تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

قانون تجارت چیست؟

چه تغییراتی در قانون تجارت اتفاق افتاده است؟ برای تاجران، حسابداران، مدیران بازرگانی و... هر نوع تغییر و اصلاحیه قانون جدید تجارت مهم است. اما این تغییرات شامل چه مواردی است؟ در کدام فعالیت‌ها می‌توان از قوانین تجاری استفاده کرد؟ مهم‌ترین ماده قانون های تجارت چیست؟ تغییرات قانون روز تجارت چیست؟ اصلاح قانون و حقوق تجارت توسط چه کسانی انجام می‌شود؟ از کجا می‌توانیم تمامی مباحث قوانین تجارت را آموزش ببینیم؟ با آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید. 

قانون تجارت چیست؟

قبل از قانون های تجارت، تنها حکم شرع و دین روابط و مبادلات تجاری را بین خریدار و فروشنده تعیین می‌کرد. قبل از این قانون در صورتی که ۲ نفر دچار اختلاف مالی و تجاری می‌شدند، حاکم شرع با استفاده از قانون مدنی و عرف جامعه، مشکلات را حل می‌کرد. قانون جدید تجارت ایران، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مجموعه مدون از مقررات مربوط به امور بازرگانی است. این قانون، حقوق تجارت ایران را شامل می‌شود. قانون روز تجارت در ایران، در ابتدا تنها شامل مفاد ترجمه شده از قوانین تجارت فرانسه بود و در سال ۱۳۱۱ تصویب شد.

از آن زمان تا به حال، تغییرات زیادی در این قانون به وجود آمده است. اگر چه در آخرین اصلاحات قانون روز تجارت و آخرین تغییرات قانون و حقوق تجارت می‌توانید اصول مالی و بازرگانی زیادی را ببینید، اما برای پاسخگو بودن نسبت به مسائل روز، داشتن تغییرات الزامی است.

در سرفصل‌های اصلاحیه قانون تجارت می‌توانید مقرراتی را درباره مباحث زیر ببینید:

بیشتر بخوانید: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

کتاب قانون تجارت ویرایش سال 1401

کتاب قانون تجارت ویرایش سال 1401

قانون تجارت در ایران

با گذشت نزدیک به ۹۰ سال از زمان تصویب اولین رونوشت این قانون، تغییرات زیادی متوجه قانون جدید تجارت شده است. قانون اولیه شامل ۳۷۸ ماده بود که بعداً به ۳۰۰ ماده کاهش پیدا کرد. اما در حال حاضر قانون روز تجارت جدید شامل ۱۶ باب و ۶۰۰ ماده است. البته هنوز هم به عقیده بسیاری از حقوقدانان، در بخش شرکت‌های سهامی و قانون های تجارت الکترونیک نواقص زیادی وجود دارد.

اطلاع از قانون جدید تجارت برای تمامی بازرگانان، حسابداران و مدیران مالی الزامی است. اصلاحیه قانون در تجارت  تغییرات زیادی را نسبت به سال‌های قبل داشته است. به همین دلیل باید از دوره‌های آموزش حسابداری برای یادگیری بهتر تغییرات قانون قدیم و جدید تجارت کمک گرفت.

تقسیم بندی مواد قانون تجارت ایران به صورت زیر است:

قانون تجارت 1400، شامل اصلاحات زیادی در زمینه تجارت الکترونیک است

قانون تجارت 1400، شامل اصلاحات زیادی در زمینه تجارت الکترونیک بود

مهم‌ترین ماده‌های قانون جدید تجارت با آخرین اصلاحات 

برخی از ماده‌های قانون روز تجارت با آخرین اصلاحات از دیگر ماده‌ها و تبصره‌ها مهم‌تر هستند. دلیل این اتفاق می‌تواند مشمولیت یا پر استفاده بودن این ماده‌ها باشد. اما قطعاً هنگام بررسی قانون جدید تجارت به عنوان حسابدار، نباید تفاوتی میان قوانین قائل شوید. در سرفصل قانون قدیم و جدید تجارت آموزش حسابداری، تمامی ماده‌ها و قوانین حاکم بر بازرگانی و روابط تجاری بررسی می‌شود.

در بررسی آخرین تغییرات قانون های تجارت، ماده‌های زیر نقش تعیین کننده در معاملات تجاری دارند:

ماده 2 قانون تجارت

در ماده ۲ قانون جدید تجارت انواع فعالیت‌های تجاری توضیح داده شده است. هر کاری که شامل موارد زیر باشد جزو معاملات تجاری محسوب می‌شود:

قانون تجارت ماده 3

برخی از معاملات به اعتبار تاجر بودن یکی از طرفین یا هر دو طرف می‌تواند جزو معاملات تجاری محسوب شود. در این صورت اجرای قانون های تجارت برای این نوع از معاملات ممکن است:

ماده 5 قانون تجارت

طبق ماده 5 آخرین تغییرات قانون جدید تجارت، کلیه معاملات تجار به عنوان فعالیت تجاری محسوب می‌شود مگر آن‌که غیر این موضوع ثابت شود.

ماده 6 قانون تجارت

هر تاجر موظف به داشتن دفاتری برای ثبت معاملات تجاری است. در قوانین تجارت بررسی دفاتر جزو وظایف وزارت دادگستری و سازمان امور مالیاتی است. توضیح این دفاتر در ماده‌های بعدی قانون تجارت آمده است.

برای بررسی کامل قانون مالیات، مطلب «حسابداری مالیاتی چیست؟» را بخوانید.

ماده 20 قانون تجارت

انواع شرکت‌های تجاری در این ماده توضیح داده شده است. در قانون تجارت با آخرین اصلاحات ایران تنها 7 نوع شرکت تجاری وجود دارد:

دوره آموزش حسابداری موسسه حسابداران خبره

دوره آموزش حسابداری موسسه حسابداران خبره

آموزش کامل قانون جدید تجارت را کجا ببینیم؟

آموزش اصلاح قانون جدید تجارت می‌تواند به شکل تخصصی و ترکیبی انجام شود. آموزش تخصصی اصلاحیه قانون های تجارت عمدتاً مناسب کسانی است که می‌خواهند به عنوان وکیل تجاری کار کنند. اما برای حسابداران، مدیران و صاحبان کسب و کارهای تجاری گذراندن دوره آموزش حسابداری پیشنهاد می‌شود. یکی از سرفصل‌های این دوره قانون تجارت است که طی ۱۶ ساعت گفته می‌شود. در طول این مدت تمامی مباحث قوانین تجارت و اصلاحات آن را یاد خواهید گرفت.

از جمله این موارد می‌توان به بخش‌های زیر اشاره کرد:

در دوره آموزش حسابداری موسسه حسابداران خبره، می‌توانید علاوه بر یادگیری قانون تجارت، سرفصل‌های زیر را هم بگذرانید:

 

سخن پایانی

در پایان به تمامی شرکت کنندگان مدرک معتبر از طرف انجمن حسابداران خبره و دانشگاه صنعت نفت داده می‌شود. برگزار شدن دوره حسابداری به شکل تئوری و عملی به بالاتر رفتن توانایی‌های شما کمک می‌کند. علاوه بر آن آموزش حسابداری عملی با نرم افزار، به مهارت‌های شما می‌افزاید. دوره جامع کاربردی حسابداری نقش زیادی در آمادگی شما قبل از ورود به بازار کار ایفا می‌کند. برای کار در محیط واقعی تجاری به چیزی بیشتر از دانش پایه حسابداری و قوانین و مقررات حاکم بر روابط بازرگانی نیاز دارید. این دوره دقیقاً همین کار را برای شما انجام می‌دهد.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.