چطور رزومه کاری حسابداری درست کنیم؟ + نمونه رزومه
حسابداری شغلی است که افراد مشغول به انجام آن به عنوان حافظ اسناد و سوابق مالی و همچنین ارتباطات مربوط به مالیات و غیره در شرکتها و سازمانها هستند. افرادی که قصد استخدام به عنوان حسابدار در یک مجموعه را دارند، به غیر از سوابق کاری و مهارت در زمینه امور حسابداری باید از یک روزمه حسابداری حرفهای برخوردار باشند تا بتوانند توانمندیهای خود را به درستی به کارفرما معرفی کنند. در واقع افراد برای استخدام در یک مجموعه باید بتوانند چالش روند استخدام را به خوبی پشت سر بگذارند که یکی از مواردی که کمک زیادی به آنها میکند، داشتن یک رزومه کامل و حرفهای است.
نحوه نوشتن یک رزومه حسابداری
امروزه پیدا کردن یک شغل در محیط کاری خوب فرایند پیچیدهای است و افراد باید برای بدست آوردن یک جایگاه شغلی، به غیر از مهارتها و تواناییهای لازم برای انجام شغل مورد نظر، رزومه کاری استاندارد و حرفهای داشته باشند. در شغل حسابداری حتی افرادی که به عنوان حسابدار ارشد و با سابقه شناخته میشوند، داشتن رزومه کاری حرفهای و استاندارد اولین قدم برای پیدا کردن یک جایگاه شغلی به حساب میآید. حسابداری جزو مشاغلی است که رقابت بالایی برای تصدی جایگاههای این شغل در شرکتها و سازمانهای مختلف وجود دارد به همین دلیل افراد متقاضی کار در این شغل باید بتوانند به خوبی خود و تواناییهای خود را به کارفرمایان معرفی کنند.
رزومه شما توسط مدیرعامل یا مدیر منابع انسانی بررسی میشود بنابراین باید حداقل استانداردهای یک رزومه حرفه ای را داشته باشد
متن و محتوای رزومه حسابدار
روزمه حسابداری از نظر محتوا باید دارای شرایطی باشد که بتواند به خوبی فرد جویای کار و تواناییهای آن را برای تصدی این شغل به کارفرما معرفی کند. به همین دلیل در ادامه مواردی که باید در متن و محتوای یک رزومه حسابداری حرفهای درج شود مورد بررسی قرار میدهیم.
1- خلاصه رزومه یا درباره من
با این که شغل حسابداری یک فن به حساب میآید اما این مسئله نباید مانع شود که افراد وجهه انسانی خود را در خلاصه رزومه نشان ندهند. بخش خلاصه در رزومه حسابداری تلفیقی از شخصیت و تخصص فرد است و یکی از تنها بخشها در رزومه به حساب میآید که میتوان در آن کمی خلاقیت به خرج داد و به برخی از جنبههای انسانی و شخصیتی فرد اشاره کرد. این جنبهها باید حاوی مواردی باشد که برای کارفرما حائز اهمیت باشد زیرا در رزومه اولین بخشی است که مورد مطالعه قرار میگیرد و میتواند یک دید کلی نسبت به صاحب رزومه به کارفرما ارائه کند. به همین دلیل توصیه میشود در این قسمت از کلمات کلیدی حسابداری و حسابرسی استفاده شود.
از جمله مهمترین نکاتی که در نگارش خلاصه حسابداری باید مورد توجه قرار دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- از زبان مثبت و پُرانرژی برای نوشتن خلاصه استفاده کنید.
- در این قسمت مهمترین دستاوردها و توانمندیهای مرتبط با حسابداری را بیان کنید.
- در این قسمت گواهینامههای حسابداری را ذکر کنید.
- ویژگیهای شخصیتی که میتواند در حرفه حسابداری کمککننده و مؤثر باشد در این قسمت بیان شود.
2- مدارک و گواهینامههای حسابداری
حسابداری یکی از مشاغلی است که داشتن گواهینامههای رسمی و معتبر برای افراد شاغل در این حوزه یک مزیت به حساب میآید. به همین دلیل توصیه میشود در رزومه حسابداری یک بخش به صورت جداگانه و در ابتدای رزومه به مدارک و گواهینامههای رسمی و معتر در زمینه حسابداری که توسط فرد اخذ شده است، اختصاص داده شود. این بخش در رزومه حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و میتوان به عنوان کلیدی برای رسیدن افراد به شغل رویایی مدنظر باشد و نظر کارفرمایان را به خوبی به خود جلب کند.
از جمله مهمترین گواهینامههای رسمی و معتبر در زمینه حسابداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- حسابدار رسمی (CPA): این گواهینامه در زمینه حسابداری بسیار معتبر و شناخته شده است و میتواند یک حسابدار را فردی متخصص در این زمینه جلوه دهد (حسابدار رسمی کیست؟). مدیریت مالیات، حسابداری پزشکی، مدیریت ریسک و انطباق و غیره دامنه وسیع این گواهینامه به حساب میآیند که اخذ آن توسط یک فرد برای کارفرمایان به خصوص در زمینه کنترل و مدیریت مالیات از ارزش بالایی برخوردار است
- از جمله سایر گواهینامههای ارزشمند حسابداری که میتوان در بخش مدارک و گواهینامههای به آن اشاره کرد میتوان از گواهیهای انجمن حسابداران رسمی (ACCA)، حسابداران مدیریت مؤسسه مجاز (CIMA) {دوره CIMA چیست؟}، حسابرسی بانکی مجاز (CBA)، بازرس مجوز تقلب (CFE)، حسابرسی سیستمهای اطلاعاتی مجاز (CISA) و حسابرسی داخلی مجاز (CIA) نام برد.
بیشتر بخوانید:
- میخواهم در دوره ACCA ثبتنام کنم
- نحوه عضویت در وب سایت انجمن حسابداران خبره انگلستان ACCA
- تفاوت CIMA و ACCA چیست؟
در رزومه خود باید تمامی مدارک و گواهینامههای آموزشی و دورههای گذرانده شده را وارد کنید
3- سوابق کاری در رزومه حسابداری
حسابداران دارای جایگاهی هستند که میتوانند به مهمترین جنبه پایداری یک شغل و کسب و کار کمک کنند که مربوطه به جنبه مسائل و امور مالی میشود. به همین دلیل سابقه کاری یکی از مهمترین جنبههای یک فرد در زمینه حسابداری محسوب میشود. از این رو بخش سوابق کاری در رزومه حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است و توصیه میشود که از فرمت زمانی معکوس، یعنی از جدیدترین سابقه کاری به قدیمیترین، سوابق کاری در این زمینه نگارش شود.
از جمله مهمترین نکاتی که در نگارش سوابق در تنظیم و ایجاد رزومه حسابداری باید مورد توجه قرار بگیرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- با توجه به این موضوع که اسناد مالی در سازمانها و شرکتها جزو مهمترین اطلاعات و اسناد موجود هستند و میتوانند یک سازمان را سرپا نگه داشته یا از پای درآورند به همین دلیل کارفرمایان برای جایگاه شغلی حسابداری به دنبال افراد ثابت قدم و متعهد هستند. به همین دلیل سوابق کاری افراد باید بتواند این ویژگی را به کارفرما اثبات کند.
- در نگارش این بخش میزان تأثیرگذاری خود در مدیریت، رشد و هدایت مالی موقعیتهای شغلی سابق را با توصیفات و اطلاعات واقعی بنویسید.
- درج نمونههایی از اعداد، درصد، نتایج قابل اندازهگیری و پروژههای به اتمام رسیده نیز مؤثر خواهد بود.
- برای نوشتن شرح وظایف در مشاغل قبلی بهتر است به این روش عمل کنید: موقعیتی که در آن قرار داشتهاید، وظایف محوله در آن موقعیت، اقدامات و استراتژیهای خود در آن جایگاه و در پایان نتایج حاصل شده
4- مهارتها و توانمندیها
حسابداری یکی از مشاغل مهم به حساب میآید که کارهای آن از حساسیت و دقت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل افراد برای تصدی این شغل باید بتوانند مهارتهایی را به کارفرما معرفی کنند که نشان دهنده دقت عمل و تلاش آنها در مشاغل سابق باشد. مهارتهایی که در رزومه حسابداری میتوان اشاره کرد در دو بخش مهارتهای نرم و مهارتهای سخت تقسیمبندی میشوند:
- مهارتهای سخت: در بیش از 90% مواقع، در شغل حسابداری تمرکز بر مهارتهای سخت است. مهارتهای کار با نرمافزارها (معرفی بهترین نرم افزارهای حسابداری در ایران) و استفاده از ابزارهای حسابداری، مهارتهای کامپیوتری، حسابرسی، مهارتهای تحلیلی، دانش رشد بازار و غیره از جمله مهمترین مهارتهای سخت در رزومه حسابداری هستند که با توجه به توانایی خود در هر زمینه میتوانید در رزومه به آن اشاره کنید.
- مهارتهای نرم: بر خلاف تصور بسیاری از افراد در خصوص رزومه حسابداری که باید شامل آمار و اطلاعات باشد، نادیده گرفتن مهارتهای نرم یک حسابدار توصیه نمیشود. اعتماد به نفس، نظم و انضباط، تعاملات دوستانه با همکاران، حل مشکلات پیچیده حسابداری مالیاتی و حسابداری مالی و... از جمله مواردی هستند که میتوان در این قسمت به آنها اشاره کرد.
5- سوابق تحصیلی در رزومه حسابداری
یکی از بخشهای مورد تأکید در رزومه حسابداری مربوط به سوابق تحصیلی و آکادمیک است. این بخش معمولا مختصر و مفید بوده اما هیچ کارفرمایی یک فرد بدون داشتن سوابق تحصیلی را به عنوان حسابدار استخدام نخواهد کرد. بهتر است در این بخش به مواردی مانند مدرک و درجه تحصیلی هنرستان حسابداری یا دانشگاه محل تحصیل، طول دوران آموزش حسابداری و... اشاره شود. همچنین در این قسمت میتوان به مواردی مانند دورهها، دستاوردها، جوایز تحصیلی، بورسیهها و غیره نیز اشاره کوتاهی داشت.
سخن آخر
حسابداری یکی از مشاغل پر تقاضا به حساب میآید (آینده شغلی رشته حسابداری) که افراد زیادی با توجه به تحصیلات خود در این زمینه به دنبال یافتن شغل مناسب هستند. هر چند تواناییها و مهارتهای افراد را میتوان اصلیترین عامل برای تصدی شغل حسابداری در یک سازمان یا شرکت دانست اما ابزاری که افراد بتوانند به وسیله آن این مهارتها و قابلیتها را به کارفرمایان معرفی کنند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. رزومه حسابداری حرفهای را میتوان مهمترین ابزاری دانست که افراد میتوانند به واسطه آن معرفی جامع و کامل از تواناییها و مهارتهای خود داشته باشند.