تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابدار رسمی کیست؟

حسابداران با حداقل ۶ سال سابقه کاری، شانس خوبی برای ورود به جامعه حسابداران رسمی دارند. اما قبل از آن شما باید بدانید که حسابدار رسمی چیست و برای تبدیل شدن به آن، چه شرایط و پیش نیازهای وجود دارد. با خواندن این مطلب از بلاگ حسابداران خبره، می‌توانید دریابید که چه مزایای شغلی و امتیازات حقوقی انتظار شما را می‌کشد. در این مطلب درمی‌یابید که حسابدار رسمی کیست و چه وظایفی دارد. با پکت همراه باشید.

حسابدار رسمی کیست؟

حسابدار رسمی کیست؟

حسابدار رسمی کیست؟

نام جامعه حسابداران رسمی برای تمامی کارمندان و مدیران حسابدار آشنا است. کسانی که عضو این جامعه هستند به عنوان حسابدار رسمی شناخته می‌شوند. در واقع ماهر‌ترین و بهترین حسابداران کشور می‌توانند عضویت جامعه حسابداران رسمی را داشته باشند. عضو شدن در این مجموعه، از طریق برگزاری یک کنکور اختصاصی و تخصصی است. توانایی حسابداران رسمی به عنوان یک مسئول امور مالی خبره و ماهر اثبات شده است. بدون آن‌که مهارت‌های فنی و توانایی‌های بالای حسابداری داشته باشید، نمی‌توانید حسابدار رسمی شوید. حسابداران رسمی کشور توانایی پذیرفتن شغل‌های مدیریتی و تخصصی را دارند. حسابدار رسمی، همان دانش اولیه حسابدار را با کمی چاشنی تجربه و مهارت دارد. بنابراین شرکت در کنکور حسابداران رسمی می‌تواند برای شما ارتقا شغلی و مزایای حقوقی داشته باشد. مهر و امضای جامعه حسابداران رسمی برای تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی معتبر است. حسابدار رسمی لازم نیست مدت زیادی در جستجوی کار باشد زیرا موقعیت‌ها و فرصت‌های شغلی زیادی به او پیشنهاد می‌شود.

حسابدار رسمی شدن یک مزیت خیلی خوب در رزومه حسابداری است. 

 

تفاوت اساسی حسابدار رسمی با کارمند حسابدار چیست؟

برای تمامی حسابداران ساده این سوال وجود دارد که حسابدار رسمی شدن چه مزایایی دارد. حسابدار رسمی چه ویژگی‌هایی می‌تواند برای شما داشته باشد؟ یک کارمند حسابدار ساده دارای حقوق و وظایف کاری مشخص است. برای حسابداران رسمی هم وظایف مشخصی در نظر گرفته می‌شود. تمامی کارمندان ساده و خبره واحد مالی می‌دانند که حسابدار چیست و چگونه انجام می‌شود، اما سطح علمی بالاتر و تجربه کاری بیشتر باعث می‌شود که حسابدار رسمی برای دریافت مشاغل تخصصی‌تر گزینه بهتری باشد. حسابدار رسمی شدن به راحتی می‌تواند شرایط استخدام و تعیین حقوق را برای شما بهبود ببخشد. اگر حسابدار را به عنوان مسیر شغلی اصلی در نظر بگیریم، حسابدار رسمی مقصد و بالاترین جایگاه یک حسابدار است. تفاوت‌های حسابدار رسمی با کارمند حسابدار ساده را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1- انجام امور تخصصی حسابدار

دامنه وظایف حسابدار رسمی بسیار گسترده‌تر از کارمند ساده حسابدار است. حسابدار رسمی همان دانش ابتدایی و اولیه حسابدار را دارد اما مهارت و توانایی‌های بیشتر، به او اجازه انجام کارهای تخصصی‌تر را می‌دهد. حسابدار رسمی دیگر به سراغ ثبت، طبقه بندی و نگهداری اسناد مالی نمی‌رود. این کار وظیفه کارمند حسابدار است. به جای آن، از حسابدار رسمی انتظار می‌رود تا پیشنهادات و ایده‌هایی را برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد ارائه دهد. حسابدار رسمی عمدتاً باید وظایف نظارتی و مدیریتی را انجام دهد. او کسی است که ساماندهی اسناد و صحت ورود اطلاعات را را مدیریت می‌کند. علاوه بر آن، حسابدار ساده اگرچه می‌داند مدیریت ریسک چیست، اما وظیفه او دادن راهکارهای بهینه سازی ریسک نیست. اما حسابدار رسمی باید برای کاهش اثرات ریسک و ضرر و زیان، ایده‌های کاربردی و عملی داشته باشد.

حسابدار رسمی می‌تواند مدیریت واحدهای مالی را برعهده بگیرد

حسابدار رسمی می‌تواند مدیریت واحدهای مالی را برعهده بگیرد

2- مدیریت واحدهای مالی

در یک واحد صنعتی بزرگ وجود چندین واحد حسابداری مجزا و مستقل از هم چیز عجیبی نیست. حسابداران رسمی به عنوان مدیران داخلی این واحدهای مالی فعالیت می‌کنند. آن‌ها بهترین گزینه برای این کار هستند. تجربه و تخصص آن‌ها در رسیدگی به امور مالی کمک می‌کند تا بهترین عملکرد از هر واحد مشاهده شود. حسابدار رسمی در واقع نظارت و مدیریت کارمندان ساده حسابدار را بر عهده دارد.

3- تعداد فرصت‌های شغلی

سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی به افراد با گواهینامه جامعه حسابداران رسمی، راحت‌تر اعتماد می‌کنند. فرصت‌های شغلی که در اختیار حسابداران رسمی در ایران گذاشته می‌شود، بسیار بیشتر از کارمندان ساده حسابدار است. دلیل این اتفاق، مورد تایید بودن توانایی‌ها و مهارت‌های حسابدار رسمی است.

4- امتیازات و مزایای شغلی

فارغ از تعداد فرصت‌های شغلی بیشتر، مزایای شغلی حسابدار رسمی چیست؟ حسابداران رسمی وظایف تخصصی امور مالی را بر عهده دارند. به همین دلیل دریافت حقوق و مزایای بیشتر دور از ذهن نخواهد بود. میزان حقوق و پاداش حسابدار رسمی 1401 بیشتر از حقوق پایه اعلام شده از سمت وزارت کار است. دریافت حداقل حقوق وزارت کار برای حسابداران ساده امری طبیعی است اما حسابداران رسمی حتی تا چند برابر دریافتی دارند.

 

چگونه می‌توان حسابدار رسمی شد؟

برای حسابدار رسمی شدن مسیر همواری پیش روی شماست. شرایط حسابدار رسمی چیست؟ برای حسابدار حرفه‌ای و خبره شدن به چه چیزهایی نیاز دارید؟ این سوالات ذهن تمامی حسابداران را به خود مشغول می‌کند. برای عضویت در جامعه حسابداران رسمی تنها یک راه وجود دارد. شرکت در آزمون حسابدار رسمی، تنها راه ورود به این جامعه است. هر ساله، یک نوبت آزمون سراسری برای حسابداران برگزار می‌شود. در صورتی که نتوانید حداقل امتیاز مورد نیاز برای قبولی در آزمون را کسب کنید، به شما گواهینامه حسابداران رسمی داده نمی‌شود. اتفاق خوشحال کننده آن است که محدودیتی برای شرکت در آزمون وجود ندارد. شما می‌توانید هر سال یک بار شانس‌تان را برای قبولی امتحان کنید. اما نکته اصلی در شرایط ثبت نام در آزمون است. اگر حسابدار رسمی شدن یا نشدن تنها با یک آزمون مشخص می‌شود، پس چرا تمامی حسابداران برای ثبت نام اقدام نمی‌کنند؟ پاسخ این سوال در شرایط پیش از ثبت نام است. برای ثبت نام در کنکور حسابدار رسمی، به پیش نیازهای علمی و کاری نیاز دارید.

 

شرایط ثبت نام در آزمون حسابدار رسمی چیست؟

قبل از آن‌که بخواهید شانس خود را در آزمون حسابدار رسمی امتحان کنید، باید شرایط خاصی را داشته باشید. پیش نیازهای ثبت نام در آزمون حسابدار رسمی، به شرح زیر است:

داشتن مدرک دانشگاهی حسابدار

حسابداران تجربی نمی‌توانند به عنوان حسابدار رسمی کار کنند. شرط اول و لازم برای شرکت در آزمون حسابداران رسمی، داشتن مدرک دانشگاهی است. حداقل مدرک حسابدار مورد نیاز، مقطع کارشناسی است. اما در صورتی که مدرک کارشناسی ارشد حسابدار داشته باشید، از امتیاز ویژه برخوردار خواهید بود.

سابقه کاری حسابدار

تفاوت اصلی حسابداران رسمی و کارمندان ساده حسابداری، در توانایی‌ها و مهارت‌های آن‌ها است. سابقه و تجربه کاری حسابدار برای ثبت نام لازم است. حسابدارانی که حداقل ۶ سال سابقه کار دارند، می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند. بخشی از مهارت‌ها و توانایی‌های حسابداران رسمی، از بازار کار به دست می‌آید و بدون داشتن تجربه، نمی‌توانید عضوی از جامعه حسابداران باشید.

داشتن توصیه نامه و تاییدیه اخلاقی

دریافت توصیه نامه از موسسات حسابداری و حسابرسی می‌تواند برای قبولی در آزمون این به شما کمک کند. بدون تاییدیه‌های اخلاقی، شانس موفقیت پایین می‌آید. شما باید توصیه نامه حداقل ۳ موسسه و شرکت را با در نظر گرفتن خصوصیات رفتاری، اخلاقی، مهارت، دانش، سابقه کاری و… خود داشته باشید.

شرایط دیگر

داشتن تابعیت ایرانی، نداشتن سابقه تقلب، اختلاف و اختلاس مالی و مالیاتی و نداشتن سابقه کیفری برای ثبت‌نام در آزمون الزامی است. امکان شرکت در آزمون جامعه حسابداران رسمی برای اتباع خارجی ممکن نیست. در صورت عدم رعایت پیش نیازها حتی اگر ثبت نام اولیه کرده باشید، نام شما از گردونه رقابت‌ها حذف خواهد شد.

دوره آموزشی حسابداری رسمی آموزشگاه حسابداری حسابداران خبره

دوره آموزشی حسابدار رسمی آموزشگاه حسابدار حسابداران خبره

دوره آموزشی حسابدار رسمی

با شرکت در دوره آموزشی آمادگی آزمون حسابدار رسمی، آمادگی‌تان را برای این آزمون بالاتر خواهید برد. برای کسب حداقل نمره قبولی در آزمون، باید به سوالات زیادی پاسخ دهید. با در نظر گرفتن مباحث گسترده حسابدار، یک ماراتن سخت پیش روی شما است. فارغ از سابقه کاری و توانایی‌های فنی، باید دانش‌تان را برای تمامی مباحث حسابداری بسنجید. در هنگام کار، از تمامی دانش خود استفاده نمی‌کنید. حتی بهترین حسابداران هم بدون مطالعه روزانه دچار فراموشی می‌شوند. بنابراین دوره آموزشی آمادگی آزمون حسابدار رسمی، شما را برای این آزمون آماده می‌کند.

این آزمون تمامی مهارت‌های حسابداری، حسابرسی، قانون مالیات‌ها و قوانین تجاری، مالی و محاسباتی حسابداران را محک می‌زند. با در نظر گرفتن سوالات تستی و تشریحی، باید تسلط کافی بر روی تمامی مباحث داشته باشید. برای هر دو دست سوالات تستی و تشریحی باید حداقل ۶۰% نمره قبولی را کسب کنید. دوره آمادگی آزمون حسابدار رسمی آموزشگاه حسابداری پکت، سرفصل‌های زیر را شامل می‌شود:

با گذراندن دوره آمادگی آزمون حسابدار رسمی 1401 شما متوجه خواهید شد که حسابدار رسمی چیست و چطور باید حسابدار رسمی شد. امکان شرکت در کلاس‌های حضوری و مجازی حسابداران خبره برای شما وجود دارد. مباحث این دوره، باعث آمادگی بیشتر شما در پاسخ دادن به سوالات تستی و تشریحی می‌شود.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.