفاوت در حقوق و دستمزد، تعداد فرصت‌های شغلی و ارتقا شغلی هم بسیار زیاد است. با وجود این تفاوت ها، تمام حسابداران ساده باید بدانند که آزمون حسابدار رسمی چیست و چگونه می‌توانند از این آزمون به عنوان پله‌ای برای رشد استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: چطور می‌توانم حسابدار رسمی شوم؟

در سامانه تشخیص صلاحیت حرفه‌ای حسابداران رسمی، می‌توانید آخرین اخبار آزمون حسابداری رسمی را پیگیری کنید

در سامانه تشخیص صلاحیت حرفه‌ای حسابداران رسمی، می‌توانید آخرین اخبار آزمون حسابدار رسمی را پیگیری کنید

شرایط ثبت نام در آزمون حسابدار رسمی

برای آن‌که بدانید منابع و شرایط ثبت نام در آزمون حسابدار رسمی چیست، باید اخبار هر سال جامعه حسابداران رسمی ایران را دنبال کنید. اگرچه عمدتاً همان شرایط سال قبل برای سال جدید تمدید می‌شود، اما امکان تغییرات در منابع و مباحث آزمون وجود دارد. شرایط شرکت در آزمون حسابدار رسمی 1400، شامل موارد زیر است:

در نظر داشته باشید که نداشتن هر کدام از این شرایط، پرونده شما را ناقص می‌کند. حتی اگر مدرک کارشناسی مرتبط رشته حسابداری نداشته باشید اما مدرک ارشد یا دکترای مرتبط با حسابداری داشته باشید، امکان شرکت در آزمون برای شما وجود دارد. البته در این بین، 6 سال سابقه کاری شما پس از دریافت مدرک مرتبط محاسبه می‌شود. در سامانه تشخیص صلاحیت حرفه‌ای حسابداران رسمی، ثبت نام متقاضیان انجام می‌شود. با ثبت نام اولیه در سامانه مدارک و اطلاعات شما بررسی می‌شود. در صورتی که مشکلی برای دادن آزمون نداشته باشید، یک هفته قبل از تاریخ برگزاری می‌توانید کارت ورود به جلسه خود را چاپ کنید.

زمان برگزاری آزمون حسابدار رسمی 1400

ثبت نام آزمون حسابدار رسمی 1400 مانند دوره‌های پیشین در آبان ماه به پایان می‌رسد. تاریخ آزمون حسابدار رسمی 1400 از همین حالا مشخص است و در بعد از ظهر روز پنجشنبه و صبح روز جمعه 7/11/1400 و 8/11/1400 برگزار می‌شود. در صورتی که نتوانستید مدارک خود را تا اواسط آبان 1400 کامل کنید، واجد شرایط شرکت در آزمون نیستید. محل برگزاری آزمون روی کارت شرکت کنندگان مشخص شده است. در هنگام ثبت نام اولیه می‌توانید با مشخص کردن محل زندگی، آمادگی خود را برای رفتن به نزدیکترین شعبه امتحان اعلام کنید. در هنگام دریافت کارت ورود به جلسه، محل دقیق برگزاری آزمون و ساعت بسته شدن درب‌ها اعلام می‌شود. با توجه به اینکه این آزمون در بهمن ماه برگزار می‌شود، باید از مدت‌ها قبل برای آمادگی بیشتر درس خواندن را شروع کنید. گذراندن دوره‌ها و زدن تست‌های آموزشی باید با برنامه‌های منظم و هدفمند انجام شود.

منابع آزمون حسابدار رسمی 1400

با کمی جستجو می‌توانید منابع آزمون حسابدار رسمی را پیدا کنید. معمولاً تغییرات زیادی در مباحث آزمون رخ نمی‌دهد. همان سرفصل‌ها و دروس سال‌های قبل را می‌توانید برای سال جدید هم در نظر بگیرید. البته تغییرات در بودجه بندی سوالات تستی و تشریحی طبیعی است. لزوماً تعداد سوال از مباحث مختلف مساوی و با درجه سختی یکسان نیست. بنابراین باید هر چه بیشتر خود را برای پاسخ دادن به تمامی سوالات تستی و تشریحی آماده کنید. با در نظر گرفتن نمره منفی، شیوه‌های تست‌زنی هم باید استفاده شود. در کنار خواندن منابع آزمون حسابدار رسمی، باید کنترل استرس، مدیریت زمان و مهارت تست‌زنی را هم بیاموزید. سوالات آزمون حسابدار رسمی از سرفصل‌های زیر طرح می‌شود:

در بلاگ پکت می‌توانید بیشتر درباره استاندارد بین­‌المللی حسابداری 8، قانون تجارت و قانون‌های مالیات مستقیم بخوانید. جزییات قانون تجارت در مطلب «قانون تجارت در سال 1400 چه تغییراتی کرده است؟» بیان شده است. برای بررسی قانون مالیات مستقیم هم مطلب «حسابداری مالیاتی چیست؟» را بخوانید.

دروس دوره آمادگی آزمون حسابدار رسمی موسسه پکت

دروس دوره آمادگی آزمون حسابدار رسمی موسسه پکت

کلاس‌های آمادگی پیش از آزمون حسابدار رسمی

حتی بهترین حسابداران هم ممکن است در طول زمان، برخی از مباحث را فراموش کنند. بنابراین لازم است تا در دوره‌های آموزشی شرکت کنید تا تمام مباحث برای شما مرور شود. برنامه ریزی برای قبولی در آزمون حسابدار رسمی باید از ماه‌ها قبل از آزمون آغاز شود. نمی‌توانید انتظار داشته باشید آزمون تخصصی و دشوار حسابداران رسمی را در مدت کم قبول شوید. بنابراین به کلاس‌های آمادگی پیش از آزمون نیاز خواهید داشت. مرور سوالات آزمون حسابدار رسمی 1399 و سال‌های قبل از آن می‌تواند به آشنایی هر چه بیشتر شما با نحوه طرح سوالات کمک کند. اما خواندن سوالات و زدن تست از روی آن‌ها به اندازه کافی نمی‌تواند مهارت شما را بالا ببرد. برای بهتر شدن، پیشنهاد می‌کنیم تا دوره‌های آمادگی پیش از آزمون حسابدار رسمی آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره را بگذرانید. در این دوره تمامی مباحث و سرفصل‌های آزمون از صفر آموزش داده می‌شود. مرور تمامی دروس باید تا آذر ماه به پایان برسد. در یک ماه آخر تمام وقت شما باید صرف مرور، زدن تست‌ها و پاسخ دادن به سوالات تشریحی تخصصی شود. کسانی که نتوانند تا آذر ماه تمامی مباحث را جمع بندی کنند، کار سختی برای قبولی در آزمون خواهند داشت.



فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
محمد سلیمانی
با عرض سلام و خسته نباشید
من برای دوره جامعه حسابداران رسمی میخواستم ثبت‌ نام کنم
0 0
1401/12/06, 09:40
پشتیبان سایت
سلام دوست عزیز
کلاس‌های آمادگی آزمون‌ حسابداران رسمی از طریق سایت پکت، دوره‌های جاری/ دوره‌های آمادگی آزمون حرفه ای دنبال کنید.
1402/11/11, 16:09
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.