تلفن: 88 94 08 47-50
آدرس مرکز تهران: خیابان استاد نجات الهی جنوبی، بین سپند و شاداب، کوچه نوید، پلاک 23
ثبت‌نام
در رویداد
کلیک کنید
جهت اطلاع از رویدادهای حسابداران خبره کلیک کنید.
اطلاعات بیشتر

حسابداری هزینه چیست؟ کلیدهای موفقیت در حسابداری هزینه

توانایی کنترل هزینه‌ها یک امر اساسی تجارت است. شاید هیچ کجا به اندازه تولید کالا و ارائه خدمات مشهود نباشد، فرآیندهایی با هزینه‌های بی‌شمار که اگر دقیق ردیابی نشوند، به راحتی می‌توانند حاشیه سود شرکت را از بین ببرند. حسابداری هزینه با سازماندهی و ردیابی تمام هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، ارائه بینش مهمی که می‌تواند منجر به بودجه‌بندی بهتر، افزایش کارایی و در نهایت سود بیشتر شود، به محافظت از حاشیه‌ها کمک می‌کند. با این مطلب از بلاگ آموزشگاه حسابداری پکت همراه باشید. 

حسابداری هزینه چیست؟

حسابداری هزینه یک فرآیند حسابداری مدیریتی است که شامل ثبت، تجزیه و تحلیل و گزارش هزینه‌های یک شرکت می‌شود. این نوع حسابداری یک فرآیند داخلی است که تمام هزینه‌های متغیر و ثابت را بررسی می‌کند. تصمیم گیرندگان شرکت از نتایج استفاده می‌کنند تا مشخص کنند کدام محصولات و خدمات سودآورتر هستند و کدام یک نسبت به فروش هزینه زیادی برای تولید دارند.

حسابداری هزینه کل هزینه‌های تولید یک شرکت را برای محصولات یا خدمات آن تجزیه و تحلیل می‌کند و تصمیمات بودجه‌بندی، قیمت‌گذاری محصول یا خدمات و استراتژی کسب و کار را اطلاع می‌دهد.

کلیدهای موفقیت در حسابداری هزینه

حسابداری هزینه را می‌توان در بسیاری از زمینه‌های یک کسب و کار اعمال کرد. در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از آن آورده شده است.

کنترل هزینه

حسابداری هزینه برای کمک به کنترل هزینه استفاده می‌شود. شرکت‌ها می‌خواهند برای ورودی‌های خود هزینه کمتری داشته باشند و هزینه بیشتری برای خروجی‌های خود دریافت کنند. از حسابداری هزینه می‌توان برای شناسایی ناکارآمدی‌ها و اعمال بهبودهای لازم برای کنترل هزینه‌ها استفاده کرد. این کنترل‌ها می‌تواند شامل کنترل‌های بودجه‌ای، هزینه‌یابی استاندارد و مدیریت موجودی باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با هزینه یابی مرحله‌ای برای محاسبه ضایعات تولید

حسابداری هزینه

هزینه‌های داخلی

حسابداری هزینه می‌تواند به هزینه‌های داخلی کمک کند، مانند قیمت‌های انتقالی برای شرکت‌هایی که کالاها و خدمات را بین بخش‌ها و شرکت‌های تابعه انتقال می‌دهند.

طرح‌های توسعه

شرکت‌هایی که به دنبال گسترش خط تولید خود هستند باید ساختار هزینه خود را درک کنند. حسابداری هزینه به مدیریت کمک می‌کند تا برای مخارج سرمایه‌ای آتی، که خریدهای بزرگ کارخانه و تجهیزات است، برنامه‌ریزی کند.

تهیه صورت‌های مالی

حسابداری هزینه می‌تواند به تهیه صورت‌های مالی مورد نیاز کمک کند، حوزه‌ای که در غیر این صورت برای حسابداری مالی محفوظ است. قیمت‌ها و اطلاعات توسعه‌یافته و مطالعه شده از طریق حسابداری هزینه می‌تواند جمع‌آوری اطلاعات برای اهداف حسابداری مالی را آسان‌تر می‌کند. به عنوان مثال، هزینه‌های مواد خام و قیمت موجودی کالا بین هر دو روش حسابداری تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع صورت های مالی اساسی و روش تهیه آن‌ها

انواع هزینه‌ها در حسابداری هزینه

مشاغل بسته به صنعت خود می‌توانند انواع مختلفی از هزینه‌ها را متحمل شوند. در اینجا چند مورد از متداول‌ترین هزینه‌های مربوط به حسابداری هزینه آورده شده است.

هزینه‌های مستقیم

هزینه مستقیم هزینه‌ای است که مستقیماً با تولید محصول مرتبط است و معمولاً شامل هزینه‌های مستقیم مواد، نیروی کار و توزیع می‌شود. موجودی کالا، مواد اولیه و دستمزد کارکنان برای کارگران کارخانه همگی نمونه‌هایی از هزینه‌های مستقیم هستند.

هزینه‌های غیرمستقیم

هزینه‌های غیرمستقیم نمی‌تواند مستقیماً به تولید یک محصول مرتبط باشد و ممکن است شامل برق یک کارخانه باشد.

بیشتر بخوانید: چه شرکت‌هایی بهتر است از هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) استفاده کنند؟

مهارت در حسابداری هزینه

هزینه‌های متغیر

هزینه‌هایی که با حجم تولید افزایش یا کاهش می‌یابند به عنوان هزینه‌های متغیر طبقه‌بندی می‌شوند. شرکتی که خودرو تولید می‌کند ممکن است فولاد را به عنوان هزینه متغیر در تولید داشته باشد.

هزینه‌های ثابت

هزینه‌های ثابت هزینه‌هایی هستند که یک شرکت را در حال فعالیت نگه می‌دارند و با حجم فروش و تولید نوسان ندارند. اجاره ساختمان یا تجهیزات کارخانه به عنوان هزینه‌های ثابت طبقه‌بندی می‌شود.

هزینه‌های عملیاتی

هزینه‌های عملیاتی هزینه‌هایی است که برای اجرای عملیات روزانه شرکت انجام می‌شود. با این حال، هزینه‌های عملیاتی معمولاً بنا بر محصول تولید شده ردیابی نمی‌شوند و می‌توانند در حسابرسی عملیاتی، ثابت یا متغیر باشند.

حسابداری هزینه در مقابل حسابداری مالی

سیستم‌های حسابداری مالی و هزینه را می‌توان بر اساس مخاطبان هدفشان متمایز کرد. حسابداری مالی برای کمک به افرادی طراحی شده است که به اطلاعات داخلی کسب و کار مانند سهام‌داران، وام‌دهندگان و قانون‌گذاران دسترسی ندارند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران خرد که صورت‌های مالی را تجزیه و تحلیل می‌کنند از حسابداری مالی یک شرکت سود می‌برند.

روش دیگر، حسابداری هزینه برای کسانی است که در داخل سازمان مسئول تصمیم‌گیری‌های حیاتی هستند. برخلاف حسابداری مالی برای شرکت‌های سهامی عام، هیچ الزام قانونی برای حسابداری هزینه وجود ندارد.

کلید موفقیت در حسابداری هزینه

حسابداری هزینه متمایز و جدا از حسابداری مالی عمومی است که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (اوراق بهادار چیست و چه انواعی دارد؟) و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی تنظیم می‌شود و برای ایجاد صورت‌های مالی حیاتی است.

مزایای حسابداری هزینه چیست؟

حسابداری هزینه مفید است زیرا به مدیریت اجرایی شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با ردیابی و اندازه‌گیری و مطالعه اثرات آنها، نحوه استفاده مؤثرتر از منابع خود را درک کنند.

تفاوت اصلی بین حسابداری هزینه و حسابداری مالی چیست؟

حسابداری هزینه برای استفاده داخلی است. این به مدیریت شرکت در تصمیم‌گیری کمک می‌کند و متناسب با نیازهای خاص هر شرکت جداگانه است. حسابداری مالی باید از یک الگوی مشخص پیروی کند و برای اطلاع‌رسانی به افراد خارج از شرکت، مانند سرمایه‌گذاران، در مورد عملکرد مالی آن استفاده می‌شود.

4 نوع حسابداری هزینه چیست؟

انواع مختلفی از حسابداری هزینه وجود دارد. آنها عبارت‌اند از:

ضروری‌ترین مهارت‌های حسابدار هزینه

برای عملکرد بهتر در حرفه خود، باید روی مهارت‌ها و شایستگی‌های زیر کار کنید:

1. دانش حسابداری قوی

به عنوان یک حسابدار هزینه از شما انتظار می‌رود که همه چیز را از تعیین هزینه‌های ثابت و متغیر تا اجرای روش‌های مختلف حسابداری هزینه به درستی انجام دهید.

2. مهارت‌های تحلیلی عالی

اگر در مورد یک روز از زندگی حسابدار هزینه صحبت کنیم، عمدتاً او باید زمان زیادی را صرف تجمیع، تجزیه و تحلیل گزارش‌ها و داده‌های شرکت کند. از آنجایی که هدف یک حسابدار هزینه بررسی دقیق روش‌های نوآورانه، منحصر به فرد و افزایش سودآوری از طریق کاهش هزینه‌ها است، داشتن ذهن تحلیلی قوی بسیار مورد انتظار است.

بیشتر بخوانید: یک حسابدار خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

مهارتهای تحلیلی در هزینه حسابداری

3. فن آوری و مهارت‌های فنی

مجموعه مهارت‌های کامپیوتری برای حسابداران هزینه ضروری است زیرا از آنها انتظار می‌رود چندین نرم‌افزار و ابزار حسابداری را به کار گیرند. تسلط بر فناوری‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، شما را از دیگران متمایز می‌کند.

4. مهارت‌های ارتباطی و همکاری

حسابداران هزینه باید با تیم‌های بزرگ، شرکای فروشنده خارجی، سهام‌داران، حسابداران مالی، مدیران و... کار کنند و با آنها سروکار داشته باشند. به همین دلیل است که داشتن تسلط قوی بر مهارت‌های ارتباطی تجاری و تکنیک‌های تصویرسازی ضروری است.

سخن پایانی

حفظ هزینه‌ها برای مشاغل ضروری است چرا که هدف به حداکثر رساندن سودآوری است، دستیابی به این هدف تا حد زیادی به مدیریت هزینه‌ها بستگی دارد. اساساً این همان چیزی است که حسابداری هزینه برای انجام آن طراحی شده است. آموزش حسابداری هزینه به مدیران و کارمندان کمک می‌کند تا هزینه‌های مرتبط با راه‌اندازی کسب و کار را پیگیری کنند، همچنین اطلاعاتی است که افزایش کارایی و سودآوری را آسان‌تر می‌کند.



فرم ارسال نظرات
Copyright 2024 PACT Edu. All rights reserved.
در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شوید تا:
از همایش‌های رایگان حسابداران خبره مطلع ‎شوید.
فرصت‌های شغلی حسابداری برای شما ارسال شود.
در جریان کلاس‌های جدید و تخفیفات دوره‌ها قرار گیرید.
هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
کدملی
تاریخ تولد
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی حسابداران خبره عضو شدید سپاسگزاریم.