تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

چطور می‌توانم حسابدار رسمی شوم؟

حسابداران رسمی به چه کسانی گفته می‌شود؟ با داشتن این عنوان چه موقعیت‌های شغلی در مسیر کاری‌تان قرار می‌گیرد؟ شرایط حسابدار رسمی شدن چیست؟ آزمون حسابداران رسمی چه زمانی برگزار می‌شود و چگونه می‌توانید برای آن آماده شوید؟ در این مطلب بیشتر با آموزش حسابداری تکمیلی و پیشرفته، آزمون حسابداران رسمی و منابع این آزمون آشنا می‌شوید و از زمینه کاری حسابداران رسمی بیشتر بدانید.

حسابدار رسمی کیست؟

پیش از آنکه درباره آزمون‌ و دوره‌های آموزشی حسابداری رسمی برایتان بگوییم، باید بدانیم حسابدار رسمی کیست و به چه کسی حسابدار رسمی گفته می‌شود. مزایای حسابدار رسمی شدن چیست؟ شرایط حسابدار رسمی شدن چیست؟ عضویت در انجمن حسابداران خبره ایران چه مزایایی دارد؟

حسابدار رسمی به حسابداری گفته می‌شود که با شرکت در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران و قبولی در این آزمون، به عضویت این جامعه درآمده است. این فرد از آن پس به عنوان حسابدار رسمی و قسم خورده‌ی وزارت اموراقتصادی و دارایی محسوب می‌شود و به کار حسابرسی می‌پردازد. مهر و امضا حسابداران رسمی مورد تایید سازمان امور مالیاتی کشور است.

 

حسابداران رسمی چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

حسابداران رسمی به صورت انفرادی به عنوان حسابداران رسمی مستقل و یا به صورت گروهی با تاسیس شرکت حسابرسی می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر این خصوص، خدمات تخصصی زیر را ارائه دهند:

مهر و امضاء حسابداران رسمی مستقل و شرکت حسابرسی از نظر اعتبار، نزد قانون یکسان است و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند.

 

زمینه‌های کاری حسابداران رسمی چیست؟

سازمان امور مالیاتی کشور، تمام شرکت‌هایی که دارای ثبت درآمد هستند را ملزم به استفاده از خدمات حسابداران رسمی می‌نماید. در نتیجه حسابداران رسمی یکی از مهم‌ترین افرادی هستند که شرکت‌ها با آنها همیشه سر و کار خواهند داشت. این همکاری‌ها شامل موارد گوناگونی می‌شود مثلا شرکت‌های بزرگ معمولا برای حسابرسی داخلی، با حسابداران رسمی همکاری می‌کنند. گاهی اگر شرکتی بخواهد از بانک وام دریافت کند، بانک وام دهنده با نظر به مهر و امضای حسابداران رسمی در صورت‌های مالی آن شرکت، با پرداخت وام موافقت خواهد کرد. شرکت‌های پیمانکاری که می‌خواهند در مناقصه‌ها دولتی شرکت کنند، معمولا باید از حسابداران رسمی برای تایید صورت‌های مالی خود استفاده کنند.

 

مزایای حسابدار رسمی شدن چیست؟

یقینا قبل از شرکت در دوره‌های آمادگی پیش از آزمون، از خود می‌پرسید که مزایای عضویت در انجمن حسابداران خبره ایران چیست؟ چرا باید در این آزمون شرکت کرد؟ حسابدار رسمی شدن چه ویژگی‌هایی دارد؟ شرایط حسابدار رسمی شدن چیست؟

اولین و مهم‌ترین مزایای حسابدار رسمی شدن را می‌توانید هنگام پیدا کردن شغل و کار ببینید. حسابدار رسمی شدن، یک مسیر پایدار شغلی و آینده‌ای مطمئن برای شما می‌سازد. یعنی کسی که آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد، فرصت‌های شغلی بیشتری در مقایسه با دیگر حسابداران، برایش وجود دارد. علاوه بر آن، مزیت‌های شغلی و حقوق و درآمد حسابداران رسمی هم نسبت به حسابداران ساده، بیشتر است. 

دیگر مزایای حسابدار رسمی شدن و مزایای عضویت در انجمن حسابداران خبره ایران را می‌توانید در توانایی تاسیس شرکت حسابداری و حسابرسی ببینید. شما می‌توانید خودتان دست به کار شده و شرکت حسابداری و حسابرسی تاسیس کنید. یعنی لزومی ندارد به عنوان حسابدار یا حتی مدیریت واحد حسابداری در شرکت‌های دیگر مشغول باشید. به همین دلیل است که حسابدار رسمی شدن می‌تواند ماموریت‌های شغلی شما را تغییر دهد و ساعات کاری‌تان را منعطف و پروژه محور کند.

 

چگونه حسابدار رسمی شویم؟

برای رسیدن به مقام حسابداران رسمی و استفاده از مزایای حسابدار رسمی شدن، علاوه بر داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های مالی و حسابداری، داشتن حداقل 6 سال سابقه کار حسابرسی (پس از دریافت مدرک کارشناسی) و نیز قبولی در آزمون‌های گزینه‌ای و تشریحی حسابداری، حسابرسی و قوانین (مالیات‌ها، تجارت، محاسبات و...) لازم است. این مفاد، از جمله شرایط حسابدار رسمی است که باید داشته باشید. 

آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره برای کسانی که می‌خواهند در این آزمون شرکت کنند، دوره‌ای را تحت عنوان «دوره آمادگی آزمون حسابدار رسمی» برگزار می‌کند و در آن به ارائه سر‌فصل‌های زیر می‌پردازد:

  1. مروری بر حسابداری مالی و استانداردهای حسابداری
  2. مروری جامع بر حسابداری صنعتی
  3. مروری بر استانداردهای حسابرسی و گزارش‌نویسی حسابرسی
  4. قوانین و مقررات مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده
  5. قانون تجارت، دیوان محاسبات و سایر قوانین

 

چطور می‌توانم حسابدار رسمی شوم؟

مرکز آموزش حسابداران خبره دوره‌های آمادگی آزمون حسابداران رسمی را برگزار می‌کند

دوره آمادگی آزمون حسابداران رسمی چقدر طول می‌کشد؟

زمانی که برای حسابدار رسمی شدن شما باید در کلاس حاضر شوید حدودا 184 ساعت است. این زمان با توجه به اهمیت سرفصل‌ها، بین دروس تقسیم شده است.

بیشتر بخوانید: آزمون حسابدار رسمی چیست؟

 

برای آزمون چه بخوانیم؟

برای شرکت در آزمون حسابداران رسمی و استفاده از مزایای حسابدار رسمی شدن، خواندن منابع گوناگونی پیشنهاد می‌شود که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم. ضمنا وب‌سایت جامعه حسابداران رسمی ایران، تعدادی از سوالات سال‌های گذشته را روی وب‌سایت خود قرار داده‌ است که می‌توانید برای آشنایی با فضای سوالات و فهمیدن شرایط حسابدار رسمی آن‌ها را نیز مطالعه کنید.

 

نکات مهم روز آزمون

قبل از روز آزمون حسابداران رسمی، لازم است نسبت به موضوعاتی چون تعداد سوالات، زمان پاسخگویی، قوانین جلسه‌ی آزمون و... آگاهی داشته باشید. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات مربوط به آزمون را برایتان گفته‌ایم.

 

نقش توسعه فردی بر افزایش مهارت‌های یک حسابدار

توسعه‌ی فردی عبارتی است که این روزها زیاد می‌شنویم. اما توسعه فردی دقیقا چیست؟ چرا برای تبدیل شدن به یک حسابدار خبره، نیاز داریم قدمی در راه توسعه‌ی فردی خودمان برداریم؟

توسعه فردی به مجموعه‌ی فعالیت‌ها و مهارت‌ها اطلاق می‌شود که عملکرد فرد را در زمینه‌های مختلف زندگی شخصی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی بهبود می‌بخشد.

توسعه‌ی فردی ابعاد مختلفی دارد که از این بین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارت توسعه‌ی فردی یک فرایند چند جانبه است که هدفش بهبود بخشیدن به بخش‌های اساسی زندگی هر فردی است. کسی که در مسیر توسعه فردی گام برمی‌دارد، با دیدی منطقی‌تر، هدف‌گذاری می‌کند و با شناخت درستِ مسیر رسیدن به اهداف، موفقیت را دست‌یافتنی‌تر می‌کند.

با توجه به اهمیت مفهوم توسعه فردی در زندگی انسان مدرن، دور از ذهن نیست که برای تبدیل شدن به یک حسابدار خبره، نیاز است به ابعاد مختلف توسعه‌ی فردی توجه کرد. امروزه شناخت مسیر توسعه فردی، از منابع مختلفی امکان‌پذیر است. اما بهترین روش یادگیری مهارت‌های توسعه‌ی فردی شرکت در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط است.

آموزشگاه کندو، موفق‌ترین موسسه آموزشی در زمینه‌ی IT است که اقدام به برگزاری کارگاه توسعه فردی و آموزش مهارت های نرم می‌کند. این کارگاه به‌صورت ویژه برای افرادی طراحی شده که می‌خواهند وارد بازار کار شوند و تمرکز اصلی دوره‌ها بر بهبود مهارت‌های شغلی و مهارت‌های نرم است.

 

سخن آخر

در پایان امیدواریم این مطلب بتواند نقشی موثر در پاسخگویی به سوالات‌تان درباره شرایط حسابدار رسمی و نحوه حسابدار رسمی شدن داشته باشد و منجر به آن شود که با موفقیت آزمون حسابداران رسمی را پشت سر بگذارید. به یاد داشته باشید که هر چقدر بتوانید مهارت‌های نرم و دانش عمومی خود را در زمینه حسابداری و حسابرسی بالاتر ببرید، شانس بیشتری برای موفقیت در آزمون خواهید داشت و می‌توانید با موفقیت قدم‌های بعدی را شغل‌تان، بردارید. 



برچسب‌ها

فرم ارسال نظرات
سایر نظرات
هانی حسن زاده
سلام خدمت ادمین محترم.
من برای آزمون حسابدار رسمی میخواستم آماده شوم برای سال جدید
سابقه کاری هم با تا چهار ماه (تیر) دیگه دقیقأ شش سال میشود
آیا میتوانم در آزمون پیش رو شرکت کنم.چون بعضی از سایت ها یا دوستان میگن امکانش هست بعضی ها هم میگن نه یعنی اجماع نظری کاملی وجود ندارد
ممنون میشوم جواب بدهید
0 0
1403/01/07, 12:58
پشتیبان سایت
با سلام
بله اگه تا قبل از آزمون به 6 سال می‌رسه مشکلی نداره و می‌تونید ثبت‌نام کنید.
1403/01/20, 11:56
رضائی
سلام. من دارای مدرک دکتری مدیریت صنعتی مالی هستم. آیا معافیت از آزمون تخصصی دارم؟
0 1
1402/12/25, 23:23
ناشناس
با سلام
حتما باید سابقه کار حسابرسی داشت؟
با سابقه کار حسابداری نمیشه ازمون شرکت کرد؟
0 0
1402/12/05, 10:41
داود وجدی کیان
سلام من دارای 18 سال سابقه کار اجرایی حسابداری و مدیریت مالی می باشم اگر امسال در آزمون قبول بشوم چند سال فرصت دارم که سابقه سه ساله حسابرسی خودم را پر کنم و ارایه نمایم .؟
0 0
1402/09/28, 16:42
ناشناس
باسلام
سابقه کار مالیاتی در اداره امور مالیاتی با پست حسابرس ارشد هم قابل محاسبه است؟
0 0
1402/05/27, 09:16
بهروز صبوری
سلام وقت بخیر دوتا سوال دارم اول اینکه اطلاعات به روز انجمن حسابدارن رسمی رو از کجا میتونم داشته باشم مشخصا یه ادرس یا لینک بفرمایید و سوال دوم اینکه من از سال هفتاد و شش با هنرستان حسابداری شروع کردم بعد از گرفتن دیپلم حسابداری و انجام خدمت سربازی از سال هشتاد ودو جذب بخش دولتی شدم و در قسمت حسابداری تا الان مشغول به کار هستم مدرک کارشناسی رو تازه گرفتم حدود یکسال شد ولی مباحث مالی کاملا با روح و جسم بنده اجین شده و علاقه زیادی به حسابرسی دارم با این شرح میتونم جزو انجمن بشم کفش جفت کنم
0 0
1402/05/04, 10:45
غلام رضا محمدحسيني
با سلام من 13 سال سابقه كار حسابدراري در يك ارگان دولتي رو دارم آيا ميتونم درآزمون حسابدار رسمي شركت كنم يا خير
0 2
1401/12/28, 08:52
محمد رضایی
با سلام و عرض ادب و احترام
من دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت بارزگانی هستم و کارمند بانک، آیا میتونم در آزمون شرکت کنم؟
با تشکر
1 0
1401/12/14, 13:52
اکبراحمدی طامه
سلام
من ۲۵ سال کارمند بانکم بعد از لیسانس
سابقه کار مرتبط شما محسوب میشود
0 0
1401/11/12, 21:42
مسلم پورحسین
با سلام
صرف داشتن 6سال سابقه و موفقیت در آزمون باعث میشه که به عنوان حسابدار رسمی بصورت انفرادی یا شریک مجوز فعالیت گرفت یا اینکه بعد از آزمون باید به مدت 3 سال به عنوان مدیر فنی در یک موسسه حسابرسی فعالیت داشته باشیم .ممنون از راهنمایی های خوبتون
0 0
1401/10/30, 01:26
یوسف روحی
سلام به نظرم این شش سال سابقه حسابرسی بسیار سخت گیرانه و غیر منطقیه
چرا که شرط استخدام در موسسات حسابرسی داشتن مدرک حسابدار رسمی
و شرایط شرکت در ازمون داشتن شش سال سابقه هستش
3 0
1401/10/18, 00:14
محمدرضا ساغری
سلام.من سال ۱۳۷۴ استخدام بانک ملی با مدرک دیپلم شدم.سال ۱۳۸۵کاردانی حسابداری و سال ۱۳۸۸ لیسانس حسابداری گرفتم.ایا میتونم در ازمون شرکت کنم.
0 0
1401/10/05, 21:01
شبنم محبی
با سلام من 6 سال سابقه کار در زمینه حسابداری دارم و مدرکم کارشناسی ارشد هستم ایا توی ازمون حسابدار رسمی میتونم شرکت کنم؟
1 0
1401/08/29, 12:35
پشتیبان سایت
سلام دوست عزیز،
بله.
1402/11/15, 13:57
مهدي خليلي
باسلام
آيا حسابرسان ديوان محاسبات كشور هم با داشتن شش سال سابقه مجاز به شركت در آزمون هستند؟
0 0
1401/04/12, 16:45
مهدي خليلي
باسلام
آيا حسابرسان ديوان محاسبات كشور هم با داشتن شش سال سابقه مجاز به شركت در آزمون هستند؟
0 0
1401/04/12, 16:44
علی میرزائی
با سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم اگر شخصی ۸ سال سابقه حسابداری ( نه حسابرسی ) و سابقه تدریس در دانشگاه داشته باشه و از طرفی مدرک acca رو هم اخذ کرده باشه میتونه توی آزمون حسابداران رسمی شرکت کنه یا حتما باید ۶ سال سابقه کار حسابرسی داشته باشه
24 15
1398/07/07, 12:52
حسابداران خبره
سلام، وقت شما بخیر
برای شرکت در آزمون حسابداران رسمی، باید سابقه کار در زمینه حسابرسی داشته باشید، با توجه به اینکه شما مدرک ACCA دارید، اگر از زمان دریافت مدرک ACCA شما سه سال گذشته باشه، مدارکتون رو برای جامعه حسابداران رسمی ارسال میکنید تا مورد ارزیابی قرار بگیره. شاید قبول کنند.
امسال فرصت ثبت نام در آزمون به اتمام رسیده، برای سال آینده میتونید به این روش بررسی کنید.
1398/07/08, 10:25
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.